معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۹/۱۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۳۲

اخبار اقتصادی روسیه - جمهوری تاتارستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی روسیه (جمهوری تاتارستان) در هفته دوم آذرماه 1401 مندرج در رسانه‌های این منطقه به شرح زیر ارائه می‌گردد.

تولید سالانه خودرو توسط آوتوواز

از ابتدای سال 2022 شرکت آوتوواز (صاحب برند لادا) 200 هزار دستگاه شامل خودرو لادا، بر اساس قرارداد با رنو و کیت مونتاژ خودرو را تولید کرده است و انتظار می رود تا آخر سال جاری 20 هزار دستگاه دیگر نیز تولید کند. به عبارتی، تولید سالانه آوتوواز در سال 2022 به 220 هزار دستگاه رسیده در حالی که این رقم در سال گذشته 430 هزار دستگاه بوده است.

افزایش تولید هلیکوپتر در کارخانه هلیکوپترسازی قازان

رستم مینّیخانوف رئیس جمهور تاتارستان در سخنرانی خود در مراسم افتتاحیه همایش ماشین سازی تاتارستان اظهار داشت پیش بینی می‌شود کارخانه هلیکوپترسازی قازان امسال تعداد دوبرابر بیشتر هلیکوپتر در مقایسه با سال 2021 تولید بکند. در اوایل سال جاری، پیش بینی‌های این کارخانه تحقق پیدا کرده و به جای 45 دستگاه در سال 2021، 110 هلیکوپتر در سال 2022 تولید شود.

تجزیه و تحلیل داده‌های کشاورزی در جمهوری تاتارستان برای نیمه دوم نوامبر

 مورخ 3 دسامبر، در یک نشست سنتی در خانه دولت جمهوری تاتارستان، معاون نخست وزیر جمهوری تاتارستان - وزیر کشاورزی و غذای جمهوری تاتارستان مارات زیابباروف نتایج دامپروری جمهوری طی 10 ماه گذشته سال 2022 را ارائه نمود.

 به لطف قیمت بالای خرید محصولات دامی و کار سازماندهی شده برای بهبود کارایی، نرخ رشد تولید حفظ شد. در نتیجه درآمدهای نقدی حاصل از فروش محصولات دامی نیز افزایش یافت. دامداری شاخص اصلی ثبات و کارایی هر منطقه است. از اول نوامبر، 635 هزار راس گاو در مجموعه‌های کشاورزی جمهوری به ثبت رسیده است. برای طیور، افزایش 6 درصدی داشته ایم. طی مدت 10 ماه 217 هزار راس گوساله متولد شد که 99 درصد بیشتر از سطح سال قبل است.

قرارداد سرمایه گذاری برای CryoAZS امضا شد

 از سال 2021، جمهوری تاتارستان برنامه توسعه پنج ساله بازار گاز طبیعی مایع (LNG) را اجرا می‌کند. این شامل تبدیل حداکثر 5000 وسیله نقلیه به LNG و ایجاد شبکه ای از 17 ایستگاه سوخت است. GSPGT Kazan در پروژه یکی از این ایستگاه‌های سوخت سرمایه گذاری خواهد کرد. در حال حاضر طرح تجاری و مدل مالی پروژه تدوین شده و قرارداد سرمایه گذاری نیز امضا شده است. فعالیت های عملیاتی در سه ماهه چهارم 2023 آغاز خواهد شد. در این پروژه برای 10 نفر شغل ایجاد می‌شود و حجم فروش با رسیدن به ظرفیت طراحی شده 28.5 هزار تن در سال خواهد بود. مساحت محل تولید مورد نیاز 11.2 هزار متر مربع و کل سرمایه گذاری 236.399 میلیون روبل است. امسال دو کارخانه تولید گاز طبیعی مایع (LNG) هرکدام با ظرفیت 12 هزار تن در سال و همچنین چندین ایستگاه سوخت در جمهوری احداث شده است.

آلابوقا تولید انبوه خودروهای آفرود Aurus Komendant را آغاز کرد

 این کارخانه توسط معاون نخست وزیر - وزیر صنعت و تجارت فدراسیون روسیه دنیس مانتوروف، رئیس جمهور تاتارستان رستم مینیخانوف، معاون نخست وزیر تاتارستان - وزیر صنعت و تجارت جمهوری تاتارستان اولگ کوروبچنکو و سایرین بازدید شد. "Aurus Komendant" اولین SUV لوکس (شاسی بلند) روسی است که به طور کامل در روسیه تولید خواهد شد و از قطعاتی که اکثر آنها توسط سازندگان روسی تولید می‌گردد، استفاده خواهد شد. کمتر از یک سال و نیم پس از شروع فعالیت کارخانه در Yelabuga، دومین مدل کاملا جدید Aurus در حال تولید است. دنیس مانتوروف به سطح بالای داخلی سازی تولید Aurus اشاره کرد: 70 درصد از تامین کنندگان قطعات شرکت های روسی هستند. این شامل تمام اجزای اصلی خودرو، گیربکس، قطعات الکترونیک، داخلی و بخشهای تزئینی و دکوری است. رئیس وزارت صنعت و تجارت فدراسیون روسیه گفت: "در آینده، برند Aurus در پروژه‌های هواپیمایی و کشتی سازی توسعه خواهد یافت."

ایجاد پارک صنعتی «اتیلن 600» برای تبدیل کنندگان محصولات Nizhnekamskneftekhim  

به منظو توسعه زیرساخت های صنعتی و به دستور نخست وزیر تاتارستان روند ایجاد پارک صنعتی «اتیلن600» در حومه شهر نابرژنیه چلنی و نیژنکامسک رسماً آغاز شد. منطقه ویژه اقتصادی «آلابوگا» به عنوان شرکت مدیریتی برای پارک صنعتی جدید تعیین گردیده است که پارک فوق در چارچوب توافقات بین «آلابوگا» و Nizhnekamskneftekhim  (سیبور) اجرا می‌شود. حجم سرمایه گذاری در این پروژه 1.3 تریلیون روبل پیش بینی می‌شود که 169 میلیارد روبل سهم «آلابوگا» در توسعه زیرساخت های ذیربط است. مقرر است شرکت هایی که در پارک صنعتی مذکور مستقر شوند در حوزه تبدیل محصولات نفتی، گازی و پتروشیمی Nizhnekamskneftekhim  فعالیت نمایند. هزینه‌های اندک برای تامین مواد اولیه از جمله نقطه قوت این پارک می‌باشد.

ساخت بزرگترین مجتمع دامداری آزاد در منطقه ولگا

در روستای اولیانکوو، منطقه کایبیتسکی جمهوری تاتارستان، در سال 2023 قرار است یک مجتمع لبنیاتی با امکان نگهداری همزمان تا 6800 راس گاو ساخته شود. این بزرگترین مجتمع اسکان گاوهای آزاد در منطقه ولگا و مناطق شرقی روسیه خواهد بود. در عین حال، مساحت آن کمتر از 50 هکتار خواهد بود، زیرا با استفاده از فناوری "مونوبلاک" ساخته می‌شود که به دام ها اجازه می دهد تا به طور کامل در 2 ساختمان بزرگ (اصل "همه چیز زیر یک سقف") قرار گیرند. در مجموع امروز تحت مدیریت "آگوست آگرو" در زمینه دامپروری 5 مزرعه در 5 منطقه تاتارستان وجود دارد که تعداد کل گاوهای آن 9420 راس می‌باشد. مجتمع لبنیات جدید در منطقه Kaybitsky در سال 2025 به طور کامل راه اندازی می‌شود. دام های آن از تلیسه‌های نژاد هلشتاین به رنگ سیاه و سفید از طریق گزینش در مزارع پرورش خانگی تشکیل خواهد شد.

همایش و نمایشگاه ماشین سازی تاتارستان در کازان

از 7 تا 9 دسامبر 2022، همایش مهندسی تاتارستان در مرکز نمایشگاه‌های بین المللی کازان در جمهوری تاتارستان و نیز نمایشگاه تخصصی مهندسی مکانیک، فلزکاری. جوشکاری برگزار شد. در چارچوب این همایش، شرکت کنندگان، تجهیزات، مواد و فناوری‌های نوآورانه در زمینه مهندسی مکانیک و فلزکاری را ارائه و به نمایش گذاشتند. این رویداد بزرگ برای کل مجموعه ماشین سازی است. یکی از وظایف اولویت دار امروز مجموعه ماشین سازی جمهوری تاتارستان افزایش رقابت پذیری و پتانسیل های نوآورانه این صنعت است. این همایش با هدف حل مشکلات مربوط به توسعه پتانسیل علمی و فنی، جایگزینی واردات و همچنین بحث در مورد موضوعات مربوط به توسعه فناوری‌ها و زیرساخت ها در زمینه مهندسی مکانیک برگزار گردید. بیش از 3000 شرکت کننده از 40 منطقه روسیه و 6 کشور جهان در این همایش و نمایشگاه شرکت کردند. 14 رویداد تجاری، جلسات B2B و یک نمایشگاه برنامه ریزی شده است که در آن ماشین آلات به نمایش گذاشته شده و پیشرفت های جدید شرکت های صنعتی برای اولین بار ارائه شد.

انتقال هتل های تاتارستانی به سامانه رزو آنلاین روسی

رئیس اتحادیه آژانس گردشگری تاتارستان اظهار داشت که بعد از خروج شرکت های خارجی از بازار روسی (به ویژه بوکینگ)، شرکت های داخلی جای آنها را گرفتند. رقابت بین شرکت های روسی زیاد است. یکی از مشکلات در ترویج سرویس های بومی در این است که هتل ها قیمت های مختلفی برای سرویس رزرو آنلاین و مسافرین که مستقیماً به هتل مراجعه کرده اند، نشان می دهند. بوکینگ به شدت این موضوع را پیگیری می‌کرد و قیمت در سایت با قیمت خود هتل هم خوانی داشت.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما