معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۹/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۶۶

اخبار اقتصادی چین - شانگهای

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی شانگهای در هفته چهارم آذر ماه 1401 مندرج در رسانه‌های حوزه شرق چین به شرح زیر ارائه می‌گردد.

امضای بیش از 5 میلیارد دلار معاملات آزمایشی در اولین نمایشگاه بین المللی تجارت دیجیتال در هانجو[1]؛   

اولین نمایشگاه جهانی تجارت دیجیتال با موضوع "اتصال تجارت دیجیتال به جهان" از یکشنبه تا چهارشنبه (یازدهم تا چهاردهم دسامبر 2022)در هانجو مرکز استان ججیانگ برگزار شد. بنابر اعلام وزارت بازرگانی این استان، در مجموع 37.4 میلیارد یوان (برابر با حدود 5.37 میلیارد دلار آمریکا) معاملات آزمایشی در این نمایشگاه، انجام شده است. این رویداد چهار روزه بیش از 800 شرکت پیشرو از داخل و خارج از کشور را گرد هم آورد و 315 محصول دیجیتال جدید را به نمایش گذاشت. اداره بازرگانی این استان در یک کنفرانس مطبوعاتی بعد از ظهر چهارشنبه گفت که در مجموع 89 پروژه بزرگ به ارزش حدود 110 میلیارد یوان  در طول این نمایشگاه به امضا رسید.

مقامات دولتی، دانش پژوهان و غرفه داران مهمان از بیش از 50 کشور و منطقه در این رویداد شرکت کردند تا ضمن بحث در مورد موضوعات مهم تجارت دیجیتال جهانی، زمینه‌های  همکاری در این زمینه را بررسی کنند.

برگزاری کارگاه آموزشی برای تشویق کارآفرینان  استان آنخویی به ازسرگیری تجارت با کشورهای دیگر؛

همزمان با کاهش محدودیت ها در چین و پیش از اینکه شرکت‌های محلی سفرهای خارجی خود را برای جستجوی فرصت‌های تجاری با حمایت دولت آغاز کنند، کارگاه آموزشی در 14 دسامبر 2022 در خفی واقع در استان آنخویی به‌ عنوان یک پیش آمادگی برگزار شد. به گفته وزارت بازرگانی استان آنخویی، قرار است 119 نفر به نمایندگی از  54 شرکت از چهارشنبه (14 دسامبر) تا پایان سال جاری سفرهای کاری به خارج از کشور برای بازدید از مشتریان بالقوه و بررسی امکان همکاری، داشته باشند.   

این وزارتخانه همچنین در راستای حمایت از هدف دولت مبنی بر ازسرگیری تجارت بین المللی،  برای اعزام یک هیئت تجاری با نمایندگان بیش از 50 شرکت محلی به ژاپن و کره جنوبی در 25 دسامبر یک هواپیما اجاره کرده است. به گفته لیو گوانگ، معاون اداره بازرگانی استان، این فعالیت ها همگی تحت کمپین ارتقای تجارت استان با هدف جذب سفارشات تجاری بیشتر و سرمایه گذاری خارجی انجام می‌شود.

به غیر از نمایشگاه‌های آنلاین و آفلاین، آنخویی همچنین بیش از 100 فعالیت تشویقی سرمایه‌گذاری در خارج از کشور را در سال 2023 برگزار خواهد کرد تا پروژه‌های سرمایه‌گذاری خارجی بزرگ را حمایت کند.

ججیانگ شرکت ها را تشویق می‌کند تا وارد بازارهای خارج از کشور شوند؛

هیاتی به رهبری اداره بازرگانی استان ججیانگ در تاریخ 6 دسامبر یک سفر کاری شش روزه را به آلمان و فرانسه آغاز کرد. این هیات متشکل از کارمندان دولتی از ادارات استانی و همچنین نمایندگان شرکت های تجارت خارجی محلی بود. آنها ضمن شرکت در نمایشگاه‌هایی در مورد مواد اولیه غذایی و ...، مذاکراتی را با همتایان اروپایی خود انجام داده اند. شرکت داروسازی ججیانگ هواکانگ که در هانجو مستقر است، در این هیات نمایندگانی داشت. Xu Jian، مدیر بخش تجارت بین‌الملل این شرکت، گفت: "ما پس از سه سال مجددا موفق به شرکت در نمایشگاه مواد غذایی  Fi Europe شده ایم.

ججیانگ در حال برنامه ریزی برای سازماندهی سفرهای خارجی بیشتری در آینده نزدیک با هدف جذب بیش از 10000 شرکت محلی است.

دولت های محلی پس از سیاست شی جین پینگ برای کاهش محدودیت های کرونایی، در پی حمایت از شرکت ها برای جستجوی فرصت های همکاری و رقابت در سطح بین المللی بر آمده اند.

ایوو( Yiwu) تجارت با کشورهای عربی را تقویت می‌کند؛

شهر ایوو بزرگترین مرکز توزیع کالاهای کوچک در جهان است که باعث توسعه بیش از 20 خوشه صنعتی و 2.1 میلیون شرکت کوچک، متوسط و خرد در سراسر چین شده است. این شهر محصولات خود را به بیش از 200 کشور و منطقه صادر می‌کند. در نه ماهه اول سالجاری، تجارت خارجی این شهر با 29.9 درصد افزایش سالانه به 354.19 میلیارد یوان (50.71 میلیارد دلار) رسیده است. خاورمیانه و بخصوص کشورهای عربی همواره جایگاه مهمی در ساختار تجارت خارجی ایوو داشته اند.  Yiwu China Commodities City، بزرگترین بازار عمده فروشی جهان، اولین شعبه خارج از کشور خود را در دبی در 30 ژوئن راه اندازی کرد. امسال چهلمین سالگرد تاسیس بازار عمده فروشی کالاهای روزانه ایوو است.

بنابر اعلام شرکت فناوری ججیانگ (Yite)، در تاریخ ششم دسامبر 2022 از یک مشتری عربستان سعودی از طریقYiwu Pay، بصورت یوانی پرداخت را دریافت کرده است. این اولین تراکنش فرامرزیRMB  بود که توسطYiwu Pay، در شرکت China Commodity City Group  انجام شده است.

یکی از مدیران این شرکت گفت که این اقدام از طرف وزارت خارجه چین که اخیرا گزارشی مبنی بر هدف چین برای تقویت همکاری این کشور و اعراب در دوره جدید منتشر نموده، حمایت می‌شود. گزارش مذکور موسسات مالی واجد شرایط در چین و کشورهای عربی را تشویق می‌کند تا با ایجاد شعباتی در دو کشور، همکاری تجاری در زمینه‌های مختلف را گسترش دهند.

پوجیانگ (Pujiang) میزبان سیزدهمین نمایشگاه صنعت کریستال و شیشه؛

سیزدهمین نمایشگاه صنعت کریستال و شیشه در دوم تا چهارم دسامبر 2022 در شهرستان پوجیانگ واقع در استان ججیانگ برگزار شد. محل نمایشگاه اصلی در شهر کریستال پوجیانگ بیش از 5000 متر مربع مساحت دارد که در مجموع 71 غرفه، 48 غرفه دار در آن فن آوری‌های جدید و مدل های جدید صنعت کریستال و شیشه را به نمایش می‌گذارند. به گفته برگزارکنندگان، هدف این رویداد ترویج تحول، ارتقا و نوآوری در صنعت کریستال و شیشه است.

این نمایشگاه از سه بخش نمایشگاهی تشکیل شده است، بخش اول برای شرکت های کریستال معروف داخلی و خارجی، بخش دوم برای آثار کارشناسان شیشه چینی، و بخش سوم برای لامپ ها و فانوس های کریستالی برجسته در چین. این نمایشگاه همچنین شامل جلسات معارفه بین فروشندگان و خریداران و رویدادهای پخش زنده در بسترهای تجارت الکترونیک بود.

شهرستان پوجیانگ در جین هوا به عنوان "پایتخت بلورین چین" شناخته می‌شود. در طول سه دهه گذشته، این شهرستان به بزرگترین مرکز جمع آوری و توزیع مواد خام شیشه کریستال در چین تبدیل شده است. بیش از 75 درصد از محصولات عمده شیشه کریستال مانند لامپ در پوجیانگ ساخته می‌شوند.

در سال 2021، ارزش کل تولید صنعتی 469 شرکت تولید کریستال شهرستان پوجیانگ از 7.41 میلیارد یوان (1.06 میلیارد دلار) فراتر رفت که نسبت به سال گذشته 21.7 درصد افزایش داشت.

برنامه شانگهای برای کاهش مصرف انرژی در شرکت های صنعتی در چارچوب طرح توسعه پایدار؛

  براساس طرحی که روز سه شنبه سیزدهم دسامبر منتشر شد، شانگهای مصرف انرژی را برای شرکت های صنعتی بزرگ شامل صنایع آهن، فولاد و پتروشیمی، کاهش خواهد داد تا استراتژی توسعه سبز و پایدار شهر را اجرا کند. این اقدام با استراتژی ملی(چین) برای کاهش انتشار کربن در بلندمدت مطابقت دارد.

بنابر این برنامه قرار است مصرف انرژی شرکت های صنعتی شانگهای از سال 2020 تا 2025 به میزان 14 درصد کاهش یابد. همچنین تا سال 2030، شدت انتشار کربن در هر تن فولاد تولیدی در مقایسه با سال 2020، 15 درصد کاهش خواهد یافت.

بزرگترین شرکت فولاد چین در شانگهای قرار دارد. شانگهای 29 اقدام را برای دستیابی به هدف فوق الاشاره تا سال 2025 انجام خواهد داد. مهار پروژه‌های مصرف انرژی و انتشار کربن بالا؛ ساخت کارخانه‌های سبز و زنجیره‌های تامین و توسعه مالی سبز از جمله این اقدامات می‌باشد.   

شانگهای دارای بیش از 68000 ایستگاه پایه 5G است؛

اداره ارتباطلات شانگهای روز چهارشنبه چهاردهم دسامبر 2022 اعلام کرد این کلانشهر، تاکنون بیش از 68,000 ایستگاه پایه 5G  ساخته است و تمام 16 منطقه آن تحت پوشش شبکه 5G  قرار دارند. تا پایان ماه اکتبر، شعبه‌های China Telecom، China Mobile و China Unicom (سه اپراتور بزرگ مخابراتی چین)  در شانگهای تقریباً 12 میلیون کاربر تلفن همراه 5G  داشتند که 27 درصد از کل کاربران تلفن همراه شانگهای را تشکیل می دادند. براساس داده‌های منتشر شده توسط وزارت صنعت و فناوری اطلاعات، شانگهای در پایان ماه سپتامبر امسال از نظر شاخص‌های اصلی ظرفیت شبکه 5G  خود در سراسر چین پیشتاز بوه است.

در این مدت، نسبت ایستگاه‌های پایه 5G  به ایستگاه‌های 4G  در شانگهای به 65 در صد رسید و رتبه اول را در چین به خود اختصاص داد. در همین حال، شانگهای 26.6 ایستگاه پایه 5G را به ازای هر 10000 ساکن ثبت کرده است که بر اساس این فاکتور نیز رتبه دوم را در چین دارد.

قابل ذکر است که در شانگهای فرودگاه‌ها، ایستگاه‌های قطار و مسیرهای مترو هم به پوشش کامل سیگنال‌های 5G دست یافته‌اند، همچنانکه بیش از 95 درصد از بیمارستان‌های درجه سوم نیز از پوشش 5G  برخوردار هستند.

[1] Hangzhou

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما