معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۹/۳۰- ۰۷:۵۹ - مشاهده: ۳۳۰

اخبار اقتصادی هلند

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی هلند در آذر ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

هلندی‌ها ثروتمندترین ساکنان اتحادیه اروپا

بر اساس گزارش شرکت بیمه آلیانز، هلندی‌ها بدون درنظر گرفتن مالکیت مسکن و بدهی‌های مربوط به وام رهنی آن، ثروتمندترین ساکنان 10 کشور برتر اتحادیه اروپا هستند. متوسط ثروت سرانه هلندی‌ها در پایان سال 2021 بیش از 176 هزار یورو بوده است که این رقم، 4.5 برابرِ پرتغال است که پایین‌ترین رتبه را در اختیار دارد. بر اساس این گزارش، افزایش ثروت در هلند نیز در دهه گذشته با میانگین 7230 یورو در سال، سریع‌ترین رشد را داشته است. این موضوع تا حدی به این دلیل است که هلندی‌ها سرمایه‌گذاری نسبتا زیادی در سهام  می‌کنند، در حالی که برای مثال آلمانی‌ها عمدتا به عنوان پس‌انداز، پول نگهداری می‌کنند. در این ارزیابی، هلندی‌ها و فنلاندی‌ها بالاترین بازدهی دارایی‌ها را به دست آوردند.

پیش‌بینی شاخص‌های اقتصادی هلند توسط رابو بانک

رابو بانک (Rabobank) _یک شرکت خدمات مالی چندملیتی در هلند که در زمینه ارائه خدمات بانکداری، بیمه، املاک و مدیریت سرمایه‌گذاری فعالیت می‌نماید_ در گزارش ارزیابی چشم‌انداز اقتصادی هلند که اخیرا منتشر شده است، رشد کندی را برای اقتصاد هلند در دو سال آینده پیش‌بینی کرده است. بر اساس این گزارش، رشد تولید ناخالص داخلی (GDP) هلند در سال‌های 2023 و 2024، به ترتیب 0.6 درصد و 1.0 درصد خواهد بود که به دنبال رشد 4.2 درصدی در سال 2022 صورت می‌گیرد. این بانک، افزایش قیمت‌های جهانی را یکی از عوامل این رشد اندک می‌داند.

رابو بانک انتظار دارد تورم هلند در سال جاری به طور متوسط 11.6 درصد باشد و در سال 2023 به 4.2 درصد کاهش یابد. همچنین پیش‌بینی می‌شود قیمت انرژی در سال آینده کاهش خواهد یافت، اما قیمت سایر محصولات و خدمات، مانند خواربار فروشی کاهش نمی‌یابد.

رابو بانک در گزارش ارزیابی چشم انداز اقتصادی هلند، بیکاری دو سال آینده این کشور را افزایشی پیش‌بینی کرده و برآورد می‌کند که نرخ بیکاری در سال آینده به 4.1 درصد و در سال 2024 نیز به 4.5 درصد برسد. بر این اساس، پیش‌بینی می‌شود هزینه‌های مصرف‌کننده در سال آینده نسبت به سال 2022 به میزان 0.2 درصد کاهش یابد، اما انتظار می‌رود در سال 2024، هزینه‌های مصرف‌کننده به میزان 0.8 درصد افزایش یابد.

بر اساس این گزارش، سرمایه‌گذاری‌ها در سال جاری بسیار بیشتر از سال 2021 بود، اما انتظار می‌رود در سال 2023 به میزان 0.3 درصد کاهش یابد (که عمدتا به دلیل قیمت بالای انرژی است)، اما رشد 0.8 درصدی سرمایه‌گذاری برای سال 2024 پیش‌بینی می‌شود.

این گزارش می‌افزاید اصلی‌ترین شرکای تجاری هلند، مانند آلمان و ایالات متحده احتمالا با رکود اقتصادی کوتاه‌مدت شدیدتری مواجه خواهند شد و این موضوع، پیامدهایی برای صادرات هلند دارد که انتظار می‌رود در دو سال آینده رشد ضعیف‌تری نسبت به سال‌های اخیر نشان دهد. بر همین مبنا، رابو بانک برای سال‌های 2023 و 2024 رشد صادرات را به ترتیب 1.4 و 2.4 درصد پیش‌بینی کرده است. رشد واردات در این سال‌ها نیز 1.2 درصد و 2.8 درصد برآورد شده است.

تعداد فزاینده‌ای از مشاغل کوچک که به فکر تعطیلی هستند

طبق نظرسنجی شرکت مالی Qredits و دانشگاه علوم کاربردی اوترخت، تعداد زیادی از مشاغل کوچک به خاطر افزایش قبوض انرژی و نداشتن منابع مالی برای سرمایه‌گذاری در اقدامات صرفه‌جویی در انرژی، در فکر پایان دادن به کسب و کار خود هستند و حدود 7.4 درصد یا بیش از 155 هزار مورد از حدود 2.1 میلیون کسب و کار کوچک هلند، انتظار دارند کسب و کار خود را ظرف شش ماه آینده تعطیل کنند.

البته لکس فن تیفلن از دانشگاه اوترخت به وجود یک دوگانگی بین شرکت‌ها در نتایج این نظرسنجی نیز اشاره می‌کند، به طوری که حدود 43 درصد از کسب و کارها روی رشد قابل توجهی در دوره آینده حساب می‌کنند، اما تعطیلی کسب و کار به یک گزینه جدی در بخش‌هایی از جمله بخش هتلداری، گردشگری و فرهنگی تبدیل می‌شود. این بخش‌ها به شدت تحت تاثیر قرنطینه‌ها قرار گرفتند و زمانی که در نهایت به آنها اجازه داده شد تا به طور کامل بازگشایی شوند، مجبور شدند با کمبود کارکنان و هزینه‌های بیشتر تدارکات دست و پنجه نرم کنند که جبران خسارات وارده را برایشان دشوار می‌کرد.

احیای بازار خودروی هلند در ۲۰۲۳

براساس ارزیابی تحلیلگران بانک ING انتظار می‌رود کاهش فروش خودروهای جدید در هلند که امسال رخ داد، در سال 2023 جبران شود. پیش‌بینی می‌شود که تعداد خودروهای فروخته شده با حدود 6 درصد افزایش به 335 هزار دستگاه خواهد رسید که حدو 20 هزار خودرو بیشتر از امسال است. در سال 2022، به دلیل اختلالات مداوم در عرضه، ثبت‌نام خودروهای جدید به پایین‌ترین حد خود در 55 سال گذشته رسید. همچنین پیش‌بینی می‌شود که سهم خودروهای تمام الکتریکی جدید به یک چهارم کل فروش در سال 2023 افزایش خواهد یافت. با این حال، رشد در بخش الکترونیکی کندتر از قبل خواهد بود، زیرا رانندگان معمولاً گزینه شارژ خانگی را ندارند. آنها باید به شارژ گران‌تر در ایستگاه‌های شارژ عمومی متکی باشند و این بر محاسبات انجام‌شده هنگام خرید خودروی جدید تأثیر می‌گذارد. خودروهای برقی تا همین اواخر به طور متوسط کاهش قیمت داشتند، اما این روند نزولی در حال حاضر پایان یافته است.

موکول شدن لغو معافیت مالیاتی صندوق‌های املاک و مستغلات به سال 2025

صندوق‌های املاک و مستغلات، وضعیت ویژه‌ای را که در حال حاضر آنها را از مالیات بر سود شرکتی معاف می‌کند، بعد از 1 ژانویه 2025 از دست خواهند داد. در حال حاضر، صندوق‌ها می‌توانند برای وضعیت موسسه سرمایه‌گذاری مالی (FBI) درخواست دهند که به آنها اجازه می‌دهد مالیات بر سود شرکتی را صفر بپردازند. اما از سال 2025، این موسسات دیگر اجازه سرمایه‌گذاری مستقیم در املاک هلندی یا خارجی را نخواهند داشت. البته این مالیات‌ها قرار بود از سال 2024 اعمال شود، اما به سال 2025 موکول شد. دولت ارزیابی می‌کند که لغو وضعیت معافیت موسسات سرمایه‌گذاری مالی در حوزۀ املاک و مستغلات، درآمدی معادل 50 میلیون یورو در سال برای خزانه‌داری ایجاد می‌کند. برای صندوق‌های املاک و مستغلات، امکان استفاده از این وضعیت، از سال 2025 از بین می‌رود، اما برای صندوق‌های سرمایه‌گذاری که عمدتا در اوراق بهاداری مانند سهام و اوراق مشارکت سرمایه‌گذاری می‌کنند، چیزی تغییر نخواهد کرد.

کاهش نرخ تورم کالا در هلند در نوامبر 2022 در مقایسه با نوامبر سال قبل

دفتر مرکزی آمار هلند، نرخ تورم کالاها و خدمات براساس شاخص قیمت مصرف‌کننده در ماه نوامبر 2022 را نسبت به ماه مشابه در سال گذشته، 9.9 درصد اعلام کرد. این درحالی است که نرخ مذکور در ماه اکتبر، 14.3 درصد بوده و از این نظر کاهش داشته است. در این گزارش آمده است اگرچه قیمت برخی کالاها کاهش داشته (از جمله سوخت با 0.6 درصد کاهش) اما قیمت خوراکی‌ها و مواد غذایی، 15.7 درصد افزایش داشته است.

افزایش بیشتر کمک‌هزینه مراقبت از کودک

کارین فن ینیپ، وزیر امور اجتماعی در نامه‌ای به مجلس نمایندگان گفت: دولت به دلیل تورم بالا و غیرقابل پیش‌بینی، کمک‌هزینه مراقبت از کودکان را 6.54 درصد افزایش می‌دهد. این کمک‌هزینه قبلا 5.6 درصد افزایش یافته بود و برای این کار 225 میلیون یورو کنار گذاشته شده بود که اکنون سالانه 57 میلیون یورو به آن اضافه می‌شود. به این ترتیب والدین در سال 2023 به میزان 9.06 یورو در ساعت برای مراقبت روزانه از کودکان دریافت خواهند کرد. برای مراقبت‌های خارج از مدرسه، این رقم در هر ساعت 7.79 یورو خواهد بود. کمک‌هزینه مراقبت از کودک به صورت حداکثر نرخ ساعتی و بر اساس پیش‌بینی‌های افزایش دستمزد و قیمت توسط دفتر تحلیل سیاست اقتصادی هلند (CPB) تنظیم می‌شود.

هلند دومین رتبه هزینه سرانه بهداشت و درمان در اروپا

دفتر مرکزی آمار هلند بر اساس داده‌های OECD و یورواستات گزارش داد که هزینه سرانه مراقبت‌های بهداشتی در هلند دومین رتبه را در اتحادیه اروپا دارد. در سال 2020، هزینه سرانه مراقبت‌های بهداشتی در هلند به 5108 یورو رسید. در اتحادیه اروپا، تنها آلمان با رقم 5781 یورو، هزینه سرانه بالاتری داشته است. در مقابل، رومانی با 1.696 یورو کمترین هزینه سرانه بهداشتی را داشت. نسبت هزینه‌های مراقبت‌های بهداشتی به درآمد که هلندی‌ها به طور مستقیم در سال 2020 پرداخت کردند، تنها 9.3 درصد بود که کمترین سهم پس از فرانسوی‌ها و لوکزامبورگی‌ها (8.9 و 8.4 درصد) بوده است.

قیمت مسکن در سال آینده 2.5 درصد کاهش می‌یابد

براساس اعلام بانک ING، انتظار می‌رود که قیمت مسکن در هلند در سال آینده به طور متوسط 2.5 درصد کاهش یابد. اقتصاددانان ING معتقدند که این امر عمدتا به دلیل افزایش نرخ بهره است. افزایش نرخ بهرۀ وام‌های رهنی، تأثیر عمده‌ای بر قیمت مسکن دارد، زیرا ظرفیت وام‌گیری مصرف‌کنندگان است که تا حد زیادی تعیین می‌کند که موسسات مالی چقدر می‌توانند وام ارائه دهند. علاوه بر این، خرید خانه در سال آینده برای سرمایه‌گذاران جذابیت مالی کمتری خواهد داشت. به عنوان مثال، مالیات نقل و انتقال برای سرمایه‌گذاران از 8 درصد به بیش از 10 درصد افزایش می‌یابد. همچنین دولت می‌خواهد کنترل اجاره‌بها را در بخش بزرگتری از بازار مسکن اعمال کند. این محدودیت باعث ایجاد سقف برای حداکثر اجاره‌ای که سرمایه‌گذاران املاک و مستغلات می‌توانند دریافت کنند، می‌شود و جذابیت سرمایه‌گذاری در این بخش را کاهش می‌دهد.

کابینه هلند، 520 میلیون یورو برای ذخیره‌سازی گاز در زمستان آینده در نظر گرفته است

کابینه هلند برای فصل زمستان سال آتی، 520 میلیون یورو برای پر کردن انبار گاز در برخمیر در نظر گرفته است و شرکت دولتی EBN را موظف نموده است ذخیره گاز در برخمیر را به میزان 15 تا 20 تراوات ساعت انجام دهد. همچنین از EBN خواسته شده تا برای سه ماهه اول سال 2024، حداقل 7 تراوات ساعت را در انبار ذخیره کرده و به جای آن گاز دیگری خریداری کند.

ظرفیت واردات LNG هلند در سال جاری با افتتاح پایانه انرژی Eems (EET) در خرونینگن و توسعه پایانه GATE در روتردام دو برابر شده است و از 120 تراوات ساعت به 240 تراوات ساعت در سال رسیده است. پایانۀ EET، فضایی برای توسعۀ بیشتر (به حداکثر 90 تا 100 تراوات ساعت در سال) با بهبود فرآیندهای خود دارد. بنا بر اعلام دولت هلند، پایانۀ GATE نیز در حال کار بر روی توسعه بیشتر از 160 به 200 تراوات ساعت در سال برای سال 2026 است. کابینه همچنین در حال بررسی دو ابتکار برای ایجاد پایانه‌های جدید LNG در هلند از سال 2024 است. هلند در زمینۀ واردات منابع انرژی، از جمله LNG، در چارچوب اتحادیه اروپا بر روی یک برنامه اقدام برای خرید مشترک کار می‌کند که شامل بررسی قراردادهای بلندمدت بیشتر برای تضمین حجم گاز موردنیاز اروپا می‌باشد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما