معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۱/۱۳- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۱۵

صادرات بخش منسوجات و پوشاک ترکیه در سال 2022 میلادی

مجمع صادر کنندگان ترکیه در گزارشی به تبیین صادرات بخش نساجی،مواد خام این بخش و پوشاک پرداخته است که اهم نکات آن به شرح ذیل ارائه می گردد.

صادرات ترکیه در سال 2022 میلادی با 12.9 درصد افزایش نسبت به سال قبل از آن به 254.2 میلیارد دلار رسید.

صادرات بخش نساجی و مواد خام این بخش در سال2022 میلادی با 2.1 درصد افزایش نسبت به سال 2021 میلادی، 10 میلیارد و 359 میلیون دلار شد که بالاترین میزان صادرات سالانه این بخش در طول ساللهای گذشته بوده است.

صادرات این بخش در دسامبر سال گذشته میلادی نسبت به مدت مشابه سال قبل 14.3 درصد کاهش یافت و 789.6 میلیون دلار شد.

کلان شهر استانبول توانست صادرات خود را در بخش نساجی و مواد خام  طی سال 2022 میلادی به 4 میلیارد و 322 میلیون دلار برساند.پس از استانبول، به ترتیب صادرات شهرهای غازی آنتپ 1.7 میلیارد دلار و بورسا 1.3 میلیارد دلار بوده است.

در دسامبر سال گذشته میلادی کلان شهر استانبول با صادرات 349 میلیون دلاری خود نیمی از صادرات 789 میلیون دلاری کشور در بخش منسوجات و ماده خام این بخش را به خود اختصاص داد و در  صدر شهرهای صادر کننده جای گرفت.  

بیشترین صادرات منسوجات و مواد خام این بخش در سال گذشته میلادی با 970 میلیون دلار به ایتالیا و پس از آن با 548 میلیون دلار به آمریکا و 513 میلیون دلار به بلاروس بوده است.

در سال 2022 میلادی صادرات منسوجات و مواد خام ترکیه به کشورهای اتحادیه اروپا 4 میلیارد و 134 ، کشورهای مشترک المنافع  1.6 میلیارد دلار، و کشورهای آفریقایی 1.3  میلیارد دلار می‌باشد.

در دسامبر سال گذشته میلادی صادرات این بخش به کشورهای اتحادیه اروپا 275 میلیون دلار، کشورهای مشترک المنافع 145 میلیون دلار و کشورهای آفریقایی 98 میلیون دلار بود.

صادرات این بخش در سال گذشته میلادی به 197 کشور و منطقه تجاری بود و در کل 4.1 درصد از کل صادرات کشور را به خود اختصاص داد.

صادرات صنعت پوشاک آماده ترکیه نیز در سال گذشته میلادی با 48 درصد افزایش نسبت به سال قبل 21 میلیارد و 205 میلیون دلار بود. 

صادرات کلان شهر استانبول در سال گذشته میلادی در بخش پوشاک 14.7 میلیارد دلار، بورسا 1.7 میلیارد دلار و ازمیر 1.4 میلیارد دلار بود.

بیشترین بازار فروش پوشاک ترکیه در سال گذشته میلادی به آلمان با 3.6 میلیارد دلار بود و پس از آن کشورهای اسپانیا با 2.6 میلیارد دلار و بریتانیا با 2 میلیارد دلار در رده‌های بعدی جای گرفتند.

       در سال 2022 میلادی، صادرات بخش پوشاک این کشور به اتحادیه اروپا 12 میلیارد و 778 میلیون دلار، سایر کشورهای اروپایی 2.6 میلیارد دلار و کشورهای خاورمیانه 1.7 میلیارد دلار بوده است.  

آمار  ارقام منتشر شده از سوی مجمع صادر کنندگان ترکیه حاکی از ان است که ترکیه توانسته است در سال گذشته میلادی پوشاک خود را به بیش از 215 کشور و منطقه تجاری مختلف  جهان صادر کند و سهم صادرات این بخش در کل صادرات کشور را به 8.3 درصد برساند.

صنعت تولید پوشاک ترکیه به دلیل ایجاد ارزش افزوده بالا در کالای نهایی از اهمیت خاصی برخوردار بوده و تاکنون توانسته است بیش از 750 هزار نفر اشتغال در کشور ایجاد نموده و ارزآفرینی قابل توجهی با خود به همراه داشته باشد.

ترکیه قصد دارد میزان صادرات پوشاک خود را در سال 2023 میلادی 10 درصد نسبت به سال قبل افزایش دهد.اقدامات حمایت مالی سیستم بانکی به ویژه بانک توسعه صادرات از شرکتهای تولیدی و صادر کننده در تسهیل ارائه وامهای بانکی مناسب، ارائه خدمات بیمه و تضمین پرداختهای صادرات از جمله تلاشها در افزایش دامنه کالاهای تولیدی و صادراتی کشور است.

صادرات کالاهای با ارزش افزوده بالا و تلاش برای افزایش میزان ارز آفرینی و وارد کردن آن به چرخه اقتصادی کشور برای مقابله با افزایش میزان قیمتها و نوسانات بازار در ادامه تولید و حفظ پویایی کشور از جمله اقداماتی است که سر خط اصلی فعالان اقتصادی و بخش خصوصی کشور را در سال 2023 میلادی تشکیل میدهد.

تمرکز بر توسعه دامنه فعالیتهای انجام شده و دیپلماسی سیاسی و اقتصادی ترکیه در کشورهای مختلف و تلاش برای افزایش تعداد بازار هدف محصولات تولیدی این کشور از جمله اقدامات در یافتن بازارهای جدید برای افزایش صادرات در سال 2023 میلادی می‌باشد .

منبع : مجمع صادر کنندگان ترکیه http://www.tim.org.tr

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما