معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۰/۲۶- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۲۲

روند اجرایی کمک 2.6 میلیارد یورویی اروپا به ارمنستان

گزارش مانه آدمیان مشاور معاون نخست‌وزیر ارمنستان در رابطه با کارهای انجام شده در چارچوب حمایت ارائه شده توسط برنامه اقتصادی و سرمایه‌گذاری اتحادیه اروپا:

در چارچوب برنامه اقتصادی و سرمایه‌گذاری اتحادیه اروپا که در ماه ژوئیه 2021 منتشر و سپس توسط کمیسر کمیسیون همسایگی و توسعه اروپا در ایروان ارائه شد، اتحادیه اروپا متعهد شد که 2.6 میلیارد یورو از طریق ابزارهای مالی مختلف (وام، کمک مالی، تضمین، سرمایه‌گذاری در بخش خصوصی) به منظور حمایت از ارمنستان در پنج حوزه اولویت‌های مورد توافق طرفین، تخصیص نماید.

این پنج حوزه به قرار ذیل است:

  1. حمایت از اقتصاد پایدار، نوآورانه و رقابتی: حمایت مستقیم از 30000 شرکت کوچک و متوسط؛
  2. کمک به ارتقای ارتباطات و توسعه اجتماعی-اقتصادی: همکاری در ساخت کریدور شمال - جنوب
  3. سرمایه‌گذاری در دیجیتالیزه شدن، نوآوری، علم و فن‌آوری؛
  4. مساعدت به تقویت تاب‌آوری مناطق جنوبی،
  5. سرمایه‌گذاری در ایروان؛ ایروان هوشمند و سبز

با در نظر گرفتن حجم بسته‌ها، ابتدا پروژه‌های اولویت‌دار به پیشنهاد اتحادیه اروپا برای شروع اجرای بسته‌ها مشخص شد. از این رو پروژه‌های مختلف در مراحل مختلف بررسی، توسعه و اجرا قرار دارند.

1- بانک اروپایی بازسازی و توسعه به همراه بانک‌های تجاری مختلف که در ارمنستان فعالیت می‌کنند، پروژه‌هایی به ارزش حدود 30 میلیون یورو به منظور افزایش رقابت‌پذیری شرکت‌های کوچک و متوسط و پروژه‌هایی به ارزش 13 میلیون یورو با هدف ارتقای کارآفرینی زنان، تصویب کرده است.

در عین حال، برنامه تدوین شده با همکاری بانک سرمایه‌گذاری اروپا و صندوق ارمنستان - آلمان بانک مرکزی در مرحله نهایی کردن قرار دارد که بر اساس آن پیش‌بینی می‌شود حدود 70 میلیون یورو به "سبز سازی" و ارتقای فناوری‌های شرکت‌های کوچک و متوسط، کارآفرینی زنان، کسب و کارهای توسعه‌ای منطقه‌ای و فراگیر، اختصاص یابد.

2- در راستای آماده‌سازی برنامه جاده سیسیان - کاجاران از کریدور شمال - جنوب (از جمله تونل بارگوشات) اقدامات گسترده‌ای انجام شده است. به طور خاص، ارزیابی اثرات اجتماعی و زیست محیطی پروژه و بخش اصلی مطالعه فنی و اقتصادی پروژه، انجام شده که در نتیجه آن تعدادی توصیه و پیشنهاد ارائه شده است. این برنامه که حدود 900 میلیون یورو تخمین زده می‌شود، قرار است در سال آینده به منظور تأمین مالی با ابزار ترکیبی وام-اعطایی به طرف اروپایی ارائه گردد.

3- یک برنامه جدید حمایتی بودجه با اتحادیه اروپا تدوین شده و در مرحله تصویب است که در چارچوب آن دولت قصد دارد 15.3 میلیون یورو از بودجه کمک مالی را برای بازسازی و تجهیز مجدد آزمایشگاه‌های استان‌های آرارات، کوتایک و گغارکونیک، در تمام زمینه‌های علوم طبیعی (شیمی، فیزیک، زیست‌شناسی، جغرافیا، فن‌آوری اطلاعات) اختصاص دهد.

4- موافقت‌نامه تأمین مالی "ابزار تاب‌آوری اتحادیه اروپا برای ارمنستان" تصویب شد که در چارچوب آن 9 میلیون یورو کمک بلاعوض برای حمایت از شرکت‌های کوچک و متوسط فعال در منطقه سیونیک و تأمین مالی پروژه‌های زیرساختی کوچک اجتماعی در سیونیک ارائه خواهد شد.

برنامه جدید حمایت از بودجه اتحادیه اروپا تدوین شده و در مرحله تصویب قرار دارد که در چارچوب آن، دولت در نظر دارد 14 میلیون یورو از بودجه کمک مالی را برای تعمیر 13 مجتمع آموزشی در کاپان، تأمین تجهیزات و آموزش معلمان اختصاص دهد. هشت دستگاه مینی‌بوس به منظور ساماندهی آموزش خریداری خواهد شد.

برنامه توسعه آموزش غیررسمی نوآورانه در سیونیک با هزینه کلی 20 میلیون یورو (10 میلیون یورو کمک بلاعوض، 10 میلیون یورو وام) نیز در مرحله جمع‌بندی و تصویب قرار دارد که از طریق آن 2 مرکز هوشمند COAF در استان سیونیک ایجاد خواهد شد.

5- پروژه «اتوبوس‌های ایروان» به ارزش 25 میلیون یورو (5 میلیون یورو کمک بلاعوض، 20 میلیون یورو وام) تصویب شد که در چارچوب آن 87 اتوبوس با گاز طبیعی فشرده برای ایروان خریداری خواهد شد. اولین تعداد در اوایل سال 2023 در ایروان خواهد بود.

برنامه افزایش بهره‌وری انرژی در ایروان با هزینه کل 37 میلیون یورو (10 میلیون یورو کمک بلاعوض، 25 میلیون یورو وام و 2 میلیون یورو سرمایه‌گذاری مشترک) در مرحله جمع‌بندی و تصویب قرار دارد که برای بازسازی 29 مهدکودک و 6 پلی‌کلینیک در ایروان برنامه‌ریزی شده است.

در عین حال تعدادی دیگر از برنامه‌ها در چارچوب طرح اقتصادی و سرمایه‌گذاری در مراحل مختلف تهیه و آماده‌سازی قرار دارند. جدای از اینها، دولت به همکاری با اتحادیه اروپا در جهت‌های اولویت‌دار دیگر نیز ادامه می‌دهد. به ویژه، یک موافقت‌نامه کمک مالی 10 میلیون یورویی با هدف اصلاحات پلیس، مدیریت مهاجرت و حمایت از حقوق بشر، و همچنین یک موافقت‌نامه کمک مالی 5.2 میلیون یورویی با هدف بهبود سیستم تامین اجتماعی در ارمنستان تصویب شده است.

https://www.facebook.com/mane.adamyan.5/posts/pfbid02184JCZmGKgqYaPgW5P3AcLSBJeRXuubsLNyWWvFjwFAdXnPzGUtFD6xmraBZNwhol

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما