معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۰/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۶۳

اخبار اقتصادی ترکیه - آنکارا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکیه در هفته دوم دی ماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

 مژده اردوغان رئیس جمهور ترکیه در خصوص کشف جدید گاز در دریای سیاه

اردوغان، رئیس جمهور ترکیه بعد از برگزاری نشست کابینه طی سخنانی اعلام کرد که در حفاری انجام شده در میدان چایجوما-1 در منطقه دریای سیاه، 58 میلیارد متر مکعب ذخایر گاز طبیعی جدید کشف شد. وی ارزش  گازهای کشف شده تا کنون را که بالغ بر 710 میلیارد متر مکعب است، در بازارهای بین المللی یک تریلیون دلار عنوان کرد. اردوغان اعلام داشت: یکی از اهداف اصلی ترکیه، استفاده بیشتر از منابع داخلی می‌باشد تا وابستگی خود را به منابع انرژی خارجی کاهش دهد. ما شبانه روز در تلاش هستیم تا گاز طبیعی کشف شده را در سال 2023 در اختیار مردم خود قرار دهیم. وی افزود:  خبر خوب دیگر در مورد گاز دریای سیاه، تجدید ارزیابی ذخایر قبلی ماست. معتبرترین شرکت ارزیابی ذخایر در جهان، مدل های سه بعدی 13 چاه واقع در میدان گازی را مورد بررسی قراد دادند. در نتیجه تجزیه و تحلیل دقیق داده‌های مبتنی بر این مدل‌ها، ذخیره 540 میلیارد متر مکعبی اعلام شده قبلی ما به 652 میلیارد متر مکعب اصلاح شد. بنابراین، ذخایر گاز در دریای سیاه با اکتشاف میدان جدید به 710 میلیارد متر مکعب رسیده است. وی در ادامه افزود: گازهای کشف شده را به میدان ساکاریا متصل می‌کنیم و آن را در شبکه گاز ملی کشور ادغام خواهیم نمود.

 

کاهش 86 درصدی واردات نفت ترکیه از روسیه

مسکو تایمز در گزارشی اعلام نمود: صادرات نفت روسیه به ترکیه در ماه دسامبر، 86 درصد کاهش یافته است. انرژی اینتل گزارش داد که ترکیه در ماه دسامبر 1.7 میلیون بشکه نفت اورال روسیه وارد کرده است. به این ترتیب محموله روزانه نفت ترکیه از روسیه با 86 درصد کاهش نسبت به 6 ماه قبل به 55 هزار بشکه رسید. ترکیه در دوره ژوئن تا نوامبر به طور متوسط روزانه 399 هزار بشکه نفت از روسیه خریداری کرده است. پس از آغاز جنگ روسیه و اوکراین، ترکیه واردات نفت روسیه را نزدیک به چهار برابر افزایش داد.

منابع انرژی اینتل پیش بینی می‌کنند که کاهش اخیر تقاضای ترکیه برای نفت روسیه موقتی است و با توجه به تخفیف 30 دلاری در هر بشکه، تقاضا برای نفت اورال دوباره افزایش خواهد یافت.

 

تعیین  میزان حداقل دستمزد برای سال 2023 در ترکیه

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه حداقل دستمزد جدید را اعلام کرد. بر این اساس خالص حداقل دستمزد برای سال 2023، 8 هزار و 506 لیر و مبلغ ناخالص دریافتی 10 هزار و 8 لیر گردید. در حال حاضر حداقل دستمزد خالص 5500 لیر و مبلغ ناخالص آن 6 هزار و 471 لیر می‌باشد. پیشنهاد رسمی  سندیکای کارگری ترک – ایش 9 هزار لیر بود. اردوغان با بیان اینکه رقم حداقل دستمزد مطابق با چشم انداز اقتصادی و اجتماعی است گفت: تورم در حال کاهش است و تا پایان سال اینده به 20 درصد خواهد رسید چنانچه در سال آینده با توجه به شرائط اقتصادی و نرخ تورم نیاز به اصلاح و بازبینی حداقل دستمزد باشد، دولت این کار را نیز خواهد کرد.

میانگین افزایش سالانه حداقل دستمزد جدید 54.7 درصد می‌باشد. حداقل دستمزد بر حسب   دلار با نرخ امروز به 457 دلار است.

بانک مرکزی ترکیه نرخ بهره را 9 درصد ثابت نگاه داشت

شورای سیاستهای پولی بانک مرکزی ترکیه در جلسه ماه دسامبر 2022، نرخ بهره را بدون هیچگونه تغییری در سطح 9 درصد ثابت نگاه داشت. این بانک در ماه قبل نرخ بهره را از 10.5 درصد به 9 درصد کاهش داده بود.

 

 

جذب بیش از 42 میلیون گردشگر خارجی در طی 11 ماه سالجاری

براساس اعلام وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه، در 11 ماهه سال 2022 بالغ بر  42 میلیون و 164 هزار و 954 گردشگر خارجی به ترکیه سفر کرده اند که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل  84.7 درصد افزایش داشته است. بیشترین گردشگرانی که به ترکیه سفر کرده اند متعلق به کشورهای آلمان 5.481 میلیون نفر، روسیه 4.945 میلیون نفر ، انگلستان 3.301 میلیون نفر، بلغارستان 2.621 میلیون نفر و ایران 2.185 میلیون نفر بوده است.

علی یرلی کایا، استاندار استانبول نیز در حساب توئیتر خود در خصوص تعداد گردشگرانی که به استانبول سفر کرده اند اعلام داشت: بر اساس گزارش آمار گردشگری استانبول، در ماه نوامبر یک میلیون و 341 هزار و 948 گردشگر خارجی و در 11 ماهه سال جاری 14 میلیون و 714 هزار و 474 گردشگر خارجی به استانبول سفر نموده اند. بیشترین گردشگران خارجی که به استانبول سفر نموده اند به ترتیب متعلق به کشورهای روسیه، آلمان، ایران، عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی بوده اند. محمت نوری ارسوی، وزیر فرهنگ و گردشگری ترکیه ضمن اشاره به افزایش جذب گردشگر خارجی گفت: هدف ما برای سال 2023 جذب 60 میلیون گردشگر و 56 میلیارد دلار درآمد از این محل است.

 

افزایش 12.6 درصدی صادرات محصولات الکتریک-الکترونیک  ترکیه

بر اساس اعلام انجمن صادرکنندگان ترکیه، صادرات حوزه الکتریک-الکترونیک که در نوامبر ماه سال گذشته یک میلیارد و 267 میلیون دلار بود، با افزایش 12.6 درصدی به یک میلیارد و 428 میلیون دلار رسید. بیشترین صادرات این بخش در ماه نوامبر با 144.9 میلیون دلار به انگلستان، 125.5 میلیون دلار به آلمان ، 78.3 میلیون دلار به روسیه و 72.8 میلیون دلار به فرانسه بوده است. همچنین  میزان صادرات این حوزه به کشورهای آفریقایی نیز 129.6 میلیون دلار بوده است. بیشترین صادرات محصولات الکتریک و الکترونیکی از شهرهای استانبول 759.6 میلیون دلار، مانیسا 195.1 میلیون دلار، آنکارا 89.1 میلیون دلار و کجاعلی 85.1 میلیون دلار، انجام شده است.

 

تولید انبوه قطار ملی ترکیه در آینده نزدیک

کارااسماعیل اوغلو، وزیر حمل و نقل و زیرساخت ترکیه در خصوص تولید اولین قطار برقی ملی با سرعت 160 کیلومتر در ساعت گفت: مراحل تست 10 هزار کیلومتر با موفقیت انجام شده است. تولید انبوه قطار برقی ملی پس از دریافت گواهینامه‌های مربوطه به زودی آغاز می‌شود. 

تصاویری از قطار برقی:

 

 

 

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما