معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۰/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۲۲

اخبار اقتصادی پاکستان - کراچی

اهم اخبار و تحولات اقتصادی ایالت سند پاکستان در هفته سوم دی ماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

نرخ تورم در ماه دسامبر امسال نسبت به سال گذشته دو برابر شده و به 24.50 درصد رسیده است

نرخ تورم پاکستان در دسامبر به 24.50 درصد افزایش یافته که در نوامبر 23.80 درصد بوده است، در حالی که بر اساس شاخص بهای مصرف کننده در ماه دسامبر سال گذشته 12.3 درصد بود. در شش ماهه اول سال مالی امسال متوسط نرخ تورم 25.02 درصد بوده است. بر اساس گزارش اداره آمار پاکستان، نرخ تورم افزایش یافته، 0.35 درصد در مناطق شهری و 0.70 درصد در مناطق روستایی در ماه دسامبر می‌باشد.

https://e.jang.com.pk/detail/333706

با توجه به وضعیت اقتصادی پاکستان، صادرات نیز کاهش یافته است

با توجه به وضعیت بد اقتصادی، صادرات پاکستان کاهش یافته است و بر اساس اعلام اداره آمار، صادرات از جولای تا دسامبر امسال 95.9 درصد کاهش داشته است، در حالی که کسری تجاری نیز در شش سال 79.49 درصد کاهش داشته است. صادرات در دسامبر سال مالی جاری نسبت به دسامبر سال مالی قبل 73.07 درصد کاهش داشت، بنابراین صادرات در دسامبر نسبت به نوامبر 73.4 درصد کاهش داشته است. در سال مالی گذشته جولای تا دسامبر، بیش از 09 میلیارد و 091 میلیون دلار صادرات صورت گرفته است در حالی که در شش ماهه سال مالی جاری 03 میلیارد و 931 میلیون دلار صادرات به ثبت رسیده است. در شش ماهه سال مالی جاری کل واردات بیش از 40 میلیارد و 451 میلیون دلار و در مدت مشابه سال مالی گذشته بیش از 31 میلیارد و 971 میلیون دلار واردات بوده است.

https://www.nawaiwaqt.com.pk/E-Paper/karachi/2023-01-05/page-9/detail-1

کشف ذخایر جدید گاز در منطقه گوتکی سند

شرکت ماری پترولیوم از کشف ذخایر جدید گاز در گوتکی خبر داد. در بیانیه ای که شرکت ماری پترولیوم منتشر کرده، آمده است که گاز در ولسوالی گوتکی ایالت سند کشف شده است که در ابتدا 1 میلیون و 555 هراز فوت مکعب گاز در روز برآورد شده است. در بیانیه شرکت آمده که این چاه تا عمق 5551 متری در گوتکی حفاری شده است. دکتر فهیم حیدر می‌گوید که این کشف گاز گوتکی موفقیت بزرگ این شرکت است. لازم به ذکر است که پیش از این نیز ذخایر بزرگ گاز در گوتکی کشف شده بود.

https://urdu.geo.tv/latest/313304-

ازبکستان گزارش امکان پذیری پروژه واگن ریلی پاکستان-افغانستان-ازبکستان را به پاکستان ارسال کرد

ازبکستان گزارش امکان پذیری پروژه واگن ریلی پاکستان- افغانستان- ازبکستان را با پاکستان به اشتراک گذاشت. به گزارش اکسپرس نیوز، پروژه واگن ریلی پاکستان - افغانستان - ازبکستان در حال پیشرفت است. ازبکستان در این زمینه گزارش امکان پذیری پروژه را با پاکستان به اشتراک گذاشته است. بر اساس این گزارش، در این پروژه 143 کیلومتر خط ریلی از مزارشریف تا تورخم احداث خواهد گردید. هزینه احداث این مسیر ریلی بیش از 4 میلیارد دلار خواهد بود، 45 تونل با طول مجموع 514 کیلومتر در این مسیر ایجاد خواهد شد. هزینه ساخت مسیر تونل به ازای هر کیلومتر 1 میلیون دلار خواهد بود. در ادامه این گزارش آمده است که مسیر مزارشریف تا تورخم کاملاً برقی خواهد بود، این پروژه پاکستان را به آسیای میانه متصل خواهد کرد.

https://www.express.pk/story/2424943/1/

دولت پاکستان برای خودروهای کوچک تخفیف زیادی در عوارض گمرکی قائل شده است

دولت پاکستان تعرفه گمرکی واردات تجهیزات ساخت خودروهای کوچک را که اداره درآمد برای آنها ابلاغیه اصلاحی صادر کرده است ،کاهش داد. بر اساس این ابلاغیه، عوارض گمرکی واردات تجهیزات ساخت خودروهای مدل جدید تا 4111 سی سی به 49 درصد و عوارض گمرکی تیوپ تایر از 59 درصد به 46 درصد کاهش یافته است. دولت تعرفه گمرکی واردات تجهیزات ساخت خودروهای مدل قدیمی تا 4111 سی سی را از 45 درصد به 41 درصد کاهش داد. بر اساس ابلاغیه اداره کل درآمد، نرخ عوارض گمرکی خودروهای مدل جدید توسط هیات توسعه مهندسی برای مدت سه سال کاهش یافت.

https://www.express.pk/story/2424246/

بازسازی مناطق سیل زده، کمک 9 میلیارد و 933 میلیون روپیه چین به پاکستان

پاکستان برای مقابله با اثرات تغییرات آب و هوایی و بلایای سیل به بیش از 46 میلیارد دلار کمک نیاز دارد. به گزارش سازمان ملل، در همین راستا، شهباز شریف نخست وزیر و آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل هفته آینده یک کنفرانس بین المللی یک روزه در ژنو برگزار می‌کنند که در آن بسیاری از سران کشورها و نمایندگان عالی ده‌ها کشور شرکت خواهند کرد. از سوی دیگر، چین تصمیم گرفته است کمک بزرگی به پاکستان برای بازسازی مناطق سیل زده ارائه کند، پاکستان به زودی 41 کرور یوآن (5 میلیارد و 511 میلیون روپیه) از چین دریافت خواهد کرد. منابع گفته اند که دولت چین در مورد ارائه کمک ها به پاکستان اطلاع داده است. به گفته این منابع، مرکز ملی هماهنگی پاسخگویی، طرح امکان سنجی تهیه کرده است که با رایزنی با استان‌ها تهیه شده است که کمک های چین برای پروژه‌های بخش بهداشت از جمله بازسازی در استان‌ها و هزینه را بیان می نماید.

https://e.jang.com.pk/detail/336213

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما