معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۸/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۶۳

اخبار اقتصادی قطر

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی قطر در نیمه دوم آبان ماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

درآمد جام جهانی 2022 فراتر از درآمد حاصل از جام جهانی 2018

آژانس تحلیلی آمریکایی "بلومبرگ" اعلام کرد که جام جهانی 2022 که طی چند روز آینده در قطر آغاز می‌شود انتظار می رود که درآمدهایی فراتر از درآمد حاصل از جام جهانی 2018 که میزبانش روسیه بود بدست آورد. این مبلغ برای جام جهانی روسیه 5.4 میلیارد دلار بود. طبق آنچه آقای ناصر الخاطر مدیر برگزاری مسابقات امسال گفته است فروش بلیط های جام جهانی شاهد تقاضای زیادی بود که مقامات فیفا را شگفت زده کرد.

روند توسعه بخش املاک و مستغلات

گزارش موسسه پروژه‌های الاصمخ، بخش املاک و مستغلات را قسمت امن فعالیت های اقتصادی در قطر اعلام کرد که در سه ماهه چهارم امسال و با میزبانی جام جهانی به نتیجه خواهد رسید. در این گزارش آمده است که بخش املاک و مستغلات قطر از بخش های مهمی است که بازده خوبی به سرمایه گذاران بازار می دهد و سهم بزرگی از فعالیت های اقتصادی را در همه مناطق به خود اختصاص داده است. این گزارش می افزاید: بخش املاک و مستغلات در طول سال آینده به ویژه در منطقه مروارید ، لوسیل و مناطق شمالی با پشتیبانی از نقدینگی و سود حاصل از آن رشد خود را در بخش عملیات ساخت و ساز ادامه خواهد داد. با توجه به میزبانی بسیاری از رویدادها در طول سال جاری و سالهای آینده، شرکت های املاک و مستغلات در تلاش هستند تا به توسعه چندین پروژه خود ادامه دهند.

آمادگی شرکت های مخابراتی قطر برای ارائه خدمات سطح بالا در جام جهانی فوتبال

محمد بن علی المناعی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات قطر بر آمادگی شرکت های مخابراتی در این کشور برای ارائه خدمات سطح بالا در جام جهانی فوتبال و توانایی آنها برای ارائه بسته‌های فناوری‌های پیشرفته تاکید کرد. وی گفت که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با دو شرکت مخابراتی اوریدو و وودافون قطر با هماهنگی کمیته عالی طرح ها و میراث و فیفا برای در دسترس بودن مجموعه ای یکپارچه از خدمات مخابراتی، اینترنت و پخش که توسط شبکه‌های ارتباطی با فناوری پیشرفته پشتیبانی می‌شود همکاری کرده است. آقای المناعی در بیانیه ای پس از بازدید از این دو مرکز، از آمادگی Ooredoo و Vodafone برای ارائه خدمات مخابراتی با کیفیت در طول جام جهانی فوتبال ابراز خرسندی کرد. وی تاکید کرد کشور قطر دارای زیرساخت های ارتباطی و فناوری اطلاعات قوی است که از طریق آن می‌توانیم خدمات باکیفیت به علاقه‌مندان به مسابقات و موسسات و ارگان‌های مختلف داخلی و خارجی ارائه دهیم. شرکت کالاهای مصرفی المیرة برای تامین نیازهای روزانه ساکنان شهر، جدیدترین شعبه خود به نام "فاکس هیلز" را در منطقه لوسیل افتتاح کرد.

کاهش شاخص بورس قطر

شاخص بورس قطر با کاهش حجم معاملات و کاهش شاخص های بخش پیشرو کاهش یافت. شاخص کل با 178.26 واحد کاهش معادل 1.42 درصد به رقم 12407.79 واحد رسید. سهام 45 شرکت مورد معامله قرار گرفت که از این تعداد 8 سهم افزایش یافت و سهام 34 شرکت کاهش یافت و سهام 3 شرکت قیمت پایانی قبلی خود را حفظ کردند. بیمه عمومی و بیمه اتکایی قطر با رشد 9.3 درصدی در صدر فهرست سهام سبز قرار گرفتند. بیمه خلیج تکافل با 3.58 درصد کاهش در صدر فهرست سهام قرمز قرار گرفت. شرکت آب و برق قطر با 3.1 درصد کاهش در رتبه دوم قرار گرفت.از نظر نقدینگی، صنایع قطر با گردش مالی 31.2 میلیون ریال در صدر قرار گرفت. مصرف الریان هم با ارزش 30.8 میلیون ریال دوم شد.

راه اندازی پلتفرم خدمات الصناعه در وب سایت وزارت بازرگانی

وزارت بازرگانی و صنعت قطر پلتفرم خدمات الصناعة را در وب سایت این وزارتخانه راه اندازی کرده است، این بستر رابط الکترونیکی است که سرمایه گذار را در بخش صنعت پشتیبانی می‌کند و امکان ارائه خدمات الکترونیکی در مراحل مختلف پروژه صنعتی را فراهم می‌کند. این ابتکار در چارچوب سیاست وزارت بازرگانی برای بهبود سیستم خدمات تجاری و کمک به تسهیل و تسریع در ارائه خدمات ارائه شده به صاحبان کار انجام می‌شود و همچنین به تشویق سرمایه گذاری کمک می‌کند.

بارگیری 30 هزار نفتکش از بندر راس لفان

قطر انرژی و قطر گاز، بارگیری ایمن و موفقیت‌آمیز سی هزارمین تانکر را از ایستگاه‌های مورد بهره برداری قطرگاز در بندر رأس الفان جشن گرفتند که این دستاوردی تاریخی برای صنعت انرژی در قطر به شمار می رود. مهندس سعد بن شریدة الکعبی وزیر امور انرژی و مدیر عامل شرکت انرژی قطر گفت: بارگیری 30 هزار نفتکش از بندر راس لفان یک دستاورد تاریخی برای قطر گاز و بندر رأس الفان و همچنین برای صنعت انرژی در کشور است که بار دیگر توانایی قطر را در ارائه انرژی پاک به جهان نشان داد. این دستاورد بسیار حائز اهمیت است زیرا همزمان با پیشرفت ما در اجرای طرح‌های توسعه عظیم در میدان شمال است که ظرفیت تولید گاز مایع قطر را از 77 میلیون تن در سال به 126 میلیون تن افزایش می دهد.

افتتاح هتل های مجلل پنج ستاره "فلز و فیرمونت"

هتل های مجلل پنج ستاره "فلز و فیرمونت" دوحه به طور انحصاری برای مهمانان ویژه و مقامات جام جهانی فوتبال 2022 قطر افتتاح شد. این دو هتل، از موقعیت ممتاز خود در برج‌های لوسیل، از مهمانان خود پذیرایی می‌کنند.

روند توسعه املاک و مستغلات

گزارش شرکت الاصمخ حاکی از آن است که بخش املاک و مستغلات رید، چهره متمدن کشور قطر را منعکس خواهد کرد. تمامی دستگاه‌های دولتی برای همگامی‌ با این رویداد جهانی مقدمات اساسی را فراهم کرده اند و کشور شاهد حرکت فعالی در زمینه ساخت و ساز املاک، مراکز تجاری، هتل ها، استادیوم ها، شبکه جاده ای، حمل و نقل عمومی و امکانات آن بوده است. که توسعه امکانات کشور را بسیار افزایش می دهد و با اتفاقات همراه با جام جهانی مقابله می‌کند. میزبانی کشور از جام جهانی، روند توسعه املاک و مستغلات را در کشور تسریع کرد، زیرا بخش خرده فروشی که یکی از برجسته ترین بخش های املاک و مستغلات است، طی سال جاری شاهد رشد چشمگیری بود و بیش از 500 هزار متر مربع به تراز آن افزود.

تراز تجاری قطر در سه ماهه سوم امسال

سازمان برنامه‌ریزی و آمار قطر اعلام کرد که تراز تجاری کشور در سه ماهه سوم امسال به 107.3 میلیارد ریال قطر در مقایسه با مازاد تراز تجاری سه ماهه سوم سال 2021 بالغ بر 57.8 میلیارد ریال رسیده است. ارزش کل صادرات قطر در سه ماهه سوم به 138.8 میلیارد ریال قطر رسید که در مقایسه با سه ماهه سوم سال 2021 که کل صادرات را به ثبت رساند، 56.2 میلیارد ریال قطر معادل 68.0 درصد افزایش داشت. دلیل اصلی افزایش کل صادرات در سه ماهه سوم سال 2022 (نسبت به سه ماهه سوم 2021) به دلیل افزایش صادرات سوخت های معدنی، روغن‌ها و مواد مشابه به میزان 54.2 میلیارد ریال یا 77.1 درصد است. ارزش واردات قطر در سه ماهه سوم سال 2022 نیز بالغ بر 31.5 میلیارد ریال قطر بوده که نسبت به سه ماهه سوم سال 2021 که بالغ بر 24.8 میلیارد ریال قطر بوده است، 6.7 میلیارد ریال قطر معادل 27.1 درصد افزایش داشته است.

شاخص تولید صنعتی قطر

شاخص تولید صنعتی قطر در شهریورماه 1391 با 3.2 درصد کاهش نسبت به ماه قبل (مرداد 1391) 102 واحد و نسبت به ماه مشابه 2021 با افزایش 4.9 درصدی همراه بوده است.

راه اندازی کارخانه پلیمرهای مثلث طلایی

شرکت انرژی قطر و شرکت شیمیایی شورون فیلیپس تصمیم نهایی خود را برای سرمایه گذاری در راه اندازی کارخانه پلیمرهای مثلث طلایی در منطقه ساحلی خلیج در تگزاس آمریکا با هزینه حدود 8.5 میلیارد دلار اعلام کردند. کارخانه جدید در حدود 180 کیلومتری شرق هیوستون واقع شده است و شامل یک واحد اتیلن با ظرفیت 2.08 میلیون تن در سال است و دو واحد پلی اتیلن با چگالی بالا با ظرفیت کل 2 میلیون تن در هر سال که آنها را به بزرگترین واحدهای تولید مشتق در نوع خود در جهان تبدیل خواهد کرد. انتظار می رود بهره برداری کارخانه در 2026 آغاز شود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما