معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۰/۱۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۵۰۰

وضعیت ذخایر گاز اتحادیه اروپا در آخرین هفته سال 2022

14 کشور از 18 کشور اتحادیه اروپا که زیرساخت‌های ذخیره سازی گاز دارند، توانسته‌اند سطح ذخایر گازی خود را در حدود حداقل 80 درصد ظرفیت حفظ نمایند.

بر اساس داده‌های منتشر شده توسط موسسه زیرساخت گاز اروپا، ذخایر گاز طبیعی اتحادیه اروپا در آخرین هفته ماه دسامبر سال 2022 به 930.86 تراوات ساعت رسید که معادل با 83.2 درصد ظرفیت ذخیره گاز اتحادیه اروپا می‌باشد. با وجود اینکه گاز ذخیره شده در زیرساخت‌های ذخیره‌سازی گاز اتحادیه اروپا برای ششمین هفته متوالی کاهش یافته است، اما سطح آن هنوز دوازده درصد بالاتر از میانگین پنج سال گذشته می‌باشد. علیرغم این واقعیت که فصل استفاده از سیستم‌‌های گرمایش شروع شده و از اول نوامبر تا 30 آوریل ادامه خواهد داشت، دمای بالای پاییز امسال باعث شده است که 14 کشور از 18 کشور اتحادیه اروپا که زیرساخت‌های ذخیره سازی گاز دارند، بتوانند سطح ذخایر گازی خود را در حدود حداقل 80 درصد حفظ نمایند.

هلند، اسلواکی، مجارستان و لتونی تنها کشورهایی با زیرساخت‌های ذخیره‌سازی گاز طبیعی در اتحادیه اروپا می‌باشند که ذخایر گازی این کشورها کمتر از 50 درصد می‌باشد، اما با این وجود، این میزان ذخیره گاز برای سپری کردن زمستان این کشورها کافی خواهد بود. بیشترین میزان گاز ذخیره شده مربوط به پرتغال می‌باشد که 98.25 درصد ظرفیت ذخیره‌سازی گاز خود را تکمیل کرده است. پس از پرتغال، کشور‎های لهستان (96.40 درصد)، اسپانیا (93.23 درصد)، کرواسی (91.76 درصد) و دانمارک (89.72 درصد)، بیشترین میزان ذخایر گاز طبیعی را دارند. امسال بروکسل توصیه اکید نموده بود که کشور‌های عضو اتحادیه اروپا، قبل از زمستان، ذخایر گاز خود را به 85 درصد ظرفیت موجود برسانند و برای سال 2023، میزان ذخایر می‌بایست به 90 درصد ظرفیت قبل از ماه نوامبر برسد. کشورهایی که زیرساخت‌های لازم جهت ذخیره‌سازی گاز ندارند (ایرلند، یونان، مالت، قبرس، لوکزامبورگ، اسلوونی، فنلاند، استونی و لیتوانی)، می‌باید 15 درصد مصرف ملی سالانه خود را در مخازن ذخیره‌سازی سایر کشور‌های اتحادیه اروپا ذخیره سازی نمایند.

از طرف دیگر موسسه شبکه اروپایی اپراتورهای سیستم انتقال گاز اروپا (ENTSOG)، براساس میزان گاز ذخایره شده تا تاریخ 27 دسامبر، میزان دوام هر کشور که دارای زیرساخت‌های ذخیره‌سازی گاز می‌باشد را در صورت قطع دریافت گاز با موجودی تا تاریخ ذکر شده بر حسب روز تخمین زده است. طبق محاسبات این موسسه، کشورهای اتریش (278 روز– تا 30 سپتامبر)، لتونی (278 روز– تا 30 سپتامبر)، اسلواکی (197 روز– تا 11 ژوئیه)، دانمارک (104 روز– تا 9 آوریل) و مجارستان (99 روز– تا 4 آوریل) با توجه به میزان ذخیره گاز موجود، در صورت قطع دریافت گاز، زمستان را با ذخایر گاز خود سر خواهند کرد. در مورد اسپانیا در صورت قطع دریافت گاز، تنها تا تاریخ 21 ژانویه سال 2023 گاز ذخیره شده خواهد داشت.

منبع: شبکه اروپایی اپراتورهای سیستم انتقال گاز (ENTSOG)

از زمان شروع جنگ اوکراین، اتحادیه اروپا راهبردی را برای کاهش وابستگی انرژی خود به روسیه و به ویژه محدود کردن وابستگی خود به گاز طبیعی این کشور آغاز کرده است؛ کشوری که که تا سال 2020، تقریبا 40 درصد از واردات گاز اتحادیه اروپا را تامین می‌نمود. کشورهایی مانند آلمان یا فنلاند، دو سوم گاز خود را از مسکو خریداری می‌کردند و برخی کشور‌های دیگر مانند جمهوری چک و لیتوانی کاملا وابسته به گاز روسیه بودند. پس از آغاز جنگ، کشورهای اروپایی به دنبال منابع جایگزین گاز روسیه هستند.

افزایش قابل توجه واردات گاز از کشورهایی مانند نروژ یا الجزایر در کوتاه مدت دشوار می‌باشد، زیرا خطوط لوله گاز اروپا ظرفیت محدودی دارند. به همین دلیل خرید گاز مایع (ال ان جی) افزایش یافته است که توسط کشتی‌های حمل گاز از تمام نقاط جهان به اروپا حمل می‌شوند و پس از ورود به این قاره، مجددا تبدیل به گاز می‌شوند. در همین راستا، واردات گاز طبیعی از روسیه در مقایسه با سال‌های اخیر به پایین‌ترین سطح کاهش یافته است و گاز دو خط لوله اصلی، دیگر به اروپا ارسال‌ نمی‌شود. ارسال گاز روسیه از طریق خط لوله «یامال– اروپا» از ماه مه سال جاری متوقف شده است و خط لوله «نورد استریم» که وارد آلمان می‌شود، برای مدت نامحدودی به حالت تعلیق درآمده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما