معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۹/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۳۸

اخبار اقتصادی ترکمنستان-عشق آباد

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکمنستان در هفته چهارم آذرماه 1401 به نقل از رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد

معاملات بورس ترکمنستان در هفته گذشته

در جریان معاملات هفته گذشته بورس دولتی کالا و مواد خام ترکمنستان، قراردادهایی در خصوص فروش پلی‌اتیلن، سوخت دیزل و نخ پنبه منعقد شد. ارزش کل این قراردادها برابر با 21.5 میلیون دلار اعلام شده است. تجاری از کشورهای لهستان، امارات متحده عربی و افغانستان در مجموع 5 هزار تن پلی اتیلن T60-475-119 خریداری کردند. ارزش کل معاملات بیش از 3.6 میلیون دلار شد. قیمت خرید نسبت به معاملات پیشین 17.5 درصد کاهش داشته و قیمت هر تن برابر با 730 دلار بود.

همچنین نمایندگانی از محافل تجاری کشورهای امارات متحده عربی و افغانستان 17 هزار تن گازوئیل تصفیه شده را ، به ارزش 15.9 میلیون دلار خریداری کردند. قیمت فرآورده نفتی نسبت به معاملات پیشین 6.8 درصد کاهش یافته و قیمت هر تن آن برابر با 939 دلار آمریکا بوده است.

ضمنا بازرگانانی از کشور ترکیه 572 هزار کیلوگرم نخ پنبه به ارزش 1.8 میلیون دلار خریداری کردند. تجار بومی نیز 423.5 هزار کیلوگرم نخ پنبه به ارزش 18.5 میلیون منات برای بازار داخلی خریداری نمودند. در معاملات روز دوشنبه بورس دولتی کالا و مواد خام ترکمنستان نیز قرارداد خرید انواع نخ پنبه، روغن پایه و فرش‌های دستباف ترکمنی منعقد شدند.

عبور حجم گردش مالی غیرنقدی در ترکمنستان از مرز 10 میلیارد منات

حجم کل گردش غیرنقدی کارت های بانکی در ترکمنستان  طی ده ماهه اول سال جاری میلادی ، بالغ بر 10 میلیارد و 305 میلیون و 967 هزار و 364 منات گزارش شده است. بر اساس اعلام اداره اتوماسیون امور بانکی بانک مرکزی، حجم کل پرداخت‌های غیرنقدی انجام شده از طریق پایانه‌های پرداخت در دوره مذکور، بالغ بر 9 میلیارد و 650 میلیون و 261 هزار و 16 منات بوده است.

بر اساس آمار بانک مرکزی ترکمنستان، میزان پرداخت‌های انجام شده در بازه زمانی فوق الذکر ، از طریق سامانه تجارت الکترونیکی بالغ بر 428 میلیون و 686 هزار و 873 منات و از طریق سامانه موبایل بانک 10 میلیون و 420 هزار و 871 منات بوده است.

همچنین مجموع پرداخت های غیرنقدی انجام شده از طریق دستگاه‌های خودپرداز بالغ بر 196 میلیون و 188 هزار و 557 منات و از طریق سامانه اینترنتی بانک یک میلیون و 270 هزار و 188 منات بوده است. علاوه بر این، بر اساس اعلام این بانک، 19 میلیون و 139 هزار و 859 منات پرداخت غیرنقدی از طریق سامانه «Halkbank terminal» انجام شده است.

همانطور که پیش از این وبسایت خبری «Business Turkmenistan» گزارش داده بود، حجم کل گردش غیرنقدی کارت های بانکی در ترکمنستان طی ده ماهه اول سالجاری بالغ بر 9 میلیارد و 23 میلیون و 507 هزار و 941 منات بوده است.

تلاش های ترکمنستان در راستای عدم استفاده از فریون‌های خطرناک برای محیط زیست

دفتر مرکز اوزون که زیر نظر وزارت کشاورزی و حفاظت محیط زیست ترکمنستان فعال است ، نشستی را در مورد بررسی وضعیت آینده و حال سردخانه‌های این کشور برگزار نموده و اقداماتی را که ترکمنستان باید برای کاهش اثرات گلخانه ای انجام دهد ، مورد ارزیابی قرار داده است.

بنا به اعلام روزنامه ترکمنستان بی طرف ، در این نشست نمایندگانی از وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، بهداشت، درمان و صنعت پزشکی، بازرگانی و روابط اقتصادی خارجی، وزارت نفت و گاز، شرکت دولتی " ترکمن هیمیا" و کارمندانی از نهادهای مجری قانون حضور داشتند. بر اساس آخرین اصلاحات در پروتکل کنوانسیون وین برای حفاظت از لایه اوزون، 129 کشور از جمله ترکمنستان موافقت کرده اند که 18 هیدرو فلوئورو کربن موجود در مخلوط های خنک کننده در سراسر جهان را حذف کنند.

در این نشست تاکید شد که فریون‌های معمولی خانگی همراه با منسوخ شدن تجهیزات قدیمی ، در نهایت با برندهای جدید تجهیزاتی جایگزین شده که در ترکمنستان ، چنین روندی تا سال 2047 ادامه خواهد یافت. این گزارش خاطرنشان می‌کند که ترکمنستان بسته توافقنامه اوزون را که توسط جامعه بین المللی پذیرفته شده ، امضا نموده و همزمان با کاهش استفاده از گازهای مضر ، در حال آموزش و بازآموزی افراد مرتبط می‌باشد.

مرکز اوزون ترکمنستان ، در نظر دارد تا سال 2025، یک چارچوب آموزشی بر اساس دانشگاه بین المللی نفت و گاز به نام یاگشیگلدی کاکایف ایجاد کند ، همچنین برنامه‌هایی برای ایجاد یک انجمن ملی تبرید وجود دارد که به اعضای آن کمک های حقوقی و مشاوره ای ارائه خواهد شد. با توجه به انباشته شدن ذخایر فریون‌های مصرف شده در کشور، منطقی است که نقطه ای برای جمع آوری ، بازیافت و متعاقبا بازگشت آنها به گردش طبیعی ایجاد شود، چرا که سوزاندن آنها ، کاری بسیار زمان بر و پرهزینه خواهد بود.

ترکمنستان از سال 2015 ، عرضه تجهیزات قدیمی حاوی R-22 ممنوعه را ممنوع کرده است. سهمیه R-22 برای ترکمنستان 80 تن در سال است که مجوزهای عرضه آن توسط شرکت دولتی "Turkmenhimiya" تائید و صادر می‌شود.

تولید حدود 10 میلیارد متر مکعب گاز توسط اداره "Lebapgazçykaryş" ترکمنستان

بنا بر گزارش رسانه‌های رسمی ترکمنستان، اداره Lebapgazçykaryş وابسته به شرکت دولتی ترکمن گاز در ده ماه سال 2022 حدود 10 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی تولید کرده است. بدین ترتیب، اداره مذکور برنامه تولید سالانه را دو ماه زودتر از موعد مقرر با موفقیت به پایان رساند.

طی دوره گزارش شده، اداره Lebapgazçykaryş بیش از 6.1 میلیارد متر مکعب گاز را از طریق خط لوله گاز مالایی-بختیارلیک به مصرف کنندگان رسانده است. بر اساس این گزارش، بخش اعظم گاز استخراج شده توسط این اداره از طریق خط لوله ترکمنستان - ازبکستان - قزاقستان - چین به کشور چین صادر می‌شود. همچنین این اداره در بازه ده ماهه مورد اشاره، بیش از 37.1 هزار تن میعانات گازی که خوراک پالایشگاه نفت سیدی می‌باشد را تولید کرده است.

افزایش صادرات کالاهای تولید شده چرمی ترکمنستان به ترکیه

بنا بر گزارش رسانه‌های رسمی ترکمنستان، شرکت سهامی عام «Maksat deri» که عضو اتحادیه صنعتگران و کارآفرینان ترکمنستان می‌باشد، از ابتدای سال جاری تاکنون، بالغ بر 10 میلیون دسی متر مربع کالای چرمی‌به ترکیه صادر کرده است.

شرکت مذکور در زمینه فرآوری پوست دام کوچک و بزرگ و تولید محصولات چرمی‌باکیفیت فعالیت دارد و از پیشرفته ترین فناوری‌ها و تجهیزات ایتالیایی برای تولید کالاهای چرمی‌بهره می‌برد. شایان ذکر است، شرکت «Maksat deri» حدود 100 کارگر دارد و ماهانه دو میلیون دسی متر مربع محصولات چرمی‌تولید می‌کند

بررسی تولید مشترک در ترکمنستان توسط تولیدکننده روسی تجهیزات نفت و گاز

شرکت Neft-Service از استان چلیابینسک که تجهیزات نفت و گاز تولید می‌کند، برای ایجاد تولید مشترک در ترکمنستان در جهت بومی سازی تولید محصولات خود ابراز علاقه کرده است. این مطلب را خبرگزاری تاس به نقل از مدیر این شرکت سرگئی شوماکوف گزارش کرده است.

شوماکوف افزود: ما علاقمندیم محصولات خود را به ترکمنستان عرضه کنیم، طرف ترکمن نیز نسبت به این موضوع تمایل دارد، فکر می‌کنم در این مسیر حرکت کنیم. ما آماده هستیم تا از طریق تاسیس شرکت مشترک، خط تولید را در ترکمنستان راه اندازی کنیم. این امر برای ترکمن‌ها منجر به ایجاد شغل شده، و برای ما، افزایش بازار فروش را در پی دارد.

شایان ذکر است، شرکت Neft-Service بیش از 20 سال است که تجهیزات حفاری، تعمیر چاه، تله متری و غیره را برای صنعت نفت و گاز تولید و عرضه می‌کند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما