معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۰/۱۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۸۱

برگزاری کنفرانس سرمایه گذاری ۲۰۲۲ منطقه خلیج بزرگ

در کنفرانس جهانی سرمایه گذاری ۲۰۲۲ منطقه خلیج بزرگ گواندونگ-هنگ کنگ-ماکائو (GBA) که در ۲۱ دسامبر در نانشا برگزار گردید، در مجموع قرارداد ۸۵۳ پروژه همکاری به ارزش بیش از 2.5 تریلیون یوآن (352 میلیارد دلار) به امضا رسید. این کنفرانس با عنوان «سرمایه گذاری در GBA برای آینده ای بهتر» به صورت آنلاین و حضوری در گوانجو، هنگ کنگ و ماکائو برگزار شد.

در این کنفرانس صدها شرکت چندملیتی از ده‌ها کشور از جمله اکسون موبیل، BASF، Johnson & Johnson، آرامکو عربستان سعودی، زیمنس انرژی، آمازون، پاناسونیک، وال مارت، Procter & Gamble، هیوندای موتور، هیتاچی، ال جی، میتسوبیشی  و غیره شرکت نمودند. 48 پروژه بزرگ با سرمایه گذاری 180 میلیارد یوآن توسط بسیاری از شرکت های فهرست جهانی فورچون 500 مانند صنایع سنگین میتسوبیشی، ZF Group، Carlsberg Group  و Broadlink Group و در حوزه‌های ساخت پیشرفته، بیوتکنولوژی، فناوری اطلاعات نسل جدید، سلامت، مواد غذایی و غیره در محل کنفرانس به امضا رسید.

گواندونگ دسته دوم مشاوران سرمایه گذاری جهانی خود از جمله Junichiro Nakatsuka، رئیس شرکت میتسوبیشی چین، ویل سونگ، رئیس Johnson & Johnson چین و  نیکولا پوارو، مدیر عامل شرکت هلدینگ Air Liquide (China را معرفی نمود.

شرکت سرمایه گذاری یازاکی (چین) یکی از شرکت های چند ملیتی بود که در این رویداد توافقنامه‌هایی را با استان گواندونگ امضا کرد. مورتا هیدیاکی، رئیس این شرکت گفت:"ما به عنوان یک تامین کننده قطعات خودرو مستقر در ژاپن، همکاری با استان گواندونگ در حوزه اتومبیل های انرژی جدید برای رسیدن به یک نتیجه برد-برد را تقویت خواهیم کرد. گواندونگ دارای محیط سرمایه گذاری بسیار مطلوب و فضای توسعه عظیمی‌برای کسب و کارهای خارجی است، بنابراین ما نسبت به آینده بسیار مطمئن هستیم". وی افزود: "توسعه اتومبیل های انرژی جدید (الکتریکی) در چین، به ویژه در استان گواندونگ، در سال های اخیر چشمگیر بوده است". این شرکت همکاری‌های تجاری با شرکت های خودرو انرژی جدید مانند BYD Auto و Xpeng Motors در گواندونگ را تقویت خواهد کرد.

پیش از برگزاری این کنفرانس، هفت بخش از دولت استانی گواندونگ، شورای توسعه تجارت هنگ کنگ و موسسه توسعه تجارت و سرمایه گذاری ماکائو، درخصوص آخرین سیاست های سرمایه گذاری در شهرهای GBA توضیحاتی ارائه دادند. در همین حال فهرست ۱۰۰ بنگاه برتر خارجی در چین در سال ۲۰۲۲ و راهنمای سرمایه گذاری در GBA منتشر گردید. فروش 100 بنگاه برتر خارجی در چین در سال گذشته به 7.6 تریلیون یوآن رسید که معادل 7 درصد تولید ناخالص داخلی چین است. بیش از 90 درصد از این بنگاه‌ها در GBA فعالیت دارند.

بر اساس آخرین آمار، تاکنون، بیش از ۲۰۰ پروژه یا بنگاه واجد شرایط با بودجه خارجی توسط صندوق های ویژه سرمایه گذاری خارجی در گواندونگ حمایت شده اند.

تشریح سیاست های اصلاحات مالی

در این رویداد استان گواندونگ اصلاحات مالی و گشایش در بخش مالی را برای سرمایه گذاران تشریح نمود. گواندونگ تقاضای قوی برای خدمات مالی دارد. این استان محل استقرار ۱۳ میلیون شرکت و بیش از ۶۰ هزار بنگاه با فناوری بالا است. علاوه بر این، شرکت های استان بیش از 5 میلیارد دلار اوراق قرضه سبز در هنگ کنگ و ماکائو منتشر نموده و میزان تراکنش مرزی یوانی با هنگ کنگ و ماکائو به بیش از 24 تریلیون یوآن رسیده است.

یو هایپینگ، مدیرکل اداره نظارت مالی گواندونگ گفت: "موسسات مالی در GBA می‌توانند همکاری در سیستم مالی سبز، کاربرد فناوری‌های نوظهور و دیگر زمینه‌ها را برای ساخت قطب مالی بین المللی GBA تقویت کنند". وی تصریح کرد که منطقه همکاری عمیق گواندونگ-ماکائو در هنگچین بندر جوهای، کاهش موانع ورود برای موسسات مالی با بودجه ماکائو و ترویج جریان ورود و خروج آزاد سرمایه را در دستور کار دارد. منطقه خدمات مدرن هنگ کنگ-شنجن در چیانهای نیز مدل آزمایشی گشایش مالی و تأسیس منطقه آزمایشی نوآوری کسب و کار را مورد تأکید قرار داده است.

علاوه بر این، گواندونگ اقدامات حمایتی متعددی در هنگچین، چیانهای و نانشا از تأسیس موسسات مالی تا عملیات تجاری را اجرا کرده است. به عنوان مثال، نرخ مالیات بر درآمد شرکتی در سطح 15% برای شرکت های واجد شرایط وضع شده و معافیت های مالیاتی شخصی برای استعدادهای سطح بالا از چین و خارج از کشور اجرا می‌شود.

ژائو چینگ، معاون مدیر کل دپارتمان بازرگانی استان گواندونگ در کنفرانس توسعه سرمایه گذاری جهانی 2022 گفت: "استان گواندونگ دارای دو اولویت ارتقاء سرمایه گذاری، از جمله جذب سرمایه گذاری در صنعت تولید و ترویج سرمایه گذاری دفاتر مرکزی شرکت ها می‌باشد".

در این رویداد، گواندونگ از انواع جایزه سرمایه گذاری خارجی و سیاست های یارانه ای مانند «ده اقدام برای ارتقای سرمایه گذاری خارجی» پرده برداری کرد.

بر اساس این اقدامات، پروژه‌های جدید با سرمایه خارجی بیش از 50 میلیون دلار، افزایش سرمایه بیش از 30 میلیون دلار (به جز املاک و مستغلات و امور مالی) و تأسیس مقر منطقه‌ای شرکت های چند ملیتی با سرمایه گذاری بیش از 10 میلیون دلار، 2 درصد از سرمایه گذاری خود را تا 100 میلیون یوآن بصورت پاداش دریافت خواهند کرد.

در حال حاضر، گواندونگ به بیش از 200 پروژه با سرمایه گذاری خارجی واجد شرایط 3.5 میلیارد یوان پاداش داده است.

این استان همچنین سیاست ها و اقداماتی را برای حمایت از راه اندازی مراکز تحقیق و توسعه خارجی در نظر دارد. به عنوان مثال، این مراکز، واجد شرایط سیاست های مالیاتی حمایت از نوآوری علمی و تکنولوژیکی در طول چهاردهمین دوره برنامه پنج ساله استان خواهند بود که شامل بازپرداخت کامل مالیات بر ارزش افزوده برای تجهیزات داخلی خریداری شده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما