معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۹/۲۲- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۵۳

اخبار اقتصادی چین - گوانجو

برخی از مهمترین اخبار و تحولات اقتصادی جنوب چین در هفته سوم آذر ماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

حمایت دولت محلی شنجن از شرکت ها جهت حضور در 113 نمایشگاه خارج از کشور

به گزارش اداره بازرگانی شنجن، این شهر حمایت از بنگاه‌های محلی برای حضور در ۱۱۳ نمایشگاه خارج از کشور را در سال ۲۰۲۳ در اولویت قرار خواهد داد که شامل Electronica در مونیخ آلمان، Logis-Tech توکیو در ژاپن و Big 5 در دبی است. در سال ۲۰۲۲، این اداره از حضور شرکت ها در ۶۸ نمایشگاه خارج از کشور برای حمایت از بنگاه‌های محلی جهت گسترش بازارهای خارجی از طریق نمایشگاه‌ها حمایت کرد.

از ابتدای سال جاری، شنجن اقداماتی را برای حمایت از شرکت ها برای ورود به بازارهای خارج از کشور انجام داده است. این شهر چندین پرواز چارتر را برای کمک به شرکت ها جهت حضور در نمایشگاه‌های بین المللی سازماندهی کرد. با حمایت سیاست های ترجیحی، هیئتی متشکل از ۲۹ نفر از ۱۸ بنگاه شنجن در ۹ نوامبر برای شرکت در نمایشگاه فناوری هوشمندOCTF (جاکارتا) به اندونزی رفتند. همچنین 30 شرکت شنجن در نمایشگاه MEDICA 2022 در دوسلدورف آلمان حضور یافتند. دولت محلی شنجن 80% هزینه‌های پرواز شرکت ها را بصورت یارانه پرداخت می‌نماید.

با توجه به داده‌های ارائه شده توسط اداره بازرگانی شنجن، شرکت در بیش از 20 نمایشگاه کلیدی بین المللی (از جمله مشارکت از راه دور) تا پایان ماه اکتبر 2022 با نتایج مثبت همراه بوده است. شنجن همچنین یک پلت فرم آنلاین برای سخنرانی‌های "Going Global" ساخته و 12 فعالیت پخش زنده livestreaming با تمرکز بر موضوعاتی مانند مشارکت اقتصادی جامع منطقه ای و تجارت الکترونیکی فرامرزی برگزار نموده است.

 https://www.newsgd.com/node_5c070fdd03/14ed18a7b2.shtml

کسب رتبه سوم شاخص مالی نوآوری و کارآفرینی چین توسط شنجن

بر اساس شاخص مالی نوآوری و کارآفرینی چین که توسط موسسه توسعه چین در چنگدو واقع در استان سیچوان در ۲۲ نوامبر 2022 منتشر شد، پکن، شانگهای و شنجن به عنوان سه شهر برتر مالی برای نوآوری و کارآفرینی در چین انتخاب شدند.

شاخص امسال با پوشش 337 شهر در سراسر کشور، شهرها را براساس چهار فاکتور عرضه منابع مالی، عملکرد خدماتی، حمایت سیاستی و ظرفیت نوآوری و کارآفرینی، با 27 شاخص عینی ارزیابی نمود. در مجموع ۵۲ شهر در شرق چین وارد ۱۰۰ شهر برتر شدند و جنوب و مرکز چین هر کدام میزبان ۱۲ شهر بودند. مناطق اصلی شهری، مانند پکن-تیانجین-هبی، دلتای رودخانه یانگتسه و دلتای مروارید نیز مناطق دیگری را در توسعه مالی، نوآوری و کارآفرینی رهبری می‌کنند.

 https://global.chinadaily.com.cn/a/202212/05/WS638d21c1a31057c47eba28d9.html

ساخت پارک علمی جدید در حوزه داروهای زیستی و خودروهای پرنده در گوانجو

بر اساس تصویب اخیر وزارت علوم و فناوری چین، یک پارک علوم صنعت آینده که شامل داروهای زیستی و وسایل نقلیه نوظهور می‌باشد، در گوانجو احداث خواهد شد. این پارک یکی از ۱۰ پارک علوم صنعت آینده است که قرار است در چین ساخته شود و تنها پروژه آزمایشی است که در منطقه خلیج بزرگ گواندونگ-هنگ کنگ-ماکائو (GBA) انتخاب شده است. وسعت این مجموعه 50 هزار مترمربع می‌باشد.

با تمرکز بر خودروهای پرنده و محاسبات با عملکرد بالا، یک پارک صنعت خودرو در آینده در مرکز آموزش عالی گوانجو ساخته خواهد شد. پارک صنعت زیست پزشکی آینده نیز در جزیره بین المللی زیست پزشکی گوانجو، مطالعات ژن درمانی و برنامه‌های کاربردی الکترونیک در حوزه بهداشت و درمان را انجام خواهد داد.

هدف این شهر تبدیل شدن به یکی از پیشرفته ترین پارک های علوم صنعت آینده تا سال ۲۰۲۵ در چین است. تا سال ۲۰۳۰ انتظار می رود ۲ تا ۳ خوشه صنعت آینده در گوانجو و دو پارک دیگر در شنجن و جوهای احداث گردد. تا سال ۲۰۳۵نیز ۴ تا ۵ خوشه صنعت آینده در منطقه خلیج بزرگ بر اساس موفقیت پروژه آزمایشی ساخته خواهد شد.

 https://www.newsgd.com/node_5c070fdd03/8566cced86.shtml

احداث پارک های مدرن لجستیکی در استان هونان

اخیرا سومین فهرست پارک های لجستیکی مدرن استان هونان اعلام شد و ۱۱ پارک جدید به این فهرست اضافه شدند. هم اکنون در مجموع ۲۶ پارک لجستیکی استانی و ۳ پارک ملی در استان هونان وجود دارد. کمیسیون توسعه و اصلاحات استان هونان همچنین اعلام کرد که این استان قصد دارد تا سال ۲۰۲۵ حدود ۳۰ پارک لجستیکی مدرن را راه اندازی و به کمک این مراکز از یک سیستم مدرن لجستیکی بزرگ پشتیبانی کند.

http://enghunan.gov.cn/hneng/News/Localnews/202212/t20221202_29146332.html

راه اندازی مرکز همکاری علمی-فناوری چین و کشورهای پرتغالی زبان در هنگچین

بر اساس یک قرارداد همکاری که به صورت آنلاین در نشست شانزدهم کمیته همکاری علمی و فناوری سرزمین اصلی-ماکائو امضا شد، مرکز تبادل و همکاری علمی-فناوری چین و کشورهای پرتغالی زبان (PSCs) با دو هسته در ماکائو و هنگچین (جوهای) تأسیس خواهد شد. این توافق میان دفتر توسعه اقتصادی و تکنولوژیک منطقه ویژه اداری ماکائو، دفتر نوآوری علم و فناوری جوهای و دفتر توسعه اقتصادی منطقه همکاری عمیق گواندونگ- ماکائو در هنگچین امضاء گردید.

این مرکز اولین بستر ملی برای تبادل و انتقال فناوری است که توسط وزارت علوم و فناوری در منطقه خلیج بزرگ گواندونگ-هنگ کنگ-ماکائو (GBA) تأسیس شده و هدف آن جمع آوری منابع بین المللی و توسعه متنوع اقتصاد ماکائو است. بر اساس این قرارداد، یک سیستم خدمات جامع و یک پایگاه ملی انتقال فناوری و پرورش استعداد در فاز اول تا سال ۲۰۲۴ ساخته خواهد شد تا منابع نوآوری علمی-فناوری چین و کشورهای پرتغالی زبان را گرد هم بیاورد.

بین سال های ۲۰۲۴ تا ۲۰۳۰، این مرکز برای ایجاد یک مکانیسم بهره برداری بازار محور بمنظور گسترش شبکه مشارکت علمی و فناوری جهانی و افزایش همکاری‌های نوآوری علمی-فناوری میان ماکائو، هنگچین و دیگر نقاط سرزمین اصلی کار خواهد کرد.

 https://www.newsgd.com/node_99363c4f3b/8d4f4fbe67.shtml

اتصال ژانجیانگ به راه آهن چین-اروپا

قطار باری چین -اروپا  حامل ۵۰ TEUs کاغذ حرارتی تولید شده توسط ژانجیانگ، اجاق های القایی و دیگر کالاهای صادراتی بود در ۲ دسامبر 2022 به سمت گوانجو حرکت کرد. با شروع از ایستگاه راه آهن غرب ژانجیانگ، قطار وارد بندر بین المللی گوانجو شد و سپس به قطار باری چین - اروپا که توسط شرکت لجستیک گوانگ وو اداره میشود و عازم کشورهای اروپایی است، مرتبط شد. با راه اندازی این مسیر جدید بین المللی زمینی- دریایی میان چین و اروپا، یک سیستم حمل و نقل بسیار کارآمد ایجاد می‌گردد که هزینه شرکت های صادراتی را کاهش می دهد.

بر اساس آمار، تا پایان ماه نوامبر سال جاری، شرکت لجستیک گوانگ وو در مجموع برنامه ریزی  318 قطار میان چین و اروپا را انجام داده که 148 درصد رشد داشته است. حجم کل محموله‌ها با رشد 120 درصدی به 28100 TEUs رسید. راه اندازی این مسیر به از سرگیری کار و تولید در بیش از ۳۴۰۰ بنگاه محلی در ژانجیانگ کمک کرده است.

 https://www.newsgd.com/node_99363c4f3b/b1b1f8bd10.shtml

آغاز ساخت فاز چهارم پروژه بندر دونگوان با سرمایه گذاری 4.63 میلیارد یوآن

احداث فاز چهارم پروژه بندر شهر دونگوان با سرمایه گذاری کل 4.63 میلیارد یوآن آغاز شد و انتظار می‌رود تا ماه مه ۲۰۲۶ به بهره برداری رسد. ظرفیت طراحی شده این فاز سالانه ۱٫۸ میلیون TEUs بوده و می‌تواند پذیرای کشتی‌های کانتینری 100 هزار تنی باشد. به گفته مقامات گروه بندر دونگوان، در حالی که مشارکت جامع اقتصادی منطقه ای (RCEP) در ژانویه ۲۰۲۲ به اجرا درآمد، این پروژه مسیرهای کشتیرانی نزدیک دریا را از بندر دونگوان به کشورهای آ.سه.آن گسترش خواهد داد و خدمات حمل و نقل بندری و ظرفیت کشورهای RCEP را بهبود خواهد بخشید.

با در اختیار داشتن شش اسکله 30 تا 50 هزار تنی و ۱۱ اسکله ۳ هزار تنی، ظرفیت بندر دونگوان در آینده به ۶ میلیون TEUs خواهد رسید. 

https://www.newsgd.com/node_5c070fdd03/8d8da35755.shtml

آغاز استفاده از واکسن استنشاقی COVID-19 در شنجن

استفاده از واکسن استنشاقی COVID-19 برای دوز تقویت کننده در بیمارستان لوهو شهر شنجن آغاز شد. لی ژیشن، مدیر این مرکز گفت که هنگام گرفتن واکسن استنشاقی، شهروندان باید گام های خاصی را دنبال کنند. ابتدا شهروندان باید نفس عمیقی کشیده و بیش از پنج ثانیه نفس های خود را نگه دارند، سپس به طور معمول نفس بکشند.

واکسن استنشاقی یک واکسن نوترکیبCOVID-19 نوع ۵ آدنوویروس است و اولین واکسن استنشاقی COVID-19 در جهان است که برای ایمن سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. واکسن به راحتی از طریق دهان به ریه‌ها استنشاق می‌شود و می‌تواند ایمنی مخاط تنفسی را تحریک و یک حفاظت ایمنی سه گانه را تشکیل دهد. لی یادآور شد که واکسن استنشاقی در حال حاضر تنها می‌تواند به عنوان تقویت کننده مورد استفاده قرار گیرد و نمی‌تواند به عنوان اولین دوز واکسن استفاده شود. در مجموع ۱۲ شهروند اولین گروهی بودند که واکسن استنشاقی را در شنجن دریافت کردند.

برگزاری کنفرانس کشاورزی دیجیتال در گوانجو

کنفرانس جهانی کشاورزی دیجیتال 2022 و همچنین نمایشگاه صنعت بذر گواندونگ از 11 تا 13 دسامبر بصورت آنلاین و حضوری در گوانجو برگزار خواهد شد. در این رویداد آخرین تحولات و پیشرفت های فناوری در زمینه‌های کشاورزی دیجیتال، دام، مزرعه و ماشین آلات کشاورزی مورد بررسی کارشناسان قرار خواهد گرفت. بیش از 100 کسب و کار برای شرکت در این کنفرانس ثبت نام کرده اند. کاربرد متاورس در کشاورزی نیز یکی از نکات برجسته این رویداد است.

11 شهر استان در گواندونگ، از جمله گوانجو، شنجن، جوهای، فوشان، چائوژو، هویژو، مائومینگ، ژائوچینگ، یانگ جیانگ، جیانگمن و شائوگوان میزبان جلسات آنلاین برای ارائه بذرهای محلی مرغوب و ماشین آلات کشاورزی خواهند بود.

 https://www.newsgd.com/node_99363c4f3b/2125720e28.shtml

برگزاری کنفرانس جهانی سرمایه گذاری در شنجن

کنفرانی جهانی ترویج سرمایه گذاری در شنجن با حضور شرکت های بزرگ چینی و خارجی از جمله  آمازون، اینتل،BRUSA Elektronik ، Maersk، Global New Material، CapXon، Sinopec و PetroChina برگزار گردید. در این رویداد در مجموع ۳۱۵ پروژه با سرمایه گذاری بالغ بر ۸۷۹ میلیارد یوان (۱۲۶٫۴ میلیارد دلار) از جمله تعدادی پروژه بزرگ با نفوذ و رقابت پذیری بین المللی به امضاء رسید. این پروژه‌ها طیف گسترده ای از بخش ها مانند اطلاعات الکترونیکی نسل جدید، صنعت سبز و کم کربن، زیست پزشکی و بهداشت، صنعت دریایی، خدمات مدرن و صنعت مالی را پوشش می دهند.

وانگ روی، رئیس اینتل چین، در این کنفرانس اظهار داشت که با حمایت مقامات شنجن، مرکز نوآوری فناوری منطقه خلیج بزرگ اینتل به زودی در این شهر راه اندازی خواهد شد. وی اشاره ویژه ای به ظرفیت قوی شنجن در نوآوری، زنجیره‌های صنعتی کامل بالادستی و پایین دستی و محیط کسب و کار کرد.

وو بینگچینگ، رئیس شعبه چین کشتیرانی Maersk در سخنرانی ویدئویی گفت: «این شرکت در آینده به افزایش سرمایه گذاری در شنجن ادامه خواهد داد.» در سال ۲۰۲۱، Maersk ۳۶ مسیر کانتینری بین المللی داشت که با توان سالانه بیش از ۲٫۷ میلیون TEUs از شنجن عبور می‌کردند.

زنگ یی، رئیس شرکت الکترونیک چین، هو جیانهوا، مدیرکل گروه بازرگانان چین و وانگ چوانفو رئیس BYD نیز در رویداد حضور داشتند.

http://www.sz.gov.cn/en_szgov/news/latest/content/post_10332466.html

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما