معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۹/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۴۰

اخبار اقتصادی پاکستان - کویته

اهم اخبار و تحولات اقتصادی ایالت بلوچستان پاکستان در هفته سوم آذر ماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

وضعیت بدهی‌های داخلی و خارجی پاکستان

بانک جهانی در آخرین گزارش خود با عنوان «گزارش بدهی بین‌المللی 2022» اعلام نمود کل بدهی خارجی پاکستان تا سال 2021 به 130.433 میلیارد دلار رسیده که شامل استفاده از اعتبار 10.841 میلیارد دلاری صندوق بین‌المللی پول نیز می­ شود.

از سوی دیگر حجم بدهی داخلی دولت پاکستان تا اکتبر 2022 به 50 تریلیون روپیه رسیده و دولت قصد دارد 5 تریلیون روپیه بین ماه ­های دسامبر 2022 تا فوریه 2023 وام بگیرد. براساس طرح استقراض برنامه ریزی شده تا 23 فوریه 2023 بانک مرکزی، دولت قرار است بیش از 4 تریلیون روپیه از اوراق خزانه داری بازار و بیش از 1 تریلیون روپیه از طریق اوراق سرمایه گذاری پاکستان  و (اوراق قرضه اسلامی) وام دریافت نماید. انتظار می رود استقراض صکوک تازه به صنعت بانکداری اسلامی‌گزینه‌های بیشتری برای استقرار بدون دخالت سود بدهد، در حالی که درآمدهای حاصل از اوراق قرضه بازار ثانویه به دولت کمک می‌کند تا نیازهای استقراضی خود را در بحبوحه بحران فلج کننده نقدینگی برآورده کند.

منبع: سایت خبری پاکستان پرو

پاکستان در انتظار بحران سوخت

عدم گشایش اعتبارات اسنادی برای واردات مواد شیمیایی جهت عملیات پالایشگاه‌ها در پاکستان، احتمال کاهش یا توقف عملیات پالایشگاه‌ها را افزایش داده و این امر منجر به کمبود فرآورده­های نفتی به ویژه بنزین خواهد شد. شورای مشورتی شرکت‌های نفتی در اوایل ماه جاری به مقامات دولتی درباره بحران کمبود سوخت هشدار داده بود. به دنبال این هشدار و پس از رایزنی­های گسترده واردات سوخت انجام شد و به شرکت‌های بازاریابی نفت اجازه واردات مواد سوختی در ماه نوامبر داده شد. از آنجایی که شرکت های بازاریابی نفت محموله­های خود را در هفته پایانی اکتبر دریافت کردند و فروش این شرکت ها بسیار بیشتر از میزان تقاضای پیش بینی شده بود، بنابراین سوخت برای استفاده در ماه نوامبر پیش از موعد به پایان رسیده و اکنون عملیات پالایشگاه­ها در فصل زمستان به خطر افتاده است. با این وجود دولت نسبت به عدم کمبود سوخت حساسیت لازم را نداشته و سازمان تنظیم قیمت گذاری نفت و گاز در اوایل ماه نوامبر اعلام نمود پاکستان سوخت کافی برای دوام کمی‌بیش از سه هفته را دارد. این در صورتی است که بانک مرکزی با گشایش اعتبارات اسنادی قبل از پرداخت وام یک میلیارد دلاری وام صکوک در تاریخ 6 دسامبر 2022 مخالفت می نماید و این روند اگر ادامه یابد تردیدی وجود ندارد که کشور به زودی با بحران سوخت روبرو خواهد شد.

منبع: پاکستان پرو

 بحران قریب‌الوقوع کمبود خوراک مرغ در صنعت مرغداری پاکستان

آقای شهزاد علی خان رئیس انجمن تولیدکنندگان حلال ­های هیدروکربنی پاکستان، در جلسه کمیته دائمی امنیت غذایی مجلس ملی این کشور از ممنوعیت واردات دانه سویا به کشور خبر داد و گفت: ما از سال 2015 دانه سویا وارد می­کنیم. هم اکنون130 هزار تن محموله سویا به ارزش22 میلیارد روپیه از تاریخ 20 اکتبر در بندر قاسم کراچی توسط مقامات گمرک توقیف شده است. اگر اجازه واردات دانه سویا داده نشود، صنعت مرغداری کشور با بحران مواجه خواهد شد. فعالان صنعت مرغداری پاکستان پیشتر هشدار داده بودند که حدود 30 هزار مرغداری در کشور به دلیل عدم دریافت خوراک مرغ با خطر تعطیلی روبرو هستند.

طارق بشیرچیمه وزیر امنیت غذایی و تحقیقات ملی فدرال در پاسخ به توقیف محموله‌های سویا در بندر قاسم گفت: واردات سویای تراریخته در پاکستان ممنوع است و مقامات گمرکی محموله‌ها را به دلیل واردات غیرقانونی توقیف کرده اند. وی ادعا نمود سفیر ایالات متحده نیز درخواست مشابهی داشته اما قانون فقط اجازه واردات سویای غیرتراریخته را می دهد. لازم به ذکر است صنعت مرغداری پاکستان بیش از 50 درصد تقاضای گوشت در کشور را پوشش می‌دهد و کمبود سویا باعث افزایش قیمت مرغ شده است.

منبع: پاکستان پرو

تاسیس یک منطقه اختصاصی برای صادرات خودرو در بندر قاسم

دولت پاکستان تصمیم گرفته است به منظور تشویق سرمایه گذاری در بخش خودرو یک منطقه اختصاصی برای صادرات خودرو در بندر قاسم در کراچی تاسیس کند. جلسه تسریع روند سیاست­گذاری برای منطقه پردازش صادرات و پیشنهاد ایجاد یک منطقه صادرات خودرو در بندر قاسم، در دفتر نخست وزیری به ریاست دکتر محمد جهانزیب خان دستیار ویژه نخست وزیر در مورد اثربخشی دولت برگزار گردید. در این جلسه تاکید گردید که سازمان مناطق پردازش صادرات در حال نهایی کردن سند سیاست جدید برای جذب سرمایه گذاری در مناطق پردازش صادرات با یک رژیم آزادتر می­باشد. این در حالیست که صندوق بین المللی پول خواستار وضع مالیات بر تمام صنایع در مناطق ویژه اقتصادی پاکستان و حذف معافیت مالیاتی گشته است. در جلسه کمیته دائمی صنایع و تولید سنا به ریاست سناتور خالده اطیب، مقامات هیئت فدرال درآمد گفتند: این صندوق پیش از نهمین بررسی اقتصادی خواستار اعمال مالیات بر گردش مالی 1.2 درصدی بر کلیه صنایع در این مناطق ویژه شده است. به گفته مقامات هیئت فدرال درآمد، صنایع در این مناطق به مدت ده سال از معافیت مالیاتی کامل برخوردارند. با این حال، آنها وضع مالیات بر درآمد بر گردش صنایع را در تمامی نواحی صنعتی کشور ضروری دانستند

منبع: پاکستان پرو

احتمال کاهش 7.4 درصدی ارسال ارز  به پاکستان

بانک جهانی طی گزارشی خاطرنشان کرد در حالی که ارسال ارز به پاکستان از میزان قبل از همه‌گیری ویروس کرونا فراتر رفته اما در مقایسه با سال 2021 کاهش یافته و بحران تراز پرداخت‌ها را تشدید کرده است. در این گزارش آمده ارزش پول پاکستان در برابر دلار بین ژانویه تا سپتامبر 2022 به میزان 36 درصد و بین ژانویه تا ژوئیه 2022 در برابر ارزهای شرکای تجاری 14 درصد کاهش یافته است. این تورم شدید و بحران تراز پرداخت­ها، قریب الوقوع به نظر می­رسید و دولت به دنبال دریافت کمک مالی بیشتر از صندوق بین المللی پول و سایر منابع بین المللی برای تثبیت نرخ ارز می­باشد. از سوی دیگر عدم اعتماد پاکستانی­های خارج از کشور به کانال­های رسمی انتقال پول، باعث روی آوردن به بازار موازی مبادله و کانال‌های غیررسمی‌گردیده و باعث کاهش بیشتر جریان‌ حواله رسمی‌به پاکستان شده است. سیلاب­های ویرانگر در پاکستان انگیزه ای برای نیروی کار خارج از کشور بود تا جریان­ حواله رسمی ارز در سال 2022 را افزایش دهند. با این وجود برخلاف دوره محدودیت­های کرونایی که کانال‌های غیررسمی تعطیل شده بود، در سال 2022 این کانال‌ها فعالیت خوبی داشتند و پیش بینی می‌شود که با شوک­های داخلی و خارجی، ارز ارسالی به پاکستان در سال 2022 کاهش 7.4 درصدی به میزان 29 میلیارد دلار در سال 2022 نسبت به 31 میلیارد دلار سال 2021 را تجربه کند.

منبع: پاکستان پرو

 هشدار انجمن اسلامی‌پزشکان پاکستان نسبت به احتمال ایجاد بحران دارو در کشور

انجمن اسلامی‌پزشکان پاکستان در پی هشدار انجمن پزشکی پاکستان درخصوص احتمال ایجاد بحران کمبود دارو در سراسر کشور، طی بیانیه ای اعلام نمود سیستم مراقبت‌های بهداشتی این کشور در وضعیت بغرنجی قرار گرفته و نمی‌تواند در برابر آسیب‌های بیشتر مقاومت کند. اکثر شرکت‌های دارویی تنها برای چند هفته آینده ذخایر مواد اولیه دارند و اگر مواد خام ظرف چند هفته آینده تامین نشود، اکثر کارخانه‌ها قادر به تولید دارو نخواهند بود و این بحران منجر به ایجاد بازار سیاه و قاچاق دارو خواهد شد.

انجمن پزشکان پاکستان پیشتر نگرانی خود را نسبت به بیانیه انجمن تولیدکنندگان داروی پاکستان  مبنی بر دستور بانک مرکزی به همه بانک‌ها برای عدم گشایش اعتبارات اسنادی به دلیل کمبود دلار ابراز نموده بود. دکتر عبدالغفورشور دبیرکل انجمن پزشکی پاکستان گفت: عدم گشایش اعتبارات اسنادی منجر به کمبود دارو خواهد شد، زیرا اکثر شرکت­های داروسازی تنها دو ماه مواد اولیه را در اختیار دارند و نمی­توانند برای مواد خام بخش دارویی ثبت سفارش نمایند.

منبع: پاکستان پرو

خرید فرآورده‌های نفتی ارزان از روسیه

آقای مصدق ملک وزیر مشاور در بخش انرژی پاکستان در کنفرانس خبری در شهر اسلام آباد از به نتیجه رسیدن مذاکرات با روسیه برای خرید فرآورده‌های نفتی ارزان خبر داد و گفت: گفتگوها با طرف روسی نتیجه بخش بود. ما برای خرید گاز مایع نیز مذاکرات را آغاز نموده ایم و در ماه ژانویه یک هیئت از روسیه به پاکستان خواهد آمد. ایران نیز در ازای 2 میلیون پوند به پاکستان گاز مایع LPG ارائه خواهد نمود.

منبع: سنچری اکسپرس

ترویج فرهنگ پرداخت مالیات

میرعبدالقدوس بزنجو در جلسه ای با حضور وزرا و مسئولین ایالتی بر ترویج فرهنگ پرداخت مالیات در ایالت تاکید کرد و گفت: باید تلاش شود تا مکانیزم جدیدی برای دریافت مالیات ها طراحی شود. وی همچنین گفت: بندر گوادر آینده ایالت بلوچستان است و ما باید توسعه و پیشرفت آن را جدی بگیریم. حفاظت از حقوق و منافع مردم بندر گوادر و ایالت بلوچستان از اولویت های دولت ایالتی است.

منبع: سنچری اکسپرس

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما