معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۰/۰۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۸۳

اخبار اقتصادی قطر

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی قطر در هفته اول دیماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

کاهش تعداد مجوزهای ساخت و ساز صادر شده در ماه نوامبر :

سازمان برنامه‌ریزی و آمار قطر از کاهش تعداد مجوزهای ساخت و ساز صادر شده در ماه نوامبر به نسبت 34 درصد در مقایسه با ماه قبل خبر داد و این کاهش به وضوح در کلیه شهرداری‌ها مشاهده می‌شود.

گزارش پروژه‌های املاک و مستغلات الاصمخ :

سرمایه‌گذارانی که نقدینگی خود را در بخش املاک و مستغلات به کار گرفته‌اند از بازده مثبتی در برهه جام جهانی بهره‌مند شدند. بر این اساس، بخش املاک و مستغلات شاهد افزایش قیمت اجاره‌ها از ابتدای نیمه دوم سال بوده است. این گزارش می افزاید: جام جهانی در افزایش سود سرمایه گذاران در کلیه بخشهای بازار املاک و مستغلات اعم از مسکن، تجاری، توریستی و هتل آپارتمان‌ها تاثیرگذار بود.

افزایش میزان تولید سبزیجات محلی در نوامبر و دسامبر سال جاری :

یوسف الخلیفی، مدیر بخش کشاورزی وزارت شهرداری‌ها به خبرگزاری قطر (قنا) گفت: میزان تولیدات کشاورزی قطر در سبزیجات محلی از 22000 تن به حدود 35000 تن در نوامبر و دسامبر سال جاری افزایش یافت که نسبت به مدت مشابه سال قبل 60 درصد افزایش داشت. وی خاطرنشان کرد: بسیاری از مزارع قطر در تهیه کالاهای غذایی نقش دارند. ما در این سال تولید برخی از سبزیجات را زودتر آغاز کردیم که باعث افزایش بازده تولید در دوره میزبانی از جام جهانی فوتبال شد.

جابجایی 100 هزار تن بار در بنادر حمد و رویس:

اطلاعات بنادر قطر نشان می دهد که بندر حمد در بازه زمانی 18 نوامبر تا 10 دسامبر 109 کشتی را پذیرا شده است. این اطلاعات همچنین نشان داد که بندر حمد در همین مدت 84 هزار و 29 کانتینر، 77 هزار تن بار ، 5 هزار و 233 دستگاه تجهیزات و خودرو و 10 هزار راس دام دریافت کرده است. بندر رویس هم در بازه زمانی هجدهم نوامبر تا دهم ماه جاری پذیرای 76 کشتی بوده است.

واردات تجهیزات، ملزومات و البسه ورزشی قطر در سال گذشته :

بنابه اعلام سازمان برنامه‌ریزی و آمار قطر، واردات تجهیزات، ملزومات و البسه ورزشی قطر بر اساس گزارش های اعلامی تجارت خارجی در سال گذشته بالغ بر 284.3 میلیون ریال بوده است. ارزش واردات تجهیزات ورزشی دو میدانی و ژیمناستیک 119 میلیون ریال و ارزش واردات قایق، قایق بادبانی و پانتون 90 میلیون ریال بوده است. 75.3 میلیون ریال نیز فشنگ شکاری وارد شده است.

افزایش مازاد تراز تجاری قطر در سال 2021 :

افزایش مازاد تراز تجاری قطر در سال 2021 با جهش 130.7 درصدی به 215.6 میلیارد ریال رسیده بود که این رقم در سال قبلش 4 میلیارد ریال بود. بر این اساس، ارزش صادرات قطر به بازارهای بین المللی به صورت سالانه 69.3 درصد افزایش یافت و به 317.4 میلیارد ریال رسید. واردات کالا به این کشوردر مقایسه با سال 2020 که میزان واردات آن به 94 میلیارد ریال می‌رسید، سالانه 8.3 درصد افزایش داشت و به رقم 101.9 میلیارد ریال رسید. کشورهای آسیایی هم در سال گذشته با 74.3 درصد در صدر فهرست کشورهای مقصد صادرات قطر قرار گرفتند.

امنیت غذایی قطر:

روزنامه الوطن در سرمقاله خود تحت عنوان *«امنیت غذایی» به جدیدترین آمارها درباره تولیدات غذایی به ویژه سبزیجات در داخل قطر پرداخته و می‌گوید:همه آمارهای فوق الذکر حاکی از دو برابر شدن تولید محلی سبزیجات، گوشت، ماهی، مرغ، تخم مرغ و علوفه دام و افزایش بیش از 400 درصدی بوده است و این بدان معناست که در مسیر دستیابی به امنیت غذایی همه چیز طبق برنامه پیش می رود.

سرمایه گذاری شرکت الدیار قطر پس از جام جهانی فوتبال :

شرکت الدیار قطر اعلام کرد که در نظر دارد پس از جام جهانی فوتبال پروژه‌های جدید املاک و مستغلات را راه‌اندازی کند که سرمایه‌گذاری در بخش املاک و مستغلات را رونق خواهد داد. احمد محمد الطیب، رئیس بخش سرمایه‌گذاری در شرکت دیار به خبرگزاری قطر گفت: بخش املاک و مستغلات به شتاب خود ادامه می دهد و حوزه گردشگری از آن بهره مند خواهد شد.

بودجه عمومی قطر :

بودجه دولت قطر در 9 ماهه اول سال 2022 عملکردی قوی داشته است. بر اساس داده‌های سه فصل اول در وب سایت وزارت دارایی قطر، کل درآمدها به 232.6 میلیارد ریال رسیده است، در حالی که مجموع هزینه‌ها بالغ بر 155.2 میلیارد ریال بوده به طوری که بودجه مازاد کشور 77.4 میلیارد ریال برآورد شده است. وزارت دارایی همچنین آمار واقعی بودجه کشور برای سه ماهه سوم سال 2022 را اعلام کرد که حاکی از آن است 30 میلیارد ریال مازاد به دست آمده است. در خصوص داده‌های سه ماهه دوم سال، کل درآمدها بالغ بر 85.7 میلیارد ریال بوده که از این میزان 58.2 میلیارد ریال «درآمدهای نفت و گاز» و 27.5 میلیارد ریال سایر درآمدها بوده است. در حالی که کل هزینه‌ها 52 میلیارد ریال شامل 17.5 میلیارد ریال (دستمزد و حقوق)، 16.7 میلیارد ریال هزینه جاری، 1.1 میلیارد ریال هزینه سرمایه ثانویه، 16.7 میلیارد ریال برای پروژه‌های بزرگ و مازاد سه ماهه دوم 33.7 میلیارد ریال بوده است.

افزایش نرخ بهره توسط بانک مرکزی قطر :

بانک مرکزی قطر اعلام کرد نرخ بهره QCBDR را 50 واحد پایه افزایش داده و به 5 درصد رسانده است. این بانک همچنین تصمیم گرفت تا نرخ بهره وام بانک را 50 واحد پایه افزایش داده و به 5.5 درصد برساند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما