معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۹/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۵۹

اخبار اقتصادی ترکمنستان (استان‌های ماری و لباب)

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکمنستان (استان‌های ماری به مرکزیت مرو و لباب) در هفته اول آذرماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

افزایش حجم تولید پرورش دهندگان حیوانات ؛

خبرگزاری جیحون نیوز: در تمامی مزارع استان لباب در ده ماهه سال جاری میلادی 119.4 هزار تن گوشت (به وزن زنده) 524.1 هزار تن شیر تولید شد. دامداران استان سهم بسزایی در تامین این محصولات مورد نیاز مردم داشته اند.

این نتایج با افزایش تعداد دام و مراقبت مناسب از آنها حاصل می‌شود. تا ابتدای اکتبرماه، 531.6 هزار راس گاو و 2 میلیون و 511.9 هزار راس گوسفند در تمامی مزارع استان لباب وجود داشت. دامداران بخش حلچ سهم زیادی در تولید انواع اساسی محصولات غذایی دارند. آنها در ده ماه 19.2 هزار تن گوشت و 90 هزار تن شیر تولید کردند. این بالاترین رقم در استان است.

 

از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون 224 هزار تن سبزیجات و تره بار در استان لباب تولید شده است.

خبرگزاری جیحون نیوز: کشاورزان استان لباب در حال افزایش تولید این محصول پر ویتامین هستند. گواه این امر آن است که طی ده ماه گذشته حجم تولید سبزجات و تره بار نسبت به مدت مشابه سال گذشته میلادی 6.1 درصد افزایش داشته است.

در این کار مهم کشاورزان بخش سایات به نتایج مؤثری دست می یابند. طی مدت گذشته 24.2 هزار تن از این محصول در اینجا جمع آوری شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته میلادی 16 درصد بیشتر است. نرخ رشد خوبی در بخش ‌های فاراب و کرکی مشاهده می‌شود.

 

حجم زیاد صادرات گاز مایع در استان لباب؛

خبرگزاری جیحون نیوز: از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون 97 هزار و 236 تن گاز مایع از واحد تولید لباب برای تولید گاز مایع شرکت دولتی ترکمن گاز صادر شده است. یعنی 10515 تن بیشتر از برنامه محقق شده است.

مجموعا در این مدت 100 هزار تن گاز مایع برای مدیریت تولید شد که برنامه آن 108.2 درصد محقق شد. متخصصان تاسیسات فعال در میادین گازی نائیپ و باگاجا سهم شایسته ای در دستیابی به نتایج خوب دارند.

 

افزایش محصولات صادراتی کارآفرینان استان لباب؛

خبرگزاری بیزنس ترکمنستان: به گزارش رسانه‌های رسمی، حجم محصولات صنعتی تولید شده توسط شرکت های خصوصی مستقر در استان لباب در حال افزایش است.

محصولات شرکت های خصوصی مستقر در استان لباب و عضویت اتحادیه صنعت گران و کارآفرینان ترکمنستان به کشورهای ازبکستان، ترکیه، بلاروس، افغانستان، قرقیزستان، آذربایجان، روسیه و چین عرضه می‌شود. از جمله کالاهای ارسالی به خارج از کشور می‌توان به ایزوگام، ماستیک های قیری آب پایه، پوشش های پلی پروپیلن، باتری‌ها، مایعات صنعتی اشاره کرد.

از جمله کالاهای صادراتی می‌توان به ایزوگام اشاره کرد. شرکت سازنده ایزوگام "میزه مز قدم" از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون حدود 303 هزار محصول به ازبکستان، حدود 680 هزار محصول به ترکیه و بیش از 40 هزار متر مربع به سایر کشورها ارسال کرده است. "میزه مز قدم" در این مدت مقدار زیادی ماستیک قیری با پایه آب را به خارج از کشور فرستاد.

به گزارش رسانه رسمی‌کشور، شرکت خصوصی «آلتین گل» واقع در بخش چارجو استان لباب در ژانویه تا اکتبر سال جاری میلادی بیش از 800 تن مواد گونی تولید و به روسیه صادر کرد.

علاوه بر این، شرکت "ترکمن اوجاگی" 360.5 تن الیاف احیا شده تولید و محصولات را به ترکیه صادر کرد.

 

استان لباب برای سرشماری نفوس آماده می‌شود.

خبرگزاری جیحون نیوز: همانند سراسر ترکمنستان، آماده سازی سرشماری کامل نفوس و مسکن این کشور در استان لباب در حال انجام است.

اطلاع رسانی در بین مردم درباره اهداف و اهمیت این رویداد مهم ادامه دارد. توجه ویژه ای به این که چه مطالبی جمع آوری خواهد شد، چه کسی می‌تواند به سوالات سرشماری پاسخ ده می‌شود. همچنین در مورد شناخت ماموری که سر شماری را به صورت رسمی انجام می دهد اطلاع رسانی می‌شود.

این رویداد از 17 لغایت 27 دسامبر 2022 میلادی برگزار می‌شود. هدف اصلی سرشماری کامل نفوس و مسکن ترکمنستان، تعیین ترکیب جمعیتی، جمعیت و جمع آوری اطلاعات دقیق در مورد وضعیت اجتماعی و اقتصادی شهروندان است. این امر به ایجاد پایه قابل اعتماد برای توسعه بیشتر کشور و تعیین مسیرهای اصلی سرمایه گذاری سرمایه برای توسعه انسانی کمک می‌کند.

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما