معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۰/۰۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۹۱

اخبار اقتصادی سنگال

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور سنگال در هفته اول دی ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

وام ۳۹.۳ میلیون یورویی بانک توسعه آفریقا به سنگال برای توسعه در بخش دامداری

روزنامه lesoleil مورخ ۱۹ دسامبر ۲۰۲۲

هیات مدیره گروه بانک توسعه آفریقا در تاریخ ۱۶ دسامبر ۲۰۲۲ در ابیجان، پایتخت ساحل عاج، موافقت خود مبنی بر اعطای وام 25 میلیارد فرانک سیفا معادل  ۳۹.۳ میلیون یورو به سنگال را اعلام داشت. این وام قرار است در بخش اجرای مرحله اول برنامه ملی حمایت از توسعه یکپارچه دامداری استفاده شود. بر اساس این برنامه در نظر است هم افزایی‌های لازم بین بخش دامداری و فرآوری کشاورزی-صنعتی صورت پذیرد. هدف اصلی بهبود تولید و بهره‌وری دام برای عرضه بهتر کمیت و کیفیت گوشت و شیر برای واحدهای صنعتی آینده است. این برنامه با سیاست پیشگیری بهداشتی و دامپزشکی همراه خواهد بود. به این ترتیب، پنج کمپین واکسیناسیون علیه بیماری‌های دامی انجام خواهد شد و کشور سنگال یک واکسن دو ظرفیتی علیه بیماری نیوکاسل و آبله مرغان تولید خواهد کرد.

 

اتمام فاز اول پروژه توسعه و مدرن سازی تصفیه خانه منطقه کامبرن سنگال تا پایان سه ماهه اول سال ۲۰۲۳

روزنامه lesoleil مورخ ۱۹ دسامبر ۲۰۲۲،

مدیر کل جدید اداره ملی آب و فاضلاب سنگال، ممدو مامور دیالو، اعلام کرد که فاز اول مدرن سازی و توسعه تصفیه خانه منطقه کامبرن داکار با هزینه ای حدود 42 میلیارد فرانک سیفا تا پایان سه ماهه اول سال ۲۰۲۳ تحویل خواهد شد.

آغاز به کار پروژه توسعه، نوسازی و بازسازی تصفیه خانه فاضلاب کامبرن توسط وزیر آب و فاضلاب سنگال، سرین امبای تیام، از ۲۵ ماه آگوست ۲۰۲۲ آغاز شد. این پروژه شامل ساخت یک تونل خروجی به طول 5.2 کیلومتر و قطر 1.4 کیلومتر است. این تونل باعث می‌شود که آب های فاضلاب در فاصله بسیار دور از ساحل تخلیه شود. این عملیات از بازگشت آب های فاضلاب به ساحل جلوگیری می‌کند و با اتمام این کار شاهد رضایت ساکنین این منطقه و مدافعان محیط زیست خواهیم بود.

 

اختصاص 4.5 میلیارد فرانک سیفا برای حمایت از مناطق تحت تأثیر قرار گرفته به واسطه پروژه قطار سریع السیر داکار

روزنامه lesoleil مورخ ۲۰ دسامبر ۲۰۲۲،

وزیر برنامه ریزی و توسعه سرزمینی سنگال، آقای ممدو تالا، در روز دوشنبه، 19 دسامبر 2022، کارگاه راه اندازی برنامه "ترال لین" را که یک برنامه توسعه اقتصادی و اجتماعی پیش بینی شده برای 20 منطقه مختلف شهرداری است، اداره کرد. بانک توسعه آفریقا پس از مشارکت در راه اندازی قطار سریع السیر منطقه ای داکار با مبلغی حدود 111 میلیارد فرانک سیفا، با تامین مالی برنامه "ترال لین" به مبلغ 4.5 میلیارد فرانک سیفا به حمایت خود ادامه می دهد. این نشست با حضور مدیرکل اپیکس (آژانس ارتقای سرمایه گذاری‌ها و فعالیتهای بزرگ)، عبداللهی بالده، فرماندار داکار و شهرداران ذینفع برگزار شد.

از طریق این برنامه، کمک قابل توجهی به بهبود محیط زیست ساکنین این مناطق از طریق ساخت سکوهای چند منظوره ویژه زنان، بازسازی مدارس ابتدایی و پست های بهداشت، توسعه فضاهای ورزشی و زمین‌های بازی و غیره خواهد شد. در مجموع، رضایتمندی مردم 20 منطقه شهرداری بخش‌های پیکین، کور ماسار و روفیسک با ساخت 11 خانه مجهز ویژه بانوان برای حمایت از زنان برای فعالیت‌های درآمدزا از طریق فراوری محصولات، میوه و سبزیجات، خیاطی، آرایشگری، توسعه 15 فضای چند منظوره، ساخت زمین فوتبال، بازسازی 6 پست بهداشتی و تقویت سکوی پزشکی و بازسازی 3 مدرسه مشهود خواهد بود.

 

کمک ۲۵۰ میلیارد فرانک سیفایی معدن طلای سابودالا سنگال به اقتصاد ملی این کشور

خبرگزاری dakaractu مورخ ۲۲ دسامبر ۲۰۲۲

«معدن طلای سابودالا سنگال ارقام مشارکت اقتصادی و مالی خود را ارائه کرده است.»

گروه معدنی Endeavour Mining، از طریق شرکت تابعه سنگالی خود Sabodala Gold Operations، در تاریخ 20 دسامبر 2022، گزارش خود را توسط عبدو عزیز سای، نماینده این گروه در سنگال، مالی و گینه، در مورد مشارکت اقتصادی و مالی خود در سنگال، مربوط به سال 2021 منتشر کرد. گزارش منتشر شده در مورد عملکرد سال 2021 اذعان می دارد که گروه معدنی Endeavor Mining  به میزان مبلغ ۲۵۰ میلیارد فرانک سیفا یا به عبارتی 1.6٪ از تولید ناخالص داخلی سنگال در سال 2021 به اقتصاد ملی این کشور کمک کرده است و مزایای قابل توجه را برای کشور میزبان به ارمغان آورده است.

 

درخواست 150 میلیارد فرانک سیفایی دولت سنگال از اتحادیه اقتصادی و پولی غرب آفریقا

خبرگزاری dakaractu مورخ ۲۱ دسامبر ۲۰۲۲،

در تاریخ 15 دسامبر 2022، دولت سنگال از طریق اداره کل حسابداری عمومی و خزانه داری خود، از بازار مالی اتحادیه اقتصادی و پولی غرب آفریقا درخواست کرده است تا مبلغ 150 میلیارد دلار وام در اختیار این کشور قرار دهند.

لازم به یادآوری است که شرکت اورست فایننس سومین شرکت مدیریت و واسطه سنگالی است که در 30 مارس 2016 توسط شورای منطقه ای پس انداز عمومی و بازارهای مالی تأیید شده است که اکنون به مرجع بازارهای مالی اتحادیه پولی غرب آفریقا تبدیل شده است. از 30 ژوئن 2022، شرکت اورست فایننس در تجارت، در رتبه دوم در سنگال و در رتبه هفتم در منطقه اتحادیه اقتصادی و پولی غرب آفریقا قرار گرفت. قطعا این ملاحظات موجب شده است که وزیر اقتصاد و بودجه سنگال این شرکت واسط را برای اخذ وام انتخاب کند.

 

حضور صندوق مستقل سرمایه گذاری‌های استراتژیک در نمایشگاه بین المللی داکار-سنگال

روزنامه lesoleil مورخ ۱۹ دسامبر ۲۰۲۲،

صندوق مستقل سرمایه گذاری‌های استراتژیک قصد دارد طی ۴ سال آینده مبلغ ۲۵۰ میلیارد فرانک سیفا ( معادل ۳۷۵ میلیون یورو ) در سنگال سرمایه گذاری کند. مدیر اجرایی این صندوق ضمن حضور در مجمع علمی نمایشگاه بین المللی داکار اعلام کرد که این ساختار مبلغ ۱۰۰ میلیارد فرانک سیفا به صورت مستقیم و مبلغ ۱۵۰ میلیارد فرانک سیفا به صورت غیر مستقیم برای حمایت از شرکت های سنگالی در نظر گرفته است. صندوق مستقل سرمایه گذاری‌های استراتژیک که حامی‌بخش خصوصی سنگال در برخی پروژه‌های استراتژیک می‌باشد در سال های اخیر مبلغ ۴۰ میلیارد فرانک سیفا در این بخش سرمایه گذاری کرده است.

کنفدراسیون اتحادیه‌های کارگری خودمختار سنگال خواستار دسترسی بهتر به منابع مالی برای کارگران مهاجر شد.

کنفدراسیون اتحادیه‌های کارگری خودمختار سنگال در پانلی به مناسبت روز جهانی مهاجر خواستار دسترسی بهتر کارگران مهاجر به منابع مالی شد. به گفته ابراهیما ماگوت دیالو، رئیس بخش مهاجرت کنفدراسیون، کارگران مهاجر در دسترسی به بودجه از سوی موسسات مالی با مشکلات زیادی مواجه هستند.

" امروز دو مشکل عمده در رابطه با موضوع مهاجرت وجود دارد. اولین مورد مربوط به کارگران مهاجر است. زیرا ما در حال انجام یک تور در سنگال برای ملاقات با کارگران مهاجر هستیم تا آنها را در انجمن‌ها گروه بندی کنیم. در زمره مشکلاتی که آنها با آن مواجه هستند می‌توان به ادغام و همچنین تامین مالی آنها در رابطه با فعالیت هایشان اشاره کرد. مشکل دیگر مربوط به اتحادیه‌های کارگری مرکزی است، زیرا اتحادیه‌های کارگری مرکزی ابزار لازم برای در نظر گرفتن همه این نیازها را ندارند. در حالی که کارگران مهاجر در دسترسی به بودجه با مشکلات زیادی روبرو هستند، که به وضعیت مهاجرت آنها مرتبط است."

Dakaractu. Sn 17/12/2022

 

اشتغال زایی از طریق داراها با آموزش بیش از 10000 جوان سنگالی

کارآموزی جوانان شاغل به تحصیل در داراها به همت مسئولین بخش کارآموزی در مناطق 14 گانه در تبادل نظر با انجمن‌های اسلامی و مذهبی و فدراسیون‌های ملی معلمان قرآن آغاز شده است. در این هم اندیشی مقرر گردید تا در مورد مکانیسم ها و مشاغلی که برای آموزش داراها ( مدارس قرآنی) اتخاذ می‌شود بررسی لازم به عمل آید. این کارآموزی قرار است تا سال 2025، منجر به آموزش 10000 جوان در داراها ( مدارس قرآنی) در چندین حرفه گردد.

Dakaractu. Sn 21/12/2022

 

درآمد 223 میلیارد فرانک سیفایی سنگال از بخش های معدن، نفت و گاز در سال 2021

ابتکار شفافیت صنایع استخراجی، گزارش خود را برای سال 2021 منتشر کرده است. در این گزارش، ارقامی در مورد وضعیت اقتصادی داده‌های منابع استخراجی درج شده است. اینها قبلاً به درآمدهای دولتی از منابع استخراج نفت و گاز مربوط می‌شد، اما گزارش فعلی  به بررسی نظارت در زمینه استخراج، به ویژه در رابطه با مسئولیت اجتماعی شرکت ها و محتوای محلی در میان سایر موارد مربوط می‌شود.

اوا ماری کول سک، رئیس کمیته ملی ابتکار شفافیت صنایع استخراجی، گزارش 2021 را منتشر کرد. جامعه مدنی، پارلمان و سایر ذینفعان در جریان انتشار این گزارش حضور داشتند.

برای درآمدهای شرکت های معدن، نفت یا گاز، مبلغ 223 میلیارد در این گزارش فاش شده است که از این میزان 206 میلیارد به خزانه دولت اختصاص دارد. با این حال، از نظر توصیه‌ها، با وجود این مبلغ هنگفت که خزانه دولت را متورم می‌کند، EITI درخواست تجدید نظر در مورد محتوای محلی، محیط زیست، مسئولیت اجتماعی شرکت ها و غیره را دارد.

Dakaractu. Sn 23/12/2022

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما