معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۰/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۲۷

اخبار اقتصادی نروژ

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی نروژ در هفته دوم دی ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

سرمایه‌گذاری «صندوق سرمایه‌گذاری اقلیمی نروژ» در پروژه انتقال برق کارناتاکای هند

صندوق سرمایه‌گذاری اقلیمی نروژ که تحت مدیریت Norfund است، اولین سرمایه‌گذاری انتقال برق خود را در یک پروژه هندی انجام خواهد داد که در قالب همکاری بانک KLP و شرکت ReNew Power (بزرگترین شرکت انرژی‌های تجدیدپذیر در هند از نظر ظرفیت عملیاتی) صورت خواهد گرفت. Norfund، یک موسسه مالی توسعه‌ای است که در 1997 توسط پارلمان نروژ تاسیس شده و متعلق به وزارت امور خارجه این کشور است. این موسسه، سرمایه خود را از بودجه دولتی دریافت می‌کند و ماموریت اصلی آن، سرمایه‌گذاری در صنایعی مانند انرژی‌های پاک، صنایع کشاورزی و خدمات مالی و تجاری کشورهای در حال توسعه برای ایجاد شغل و تضمین توسعه پایدار در آنهاست.

صندوق اقلیمی نروژ، مبلغ حدود 900 میلیون روپیه هند (11 میلیون دلار) در این پروژه سرمایه‌گذاری خواهد کرد و مالکیت 49 درصد از پروژه انتقال برق در منطقه کوپال در جنوب هند را خواهد داشت. به گفته مدیر ارشد مالی بانک KLP، این سرمایه‌گذاری تنگناها در سیستم انتقال برق هند را کاهش داده و راه را برای تولید برق تجدیدپذیر جدید و پاسخگویی به تقاضای فزاینده هند باز می‌کند. انتظار می‌رود که این پروژه، هم بازدهی جذاب و هم تأثیر آب و هوایی خوبی داشته باشد. این سومین سرمایه‌گذاری صندوق سرمایه‌گذاری اقلیمی در هند است و قبلاً نیز دو سرمایه‌گذاری در این کشور، یکی در یک پارک خورشیدی در مقیاس بزرگ در مشارکت با شرکت چندملیتی ایتالیایی Enel و دیگری در مشارکت با شرکت هندی Fourth Partner Energy انجام داده است. صندوق سرمایه‌گذاری اقلیمی نروژ یک میلیارد کرون در بودجه دولتی برای سال 2022 دریافت کرده است و پارلمان، یک میلیارد کرون دیگر را برای سال 2023 تصویب کرده است.

منبع: وب سایت norfund.no، دوم ژانویه 2023

کند شدن روند ادامه کاهش قیمت مسکن

گزارش جدید کارگزاران مسکن نروژ نشان می‌دهد که روند کاهش شدید قیمت مسکن در پایان سال 2022، کمی‌کند شده است. این روند از ماه اول پائیز به علت فشار تورمی آغاز شد و به حدود 0.9 درصد رسید. انتظار می‌رفت که پس از جهش نرخ بهره و فشارهای تورمی‌که بازار را پس از تابستان به رکود کشانده بود، این کاهش بیشتر از حد طبیعی باشد. بیش از سه هزار خانه در ماه دسامبر در نروژ فروخته شد که به طور غیرعادی پایین است. با اینکه از نظر زمانی، ماه دسامبر ماهی است که بازار خرید مسکن شاهد رکود است و معمولا فروش خانه‌ها در آستانه کریسمس کاهش می‌یابد، اما حجم فروش مسکن در دسامبر سال 2022، به میزان 25 درصد کمتر از سال 2021 بوده است. کارشناسان معتقدند که در ماه دسامبر، روند کاهش فروش مسکن ادامه داشته است و به علت نرخ بالای تورم و افزایش قیمت‌هاف بسیاری خرید خانه را به تعویق انداخته‌اند که این روند احتمالا در سال آینده نیز ادامه خواهد داشت.

منبع: روزنامه Dagens Næringsliv،

30دسامبر 2022

هشدار رئیس کنفدراسیون شرکت‌های نروژی

رئیس کنفدراسیون شرکت‌های نروژی NHO گفت: سرمایه‌گذاران در حال خروج از بازار هستند و کسب و کارها در مخاطره قرار دارند. وی در مصاحبه با شبکه خبری ان آر کی گفت: ما در دنیا ناآرامی‌هایی داریم که غیرقابل پیش‌بینی هستند، اما سیاست باید قابل پیش‌بینی باشد. آنچه در سال 2022 شاهد بودیم، سیاست‌های پیش‌بینی نشده دولت به ویژه در زمینه معرفی مالیات‌های جدید بود. اگر مالیاتی که بر یک صنعت یا کسب و کار وضع می‌شود، بالای 4 میلیارد دلار باشد، بسیاری ممکن است از میدان خارج شوند و سرمایه‌گذاری خارجی نیز جذب نشود که این خود به کاهش اشتغال منجر خواهد شد. برای یک کسب و کار، پیش‌بینی‌پذیر بودن در بلندمدت، بسیار ضروری و حیاتی است.

منبع: شبکه خبری Nrk،

4ژانویه 2023

محکومیت 110 میلیون یورویی خط کشتیرانی نروژی به دلیل استفاده از بندر کوبا

یک قاضی آمریکایی، هلدینگ خط کشتیرانی مسافری نروژی NCLH.N را به علت استفاده از بندری که دولت کوبا در سال 1960 مصادره کرده است، به پرداخت 110 میلیون دلار غرامت محکوم کرد. قاضی آمریکایی این گونه حکم داده است که استفاده از ترمینال بندر کروز هاوانا به منزله قاچاق اموال مصادره شده شرکت هاوانا داکس (ثبت شده در دلاور آمریکا) است که در دوران جنگ سرد توسط دولت کوبا مصادره شده است.

خط کشتیرانی مسافری نروژی به درخواست‌ها برای اظهارنظر در مورد این حکم پاسخ نداده و میگل دیاز کانل، رئیس جمهور کوبا، قانون هلمز برتون را به شدت مورد انتقاد قرار داده و آن را نقض فرامنطقه‌ای قوانین بین‌المللی توصیف کرده است.

منبع: خبرگزاری رویتر 30 دسامبر 2022

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما