معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۹/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۴۶

اخبار اقتصادی قطر

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی قطر در نیمه دوم آذر 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

آمار مسافران جابجا شده با متروی دوحه :

طبق آمارهای منتشرشده از سوی وزارت حمل و نقل قطر، تعداد مسافران جابجا شده با متروی دوحه، تراموا لوسیل و اتوبوس های حمل و نقل عمومی‌به 11 میلیون و 727 هزار مسافر رسیده است. براساس این آمار، 8 میلیون و 800 هزار مسافر نیز از طریق متروی دوحه جابجا شده اند.

تردد هوایی تا پایان هفته دوم مسابقات جام جهانی فوتبال قطر 2022 :

اداره کل هواپیمایی قطر اعلام کرد که تا پایان هفته دوم مسابقات جام جهانی فوتبال قطر 2022 بالغ بر 12963 پرواز از طریق فرودگاههای بین المللی حمد و دوحه انجام شده است. پیش از این اداره کل هواپیمایی مدنی قطر اعلام کرد بسیاری از خطوط هوایی بین‌المللی از جمله لوفت‌هانزا آلمان، ایرفرانس، هواپیمایی فنلاند و کی‌ال‌ام، علاوه بر خطوط هوایی از آمریکای جنوبی و آفریقا، پروازهای منظم و چارتر خود را به کشور قطر آغاز کرده اند که این امر منجر به گسترش عملیات پروازی بین قطر و بقیه کشورهای جهان شده است.

راه اندازی خدمات Fitbit Pay وGarmin Pay توسط بانک الاهلی :

بانک الاهلی به عنوان یکی از موسسات مالی پیشرو در کشور قطر، از راه اندازی خدمات Fitbit Pay و Garmin Pay خبر داد که بخشی از تعهدات این بانک برای ارائه بهترین و مطمئن ترین راه حل های پرداخت برای مشتریان خود است.مشتریان این بانک هم اکنون می‌توانند با استفاده از کارت‌‌های اعتباری ویزا و کارت های دریافت مستقیم صادر شده توسط بانک الاهلی و متصل به دستگاه‌های Fitbit Pay وGarmin Pay خرید خود را انجام دهند. خدمات Fitbit Pay و Garmin Pay به مشتریان بانک این امکان را می‌دهد تا با استفاده از ساعت‌های هوشمند Fitbit Ionic و Versa یا حتی ساعت‌های Garmin، در مواردی که از فناوری «بدون تماس» در سراسر جهان پشتیبانی می‌کنند، پرداخت‌های خود را به شیوه‌ای روان، ایمن و مطمئن انجام دهند.

طرح احیا و توسعه سواحل عمومی :

به گفته مدیران شهرداری و روسای بخش ها طرح احیا و توسعه سواحل عمومی‌با همکاری کمیته نظارت بر زیباسازی معابر و اماکن عمومی‌کشور در چارچوب برنامه دولت برای احیای سواحل در جام جهانی و نیز دوره بعد از جام جهانی نیز در راستای روند توسعه مطابق با چشم انداز قطر 2030 قطر انجام شده است.

افزایش تعداد مسافران به قطر در ده ماهه سال جاری (از ژانویه تا اکتبر) :

تعداد مسافران به قطر در ده ماهه سال جاری به یک میلیون و 359 هزار بازدیدکننده رسید که نسبت به سال گذشته 2021 افزایش چشمگیری داشت. آخرین داده‌های منتشرشده توسط توریسم قطر، افزایش قابل توجهی در تعداد بازدیدکنندگان در ماه اکتبر نشان می‌دهد که به حدود 180000 نفر رسیده است و بالاترین سطح در شش سال گذشته است. قطر همچنین در سپتامبر گذشته 151000 مسافر بین المللی داشت که بالاترین رقم ثبت شده توسط قطر در طول یک ماه طی پنج سال گذشته است.

افزایش تعداد کشتی‌های ورودی به بنادر قطر:

سازمان برنامه‌ریزی و آمار قطر از افزایش تعداد کشتی‌های ورودی به بنادر قطر و مجموع تناژ خالص به ترتیب 11.4% و 16.9% (برای ماه سپتامبر امسال) خبر داد.

افتتاح نمایشگاه قدردانی از دیه‌‌گو مارادونا در فرودگاه بین‌المللی حمد :

شیخه المیاسة بنت حمد، رئیس هیئت امنای موزه‌های قطر نمایشگاهی را برای قدردانی از دیه‌‌گو مارادونا ستاره افسانه‌ای فوتبال آرژانتین در فرودگاه بین‌المللی حمد افتتاح کرد. در این نمایشگاه از آخرین فناوری برای معرفی مارادونا و افتخارات وی استفاده شده است. از جمله فعالیت های این نمایشگاه، برگزاری حراجی است که درصدی از عواید آن به موسسات خیریه تعلق می‌گیرد، علاوه بر آن هنرمندان مشهور بین المللی نیز به اجرای برنامه‌هایی خواهند پرداخت.

رشد سریع فعالیت های تجاری قطر در نوامبر 2022 :

آخرین داده‌های شاخص منتشر شده توسط مرکز مالی قطر حاکی از رشد سریع فعالیت های تجاری در این کشور در نوامبر 2022 و همزمان با شروع جام جهانی فوتبال 2022 قطر است. بخش‌های عمده‌فروشی، خرده‌فروشی و خدمات، رشد سریعی را در فعالیت‌های تجاری به ثبت رساندند. بهای فروش کالاها و خدمات با افزایش تقاضا برای گردشگری با نرخی بی‌سابقه افزایش یافته است که به افزایش نرخ هتل‌ها، اجاره‌ها، پروازها و سایر خدمات کمک کرد.

افزایش ذخایر بین المللی و نقدینگی ارز خارجی بانک مرکزی قطر :

ذخایر بین المللی و نقدینگی ارز خارجی بانک مرکزی قطر در نوامبر گذشته در مقایسه با 209 میلیارد ریال ماه مشابه سال قبل به 223 میلیارد ریال افزایش یافت.

جایزه خلاق ترین بانک دیجیتال در قطر

بانک تجاری قطر، خلاق ترین بانک دیجیتال در قطر و برنده جایزه "بهترین بانک سال" در قطر برای سال 2022 توسط مجله Panker متعلق بهVenangal Times شد.

افزایش تعداد ثبت شده پروازها در ترافیک هوایی:

همزمان با جام جهانی، هواپیمایی‌کشوری قطری امسال روز بین المللی هواپیمایی کشوری را درحالی جشن می‌گیرد که تعداد ثبت‌شده پروازها در ترافیک هوایی همزمان با جام جهانی از 15 هزار فراتر رفته است. هواپیمایی کشوری قطر همچنین اعلام کرد تعداد کل توافقنامه‌های حمل و نقل هوایی بین قطر و کشورهای جهان به 174 رسید که مهمترین آنها توافق جامع حمل و نقل هوایی با اتحادیه اروپا است.

 دیدار وزیر کار قطر با مدیرکل سازمان بین المللی کار :

آقای دکتر علی بن صمیخ المری وزیر کار قطر با آقای گیلبرت هونگبو مدیرکل سازمان بین المللی کار، دیدار و گفتگو کرد. در این دیدار، جنبه‌های همکاری مشترک بین کشور قطر و سازمان بین المللی کار و راه‌های حمایت و توسعه آنها در دوره آتی مورد بحث و بررسی قرار گرفت. پس از پایان جلسه، وزیر کار به همراه مدیرکل سازمان از یکی از مناطق واقع در ناحیه صنعتی تحت نظارت این وزارتخانه بازدید کردند. وزیر و مدیرکل سازمان بین المللی کار همچنین از شهرک مسکونی کارگران در «براحه الجنوب» که تحت مدیریت شرکت املاک «بروه» قرار دارد بازدید کردند. ظرفیت این شهرک بیش از 67 هزار کارگر است و در سه ماهه دوم سال آینده پذیرای کارگران خواهد شد.

شرکت رئیس اتاق قطر در جلسه هیئت مدیره دفتر اجرایی اتاق بازرگانی عربی ـ انگلیسی :

شیخ خلیفه بن جاسم آل ثانی با تاکید بر اهمیت توسعه همکاری‌های تجاری بین کشورهای عربی و انگلیس، به تقویت این روابط در زمینه‌های مختلف به ویژه اقتصادی و تجاری اشاره کرد. وی در جریان شرکت در جلسه هیئت مدیره دفتر اجرایی اتاق بازرگانی عربی ـ انگلیسی که به صورت مجازی برگزار شد انگلستان را یکی از مهمترین شرکای تجاری کشورهای عربی به ویژه با سرمایه گذاری‌های متقابل فراوان در بخش های مختلف دانست.

دیدار نخست وزیر و وزیر کشور قطر با مدیر کل سازمان بین المللی کار:

شیخ خالد بن خلیفه بن عبدالعزیز آل ثانی نخست وزیر و وزیر کشور قطر با گیلبرت هونگبو مدیرکل سازمان بین المللی کار (ILO) و هیئت همراه در دوحه دیدار کرد. در این دیدار، همکاری بین قطر و این سازمان بین‌المللی به‌ویژه در زمینه کار و برخی از موضوعات مورد علاقه مورد بررسی قرار گرفت.

مدیرکل سازمان بین المللی کار، اصلاحات کاری را که دولت قطر در سال های گذشته انجام داده و انگیزه ای برای سایر کشورها محسوب می‌شود، ارزشمند دانست. وی در بیانیه ای که توسط این سازمان در پایان سفر صادر شد، از دولت قطر به دلیل پیشرفت هایی که در چند سال گذشته در بخش کار و محیط زیست و بسیاری از آنها داشته است، قدردانی کرد.

استفاده از تجربه قطر در زمینه حمل و نقل در ایام جام جهانی :

محمد برکات مدیراجرایی شورای بازرگانی قطر ـ آمریکا، با اشاره به امضای یادداشت تفاهم اخیر بین دو کشور، از آمریکا خواست تا از تخصص قطر در سازماندهی رویدادهای جام جهانی در سال 2026 بهره‌‌مند شود. وی خاطرنشان کرد: یکی از عواملی که جام جهانی 2026 را متمایز می‌کند به غیر از اینکه 48 کشور و سه کشور میزبان (آمریکا، کانادا و مکزیک) در آن حضور دارند، برگزاری مسابقات در ایالت های مختلف است. بنابراین ممکن است مسابقه‌‌ای در نیوجرسی، آتلانتا یا لس آنجلس برگزار شود و هر یک از این مکان‌‌ها سبک مدیریتی متفاوتی داشته باشند، چرا که مترو در نیوجرسی کاملاً با لس آنجلس متفاوت است، بنابراین تجربه قطر در زمینه حمل و نقل، به ویژه مترو مفید خواهدبود و کمیته‌های سازماندهی در هر ایالت آمریکا از تخصص قطر بهره‌مند خواهند شد. وی درخصوص پنجمین دور گفتگوهای راهبردی قطر و آمریکا گفت: این گفتگوها بر جنبه‌های اقتصادی و تجاری که دو بعد اصلی روابط دو کشور است، متمرکز بوده و بر حمایت‌ سرمایه‌گذاری مشترک بین دو طرف نیز تاکید شده‌است.

آژانس رتبه‌بندی اعتبار جهانی

آژانس رتبه‌بندی اعتبار جهانی «Standard & Poor's» اعلام کرد که 6 بخش اقتصادی از نظر کسب بازده، درآمد و سود در صدر فهرست بیشترین بهره‌مندی از جام جهانی 2022 قرار دارند که عبارتند از: گردشگری، مسافرت، هتل ها، املاک و مستغلات، خرده فروشی و ارتباطات.

افزایش قیمت نفت: در گزارش بنیاد العطیه آمده است:

قیمت نفت در هفته گذشته افزایش داشته است چرا که نفت خام برنت پس از سه هفته کاهش متوالی حدود 2.3 درصد و نفت تگزاس غربی حدود 5 درصد افزایش یافت. برخی تحلیلگران معتقدند اگر اوپک پلاس تصمیم به کاهش بیشتر تولید نفت نگیرد، ممکن است قیمت نفت کاهش یابد. از سوی دیگر، قیمت گاز طبیعی مایع در آسیا برای دومین هفته متوالی به دلیل افزایش قیمت گاز در اروپا افزایش یافت.

بانک ملی قطر (QNB)برنده جایزه بهترین بانک برای شرکت های کوچک و متوسط در قطر :

بانک ملی قطر (QNB)برنده جایزه "بهترین بانک برای شرکت های کوچک و متوسط در قطر» و همچنین «بهترین بانک برای شرکت های کوچک و متوسط در خاورمیانه» برای سال 2023 از مجله گلوبال فاینانس شد. این دو جایزه بر تلاش‌های QNB به منظور حمایت از  SMEها ازجمله تأمین سرمایه در گردش تأکید دارد. قابل ذکر است که QNB دارای یک مرکز ویژه است که برای خدمات رسانی به شرکت های کوچک و متوسط عمل می‌کند. این بانک طیف گسترده ای از محصولات را به شرکت های کوچک و متوسط ارائه می دهد. از طریق QNB شرکت های کوچک و متوسط می‌توانند چندین محصول را با یکدیگر ادغام کنند تا خدمات یکپارچه‌ای را که نیازهای بانکی آنها را برآورده می‌کند، به دست آورند. این شرکت‌ها همچنین می‌توانند برای وام فوری درخواست دهند و در صورت واجد شرایط بودن، می‌توانند ظرف چند روز وام را دریافت کنند و این یکی از سریع‌ترین فرآیندهای اعطای وام در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما