معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۹/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۰۴

اخبار اقتصادی ترکیه - ارزروم

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی منطقه شرق و جنوب شرق ترکیه در نیمه دوم آذر ماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

احداث اولین واحد تولید برق از انرژی خورشیدی در اغدیر

احداث اولین واحد تولید برق از انرژی خورشیدی در استان اغدیر در چارچوب طرح حمایت از سرمایه گذاری‌های توسعه مناطق غیرشهری به اتمام رسید. اوزکان یولجو، مدیریت کشاورزی استانداری اغدیر ضمن بازدید از این واحد گفت: «این نیروگاه سقفی به منظور تامین برق مصرفی یک انبار سرد (سردخانه) به بهره‌برداری رسیده و تولید برق در آن آغاز شده که 50% هزینه ساخت آن بصورت حمایت‌های بلاعوض بوده است. با الگو قرار گرفتن این سازه به زودی شاهد توسعه نیروگاه‌های خورشیدی برق در سطح استان خواهیم بود.» (یشییل اغدیر)

https://yesiligdir.com/haber/detay/32179

حمایت مالی 21 میلیون لیره‌ای گاپ از باتمان

مراسم امضای تفاهم‌نامه و توسعه همکاری طرح‌های اجرایی اداره توسعه منطقه‌ای پروژه آناتولی شرقی/گاپ در استان باتمان به ریاست اکرم جان‌آلپ، استاندار این استان برگزار شد. در قالب این تفاهم‌نامه نزدیک به 21 میلیون لیره به منظور 10 پروژه گاپ در سال 2022 در زمینه‌های آموزش و ترویج کشاورزی، رشد و توسعه زیرساخت‌های کشاورزی، پروژه‌های امور آبیاری کوچک مقیاس و نیز رشد و توسعه زیرساخت‌های دامداری و دامپروری تخصیص داده شد. (روزنامه باتمان)

https://batmangazetesi.com.tr/haber/38835/gaptan-batmana-21-milyon-tl-destek.html

برداشت اولین محصول زعفران در حصه-حاتای

فرماندار حصه-حاتای اعلام داشت برداشت محصول زعفران در این شهرستان برای اولین بار انجام شد. وی گفت کشت زعفران در این شهرستان در چارچوب پروژه "کشاورزان جوان" و با تهیه 100 عدد بذر زعفران و نیز تولید 300 عدد پیازچه زعفران از این 100 عدد بذر تحقق یافت. وی همچنین افزود قیمت این محصول 100 هزار لیر در هر کیلوگرم می‌باشد. (حاتای سوز)

https://www.hataysoz.com/ilce-haberleri/hassada-ilk-defa-safran-bitkisi-yetistirildi

احداث کارخانه نان دولتی در شانلی‌اورفا

شهردار کلانشهر شانلی‌اورفا اعلام داشت احداث کارخانه نان دولتی در ناحیه سازمان یافته صنعتی شانلی‌اورفا به مراحل نهایی نزدیک شده و این کارخانه به زودی و از ابتدای ژانویه 2023 به بهره‌برداری خواهد رسید. وی همچنین با بیان این مطلب که ظرفیت تولید نان در این کارخانه روزانه 100 هزار قرص نان می‌باشد ابراز داشت؛ نان تولیدی این کارخانه از طریق 35 نقطه عرضه در سطح شهر شانلی‌اورفا به دست مصرف‌کنندگان خواهد رسید. (اورفا‌پوسولا)

https://www.urfapusula.com/haber/12972894/beyazgul-tarih-verdi-halk-ekmek-fabrikasi-1-ocakta-acilacak

صدور مجوز اکتشاف نفت در غازی‌آنتپ

براساس اعلام صورت گرفته از طریق روزنامه رسمی ترکیه؛ مدیریت کل امور معادن و نفت وزارت انرژی و منابع طبیعی ترکیه مجوز اکتشاف نفت در اراضی به مساحت 61 هزار و 679 هکتار را به مدت 5 سال به نام شرکت محدود اکتشاف و تولید گاز طبیعی و نفت خام Eande Petroleum صادر کرد. این اراضی در داخل مرزهای استان غازی‌آنتپ واقع شده‌اند. (غازی‌آنتپ صباح)

https://www.gaziantepsabah.com/haber/resmi-gazetede-yayimlandi-gaziantepte-petrol-aranacak-143778.html

درخواست انجمن فعالان اقتصادی قرن به منظور افتتاح سرکنسولگری ج.ا.ایران در وان

تانر خان، رییس انجمن فعالان اقتصادی قرن شعبه وان خواستار افتتاح سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در وان شد. وی ضمن بیان این مطلب که افتتاح هشتمین نمایندگی داخلی وزارت امور خارجه ترکیه در وان موجب رونق هرچه بیشتر شهر خواهد شد گفت با این وجود افتتاح سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در وان بسیار لازم است.

وی ضمن بیان این مطلب که در بازدید صورت گرفته از سفارت جمهوری اسلامی ایران در سال 2021 به این امر اشاره نموده است ادامه داد: «در این مدت با مسئولان بسیاری دیدار داشته و این موضوع را در قالب گزارش‌هایی به مسئولان مربوطه انتقال داده‌ایم. انجمن قرن درخواست خود را در این راستا مجددا مطرح نموده و بیان می‌داریم که با توجه به همسایگی لازم است سرکنسولگری ایران در وان وجود داشته باشد.

البته که ما افتتاح دفتر وزارت امور خارجه در وان را بسیار ارزشمند می‌دانیم و بر این باوریم بر ارزش شهر ما به شکلی قابل توجه خواهد افزود. از همه دست اندرکاران این امر متشکریم اما این کافی نیست. به جد خواستار افتتاح کنسولگری ایران در وان هستیم. لازم است تا بزرگان سیاسی و سازمان‌های غیردولتی در این خصوص گرد هم آیند. ما به عنوان انجمن فعالان اقتصادی قرن شعبه وان در این راستا هر آنچه در توان داریم انجام خواهیم داد.»

https://www.vanhavadis.com/haber/13011536/asriad-vanda-iran-konsoloslugunun-acilmasini-istedi

صدور مجوز اکتشاف نفت در تمامی استان‌های شرق و جنوب شرق ترکیه

ملیح‌خان بیلگین، مدیر شرکت سهامی نفت ترکیه اعلام داشت: «پس از پاکسازی منطقه تلاقی کوهستان‌های جودی و گابار از وجود تروریست‌ها، ذخایر نفتی با ظرفیت 150 میلیون بشکه نفت در این منطقه کشف گردید که این رویداد بزرگترین اکتشاف نفتی ترکیه است.» پس از اکتشاف ذخایر نفتی در این منطقه به تمامی استان‌های شرق و جنوب شرقی ترکیه مجوز اکتشاف نفت داده شد. (گونی دوغو اکسپرس)

https://www.guneydoguekspres.com/genel/dogu-ve-guneydogudaki-tum-illere-petrol-arama-ruhsati-verildi-h29791.html

شرکت‌های منطقه شرق و جنوب شرق ترکیه موجود در لیست 500 شرکت بزرگ آناتولی

مجله اکونومیست همه ساله اقدام به انتشار لیست " 500 شرکت بزرگ آناتولی" می‌کند. در همین چارچوب بر اساس اطلاعات سال 2021 نیز این لیست اخیرا منتشر شده که در آن نام 126 شرکت نیز از منطقه شرق و جنوب شرق ترکیه قرار دارد.

همچنین در لیست اعلامی 76 شرکت از غازی‌آنتپ، 26 شرکت از قهرمان‌مرعش، 16 شرکت از حاتای، 4 شرکت از عثمانیه، 1 شرکت از ارزروم، 1 شرکت از مالاتیا، 1 شرکت نیز از دیاربکر و 1 شرکت نیز از سیواس وجود دارد. (اوشاک گوندم)

https://www.sifrehaber.com/ekonomist-dergisi-anadoluda-ilk-500-sirketleri-acikladi/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما