معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۰/۰۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۹۹

اخبار اقتصادی ترکمنستان (استان‌های ماری و لباب)

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکمنستان (استان‌های ماری به مرکزیت مرو و لباب) در هفته اول دی ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

افتتاح بازار مرکزی پس از بازسازی اساسی در شهر ترکمن آباد.

خبرگزاری جیحون نیوز(6 دی): اهالی و میهمانان شهر ترکمن آباد برای سال نو هدیه ای فوق العاده دریافت کردند. در مرکز اداری استان لباب، بازار مرکزی پس از بازسازی اساسی افتتاح شد.

این بازار 2.93 هکتار مساحت دارد. پروژه بازار توسط متخصصان شرکت خصوصی "سعادت" تهیه شده است. و توسط سازندگان شرکت خصوصی "میزه مز وطن" ساخته شد. در قلمرو آن 283 مغازه فروش مواد غذایی و کالاهای صنعتی وجود دارد. به طور دقیق تر، 157 مورد از آنها برای تجارت محصولات غذایی، 126 برای کالاهای صنعتی در نظر گرفته شده است. همه شرایط برای خدمات فرهنگی خریداران توسط فروشندگان آماده است.

زیر چهار سوله پیشخوان‌های تجاری با 880 صندلی وجود دارد. دفاتری نیز وجود دارد، : یکی برای نگهداری مواد غذایی، دیگری برای کالاهای صنعتی، که برای فروشندگان نیز راحتی ایجاد می‌کند.

4 کافه نیز ساخته شده است که در آنها چای، سایر نوشیدنی‌های سرد و گرم، غذاهای گرم از غذاهای شرقی و اروپایی ارائه می‌شود. هر یک از آنها به گونه ای طراحی شده اند که از 60 تا 70 بازدیدکننده به طور همزمان خدمات ارائه دهند.

 

شرکت ترکمنی "آگایانا" 1320 متر مکعب نئوپان صادر کرد.

خبرگزاری بیزنس ترکمنستان(6 دی): شرکت خصوصی آگایانا از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون 1320 متر مکعب نئوپان را به کشورهای همسایه صادر کرده است. بر اساس این گزارش، این شرکت محصولات نئوپان را به کشورهای قزاقستان، آذربایجان، تاجیکستان و ازبکستان صادر می‌کند.

این شرکت، واقع در استان ماری، مجهز به تجهیزات پیشرفته از چین و ترکیه است. این شرکت نئوپان و نئوپان چند لایه با کیفیت بالا، رقابتی و سازگار با محیط زیست تولید می‌کند. نئوپان دارای عرض 1.83 متر، طول 2.75 متر و ضخامت 8 تا 24 میلی متر است.

مواد محلی به عنوان مواد اولیه استفاده می‌شود: ضایعات پنبه و خاک اره. بر اساس شاخص های مربوطه برای سال 2022 میلادی، این شرکت بیش از 16 هزار متر مکعب محصول تولید کرد.

شرکت خصوصی آگایانا از نوامبر 2018 میلادی به تولید نئوپان مشغول است. در حال حاضر، در این شرکت بیش از 100 نفر مشغول به کار می‌باشند.

 

در استان لباب کاهش قیمت محصولات غذایی مشاهده می‌شود.

خبرگزاری جیحون نیوز(7 دی): طبق آمار در استان لباب در ماه‌های اخیر به طور منظم در خرده‌فروشی قیمت مواد غذایی کاهش یافته است. به عنوان مثال، در ماه نوامبر قیمت ماکارونی تقریباً 1.5 درصد کاهش یافته است، برای خامه ترش، پنیر و پنیر دلمه - 1.39 درصد، برای کلم - 4.76 درصد، برای چغندر - کمی‌بیش از 4 درصد. همه اینها بر قدرت خرید مردم تأثیر مثبت دارد.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما