معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۰/۰۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۹۹

اخبار اقتصادی ترکمنستان-عشق آباد

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکمنستان در هفته اول دی ماه 1401 به نقل از رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد

معاملات بورس دولتی کالا و مواد خام ترکمنستان در هفته گذشته

بنا به اعلام رسانه‌های ارتباط جمعی ترکمنستان ، میزان مبادلات ارزی هفته گذشته در بورس دولتی کالا و مواد خام ترکمنستان به بیش از 32 میلیون و 158 هزار دلار رسید. بر این اساس ، تجاری از کشورهای ترکیه و افغانستان بنزین تولیدی مجتمع پالایشگاه‌های نفت ترکمن باشی و گازوئیل تولیدی پالایشگاه نفت سیدی را با ارز خارجی خریداری کردند.

نمایندگان تجاری از کشور سنگاپور کلرید پتاسیم تولید شده توسط شرکت کنسرت دولتی «ترکمن شیمی» را خریداری کردند. علاوه بر آن، تاجران ترکیه‌ای الیاف نخ پنبه را با ارز خارجی خریداری نمودند. هفته گذشته مجموعاً 30 معامله در بورس دولتی کالا و مواد خام ترکمنستان به ثبت رسید.

 

صادرات محصولات تولیدی توسط دو شرکت در ولایت لباب

به گزارش وبسایت Jeyhun.news، دو شرکت «Uly Gap» و «Nur plastik» که در ولایت لباب قرار دارند، صادرات محصولات خود را آغاز کرده اند. این شرکت ها در محدوده کارخانه مواد شیمیایی ترکمن آباد مستقر هستند و کیسه‌های پلی اتیلن و پلی پروپیلن تولید می‌کنند.

شرکت «Uly Gap» از ابتدای سال تاکنون 101.64 تن محصول تولید کرده است که 25.6 تن آن به مولداوی ارسال شده است. در همین مدت، شرکت «Nur plastik» نیز حدود 263.2 تن محصول تولید کرده است که تقریباً دو سوم آن به روسیه ارسال شده است. در حال حاضر، 14 شرکت خصوصی در ولایت لباب وجود دارد که محصولات خود را صادر می‌کنند.

 

افزایش تعداد کاربران خدمات «اینترنت بانک» در ترکمنستان

بنا به اعلام رسانه‌های ارتباط جمعی ترکمنستان ، تعداد زیادی از مشتریان بانک های ترکمنی ، از طریق بانک تجاری دولتی "دایخان بانک" و بانک تجاری دولتی "ترکمنستان" به سرویس "اینترنت بانک" متصل شده اند. تا اول نوامبر سال گذشته ، به ترتیب بیش از 337.5 هزار و 284.5 هزار مشتری از طریق بانک های مذکور به این سرویس متصل شده اند.

در ترکمنستان، بیشترین تعداد مشتریانی که به خدمات اینترنت بانک متصل شده‌اند، مربوط به ولایت‌های ماری و لباب است. بیش از 208.5 هزار مشتری از ولایت ماری و 206.5 هزار مشتری از ولایت لباب به اینترنت بانک ارائه شده توسط این بانک های دولتی متصل شده اند. تعداد مشتریان متصل به سرویس موبایل بانک در ترکمنستان، نیز به 58.5 هزار نفر می رسد.

شایان ذکر است، تعداد کارت های اعتباری صادره توسط بانک های ترکمنستان تا اول نوامبر سال قبل، بالغ بر 5 میلیون و 115 هزار عدد گردیده است. این در حالی است که ظرف یک ماه تعداد کارت های بانکی در کشور بیش از 49 هزار عدد افزایش یافته است.

 

تولید بیش از 831.6 تن محصول توسط کارخانه سیمان لباب ترکمنستان

بنا بر گزارش رسانه‌های رسمی ترکمنستان، کارخانه سیمان استان لباب که در شرق ترکمنستان قرار دارد، از ژانویه تا اکتبر 2022 بیش از 831.63 تن سیمان تولید کرده است. در حال حاضر ظرفیت تولیدی این شرکت بالغ بر یک میلیون تن سیمان در سال گزارش شده است.

شایان ذکر است، مواد خام برای تولید سیمان اعم از سنگ آهک، خاک رس، گچ و ماسه کوارتز نیز در ناحیه کویتنداغ استخراج می‌شود. این کارخانه در فوریه 2013 راه اندازی شده و محصولاتش را در بازارهای داخلی و خارجی به فروش می رساند. در سال 2020 ساخت فاز دوم کارخانه سیمان در ولایت لباب آغاز شده که اجرای آن بر عهده شرکت «Türkmen enjam» می‌باشد.

 

ارسال پنج لوکوموتیو دیزلی باری به ترکمنستان توسط کارخانه ماشین سازی بریانسک

بنا بر گزارش وبسایت Transmashholding JSC، کارخانه ماشین سازی بریانسک پنج لوکوموتیو دیزلی مدل 2TE25KM را تولید و به ترکمنستان ارسال کرده است. لازم به ذکر است، قرارداد بین راه آهن ترکمنستان و شرکت تولید کننده روسی لوکوموتیو ، یعنی شرکت « Bryansk Engineering Plant Management Company JSC» که خود بخشی از هلدینگ Transmashholding است ، برای تامین پنج دستگاه لوکوموتیو دیزلی مدل 2TE25KM در تابستان 2022 امضا شده بود.

در سال 2021، شرکت راه آهن ترکمنستان یک دستگاه لوکوموتیو دیزلی را از شرکت مذکور خریداری کرد که عملکردی مطلوب داشت. سپس نمایندگان شرکت راه آهن ترکمنستان به کیفیت و قابلیت لوکوموتیو روسی و همچنین به پیشرفت های جدید شرکت Transmashholding علاقمند شده و تمایل خود را برای ادامه همکاری با کارخانه ماشین سازی بریانسک برای ارتقاء و گسترش ناوگان لکوموتیو ترکمنستان اعلام کردند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما