معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۹/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۳۸

اخبار اقتصادی ترکمنستان-عشق آباد

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکمنستان در هفته دوم آذرماه 1401 به نقل از رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد

بورس ترکمنستان در هفته گذشته

بنا به گزارش رسانه‌های ارتباط جمعی ترکمنستان، در هفته گذشته ارزش مجموع مزایده‌های بورس کالا و مواد اولیه ترکمنستان ، به میزان 38 میلیون و 781 هزار دلار رسید.

در همین راستا، کارآفرینانی از کشورهای ترکیه، افغانستان، هنگ کنگ، گرجستان و ازبکستان گازوئیل، بنزین، گاز مایع، پلی پروپیلن و قیر نفتی مورد استفاده در پروژه‌های راهسازی ، تولید شده در مجتمع پالایشگاهی ترکمن باشی و تجاری از کشورهای امارات متحده عربی و آذربایجان نیز منسوجات و نخ پنبه را خریداری کردند. ضمنا بازرگانان کشور امارات متحده عربی نخ پنبه به ارزش 42 میلیون و 482 هزار  منات خریداری نمودند.

علاوه بر این، کارآفرینان داخلی پلی اتیلن تولید شده در شرکت ترکمن شیمی ، مصالح ساختمانی و فرش دستباف را برای بازار داخلی به ارزش بیش از یک میلیون و 205 هزار منات خریداری کردند. هفته گذشته 42 معامله در بورس کالا و مواد اولیه ترکمنستان به ثبت رسید.

میزان وام های ارائه شده توسط بانک های ترکمنستان به 85 میلیارد منات رسید

بنا به اعلام رسانه‌های ارتباط جمعی ترکمنستان ، مجموع اعتبار تخصیصی موسسات اعتباری این کشور به بنگاه‌ها، سازمان‌ها و جمعیت به پول ملی تا نه ماه اول 2022 بالغ بر 84 میلیارد و 963 میلیون منات بوده که نسبت به شاخص مشابه سال گذشته 13.3 درصد افزایش داشته است.

بر اساس داده‌های بانک مرکزی ترکمنستان، در سپتامبر سال جاری ، 55 میلیارد و 292 میلیون منات وام به موسسات و بنگاه‌های دولتی ارائه شده است که 4.02 درصد بیشتر از رقم مشابه در سال 2021 است. در سال 2021، میزان این وام ها بالغ بر 53 میلیارد و 151 میلیون منات گزارش شده است. بر اساس آمار بانک مرکزی ترکمنستان، تا اول سپتامبر 2022، میزان وام های تخصیص یافته به بخش خصوصی کشور به پول ملی ، بالغ بر 11 میلیارد و 836 میلیون منات بوده است.

همچنین به شهروندان و کارآفرینانی که بدون تشکیل شرکت حقوقی به فعالیت های کارآفرینی می‌پردازند، مجموعاً 17 میلیارد و 835 میلیون منات وام داده شده که 23.6 درصد از رقم مشابه سال گذشته  بیشتر است. مجموع وجوه اعتباری تخصیص یافته توسط مؤسسات اعتباری ترکمنستان به بنگاه‌ها، سازمان‌ها و جمعیت به پول ملی تا آگوست 2022 بالغ بر 84 میلیارد و 916 میلیون منات بوده است.

برداشت 2135 تن محصول سیب زمینی توسط یک شرکت کشاورزی

شرکت کشاورزی «Tebigy Ekin» واقع در استان لباب ترکمنستان امسال از 260 هکتار زمین مجموعاً 2 هزار و 135 تن سیب‌زمینی برداشت کرده است. این شرکت یکی از اعضای اتحادیه صنعتگران و کارآفرینان ترکمنستان بوده و 953 هکتار زمین را تحت یک قرارداد بلند مدت در سال 2019 اجاره نموده است. این مزرعه در زمینه پرورش انواع محصولات غذایی، سبزیجات و تولیدات باغی فعال می‌باشد.

بنا به اعلام یک کارشناس کشاورزی شرکت کشاورزی «Tebigy Ekin»، این شرکت در کنار کاشت سیب زمینی مجموعاً 200 هکتار هویج و 50 هکتار نیز محصول کلم کشت نموده و تا به امروز به ترتیب 800 و 275 تن از این محصولات برداشت شده است. علاوه بر آن، امسال از 30 هکتار سیر کشت شده مجموعاً 22 تن محصول برداشت شده است. همچنین 26 هکتار از مزرعه نیز زیر کشت کدو و خربزه قرار گرفته و به ترتیب 250 و 1000 تن از آن‌ها برداشت شده است.

شرکت کشاورزی «Tebigy Ekin» انتظار دارد سال آینده از باغات میوه خود از قبیل سیب، گلابی، آلبالو، زردآلو و هلو در زمینی به مساحت 25 هکتار محصول برداشت نماید.

صادرات بیش از 300 تن محصولات پلاستیکی به روسیه

به گزارش روزنامه ترکمنستان: عصر طلایی، کارگاه تولید محصولات پلاستیکی «کامیل گوروجی» واقع در استان داش آغوز از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از 300 تن از محصولات تولیدی خود را  به کشور روسیه صادر کرده است. این شرکت ترکمنی کیسه‌های پلی پروپیلن و پلی اتیلن تولید می‌کند که می‌توانند وزن قابل توجهی را تحمل کنند.

ماده اولیه این شرکت یعنی پلی پروپیلن تولید ترکمنستان است و از آن نخ هایی به دست می آید که می‌تواند فشار مکانیکی زیادی را تحمل کرده و کیفیت بالایی را برای بسته بندی مواد غذایی یا محصولات صنعتی فراهم کند. شرکت مذکور می‌تواند تا 80 تن کیسه در ماه تولید کند. با توجه به تقاضای بالای این محصولات در خارج از کشور، امروزه این شرکت عمده محصولات خود را صادر می‌کند.

برآورد رشد 7 درصدی تولید ناخالص داخلی ترکمنستان توسط بانک اروپایی بازسازی و توسعه

بر اساس آخرین گزارش چشم انداز اقتصادی منطقه ای ، بانک اروپایی بازسازی و توسعه (EBRD) انتظار دارد که تولید ناخالص داخلی واقعی ترکمنستان در سال 2022 به میزان 7 درصد رشد کند. این بانک تاکید بر استراتژی جایگزینی واردات، پیروی از سیاست بیطرفی و افزایش قیمت جهانی گاز را از جمله عوامل محرک رشد اقتصادی ترکمنستان در آینده نزدیک ذکر کرده است.

موسسه مذکور همچنین رشد اقتصادی ترکمنستان را در سال 2023، بالغ بر 6 درصد پیش بینی کرده است. در بخشی از این که در رسانه‌های ترکمنی منعکس شده است ، آمده است: " ترکمنستان از تعادل مالی سالمی‌برخوردار است که از محل افزایش درآمد صادرات هیدروکربن‌ها و بدهی پایین دولتی، بدست آمده است ... ترکمنستان به تلاش‌ خود برای تقویت تجارت بین‌المللی ادامه می‌دهد که این امر در تصمیم اخیر این کشور برای پیوستن به کریدور بین‌المللی شمال-جنوب و همچنین در توافق‌نامه‌های توسعه تجارت دوجانبه، تسهیل صدور روادید و بهبود ارتباطات حمل ‌و نقلی منعکس شده است.

EBRD در گزارش خود رشد تولید ناخالص داخلی منطقه آسیای مرکزی را به طور متوسط 4.3 درصد در سال 2022 و حدودا 4.9 درصد در سال 2023 پیش بینی کرده است که یک تجدید نظر صعودی نسبت به پیش بینی بهاری این بانک محسوب می‌گردد.

افتتاح مراکز خدمات «کاماز» در ولایات ماری و لباب ترکمنستان

بنا بر گزارش رسانه‌های ارتباط جمعی ترکمنستان، " مراکز خدمات تعمیر و نگهداری خودروهای کاماز با آموزش کادر فنی " ، در  ولایات ماری و لباب ترکمنستان ، افتتاح گردیده است. .

مرکز کاماز در ولایت ماری توسط شرکت «Askan» و در ولایت لباب توسط شرکت خصوصی «Awtotrans» ساخته شده است. مراکز ساخته شده به سفارش شرکت KAMAZ FTC Corp. LLP،  می‌توانند در شبانه روز به ده خودرو خدمات رسانی کنند. هر یک از این مراکز آموزشی و خدماتی شامل یک ساختمان اداری، انبار، تعمیرگاه، کارواش، پارکینگ مسقف و مخازن آب می‌باشند.

ساخت این مراکز بر اساس دستور رئیس جمهور ترکمنستان مبنی بر احداث مراکز آموزشی و نگهداری خودروهای کاماز در ولایت های بالکان، داش آغوز، لباب و ماری انجام شده است. در مراسم افتتاح مراکز آموزشی و نگهداری خودروهای کاماز، مدیران و متخصصان بخش حمل و نقل ترکمنستان، هیئت مدیره شرکت «KAMAZ FTC Corp. LLP»،  نمایندگان سازمان‌های عمومی و بزرگان افتخاری شرکت داشتند.

شایان ذکر است که در نوامبر سال گذشته مرکز تعمیر و نگهداری خودروهای کاماز در ترکمن باشی واقع در ولایت بالکان افتتاح شده بود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما