معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۰/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۹۲

تحولات فناوری جنوب چین - گوانجو

تحولات حوزه فناوری جنوب چین در دی ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

تأسیس اولین کالج خارجی کشور چین در هاینان

  مراسم رسمی امضای توافقنامه بین دولت استان‌هاینان و دانشگاه علمی- کاربردی بیلفلد آلمان برگزار شد و طبق آن دو طرف برای احداث اولین دانشگاه خارجی مستقل در کشور چین و در استان‌هاینان به توافق رسیدند. بر اساس این توافق، انتظار می رود ساخت این کالج در منطقه توسعه اقتصادی یانگپو به زودی آغاز شود.

  با اختصاص زمینی به مساحت بیش از ۶۶ هکتار، این شعبه از دانشگاه علمی- کاربردی بیلفلد در هاینان فضایی در حدود ۳۷۰ هزار  مترمربع و ظرفیت ۱۲ هزار دانشجو را در اختیار خواهد داشت. این دانشگاه قرار است با استان‌هاینان در چندین زمینه مختلف مانند توسعه تولیدات پیشرفته، صنایع های تک و تخصصی سازی صنعت همکاری کند. این زمینه‌ها شامل احداث بنادر، کشتیرانی هوشمند، اتوماسیون الکترومکانیکی، مهندسی برق، مهندسی مکانیک، انرژی‌های تجدیدپذیر، خودرو، اتومبیل های خودران و ... می‌باشد.

منبع:

http://en.hainan.gov.cn/englishgov/Latest/202212/8dd9f8e3a99946fb92d1e50ca1572794.shtml

برنامه هونان برای ایجاد صد پلتفرم اینترنت صنعتی استانی

  جلسه توسعه ساخت مناطق نوآوری صنعتی-اینترنتی استان هونان در شهر چانگشا در بیست دسامبر برگزار شد. در این نشست توضیحاتی در مورد توسعه این مناطق ارایه گردید. استان هونان اینترنت صنعتی را به عنوان یک خوشه صنعتی با اولویت بالا تعریف می‌کند و بر اساس برنامه‌های دولت استان، ابتکار عمل و تلاش های لازم برای پیشرفت و توسعه این حوزه در استان هونان به کار خواهد گرفته شد.  استان هونان پس از دلتای رودخانه یانگتسه، استان شاندونگ، استان گواندونگ، منطقه اقتصادی چنگدو-چونگچینگ، و منطقه پکن-تیانجین-هبی، ششمین منطقه ای خواهد بود که برای ایجاد این دست مناطق اقدام می‌کند.  اهداف عمده این برنامه شامل موارد زیر می‌باشد:

- تا سال ۲۰۲۵، شبکه اینترنت صنعتی، پلت فرم و سیستم ایمنی به صورت کامل تأسیس خواهد شد، و توسعه یکپارچه نسل جدید فناوری اطلاعات به نتایج قابل توجهی دست خواهد یافت.

- بیش از صد پلتفرم اینترنی صنعتی و بیست پایگاه اینترنت صنعتی در سطح استان احداث خواهد شد.

- بیش از 50 هزار اپلیکیشن صنعتی ساخته خواهد شد.

وظایف عمده این طرح نیز شامل، بهبود زیرساخت ها، تعمیق کاربرد صنعتی به شیوه ای یکپارچه، افزایش ظرفیت نوآوری و فناوری، تقویت اکولوژی صنعتی و تضمین امنیت خواهد بود.

منبع:

http://enghunan.gov.cn/hneng/News/Localnews/202212/t20221223_29167405.html

کسب رتبه نخست شاخص استعدادهای نوآورانه توسط شنجن

براساس شاخص استعدادهای نوآورانه چین 2022 که به طور مشترک توسط Shenzhen Talent Group و مرکز تحقیقات نوآوری فناوری دانشگاه Tsinghua منتشر شد، شنجن رتبه اول در چین از نظر تعداد پرسنل تحقیق و توسعه را کسب کرد. علاوه بر این، شنجن به ترتیب از نظر تعداد پتنت های غیراختراعی و تعداد پتنت های اختراعی در رتبه اول و دوم کشور قرار گرفت.

منطقه خلیج بزرگ گواندونگ-هنگ کنگ-ماکائو (GBA)، خوشه دلتای رودخانه یانگتسه و خوشه پکن-تیانجین-هبی نیز سطح بالایی را در مورد توسعه استعدادهای نوآورانه نشان دادند. بر اساس این گزارش، شنجن، شانگهای و پکن رده اول در رهبری توسعه استعدادهای درخشان این کشور بودند.

آخرین گزارش شاخص های جدیدی مانند تعداد جوایز ملی علمی-فناوری و تعداد بنگاه‌های تخصصی و پیچیده ای که محصولات جدید و منحصر به فرد تولید می‌کنند را اضافه نموده است.

منبع: http://www.sz.gov.cn/en_szgov/news/latest/content/post_10356216.html

انتشار فهرست شرکت های یونیکورن گوانجو 2022

فهرست شرکت نوآورانه یونیکورن گوانجو در سال ۲۰۲۲ در ۳۰ دسامبر منتشر شد. بیست و سه شرکت مستقر در گوانجو در این فهرست گنجانده شده اند که در این میان GAC Aion با ارزش گذاری بیش از ۱۰۰ میلیارد یوآن به اولین سوپر یونیکورن در گوانجو تبدیل شد. این ۲۳ بنگاه عمدتاً از شش بخش صنعتی از جمله فناوری اطلاعات (IT)، هوش مصنوعی، تولید پیشرفته، تجارت الکترونیک، مواد جدید و انرژی جدید و اینترنت اشیاء هستند. هجده شرکت از آن‌ها شرکت های با فناوری بالا هستند که به طور متوسط بیش از ۳۰۵ حق مالکیت معنوی (IPRs) دارند.

بر اساس آخرین آمار، تعداد استارتاپ های یونیکورن در گوانجو در سال 2022 نسبت به سال گذشته 43.75 درصد افزایش داشته است. همچنین درآمد عملیاتی این شرکت ها در سه سال گذشته به طور متوسط سالانه 30.13 درصد رشد داشته است. علاوه بر این، این شهر سه فهرست دیگر، ۸۲ «بنگاه یونیکورن آینده»، ۵۱ «بنگاه یونیکورن نوپا» و ۵۰ «بنگاه دقیق و پیچیده» دیگر را نیز منتشر کرد.

منبع: https://www.newsgd.com/node_a21acd2229/9d64165dd1.shtml

نمایش اتومبیل های هوشمند آینده در نمایش خودرو گوانجو

خودروسازان چینی آخرین دستاوردهای خود را در خودروهای انرژی جدید (الکتریکی) را در جریان نمایشگاه بین المللی خودروی گوانجو معرفی کرده اند و عزم خود را برای ورود به بازار خودروهای الکتریکی و هوشمند نشان می دهند.

شرکت خودروسازی الکتریکی هوشمند Jidu، که با سرمایه گذاری مشترک غول فناوری بایدو و هلدینگ خودروسازی Geely تأسیس شده است، از اولین خودرو رباتیک خود موسوم به Robo-01 پرده برداری نمود. همچنین این شرکت از طراحی ظاهری دومین خودرو رباتیک خود که یک خودروی تمام الکتریکی با استفاده از فناوری‌های نوآورانه بود، در طول نمایشگاه خودرو گوانجو رونمایی کرد.

GAC Aion، یک شرکت تابعه گروه خودروسازی گوانجو (GAC)، نیز جدیدترین محصول خود،Hyper GT، که رقیب مدل تسلا 3 می‌باشد را رونمایی کرد. به گفته گو هوینان، رئیس GAC Aion، مدل Hyper GT با طراحی، کنترل هوشمند و جذابیت کابین، رهبری بازار خودروهای الکتریکی جدید (NEV) را در اختیار دارد.

وی افزود: "تولید این محصول نشان دهنده عزم ما برای ورود جامع به بازار خودروهای الکتریکی خالص لوکس است که معمولاً تحت سلطه برندهای خارجی است".

انتظار می رود GAC Aion به همراه GAC Motor، در سال 2022 به تولید و فروش کل بیش از 620 هزار خودرو برسد که 43 درصد آن خودروهای NEVs می‌باشد.

GAC Motor آخرین خودروی مفهومی آینده خود به نام Green Space را به نمایش گذاشت که از انرژی هیدروژن استفاده می‌کند. ژانگ یوسای، مدیرعامل GAC Motor گفت: "ما به عنوان یک خودروساز سنتی سوخت محور، محصولات خود را با برق و فناوری‌های هوشمند پیشرفته ارتقاء خواهیم داد".

به گفته فنگ شینگیا، رئیس گروه GAC، این گروه علاوه بر تسهیل توسعه خودروهای الکتریکی و هوشمند، استفاده تجاری از رباتاکسی را نیز ترویج خواهد کرد. تعداد کاربران Ontime که یک پلت فرم حمل و نقل مبتنی بر تلفن همراه است، از 16 میلیون نفر فراتر رفته است.

منبع: Chinadaily.com.cn 

راه اندازی اولین سکوی برق بادی شناور در اعماق دریا چین در استان‌هاینان

به گزارش روزنامه علم و فناوری، ساخت اولین سکوی برق بادی شناور در اعماق دریا چین که توسط شرکت ملی نفت فراساحل چین (CNOOC) سرمایه گذاری و ساخته شده است، به پایان رسید. این پروژه گام مهمی در ساخت اولین پروژه برق بادی دریایی جهان با عمق آب بیش از ۱۰۰ متر و فاصله تا ساحل بیش از ۱۰۰ کیلومتر است. این سکو در یک میدان نفتی دریایی در ۱۳۶ کیلومتری ونچانگ، در استان جنوبی‌هاینان نصب خواهد شد، جایی که بادهای شدید و امواج بزرگ اقیانوس چالش بزرگی را برای طراحی سکوی برق بادی به وجود می آورد. پس از به بهره برداری رسیدن این پروژه، برق تولید شده توسط توربین به شبکه برق گروه میدان نفتی دریایی برای تولید نفت و گاز متصل خواهد شد. با ظرفیت تولید برق سالانه 22 میلیون کیلووات ساعت، این پروژه صرفه جویی در 7.73 میلیون متر مکعب گاز و کاهش انتشار دی اکسید کربن به میزان 22 هزار تن را در پی دارد.

لی نان، پژوهشگر ارشد CNOOC گفت که انرژی بادی شناور چشم انداز کاربرد گسترده ای دارد. این منبع می‌تواند نه تنها برای مصرف محلی و تغذیه تأسیسات دریایی، بلکه برای تولید هیدروژن از آب دریا، گردشگری دریایی و منابع معدنی دریایی مورد استفاده قرار گیرد.

منبع: Xinhuanet.com

آغاز دور نهایی رقابت های نوآوری و کارآفرینی چین- آ.سه.آن در استان گوانشی

بیست تیم به مرحله نهایی رقابت های نوآوری و کارآفرینی چین- آ.سه.آن در ۹ ژانویه در نانینگ، مرکز استان گوانشی راه یافتند. این مسابقه به طور مشترک توسط وزارت علوم و فناوری چین و دبیرخانه اکسپو چین-آ.سه.آن برگزار می‌شود. ۷۱ تیم از چین و کشورهای آ.سه.آن در مرحله یک چهارم نهایی حضور داشتند که در سنگاپور، بانکوک و نانینگ برگزار شد. این تیم ها عمدتاً از دانشگاه‌ها، موسسات تحقیقاتی علمی، بنگاه‌ها و گروه‌های اجتماعی، پروژه‌هایی را با تمرکز بر کشاورزی مدرن، اقتصاد دیجیتال، زیست پزشکی و سلامت و همچنین انرژی و حفاظت از محیط زیست معرفی نموده اند.

ژانگ گوانگجون، معاون وزارت علوم و فناوری چین ابراز امیدواری کرد که چین و کشورهای آ.سه. آن به حمایت از استعدادها ادامه دهند، تا به نوبه خود بتوانند به توسعه همکاری چین و آ.سه.آن در نوآوری و کارآفرینی کمک کنند.

هو یانچی، سفیر چین در آ.سه.آن نیز گفت که این رقابت باید اشتراک نوآوری علمی-فناوری بین چین و کشورهای آ.سه.آن را ترویج، در خدمت احیای اقتصادی و توسعه پایدار در دوران پس از همه گیر بوده و صنعتی شدن نتایج نوآوری و کارآفرینی را تقویت کند.

منبع: http://en.gxzf.gov.cn/2023-01/10/c_846817.htm

قرارگرفتن 2 دستاورد علمی‌شنجن در لیست 10 پیشرفت برتر ملی چین

دو دستاورد علمی موسسات شنجن در میان 10 پیشرفت علمی‌برتر کشور برای سال 2022 قرار گرفت که نشانه پیشرفت قابل توجه در توانایی نوآوری شهر است. این فهرست توسط اعضای آکادمی علوم چین (CAS) و اعضای آکادمی مهندسی چین (CAE) انتخاب شد.

دانشمندان موسسه فناوری پیشرفته شنجن، راه جدیدی را برای تبدیل دی اکسید کربن و آب به گلوکز و اسیدهای چرب ارائه داد و روش جدیدی را برای تولید مواد غذایی مصنوعی پیشنهاد کرد. این تکنیک پس از آن صورت می‌گیرد که گروه دیگری از محققان در چین در سال ۲۰۲۱ نشاسته را با موفقیت از دی اکسید کربن سنتز کردند که رویکرد جدیدی را برای تولید مواد غذایی مصنوعی یا نیمه مصنوعی ارائه داد.

یکی دیگر از دستاوردهای علمی‌توسط تیم Xie Heping از دانشگاه شنجن توسعه یافته است که فناوری تولید هیدروژن را با الکترولیز مستقیم آب دریا معرفی کرد. با توجه به کمبود آب شیرین، استفاده از آب دریا برای توسعه انرژی هیدروژن موضوع مهمی در آینده است. با این حال، تولید هیدروژن از آب دریا به دلیل اجزای پیچیده آب دریا (با حدود ۹۲ عنصر شیمیایی) با مشکلات و چالش هایی مواجه است. محققان دانشگاه شنجن فناوری جدیدی را در مورد تولید هیدروژن از طریق ترکیب مکانیک فیزیکی و الکتروشیمی مطرح کردند. این دستاورد به مشکلات واکنش جانبی و خوردگی در تولید هیدروژن آب دریا می‌پردازد و هزینه تولید سوخت را کاهش خواهد داد.

منبع: http://www.sz.gov.cn/en_szgov/news/latest/content/post_10386715.html

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما