معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۹/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۶۵

اخبار اقتصادی ترکیه - ارزروم

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی منطقه شرق و جنوب شرق ترکیه در نیمه اول آذرماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

ساخت کارخانه نساجی در چات-ارزروم

استاندار ارزروم ضمن بازدید از روند احداث کارخانه تولید محصولات نساجی در شهرستان چات-ارزروم گفت در فاز اول بهره برداری از این کارخانه 300 نفر به اشتغال درخواهند آمد. این پروژه با حمایت مالی سازمان آژانس توسعه ای آناتولی شمال شرقی در درست احداث بوده و در قالب برنامه مراکز جاذبه شهرستان چات قرار می‌گیرد.(روزنامه پالاندوکن، 2022/11/16)

 

اتمام عملیات نصب آینه رصدخانه ارزروم

عملیات نصب آینه‌های رصدخانه ارزروم موسوم به تلسکوپ داپ که از "پروژه‌های چشم انداز ترکیه" آژانس فضایی ترکیه می‌باشد به اتمام رسید. این تلسکوپ بزرگترین تلسکوپ ترکیه خواهد بود که عرض آینه‌های آن برابر 4 متر بوده و در سال 2023 به بهره‌برداری خواهد رسید.(روزنامه گونجل، 2022/11/19)

سرمایه‌گذاری 20 میلیون لیره‌ای گاپ در بخش آبرسانی آدیامان

تفاهم‌‌نامه همکاری به منظور توسعه آبرسانی در مناطق غیرشهری استان آدیامان به ارزش 20 میلیون لیره ترک بین استانداری آدیامان و اداره توسعه منطقه‌ای پروژه آناتولی جنوب شرقی به امضا رسید. با امضای این تفاهم‌نامه افزایش کیفیت محصولات کشاورزی و افزایش درآمد کشاورزان در استان آدیامان که یکی از مراکز کشاورزی ترکیه می‌باشد هدف‌گذاری شده است. بدین ترتیب که با رشد توسعه سیستم‌های آبیاری مدرن در روستاها امکان بهره‌برداری موثر از منابع آبی فراهم و افزایش درآمد حاصل از کشاورزی تحقق خواهد یافت.

استاندار آدیامان در اینباره گفت: «این پروژه بصورت مستقیم دربرگیرنده 500 خانواده کشاورز ساکن 16 منطقه مسکونی از روستاهای وابسته به مرکز استان و سایر شهرستان‌های این استان خواهد بود و بدین ترتیب نزدیک به 700 الی 800 هکتار از اراضی استان تحت پوشش آبرسانی مدرن قرار خواهد گرفت». (آدیامانلی‌لار، 2022/11/26)

اکتشاف نفت در نقطه مرزی سه‌گانه استان‌های سییرت شیرناک و ماردین

بر اساس مطلب نوشته شده در روزنامه صباح ترکیه، ذخایر نفتی در منطقه کوهستان گابار (کوپه‌لی) واقع در نقطه سه‌گانه مرزی استان‌های سییرت، شیرناک و ماردین و به ارزش چند صد میلیارد دلاری کشف شده است. بر اساس گفته‌های یاووز دونات، نویسنده این روزنامه، طی روزهای آینده رجب‌ طیب اردوغان، رییس جمهوری ترکیه نیز در این خصوص صحبت‌هایی خواهد داشت.

وی همچنین با بیان این مطلب که روند اکتشافات صورت گرفته همچنان ادامه دارد گفت: «تاکنون به ظرفیت روزانه 5 هزار بشکه نفت رسیده، عملیات حفاری همچنان ادامه دارد و با اضافه شدن چاه‌های دیگر این عدد تا روزانه 20 هزار بشکه نیز ارتقا خواهد یافت. ارزش اکتشافات صورت گرفته تا کنون برابر 250 میلیارد دلار تخمین زده می‌شود». (ماردین لایف، 2022/12/05)

 

ساخت کارخانه نساجی با ظرفیت اشتغال 400 نفر در وان

یک کارخانه نساجی توسط شهرداری سارای-وان در زمینی به مساحت 5 هزار مترمربع و با ظرفیت اشتغال 400 نفر احداث خواهد شد. یونس آتامان، فرماندار بخش سارای-وان ضمن انجام بررسی میدانی به منظور تعیین زمین محل احداث این کارخانه گفت تمامی عملیات طرح و برنامه این پروژه به پایان رسیده و مناقصه واگذاری پیمانکاری آن نیز در ماه ژانویه انجام خواهد شد. وی همچنین تصریح کرد طبق برنامه‌‌ریزی‌های صورت گرفته، این کارخانه در ماه ژوئن سال 2023 به بهره‌برداری خواهد رسید.(گوندم وان، 2022/11/23)

 

سرمایه گذاری 600 میلیون لیره‌ای معدن زغال سنگ در وان

ویسل اوروم، رییس هیئت مدیره گروه تولیدی وفا، ضمن بازدید از روند تولید و بهره‌برداری زغال سنگ قهوه‌ای (لینگیت) معدن به بهره‌برداری رسیده با سرمایه‌گذاری خصوصی به ارزش 600 میلیون لیره در بخش گورپینار-وان، در این خصوص ضمن بیان این مطلب که مراحل تحقیق و توسعه‌ای در این معدن از یک سال و نیم پیش آغاز شده، تاکنون حدود 60% آن تکمیل شده، همچنان ادامه داشته و ظرفیت نهایی ذخایر زغال سنگ موجود در این منطقه بطور کامل در سال 2023 مشخص خواهد شد گفت در حال حاضر و تاکنون به شرط بهره‌برداری با تمام ظرفیت به میزان ده سال زغال سنگ قابل بهره‌برداری در این معدن تثبیت شده است.

وی همچنین ادامه داد: «این معدن با توجه به شرایط سخت آب و هوایی با الگوبرداری از معادن موجود در روسیه به بهره‌برداری رسیده و از نوع زغال سنگ سبز (پاک) می‌باشد که میزان گوگرد آن در حدود یک درصد بوده، از این منظر آلودگی زیست محیطی آن در حداقل بوده و میزان انرژی آن بسیار بالاتر از استاندارهای ترکیه و در حدود 4500 کالری است که این عدد به معنای 5500 الی 6000 کالری برای مصارف خانگی می‌باشد. همچنین تا کنون 200 نفر در این معدن به اشتغال درآمده‌اند که این تعداد در سال 2023 به 500 نفر افزایش خواهد یافت و سالانه تا 300 هزار تن زغال سنگ در این مکان به تولید خواهد رسید». (وان خبر، 2022/11/30)

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما