معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۰/۱۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۵۷

اخبار اقتصادی ویتنام

گزیده اخبار اقتصادی روزنامه‌ها و رسانه‌های ویتنام در هفته اول دی ماه 1401 به شرح زیر ارائه می‌گردد.

افتتاح بزرگترین مرکز تحقیق و توسعه سامسونگ در ویتنام

در تاریخ 23 دسامبر، سامسونگ (کره جنوبی) بزرگترین مرکز تحقیق و توسعه خود در جنوب شرق آسیا را در هانوی، پایتخت ویتنام با هزینه 220 میلیون دلار افتتاح نمود. سامسونگ اعلام نموده است با این سرمایه‌گذاری، ویتنام اکنون نقش بسیار مهمی‌به عنوان مرکز تولیدات جهانی برای این شرکت ایفا خواهد نمود و تبدیل به پایگاه استراتژیک برای تحقیق و توسعه خواهد شد. ساخت این مرکز 16 طبقه در مارس 2020 آغاز گردید.

نخست وزیر ویتنام، آقای فام مین چین در برنامه افتتاح این مرکز اعلام نمود با افتتاح مرکز تحقیق و توسعه سامسونگ در ویتنام، این شرکت به نگاه و تعهد خود به حضور و فعالیت بلندمدت در ویتنام صحه گذاشت. شرکت سامسونگ با سرمایه‌گذاری ثبتی نزدیک به 20 میلیارد دلاری خود در ویتنام،  بزرگترین سرمایه‌گذار خارجی در این کشور می‌باشد. نخست وزیر ویتنام اعلام نموده است حضور سامسونگ در ویتنام به صادرات، اشتغالزایی و درآمدهای مالیاتی این کشور کمک نموده است.

درآمد 21 میلیارد دلاری ویتنام در سال اول پس از رفع محدودیت کرونایی

بر اساس اداره آمار ویتنام، در اولین سال پس از بازگشایی مرزهای ویتنام و کنار گذاشتن مقررات قرنطیه کرونا، این کشور توانسته است 495 تریلیون دونگ معادل 21 میلیارد دلار درآمد از بخش توریست جذب نماید که 23 درصد بیشتر از رقم هدفگذاری شده آن می‌باشد. هر چند این رقم 66 درصد درآمد کشور در سال 2019 از بخش گردشگری می‌باشد. در سال 2019 ویتنام 31 میلیارد دلار از این بخش درآمد کسب نمود. در سال 2019 سهم درآمد بخش توریست از تولید ناخالص داخلی 12 درصد ذکر گردیده است. ویتنام در سال جاری میزبان 3.1 میلیون مسافر خارجی بوده که 70 درصد میزان هدفگذاری شده می‌باشد. لیکن گردشگری داخلی با 101 میلیون مسافر حتی از میزان قبل از شیوع کرونا نیز بیشتر بوده است. هدفگذاری بخش گردشگری ویتنام برای سال 2023 رقم 8 میلیون گردشگر و درآمد 650 تریلیون دونگ (معادل 27.3 میلیارد دلار) می‌باشد.

سرمایه‌گذاری خارجی ویتنام در سال 2022، بالاترین میزان در 5 سال گذشته

برآورد شده است سرمایه‌گذاری خارجی تخصیص یافته در ویتنام در سال 2022 به حدود 22.4 میلیارد دلار برسد که نسبت به سال قبل 13.5 درصد افزایش خواهد یافت که بیشترین میزان در 5 سال گذشته می‌باشد.

بر اساس اطلاعات اداره آمار ویتنام، سرمایه‌گذاری خارجی ثبت شده تا 20 دسامبر سال جاری به میزان 27.72 میلیارد دلار می‌باشد که نسبت به سال گذشته 11 درصد کاهش یافته است.

از میان 108 کشور و قلمرو درخواست مجوز سرمایه‌گذاری در ویتنام، سنگاپور با سرمایه‌گذاری 6.46 میلیارد دلار ( 23.3 درصد کل سرمایه‌گذاری خارجی در ویتنام) رتبه نخست را در اختیار دارد. پس از آن کره جنوبی با 4.88 و ژاپن با 4.78 میلیارد دلار در رتبه‌های دوم و سوم هستند. بخش پروسس و صنعت با جذب 16.8 میلیارد دلار رتبه نخست، بخش املاک با 4.45 میلیارد دلار رتبه دوم و بخش تولید نیرو برق و انتقال و توزیع با جذب 2.26 رتبه سوم رادر اختیار دارند. سرمایه‌گذاری خارجی مزبور در 54 استان این کشور صورت گرفته است که بیشتر میزان آن، در شهر هوشی‌مین با 3.94 میلیارد دلار و رتبه نخست جذب سرمایه گذار خارجی می‌باشد. 

برآورد صادرات 11 میلیارد دلاری آبزیان ویتنام در سال جاری

معاون وزیر کشاورزی و توسعه روستایی ویتنام اعلام نموده است انتظار می‌رود صادرات محصولات شیلاتی ویتنام در سال جاری بالغ بر 11 میلیارد دلار گردد که در اینصورت نسبت به سال گذشته 24 درصد و نسبت به میزان هدفگذاری برای سال جاری 22 درصد افزایش نشان خواهد داد. میزان تولید آبزیان در سال جاری نسبت به سال گذشته با سه درصد رشد به بیش از 9 میلیون تن رسیده است. مدیریت شیلات وزارت مزبور اعلام نموده تلاش آنها در سال آتی بر حفظ و نگهداری1.3 میلیون هکتار مزارع پرورش آبزیان می‌باشد. هدفگذاری صورت گرفته برای سال جاری 8.74 میلیون تن تولید آبزیان بوده که از این میزان 3.58 میلیون تن تولید بصورت صید و 5.16 میلیون تن بصورت برداشت از مزارع پرورش آبزیان بوده است.

جذب 4.4 میلیارد دلار سرمایه خارجی در بخش املاک ویتنام

از ابتدا سال جاری میلادی تا تاریخ20 دسامبر، سرمایه خارجی جذب شده در بخش املاک و مستغلات ویتنام بالغ بر 4.4 میلیارد دلار بوده که این میزان نسبت به دوره مشابه سال قبل 1.8 میلیارد دلار افزایش نشان می‌دهد. این میزان سرمایه‌گذاری در بخش املاک ویتنام معادل 16 درصد کل سرمایه‌گذاری خارجی جذب شده در ویتنام در سال جاری می‌باشد. در این مدت 75 پروژه جدید سرمایه‌گذاری در بخش املاک با 1.8 میلیارد دلار سرمایه ثبت گردیده است. تعداد 37 پروژه افزایش سرمایه به میزان یک میلیارد دلار داشته‌اند. همچنین 103 مورد انتقال مالکیت یا خرید سهام دارایی‌ها در بخش املاک به ارزش 1.6 میلیارد دلار ثبت گردیده است.

افزایش 50 درصدی صادرات منسوجات و آبزیان ویتنام به کانادا

بر اساس آمارهای اداره گمرک ویتنام، صادرات منسوجات و آبزیان ویتنام به کانادا در سال جاری 50 درصد رشد داشته است که میزان آن به ترتیب 1.1 میلیارد دلار و 334 میلیون دلار بوده است. این دو دسته کالایی، شاهد بیشترین میزان رشد نسبت به سایر اقلام صادراتی ویتنام به کانادا بوده است. صادرات سایر اقلام نظیر محصولات چوبی، مواد شیمیایی، فلزات، بادام هندی، کیف و ماشین‌آلات به کانادا بین 3 الی 30 درصد رشد داشته است. در این دوره، صادرات ویتنام به کانادا نزدیک به 29 درصد رشد داشته که مجموعا بالغ بر 5.5 میلیارد بوده است. کانادا پس از آمریکا دومین بازار بزرگ صادراتی ویتنام در قاره آمریکا می‌باشد. همچنین ویتنام، بزرگترین بازار صادراتی کالاهای کانادایی در میان کشورهای عضو آسه آن می‌باشد.

کاهش بیش از 6 میلیارد دلاری ثروت ثروتمندان ویتنامی در 9 ماه ابتدای سال

همزمان با سقوط سهام در بازار بورس ویتنام، ثروت شش ثروتمند برتر ویتنامی‌با کاهش 6.1 مواجه گردید. در ماه دسامبر سال جاری، ویتنام 6 ثروتمند میلیارد دلاری داشت که این تعداد در ماه مارس سال جاری 7 نفر بودند. در حال حاضر، ثروتمندترین ویتنامی، آقای فام نات وونگ، رئیس هیات مدیره «وین گروپ» با خالص دارای 4 میلیار دلار می‌باشد. دارای فعلی وی 35 درصد نسبت به ابتدای سال جاری کاهش یافته است. این میزان کمترین میزان ثروت وی از سال 2017 می‌باشد. قیمت سهام وین گروپ به عنوان بزرگترین هلدینگ خصوصی ویتنام نسبت به ابتدای سال جاری نصف شده و به 53 هزار دونگ (2.25 دلار) رسیده است. دومین فرد ثروتمند ویتنام، خانم تای فونگ تائو، مدیرعامل هواپیمایی «ویت‌جت» با ثروت 2.3 میلیارد دلار می‌باشد که ثروت وی نیز نسبت به ابتدای سال 26 درصد کاهش یافته است. در ژانویه 2022 شاخص بورس ویتنام به رکورد 1528 دست یافت. اما در نیمه دوم سال با 35 درصد کاهش، به عدد 1000 رسید.

کمترین میزان معاملات مسکن در ویتنام در 5 سال گذشته

بر اساس اطلاعات اتحادیه آژانس‌های املاک در ویتنام، میزان خرید و فروش املاک در شمال و جنوب ویتنام در سال 2022 به کمترین میزان در 5 سال گذشته رسیده است. این در حالی است که قیمت آپارتمان در سال جاری میلادی در شهر هوشی‌مین و نواحی جنوبی نزولی بوده است. در فصل اول و دوم سال جاری میلادی 14000 واحد آپارتمان به بازار معرفی گردید که تقریبا 75 درصد آنها فروش رفت. در فصل سوم، از 1250 آپارتمان ارائه شده به بازار، تنها 52 درصد آن فروش رفته است. این در حالی است که در سه ماهه آخر سال، تنها 100 آپارتمان فروخته شده است. بر اساس این گزارش، این کمترین میزان فروش آپارتمان در 5 سال گذشته در قبل از شروع سال جدید ویتنامی (تت) می‌باشد.

موانع فنی بر سر راه صادرکنندگان ویتنامی‌به اتحادیه اروپا

به گفته معاون وزیر صنعت و تجارت ویتنام، صادرکنندگان ویتنامی‌به ویژه در بخش محصولات کشاورزی و دامی‌با موانع فنی صادراتی از جمله قرنطینه محصولات، بهداشت دام و رسوب آفت‌کش ها در محصولات صادراتی خود به اتحادیه راوپا مواجه هستند و این علیرغم ظرفیت‌های صادراتی بالای بازار این اتحادیه برای ویتنامی‌ها می‌باشد. بسیاری از صادرکنندگان محصولات کشاورزی و دامی ویتنام قوانین و مقررات صادرات این اقلام به اتحادیه اروپا را سخت‌گیرانه می‌دانند. چنانچه هر محموله صادراتی به اتحادیه اروپا استانداردها را اخذ نکند، در فهرست سیاه صادرکنندگان اتحادیه اروپا قرار می‌گیرد.

ویتنام و اتحادیه اروپا از آگوست 2020 موافقت نامه تجارت آزاد امضاء نموده‌اند. متعاقب امضاء این موافقتنامه صادرات ویتنام به این اتحادیه افزایش یافته است. ویتنام در سال 2019 بیش از 46 میلیارد دلار کالاها شامل غذاهای دریایی، میوه‌جات، برنج و کفش صادر نموده که 17.5 درصد کل صادرات این کشور را تشکیل می‌دهد. نسبت صادرات ویتنام به اتحادیه اروپا به کل صادرات این کشور در سال 200 به 12.4 درصد و در سال 2021 به 12 درصد کاهش یافته، هر چند مقدار مطلق صادرات افزایشی بوده است.  

افزایش پروازهای هواپیمایی ویتنام در ایام سال نو ویتنامی

هواپیمایی ویتنام (هواپیمایی ملی این کشور) در نظر دارد 500 پرواز با ظرفیت 90 هزار صندلی را در ایام سال نو ویتنامی و در فاصله زمانی 6 ژانویه 2023 تا 5 فوریه 2023 به خدمات هوایی خود اضافه نماید. سال نو ویتنامی در تاریخ 22 ژانویه 2023 آغاز می‌گردد. «ویت جت» و «بامبو ایرلاین» دو شرکت معتبر و بزرگ دیگر هوایی ویتنام تقریبا تمامی‌بلیط‌های این ایام خود را به فروش رسانده‌اند. تمامی خطوط هواپیمایی ویتنام در این ایام 33700 پرواز با 6 ممیز 7 میلیون صندلی پروازی انجام خواهند داد. این میزان نسبت به سال گذشته 33 درصد افزایش نشان می‌دهد. 

ثبت رکورد تازه صادرات محصولات کشاورزی، جنگلداری و شیلات ویتنام

با توجه به متنوع‌سازی بازارها و محصولات صادراتی بخش کشاورزی، جنگلداری و شیلات ویتنام؛ صادرات این کشور در سال 2022 رکورد تازه‌ای را ثبت نمود. بر اساس آمارها، این کشور در سال جاری میلادی بیش از 53 میلیارد دلار صادرات کالای در بخش ذکر شده خواهد داشت که با مازداد تجاری 7 ممیز 8 دهم میلیارد دلاری، نزدیک به 48 درصد بیشتر از سال گذشته تراز تجاری خواهد داشت. در بخش شیلات، ویتنام 11 میلیارد دلار صادرات داشته که بالاترین میزان در 11 سال گذشته و از زمان پیوستن این کشور به بازارهای بین‌المللی می‌باشد. صادرات میگو 4 ممیز 3 میلیارد دلار، ماهی پانگاسوس 2.4 میلیارد دلار و صادرات ماهی تن 1 میلیارد دلار گزارش گردیده است.

اندونزی در پی صادرات گاز طبیعی به ویتنام در سال 2026

بنا بر اظهارات وزیر انرژی اندونزی، این کشور به دنبال صادرات گاز طبیعی از بلوک دریایی Tuna خود در مرز دریایی اندونزی با ویتنام از سال 2026 می‌باشد.  احتمال داده می‌شود در سال 2026، اندونزی روزانه 100 تا 150 میلیون متر مکعب گاز از طریق خط لوله و از بلوک دریایی Tuna به ویتنام صادر نماید. این میدان نفتی که معادل نزدیک به 100 میلیون بشکه نفت ذخیره دارد در سال 2014 کشف گردید.

عملکرد نه چندان موفق بخش فولاد ویتنام در 11 ماه اول سال 2022

بر اساس گزارش اتحادیه فولاد ویتنام، بازار فولاد این کشور در 11 ماه ابتدای سال جاری عملکرد چندان موفقی نداشته است. محصولات فولادی نهایی بصورت سالیانه با بیش از 11 درصد کاهش نسبت به سال قبل به رقم 27.1 میلیون تن رسیده است. فروش این محصولات نیز با 7 درصد کاهش نسبت به سال گذشته، به رقم 25.1 میلیون تن دست یافت. تنها در ماه نوامبر، تولیدات نهایی فولاد بیش از 1.82 میلیون تن بوده است که 11 درصد بصورت ماه به ماه، کاهش نشان می‌دهد.

همچنین بر اساس این گزارش، صادرات محصولات فولادی در 11 ماه ابتدای سال جاری با 38 درصد کاهش وزنی و 32 درصد ارزش وزنی نسبت به سال گذشته به رقم 7.54 میلیون تن رسیده است که درآمدی معادل7.4میلیارد دلار ایجاد نموده است.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما