معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۰/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۷۶

اخبار اقتصادی ترکمنستان - مرو

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکمنستان در هفته چهارم دی ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

گمرک ترکمنستان "کریدورهای سبز" را برای متصدیان حمل و نقل دارای TIR Carneایجاد کرده است(22 دی)

خبرگزاری اورینت: سرویس دولتی گمرک ترکمنستان "دالان‌های سبز" را در پست‌های گمرکی مرزی این کشور برای حامل‌های باری که از TIR Carnet استفاده می‌کنند ایجاد کرده است.

خودروهایی که طبق کارنه TIR (حمل و نقل جاده ای بین المللی) از "کریدورهای سبز» عبور می‌کنند، اکنون با اولویت ترخیص کالا از گمرک هستند.

استفاده از "کریدورهای سبز" برای حامل های بار پس از ادغام سیستم حمل و نقل جاده ای بین المللی TIR-EDP در سیستم ASYCUDA World در ترکمنستان در سال 2022 میلادی امکان پذیر شد.

 

پروژه‌های جدید در مجتمع سوخت و انرژی ترکمنستان: انبارهای گاز زیرزمینی و بنزین هواپیمایی B-92(23 دی)

خبرگزاری اورینت: ترکمنستان برای اولین بار آغاز به ساخت تاسیسات ذخیره سازی زیرزمینی گاز می‌کند. قرار است شرکت های مشاوره بین المللی و تجربیات پیشرفته جهانی در اجرای پروژه، تهیه امکان سنجی آن، ساخت و تجهیز تاسیسات ذخیره سازی زیرزمینی گاز مشارکت داده شود.

 مجتمع پالایشگاه‌های نفت ترکمن باشی تولید نوع دیگری از فرآورده‌های جایگزین وارداتی  بنزین هوایی درجه B-92 را آغاز خواهد کرد. کار مربوطه توسط مجتمع پالایشگاه‌های نفت ترکمن باشی به طور مشترک با مرکز فناوری آکادمی علوم ترکمنستان انجام شد.

 

حجم ترانزیتی کالا از طریق بندر بین المللی ترکمن باشی 2.5 برابر شد.(26 دی)

خبرگزاری اورینت: آژانس ترکمن ‌دنیزدریا یولاری گزارش می‌دهد در ژانویه تا دسامبر ۲۰۲۲ میلادی، حجم محموله‌های ترانزیتی حمل‌شده از طریق بندر دریایی بین‌المللی ترکمن باشی نسبت به مدت مشابه سال گذشته میلادی ۲.۵ برابر افزایش یافته است.

از جمله کالاهای اصلی ترانزیتی می‌توان به فرآورده‌های نفتی، محموله‌های شیمیایی، مصالح ساختمانی، فلزات و محموله‌های فلزی، ماشین آلات و قطعات یدکی، محصولات غذایی و غیره اشاره کرد.

افزایش ترانزیت با پیاده سازی سیستماتیک فناوری‌ها و خدمات دیجیتال مطابق با برنامه‌های دولتی قبلی، بهبود فعالیت‌های بندر دریایی بین‌المللی ترکمن باشی و گفتگو با شرکت‌های لجستیک بین‌المللی علاقه‌مند در منطقه تسهیل شد.

کارها برای استفاده از ظرفیت حمل و نقل و ترانزیتی ترکمنستان با سرعت بالا ادامه دارد.

 

هواوی در توسعه و نوسازی شبکه تلفن ترکمنستان مشارکت خواهد داشت.(23 دی)

خبرگزاری اورینت: شرکت چینی Huawei Technologies تامین تجهیزات، نرم افزار و مجوزها از جمله حمل و نقل، نصب، راه اندازی و پشتیبانی فنی را در چارچوب پروژه توسعه شبکه تلفن ثابت در عشق آباد و مناطق کشور ارائه خواهد کرد.

این پروژه توسط آژانس حمل و نقل و ارتباطات زیرمجموعه کابینه وزیران ترکمنستان اجرا می‌شود و امکان ساخت مبادلات تلفن دیجیتال جدید، پیاده سازی فناوری Gigabit PON و نوسازی شبکه تلفن موجود را فراهم می‌کند که ارائه طیف گسترده ای از خدمات مدرن از جمله اینترنت پرسرعت، IP-TV را ممکن می سازد.

فرمانی که به آژانس حمل و نقل و ارتباطات اجازه انعقاد قرارداد با Huawei Technologies را می دهد، توسط سردار بردی محمداف رئیس جمهور امضا شد.

 

بانک اروپایی بازسازی و توسعه از توسعه ظرفیت صادرات ترکمنستان حمایت می‌کند.(26 دی)

خبرگزاری بیزنس ترکمنستان: روز دوشنبه خبرگزاری ترند با اشاره به اظهارات فاتح ترکمن اوغلو رئیس دفتر بانک اروپایی بازسازی و توسعه در ترکمنستان گزارش داد؛ بانک اروپایی بازسازی و توسعه، از توسعه ظرفیت صادرات ترکمنستان حمایت می‌کند.

ترکمن اوغلو خاطرنشان کرد که فعالیت کلیدی بانک اروپایی بازسازی و توسعه در کشور توسعه ی بخش خصوصی ترکمنستان است.

فاتح ترکمن اوغلو افزود: این بانک آماده است تا امکان توسعه فعالیت های خود را در حوزه‌های زیرساختی و موسسات مالی بررسی کند.

رئیس دفتر بانک اروپایی بازسازی و توسعه در ترکمنستان تصریح کرد: بحران جهانی بر صادرکنندگان ترکمن تأثیر گذاشته است که اخیراً شروع به افزایش تجربه خود در این زمینه کرده اند. بانک اروپایی بازسازی و توسعه به حمایت از بنگاه‌های کوچک و متوسطی که در حال حاضر صادرات دارند یا علاقه مند به آغاز فعالیت های صادراتی برای کمک به اقتصاد کشور هستند، ادامه خواهد داد.

فاتح ترکمن اوغلو افزود: " در 20 اکتبر 2022 میلادی، در چارچوب برنامه "مشاوره برای تجارت کوچک" بانک اروپایی بازسازی و توسعه، نشست آنلاین تولیدکنندگان محصولات ترکمن با شرکای بالقوه کشورهای همسایه آسیای مرکزی برگزار شد. این نشست آنلاین بخشی از مجموعه رویدادهایی بود که توسط برنامه ارتقای صادرات برای شرکت های کوچک و متوسط برگزار شد".

رئیس دفتر بانک اروپایی بازسازی و توسعه در پایان تاکید کرد که اقتصاد ترکمنستان از نظر اقتصاد کلان در حال پایدارتر شدن است.

 

حجم تجارت خارجی ترکمنستان حدود 18.3 میلیارد دلار بوده است.(27 دی)

خبرگزاری بیزنس ترکمنستان: والنتین تراپزنیکوف، کارشناس اقتصادی ترکمنستان در تفسیری که روز سه شنبه در وب سایت CentralAsia.news منتشر شد، خاطرنشان کرد: گردش مالی تجارت خارجی ترکمنستان برای 11 ماه سال 2022 میلادی 34.6 درصد افزایش یافته است که تقریباً 18.3 میلیارد دلار است.

به گفته والنتین تراپزنیکوف، صادرات ترکمنستان در مدت زمان مشخص شده از 11.66 میلیارد دلار فراتر رفته است که نسبت به سال قبل میلادی 46.5 درصد افزایش داشته است. واردات با افزایش 17.8 درصدی به بیش از 6.61 میلیارد دلار رسید.

همانطور که والنتین تراپزنیکوف تاکید کرد، پنج کشور برتر صادرکننده محصولات ترکمنستانی عبارتند از چین، روسیه، افغانستان، ترکیه و ازبکستان می‌باشند. مجموع صادرات به این کشورها تقریباً 10 میلیارد دلار است. پنج واردکننده بزرگ به ترکمنستان ترکیه، امارات متحده عربی، چین، روسیه و هند بودند که مجموع واردات آنها به حدود 4.5 میلیارد دلار آمریکا می رسد که حدود 67.5 درصد از کل خریدهای وارداتی ترکمنستان را تشکیل می دهد.

بخش عمده صادرات در دوره مشابه، محصولات مجتمع نفت و گاز بوده است. به این ترتیب، رشد هزینه صادرات گاز نسبت به سال قبل 64 درصد، فرآورده‌های نفتی 13.2 درصد، کک نفتی 17.1 درصد، بنزین فرآوری شده از گاز طبیعی 19.7 درصد بوده است.

میزان برق صادراتی ترکمنستان، کودهای معدنی، گوگرد، پوشاک، کفش، گوجه فرنگی، شیرینی، مواد ساختمانی، مواد اولیه دارویی و صنایع غذایی افزایش چشمگیری داشته است.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما