معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۰/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۳۸

اخبار اقتصادی امارات عربی متحده ـ دبی

گزیده اخبار اقتصادی امارات متحده عربی و دبی در هفته دوم دی ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

صندوق پول عربی: امارات اولین کشور جهان عرب در صادرات محصولات تولیدی

صندوق پول عربی اعلام کرد ارزش صادرات محصولات تولیدی امارات متحده عربی در سال 2021 بالغ بر 142.5 میلیارد دلار و رتبه اول جهان عرب را به خود اختصاص داده است.

در این گزارش ارزش صادرات کشورهای عربی در سال 2021 به 325 میلیاد دلار رسیده که در مقایسه با سال 2020 که رقم 244 میلیارد دلار ثبت شده بیش از 33.2 درصد افزایش داشته، عربستان سعودی با 69 میلیارد دلار معادل 21.2 درصد رتبه دوم، مراکش با 19.9 میلیارد دلار معادل 6.1 درصد، مصر 6.1 درصد، تونس 4 درصد، بحرین 2.2 درصد، اردن 2.1 درصد، کویت 2، الجزایر 1.1 درصد، لبنان 0.8 درصد، لیبی 0.5 درصد، فلسطین 0.5 درصد، جیبوتی 0.5 درصد، عراق 0.1 درصد در رتبه‌های بعدی قرار دارند. همچنین صادرات تولیدی 23.3 درصد از کل صادرات کشورهای عربی را تشکیل می دهد این در حالی است که سال 2020 حدود 32.3 درصد بوده و این کاهش سهم صنایع تولیدی بدلیل تقاضای بالای نفت و گاز طبیعی و قیمت بالای آن در سطح جهانی بوده است.

براساس نتایج اعلامی‌شاخص رقابت پذیری عملکرد برگرفته از سازمان توسعه صنعتی ملل متحد یونیدو که شامل 17 کشور عربی می‌شود امارات در سال جاری با پنج پله ترقی بیشترین پیشرفت و بهبود را در حوزه زیر ساخت، کسب و کار صنعتی، محیط زیست را در جهان عرب داشته و اردن با سه پله پیشرفت و سوریه با دو پله و عمان و لیبی با یک پله پیشرفت مواجه بوده اند.

این گزارش شاخص ارزیابی را ساختار تولیدی و فنآوری بخش صنعت و توانایی آن در تولید و صادرات کالاهای تولیدی بصورت رقابتی قرارداده و کشورهای عربی را به سمت تقویت رقابت پذیری اقتصاد، توسعه فنی و فنآوری صنایع مدرن و پایدار، صنایعی که از کرونا، صنایع دارویی و پیشگیری تشویق نموده است.

افزایش معاملات املاک دبی در 2022 نسبت به سال گذشته

ارزش معاملات املاک در 2022 تاکنون 430 میلیارد درهم ثبت شده و 97447 معامله خرید و فروش را  شامل می‌شود. ارزش فروش سال گذشته بالغ بر 148.8 میلیارد درهم بوده که 78 درصد در قیمت و از لحاظ تعداد در سال 2021 بالغ بر 60213 معامله فروش بیش از 61 درصد رشد داشته است.

پیش بینی افزایش گردشگر دریایی در فصل زمستان سال2022 - 2023

کشتی مدرن اروپایی "MSC World Europe" به میناء راشد دبی وارد شد. این کشتی که یکی از پیشرفته ترین و بهترین‌ها در کلاس جهانی و سازگار با محیط زیست از نظر انتشار کربن کم می‌باشد نوید رشد گردشگری امارات را می دهد و پیش بینی‌ها حاکی از این است که در فصل پیش رو 2022 -2023 بیش از 600 هزار گردشگر دریایی وارد امارات شوند که دو برابر تعداد گردشگران سال گذشته می‌باشد. کشتی مذکور در فصل پیش رو 14 سفر به بندر راشد خواهد داشت و که تعداد مسافران آن بیش از 189 هزار گردشگر خواهد بود. سعود حارب مدیر عملیات خارجی اداره اقتصاد و گردشگری دبی گفت: گردشگری دریایی با شتاب نقش محوری خود را در رشد گردشگری دبی ایفا می‌کند و کشتی مذکور بندر راشد را بعنوان اولین سفر دریایی خود انتخاب نموده و به دنبال توسعه موقعیت جهانی دبی بعنوان مقصد گردشگری دریایی هستیم.

درحال حاضر بندر راشد حدود 454 قایق تفریحی را در خود جای می دهد و 19 جایگاه ویژه قایق های تفریحی لوکس در اندازه‌های بزرگ ارد که این بندر را بعنوان مقصدی ایده آل مجلل و بزرگ برای قایق های تفریحی تبدیل کرده است و توانایی پذیرش بیش از 25 هزار گردشگر در روز دارد و همین پتانسیل آن را بعنوان بندر مقصد ترجیحی کشتی‌های کروز نموده و رشد گردشگری دریایی را بدنبال داشته است.

برگزاری کنفرانس جهانی ارتباطات رادیویی در دبی 2023

سازمان تنظیم مقررات ارتباطات و دولت دیجیتال امارات میزبان هیأتی از اتحادیه بین المللی مخابرات بود به منظور فراهم نمودن مقدمات میزبانی دبی برای کنفرانس جهانی ارتباطات رادیویی که از 20 نوامبر لغایت 15 دسامبر 2023 در دبی برگزار می‌شود بود ریاست هیأت را جوان ویلسون معاون اداره ارتباطات رادیویی، ماریو کاسترو گراند رییس خدمات پروتکل، درو دونوان رییس امنیت و ایمنی نیز حضور داشتند. آمادگی امارات در زمینه‌های مختلف ارتباطات و فنآور، لجستیکی، سازمانی و ... مورد بحث و بررسی قرار گرفت. امارات تنها کشور منطقه است که میزبانی این رویداد بین المللی را بدست آورده که هر 4 سال یکبار برگزار می‌شود و مرجع به روز رسانی مقررات رادیویی می‌باشد.

پیشتازی مصدر در گسترش انرژی تجدیدپذیر

شرکت انرژی آینده ابوظبی (مصدر) در راستای جهت گیری رهبری امارات در تثبیت نقش این کشور در زمینه انرژی تجدیدپذیر و استراتژی 2050 همچنان بدنبال گسترش راهکارهای بهره گیری بیشتر از انرژی تجدیدپذیر و فن آوری پاک می‌باشد و در سال 2022 دستاوردهایی همچون تکمیل توافقنامه راهبردی خرید شرکت ملی انرژی (TAQA)، شرکت سرمایه گذاری مبادله، شرکت نفت ملی ابوظبی (أدنوک) را انجام داده که این توافقنامه دسامبر گذشته از سوی محمد بن زاید آل نهیان رییس دولت همزمان با پنجاهمین سال برگزاری روز ملی برای نخستین بار اعلام گردید که هدف آن پیوست سه قطب برجسته امارات در گسترش و ارتقاء عملیات مصدر بعنوان شرکت بین المللی در حوزه انرژی تجدیدپذیر، هیدروژن سبز و سایر نوآوری‌های تکنولوژیک در حمایت از انرژی پاک می‌باشد.

مصدر بدنبال مشارکت جدید و تبدیل بعنوان شرکت ملی پیشرو امارات در زمینه انرژی‌پاک و تجدیدپذیر و افزایش ظرفیت تولید به 100 گیگاوات تا سال 2030 از طریق انرژی بادی، خورشیدی و در نهایت رسیدن به 200 گیگاوات انرژی پذیر بعنوان شرکت پیشرو جهانی در این حوزه می‌باشد.

تأیید جریمه‌های وضع شده خدمات مالی دبی علیه موسس مجموعه ابراج

سازمان تنظیم مقررات بازارهای مالی جرایم در نظر گرفته شده علیه عارف نقفی موسس و مدیرعامل اسبق مجموعه ابراج را که در 27 ژانویه 2022 صادر شده بود تأیید کرد و ایشان ملزم به پرداخت 135.5 میلیون دلار (497.86 میلیون درهم) جریمه و محرومیت از اشتغال در مرکز مالی بین المللی دبی گردید و درخواست وی در دادگاه استیناف نیز مردود اعلام شد.تخلفات صورت گرفته شرکت مذکور سوء رفتار و گمراه کردن و فریب دادن سرمایه گذاران و انجام خدمات و فعالیت های مالی غیرمجاز اعلام شده و نقفی شخصا آگاهانه در فرآیند گمراه کردن و فریب دادن‌ها نقش داشته و شخصاً اقدامات و پیشنهادات و برنامه ریزی‌هایی را انجام داده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما