معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۰/۲۲- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۵۳

اخبار اقتصادی بنگلادش

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی بنگلادش در هفته سوم دی ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

امضای تفاهم نامه بین دانشگاه داکا و استانبول

دانشگاه داکا برای گسترش آموزش عالی با دانشگاه استانبول تفاهم نامه امضا کرده است. بر اساس این تفاهم نامه، هر دو دانشگاه در تبادل دانشجو و اساتید، تحقیقات و سایر زمینه‌ها با یکدیگر همکاری خواهند کرد. روز چهارشنبه (4 ژانویه)، دکتر اختر الزمان، رئیس دانشگاه داکا و آ.ک.محموت، رئیس دانشگاه استانبول، این تفاهم نامه را امضا کردند. مسعود بن مومن، قائم مقام وزیر امور خارجه بنگلادش در مراسم مجازی برای امضای این تفاهم نامه حضور داشت. (بنگلا تریبیون)

 تضمین هند برای کمک به بخش انرژی و برق بنگلادش

نصرالحمید، وزیر مشاور در امور برق، انرژی و منابع معدنی بنگلادش، علاقه کشورش را برای واردات بیشتر نفت از هند با قیمت مقرون به صرفه ابراز کرده است. در پاسخ، وزیر نیرو و امور نفت هند قول مساعد برای حمایت از بخش انرژی و برق بنگلادش داده است. وزرای انرژی دو کشور در نشستی که  در دهلی نو برگزار شد، وضعیت کلی بخش انرژی در بنگلادش را بررسی کردند. ( بیجنس استاندارد)

 جایزه توسعه صنعتی رئیس جمهور نصیب 20 شرکت شد

20 شرکت صنعتی به دلیل سهم قابل توجهی که در اقتصاد بنگلادش داشتند، "جایزه توسعه صنعتی رئیس جمهور 2020" را دریافت کردند. این جایزه با توجه به طبقه بندی شرکت های صنعتی در شش دسته اعطا می‌شود.  در مراسم توزیع جوایز، آقای نورالمجید محمود همایون، وزیر صنایع بنگلادش، کمال احمد ماجومدار، وزیر مشاور در امور صنایع این کشور و تعدادی از صنعتگر برجسته کشور حضور داشتند. ( بنگلا تریبیون)

کسری تجاری 11.79 میلیارد دلار در 5 ماه گذشته

بانک مرکزی بنگلادش برای غلبه بر بحران دلار شرایط مختلفی را برای واردات اعمال کرده است. در نتیجه اعمال این شرایط، اعتبار اسنادی (ال سی) تا حدودی تحت کنترل قرار گرفته اما نرخ پرداخت تعهدات وارداتی کاهش نیافته است. در نتیجه هزینه واردات همچنان بالاتر از درآمد صادراتی است. به غیر از این، مدت طولانی است که درآمد حاصل از حواله‌های خارج نشینان نیز در حال کاهش است. سرمایه گذاری خارجی هم آنطور که انتظار می رفت افزایش پیدا نکرد. بنا به این دلایل، بنگلادش اکنون با کسری تجاری بزرگی روبرو شده است. کسری زیادی در حساب جاری و کل معاملات خارجی ایجاد شده است. کسری تجاری در پنج ماهه اول سال مالی جاری به 11.79 میلیارد دلار رسید و کسری حساب جاری ارزی نیز از 6.38 میلیارد دلار گذشت که سه برابر بیشتر از مدت مشابه سال قبل است. ( مناب جامین)

برنامه وام 4.5 میلیارد دلاری: داکا با 30 شرط صندوق بین المللی پول موافقت کرد

بنگلادش با 30 شرط صندوق بین‌المللی پول (IMF) برای برنامه وام 4.5 میلیارد دلاری که شامل برخی اصلاحات ساختاری کلیدی است که سال‌ها متوقف شده، موافقت کرده است. پیشنهاد وام در پایان ژانویه برای تصویب در هیئت اجرایی صندوق بین المللی پول قرار خواهد گرفت. آنتوانت مونسیو سایه، معاون مدیر عامل صندوق بین‌المللی پول، برای یک ماموریت حقیقت یاب در 16 ژانویه وارد داکا خواهد شد. وی در سفر سه روزه خود با وزیر دارایی، رئیس بانک بنگلادش و سایر مقامات ارشد دولتی دیدار خواهد کرد. به گفته مقامات وزارت دارایی درگیر در مذاکرات وام، سفر سایه به بنگلادش مهم است، زیرا او احتمالاً ریاست بعدی هیئت مدیره صندوق بین المللی پول را بر عهده خواهد داشت، در نتیجه شرایط فعلی بنگلادش و منطق این وام را برای اعضای هیئت مدیره توضیح خواهد داد. اولین قسط 447.8 میلیون دلاری احتمالاً ماه آینده پس از تصویب هیئت مدیره صندوق بین المللی پول در نشست آتی آن پرداخت می‌شود. پس از آن شش قسط مساوی 659.18 میلیون دلاری به شرط انجام اقدامات اصلاحی تعیین شده در پیشنهاد وام ارائه خواهد شد (دیلی استار).

ذخایر ارزی بانک مرکزی بنگلادش به 32 میلیارد دلار کاهش یافته است.

 بنابه اطلاعات یکی از منابع بانک مرکزی، ذخایر ارزی بانک بنگلادش به 32 میلیارد دلار کاهش یافته است ،پس از پرداخت 112 میلیون دلار توسط اتحادیه تهاتر آسیایی (ACU)، این ذخایر به 32.57 میلیارد یا 3 هزار و 257 میلیون دلار کاهش یافت. قبل از این در ماه اوت 2021 این میزان به 48 میلیارد رسیده بود و به بعد بحران از سال گذشته شروع شد. با توجه به اینکه ذخیره ارزی 3 هزار و 257 میلیون دلار است، اما طبق اعلام صندوق بین‌المللی پول، 8 میلیارد دلار از این ذخیره قابل استفاده نیست. در نتیجه ذخیره قابل استفاده 2 هزار و 457 میلیون دلار است.(پروتوم الو)  

کشتی روسی با مواد و مصالح نیروگاه روپور در بندر هند پهلو می‌گیرد.

کشتی روسی حامل مواد برای پروژه نیروگاه هسته‌ای روپور بنگلادش پس از آنکه در ابتدا به دلیل تحریم‌های آمریکا علیه این کشتی، از لنگر انداختن در مونگلا منصرف شد، در نهایت مجوز هند را برای پهلوگیری در بندر هلدیا در بنگال غربی دریافت کرد. به نقل از مقامات بندری ممکن است این مواد از طریق جاده از هند به محل ساخت و ساز در ایشواردی پابنا ارسال شود. همه بنادر هند به روی کشتی‌های با پرچم روسیه باز هستند و در سال گذشته ارسال محموله‌هایی از روسیه به هند از این طریق صورت گرفته بود. (دیلی استار).

بانک جهانی : عدد رشد 5.2 درصد تولید ناخالص داخلی بنگلادش برای سال مالی جاری محتمل است.

بانک جهانی گزارشی موسوم به 'Global Economic Prospects' منتشر کرده است. در این گزارش که با موضوع پیش بینی رشد تولید ناخالص داخلی است، در مورد رشد تولید ناخالص داخلی (GDP) بنگلادش در سال مالی جاری عدد 5.2 درصد را در نظر گرفته است. در صورتی که هدف دولت بنگلادش در سال مالی جاری 7.5 درصد بود (پروتوم الو)

 صنعت پوشاک بنگلادش با بحران عمیق روبرو می‌باشد.

گزارشی شامل اظهار نظرات رؤسای سه انجمن مرتبط با تولید و صادرات پوشاک، از جمله انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان پوشاک آماده (BGMEA)، انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان نساجی بنگلادش (BKMEA) و انجمن کارخانه‌های نساجی بنگلادش (BTMA) انتشار یافته است، در این گزارش به وضعیت صنعت پوشاک بنگلادش اشاره شده است که بعلت مشکلات جهانی مثل کرونا و جنگ روسیه با اوکراین و همچنین مسائل داخلی مثل کمبود گاز و برق، افزایش هزینه‌های تولید، کمبود ذخایر ارزی دلار، با بحران عمیقی روبرو شده است. قابل ذکر است که صنعت پوشاک بزرگترین صنعت صادراتی در بنگلادش است، در سال مالی 2022-2021، صادرات تنها از صنعت پوشاک آماده بالغ بر 42.613 میلیارد دلار بوده که 81.81 درصد از کل صادرات بنگلادش می‌باشد. در حال حاضر بنگلادش به عنوان یک کشور واحد در صادرات پوشاک آماده، رتبه دوم را در جهان پس چین دارد. (جوگنتار)

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما