معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۰/۰۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۶۵

معرفی روپیه دیجیتال از سوی بانک مرکزی هند

با توجه به رواج ارزهای دیجیتال در دنیا، بانک مرکزی هند نیز آغاز پروژه جدیدی برای استفاده از روپیه دیجیتال برای استفاده در برخی مصارف منجمله در بخش های عمده را اعلام کرد. این پروژه برای تسویه تراکنش های ثانویه بازارها در اوراق قرضه دولت نیز مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

با توجه به رواج ارزهای دیجیتال در دنیا، بانک مرکزی هند نیز آغاز پروژه جدیدی برای استفاده از روپیه دیجیتال برای استفاده در برخی مصارف منجمله در بخش های عمده را اعلام کرد. این پروژه برای تسویه تراکنش های ثانویه بازارها در اوراق قرضه دولت نیز مورد استفاده قرار خواهد گرفت. انتظار میرود استفاده از روپیه دیجیتال بازدهی فعالیت های بین بانکی هند را افزایش دهد. استفاده از پول دیجیتال هزینه تراکنش هارا بدون نیاز به وثیقه و سرمایه‌های لازم جهت رفع ریسک کاهش می دهد. روپیه دیجیتال یا CBDCپولی قانونی به صورت دیجیتال و یک ارز مستقل و قابل معاوضه با پول اعتباری است. با وجود اینکه پیش از این نیز بسترهای دیجیتال برای تراکنش های مالی در هند فراهم بوده است، ارز CBDCاز پول های رایج دیجیتال متفاوت خواهد بود. از جمله ویژگی‌های کلیدی این پول صدور و توزیع مستقل آن توسط بانک مرکزی و هم تراز با سیاست های پولی کشور هند خواهد بود.

علاوه بر این، ارز CBDCبدون هیچ هزینه ای قابل تبدیل به پول نقد می‌باشد و در اختیار بانک های تجاری قرار خواهد گرفت. دارندگان این پول لزوماً نباید حساب بانکی داشته باشند. انتظار می رود معرفی این پول هزینه تراکنش ها را کاهش دهد. بانک مرکزی هند همچنین اعلام کرد یک ماه پس از اجرای این طرح، پروژه مشابهی برای بخش خرد را نیز راه اندازی خواهد کرد. دولت هند قصد دارد در آینده با توجه به نتایج، ملاحظات و بازخورد بدست آمده از این طرح، تراکنش های دیگری در بخش عمده پرداخت مالی به خارج از کشور را نیز شامل نماید. یکی از عوامل ترغیب کننده بانک های مرکزی کشورهای جهان برای استفاده از ارز دیجیتال مانند کشور سوئد، کاهش استفاده از پول فیزیکی است. همچنین کشورهایی که با عوامل جغرافیایی نامطلوب مواجه هستند به استفاده از این گونه طرح ها روی آورده اند که می‌توان به عنوان نمونه به کشور باهاما و مجمع الجزایر کارائیب اشاره کرد. درنهایت یکی از مهمترین دلایل معرفی این طرح، جلوگیری از وابستگی کاربران به رمز ارزهای غیر ملی برای انجام تراکنش های مالی دیجیتال است.

هند در سال های اخیر پیشرفت قابل توجهی در حوزه نوآوری و ارائه ایده‌های جدید در پرداخت های دیجیتال داشته است. سامانه‌های پرداخت آنلاین وجه به صورت شبانه روز برای کاربران عمده و خرده قابل دسترس است و اکثراً در کوتاه ترین زمان انجام می‌شود. با وجود استقبال تجار و فعالین اقتصادی هند از این طرح به واسطه افزایش سرعت تراکنش های بین المللی و به رغم سرعت پیشرفت هند در عرصه تراکنش های مالی آنلاین، استفاده از این پول در سطح عمده، راه اندازی سراسری و در نهایت قابلیت استفاده از آن در بخش های خرد نیاز به گذشت زمان و مطالعات بیشتر داشته و بستگی به نتایج حاصله از اجرای این طرح خواهد داشت.

منابع:

1-سایت زی بیزنس

2-روزنامه دکن هرالد

https://www.zeebiz.com/personal-finance/news-digital-rupee-all-about-indias-new-digital-currency-and-its-impact-on-physical-notes-and-how-it-differs-from-cryptocurrency-experts-answer-all-questions-206216https://www.zeebiz.com/personal-finance/news-ready-to-deal-in-digital-rupee-find-out-what-exactly-it-is-206456https://www.deccanherald.com/business/economy-business/is-digital-rupee-a-game-changer-only-time-will-tell-1159944.html

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما