معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۰/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۱۶

اخبار اقتصادی دانمارک

بخش دوم از گزیده اخبار و تحولات اقتصادی دانمارک در هفته دوم دی ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

کاهش قیمت گاز در نتیجۀ گرمای غیرمعمول هوا

دمای بالای بی‌سابقه در این فصل از اروپا، قیمت گاز را حتی بیشتر از تصور کاهش داده است. کریستین رون پولسن، تحلیلگر انرژی در گرین پاور دانمارک گفت که قیمت‌ها در مبادلات گاز در سراسر این قاره از زمان توقف موج سرما، به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. وی پس از اینکه قیمت گاز بین کریسمس و سال نو به پایین‌ترین سطح از زمان وقوع جنگ در اوکراین در 11 ماه پیش کاهش یافت، گفت: بالا بودن دمای هوا نسبت به میانگین معمول آن، خبر بدی برای آب و هوا، اما خبر خوبی برای مصرف‌کنندگان گاز است. با این حال، قیمت هنوز 3 الی 4 برابر حد معمول است و ممکن است سال‌ها طول بکشد تا قیمت‌ها به حالت عادی بازگردند. وی افزود: پیش‌بینی‌ها برای آب و هوای معتدل خبر خوبی است، بنابراین، با وجود ذخایر گاز تا لبه پر، به نظر نمی‌رسد نیازی به خرید اضطراری باشد. اما در عین حال، زمان زیادی طول می‌کشد تا تجارتی با روسیه صورت گیرد، بنابراین باید بپذیریم که در آیندۀ قابل پیش‌بینی، خرید گاز روسیه منتفی خواهد بود که این امر همچنان بر قیمت‌ها فشار خواهد آورد.

منبع: برلینسکه

سال 2022؛ بدون سرقت بانکی در دانمارک

سال 2022 اولین سالی بود که هیچ سرقت بانکی در دانمارک ثبت نشد، زیرا تراکنش‌های نقدی تقریبا ناپدید شده است. در سال 2000، تعداد 221 سرقت از بانک صورت گرفت که به آرامی از سال 2017 به کمتر از 10 مورد در سال کاهش یافته بود، و اتحادیه کارگزاران مالی (Finansforbundet)، روز سه‌شنبه اعلام کرد که در سال گذشته، این رقم به صفر رسیده است. بانک مرکزی در ماه مارس گزارش داد که استفاده از پول نقد از 23 درصد پرداخت‌ها در سال 2017 به حدود 12 درصد در سال 2021 تقلیل یافته است. در همین ارتباط، همه‌گیری کووید-19 نیز جامعه بدون پول نقد را تسریع کرده است. تعداد شعب بانک‌ها از 219 شعبه در سال 1991 به 56 شعبه کاهش یافته است و از این تعداد، امروزه تنها 20 شعبه دارای وجه نقد هستند. طبق گزارش این اتحادیه، در ابتدا سارقان توجه خود را از بانک‌ها به دستگاه‌های خودپرداز (ATM) معطوف کردند، اما این موارد نیز در میان نظارت و حفاظت فنیِ بهتر، به صفر رسیده است و مجرمان در سال‌های اخیر به کلاهبرداری آنلاین از مردم روی آورده‌اند.

منبع: تی وی 2

رکود بازار مسکن، منعکس کننده سال‌های بحران مالی است

در ماه دسامبر، خانه‌های عرضه شده برای فروش در دانمارک، 30 درصد بیشتر از 12 ماه قبل بود که بزرگترین افزایش سال به سال از زمان بحران مالی 16 سال پیش بوده است. یپه یول بوره، اقتصاددان ارشد، این موضوع را رخدادی قابل ملاحظه خواند که نشان می‌دهد نه تنها صاحبان خانه‌ها برای فروش نومیدتر شده‌اند، بلکه خریداران در این برهه زمانیِ سخت، بسیار محتاط‌تر هستند. وضعیت برای آپارتمان‌ها، حتی بدتر است و افزایش 41 درصدیِ موارد عرضه شده برای فروش نسبت به دسامبر 2021 را نشان می‌دهد. به گفته این اقتصاددان، این رکود ناشی از افزایش شدید نرخ بهره، هزینه‌های گرمایشی بالاتر، تورم بالا و مهمتر از همه، افزایش عدم اطمینان در مورد آینده است. در سال 2006، درست قبل از ترکیدن حباب مسکن، وضعیت مشابهی وجود داشت؛ یعنی قیمت مسکن به بالاترین حد خود رسیده بود که منجر به افزایش قابل توجه نرخ بهره شد، درست همان‌طور که در پاییز گذشته اتفاق افتاد. ارقام قبل از کریسمس نشان می‌دهد که قیمت‌ها با سریع‌ترین سرعت از سال 2011 کاهش می‌یابند و فروشندگان مجبور به ارائه تخفیف‌های فزاینده‌تر هستند.

منبع: تی وی 2

کاهش ثروت بدلیل کاهش ارزش پس‌اندازهای بازنشستگی

گزارش مالی جدید Arbejdernes Landsbank نشان می‌دهد که در سال 2022، ارزش ثروت هر فرد در دانمارک در حدود 300 هزار کرون (40 هزار یورو) کاهش یافت که به گفته تحلیلگران، بزرگترین شکست مالی برای خانوارها از زمان بحران مالی است. زیان 300 هزار کرونی، بر اساس کاهش سپرده‌های بانکی، سهام، سهام خانگی، سرمایه‌گذاری‌ها و پس‌اندازهای بازنشستگی است. البته این گزارش موقت است و شامل داده‌های سه ‌ماهه چهارم نمی‌شود.

منبع: تی وی 2

بدبینی در بازار سهام

سال 2022 سال بدی برای سرمایه گذاران بازار سهام بود و ممکن است اوضاع در سال 2023 بدتر هم بشود. شاخص C25 که شاخص قیمت سهام 25 شرکت بزرگ بورس کپنهاگ است، حدود 13 درصد از ارزش خود را در سال 2022 از دست داد و طبق گفته میکائیل باک، مدیر اجرایی انجمن سهامداران دانمارک، بعید به نظر می‌رسد وضعیت در آینده نزدیک بهبود یابد و سرمایه‌گذاران دانمارکی باید خود را با بحران‌های جاری وفق دهند. فردریشسن، رئیس سهام در مدیر دارایی Formuepleje نیز معتقد است که تورم بی سابقه و افزایش نرخ بهره توسط بانک‌های مرکزی در ایالات متحده و اتحادیه اروپا، منجر به کاهش شدید قیمت سهام شد و سرمایه‌گذاران را برای محل سرمایه‌گذاری بسیار محتاط‌تر کرد. وی گفت: من فکر می‌کنم در شش ماهه اول امسال شاهد نوسانات بزرگی در بازار سهام خواهیم بود، اما پیکان همچنان به سمت جنوب (نزولی) است. اما در نیمه دوم سال 2023 باید شاهد بهبود باشیم، زیرا انتظارات با وضعیت واقعی اقتصادی مطابقت دارد. تخمین زده می‌شود که رکود بازار سهام در سال گذشته، حداقل 1500 میلیارد کرون (200 میلیارد یورو) در زمینۀ پس‌انداز بازنشستگی و سهامداری، برای مردم ضرر مالی در پی داشته است.

منبع: تی وی 2

 مازاد 128 میلیارد کرونی برای دولت

با وجود نشانه‌هایی از رکود اقتصادی، خزانه دولت دانمارک مملو از پول نقد است. ارقام جدید بانک مرکزی نشان می‌دهد که مازاد حساب جاری برای سال 2022 مبلغ 128.7 میلیارد کرون (17.8 میلیارد دلار) بود که 70 درصد بیشتر از برآورد در ماه اوت است. لاس اولسن، اقتصاددان ارشد دنسکه بانک گفت که این ارقام نشان دهنده یک سال قوی برای اقتصاد دانمارک بوده که درآمد مالیاتی را افزایش داده است. او گفت: سال 2022 سال رشد بالا پس از همه‌گیری کرونا بود، اما اوضاع حتی بهتر از حد انتظار پیش رفته است. وضع مالی بخش دولتی قوی است، اما این بدان معنا نیست که می‌توانیم شروع به ساختن بیمارستان‌ها و پل‌های جدید کنیم. در نتیجۀ مازاد نقدی، بدهی ملی به 11.5 درصد تولید ناخالص داخلی کاهش یافته است که پایین‌ترین رقم در سال‌های اخیر است.

منبع: تی وی 2

با گسترش بدبینی، اعتماد به اقتصاد ضعیف می‌شود

آخرین داده‌های مرکز آمار دانمارک نشان می‌دهد که اعتماد اقتصادی در ماه دسامبر کاهش یافته است. شاخص کل اعتماد اقتصادی که شامل انتظارات مصرف ‌کننده می‌شود، از 75.8 در ماه نوامبر به 74.1 در ماه دسامبر کاهش یافت، در حالی که زیرشاخص اعتماد صنعتی از منفی 14 به منفی 17 رسید. در بخش خدمات، با کاهش چشم‌انداز گردش مالی واقعی و درآمد مورد انتظار و بدتر شدن بدبینی پیرامون وضعیت فعلی کسب و کار، این شاخص از صفر به منفی 3 کاهش یافت. در خرده ‌فروشی، شاخص اطمینان از منفی 35 با اندکی بهبودی به منفی 34 افزایش یافت، زیرا گردش مالی واقعی و درآمد مورد انتظار نسبت به ماه گذشته افزایش یافته است. بدبینی در بخش ساخت و ساز نیز اندکی کاهش یافته و شاخص اطمینان از منفی 16 در ماه قبل به منفی 15 افزایش یافت.

منبع: markets.businessinsider.com

نصب قدرتمندترین توربین بادی جهان

قدرتمندترین توربین بادی جهان که توسط غول انرژی پاک، وستاس ساخته شده است، اکنون به طور کامل در مرکز آزمایش اوسترایلد (Østerild) در غرب یولند نصب شده و شروع به تولید برق کرده است. این توربین قدرتمند، سال آینده در مزرعه بادی فردریکس هاون دانمارک نصب خواهد شد. این توربین برای مزرعه بادی فراساحلی سواحل اقیانوس اطلس نیوجرسی و همچنین پروژه‌های Empire Wind 1 و Empire Wind 2 نیویورک نیز انتخاب شده است.

منبع: ugeavisen.dk

شروع ساخت کشتی‌های سازگار با آب و هوا برای شرکت مرسک

کار ساخت شش کشتی جدید دوگانه سوز (با قابلیت استفاده از سوخت متانول) برای شرکت مرسک توسط شرکت هیوندای کره جنوبی آغاز شده است. غول کشتیرانی دانمارکی در یک ویدئو که در رسانه‌های اجتماعی منتشر کرد، فاش نمود که اولین برش تشریفاتی فولاد برای کشتی جدیدی با ظرفیت 16200 تی ای یو (معادل 20 فوت)، ماه گذشته در کره جنوبی انجام شد. این کشتی‌ها توسط صنایع سنگین هیوندای ساخته می‌شود که قبلا ارزش سفارش را 1.4 میلیارد دلار اعلام کرده بود. تحویل این کشتی‌ها، برای بازۀ زمانی بین سه ماهه اول و چهارم سال 2024 برنامه‌ریزی شده است.

منبع: shippingwatch.dk

خرید پروژه سوئدی توسط غول انرژی پاک دانمارکی

شرکت نیمه دولتی انرژی سبز اوراستد (Ørsted)، مالکیت کامل پروژه سوئدی پرچمدار ONE را به دست آورده است. قرار است این پروژه در سال 2025 به بزرگترین کارخانه متانول الکترونیکی اروپا برای سوخت حمل و نقل تبدیل شود و اولین تولید جاه طلبانه سوخت سبز خواهد بود. مدز نیپر، مدیرعامل این شرکت گفت: اکنون بیش از هر زمان دیگری، جهان به پروژه‌های انرژی سبز جسورانه برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی، کربن‌زدایی بخش‌هایی که به سختی برق‌رسانی می‌شوند و تضمین استقلال انرژی منطقه‌ای نیاز دارد. اوراستد مصمم است که تحول سبز جامعه را رهبری کند و این دقیقا همان کاری است که ما با ساخت پروژه‌هایی مانند پروژه پرچمدار ONE انجام می‌دهیم. متانول الکترونیکی بهترین راه حل موجود در حال حاضر برای کربن‌زدایی بخش‌هایی مانند کشتیرانی است که به سختی برق رسانی می‌شوند و با اولین پروژه در مقیاس تجاری، اوراستد اولین قدم در خط تولید پیشرو در صنعت پروژه‌های متانول الکترونیکی را خواهد برداشت. این شرکت همچنین در حال توسعه 300 هزار تنی پروژه ستاره در منطقه ساحل خلیج آمریکا و پروژه سوخت‌های سبز برای دانمارک در کپنهاگ است که هر دو حجم قابل توجهی متانول الکترونیکی را برای حمل و نقل تولید خواهند کرد.

منبع: scm.dk

سرمایه گذاری جدید شرکت حمل و نقل دانمارکی

شرکت دانمارکیِ DFDS، پیشرو در حمل و نقل و لجستیک، گروه حمل و نقل مک برنی ایرلندی را به قیمت گزارش شده 1.2 میلیارد کرون (160 میلیون یورو) خریداری کرده است. توربن کارلسن، مدیرعامل این شرکت گفت: مصمم هستیم خدمات حمل و نقل به بازارهای بریتانیا و ایرلند را به نحو احسن و با کارآمدی کامل ادامه دهیم. ما با خرید گروه حمل و نقل مک برنی، دامنه پیشنهادات خود به مشتریان، به ویژه در بخش مواد غذایی را افزایش خواهیم داد. مک برنی با 800 کارمند، سالانه بیش از 100 هزار کانتینر را از طریق دریای ایرلند بین ایرلند و بریتانیا حمل می‌کند.

منبع: بی تی

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما