معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۹/۰۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۴۸

اخبار اقتصادی چین - گوانجو

برخی از مهمترین اخبار و تحولات اقتصادی جنوب چین در هفته اول آذر ماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

رشد 9 درصدی صنعت مالی منطقه هنگچین در 9 ماه نخست سال جاری

ارزش افزوده صنعت مالی در منطقه همکاری عمیق گواندونگ-ماکائو در هنگچین شهر جوهای در 9 ماه نخست سال ۲۰۲۲، به ۱۳٫۷۲ میلیارد یوان رسید که افزایش ۹٫۲ درصد رشد یافت. این بخش 41.7 درصد از کل تولید ناخالص داخلی منطقه همکاری را تشکیل می دهد. تعداد شرکت های آزمایشی با سرمایه گذاری ماکائو از زمان تأسیس منطقه همکاری در سپتامبر سال گذشته بیش از دو برابر شده است.

جریان سرمایه مرزی بین هنگچین و ماکائو تا پایان سپتامبر ۲۰۲۲ به ۳۴٫۲۹ میلیون یوان رسیده بود که اتباع ماکائو بیش از ۹۰ درصد از کل آن را تشکیل می دهند. به گزارش اداره توسعه مالی منطقه، یک سیستم خدمات مالی چند سطحی که شرکت های مالی، موسسات مالی سنتی و صنعت مالی نوظهور را ادغام می‌کند، در این منطقه ساخته شده است.

منطقه هنگچین با ماکائو برای توسعه صنایع تأمین مالی مدرن مانند بازار اوراق قرضه، خدمات مدیریت ثروت، لیزینگ مالی، امور مالی سبز، ترویج مداوم اتصال بازارهای مالی و توسعه متنوع بخش های مالی مدرن دو طرف همکاری خواهد کرد.

 https://www.newsgd.com/node_99363c4f3b/e51b992705.shtml

کسب رتبه سوم سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه توسط شنجن

بر اساس داده‌های منتشر شده توسط اداره آمار شنجن، سرمایه گذاری این شهر در تحقیق و توسعه در سال ۲۰۲۱ به ۱۶۸٫۲ میلیارد یوان (۲٫۳۶ میلیارد دلار) رسید که  ۱۱٫۳درصد افزایش یافت و رتبه سوم را در میان شهرهای بزرگ چین پس از پکن و شانگهای کسب کرد. بخش تحقیق و توسعه ۵٫۴۹ درصد از تولید ناخالص داخلی شهر را به خود اختصاص داده است. مقیاس ورودی تحقیق و توسعه و نسبت آن به تولید ناخالص داخلی دو شاخص عمده ارزیابی مقیاس علم و فناوری و قابلیت نوآوری یک کشور یا یک منطقه هستند. ورودی R&D این شهر ۴۲ درصد از کل استان گواندونگ و ۶ درصد از کل کشور را در بر گرفت.

به مدت هفت سال متوالی، رشد ورودی R&D شهر دو رقمی‌بوده و بین سال های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۱ میزان رشد متوسط سالانه ۱۴٫۹ درصد می‌باشد. سرمایه گذاری در تحقیقات اساسی در سال 2021 به میزان 12.2 میلیارد یوان بود که 4.91 میلیارد یوان بیش از  سال 2020 می‌باشد. هزینه بنگاه‌های شنجن برای تحقیق و نوآوری به ۱۵۸٫۲ میلیارد یوان رسید که ۹۴ درصد از کل هزینه‌های R&D شهر را تشکیل می دهد.

منبع: Shenzhen Daily

درج مرکز لجستیک فرودگاه گوانجو در فهرست مراکز ملی لجستیک چین

کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی کشور چین اخیرا مرکز لجستیک فرودگاه گوانجو را به لیست بیست و پنج مرکز ملی لجستیکی کشور چین اضافه کرد. فرودگاه بایون به عنوان‌هاب هواپیمایی جنوب چین و بزرگترین قطب باری فدکس در آسیا، در فواصل ژانویه تا اکتبر سال جاری سرویس کارگوی بیش از 1.61 میلیون تن محموله باری را به ثبت رسانده است.

 انتظار می رود پروژه توسعه فاز سوم فرودگاه بایون در سال ۲۰۲۵ به پایان برسد که با اتمام این پروژه ظرفیت جا به جایی مسافر و بار در این مرکز باز هم افزایش خواهد داشت. هدف این‌هاب لجستیکی ملی در فرودگاه گوانجو، ایجاد یک مرکز لجستیکی هوانوردی بین المللی در منطقه آسیا و اقیانوسیه و یک مرکز صنعتی و نوآوری برای اهداف اقتصادی فرودگاه می‌باشد.

منبع: https://www.newsgd.com/node_a21acd2229/6e3b368792.shtml

رشد 11 درصدی تجارت خارجی شرکت های'غول های کوچک' در شنجن

براساس اعلام آمار گمرک شنجن، کل ارزش تجارت خارجی 320 شرکت موسوم به "غول کوچک" در شنجن بین ژانویه و اکتبر سال جاری با 11 درصد رشد به 44.64 میلیارد یوان (6.24 میلیارد دلار) رسید که نشان دهنده تاب آوری شرکت ها در دوران همه گیری کرونا می‌باشد. عبارت «غول های کوچک» به بنگاه‌های کوچک و متوسط اشاره دارد که بر روی یک بازار و بر فناوری‌های کلیدی با ظرفیت نوآوری قوی و سهم بازار بزرگ تمرکز می‌کنند.

این شهر هم اکنون دارای ۴۴۳ بنگاه «غول کوچک» در سطح دولتی است که رتبه دوم در چین و رتبه اول در استان گواندونگ را دارد. بر اساس سیاست تشویقی دولت شنجن، این شهر به ترتیب 500 هزار، 200 هزار و 100 هزار یوان به شرکت هایی که به عنوان بنگاه‌های ملی، استانی و شهری در سطح «غول کوچک» معرفی شده اند، پاداش خواهد داد.

به گزارش اداره صنعت و فناوری اطلاعات این شهر، انتظار می رود تعداد «غول های کوچک» در سطح دولتی شنجن تا سال ۲۰۲۵ به ۶۰۰ مورد برسد. چین بیش از 9 هزار شرکت "غول کوچک" را به رسمیت شناخته است.

منبع: http://www.sz.gov.cn/en_szgov/news/latest/content/post_10262224.html

انتشار 20 اقدام پیشگیری و کنترل بیماری کرونا در چین

می فنگ، سخنگوی کمیسیون بهداشت ملی (NHC) در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که چین اقدامات بهینه‌شده واکنش به کووید-19 خود را به شیوه‌ای مبتنی بر علم و هدفمند اجرا خواهد کرد. وی همچنین افزود: "ما قاطعانه با دو رویکرد معیوب مخالفیم. یکی رویکرد مسدود کردن، که به اقدامات کنترلی بیش از حد متوسل می‌شود و دیگری رویکرد رها کردن، که غیرمسئولانه است. موضع چین درارتباط با کووید-19 باید مردم و زندگی آنها را در اولویت اصلی قرار داده و همچنین استراتژی کلی "جلوگیری از موارد وارداتی و تجدیدحیات (شیوع) داخلی" را عملی کند و سرسختانه اجرای سیاست "صفر کووید پویا" را دنبال کند".

خاطر نشان می سازد، دولت چین بخشنامه ای را در مورد بهینه سازی بیشتر واکنش COVID-19 منتشر کرد و 20 اقدام پیشگیری و کنترل را اعلام کرد که محورهای اصلی این اقدامات شامل محورهای ذیل می‌گردد.

منابع پزشکی بهینه شده:

  • اقدامات تازه شامل اعزام انواع مختلف بیماران در مراکز مختلف پزشکی؛
  • افزایش ظرفیت بیمارستان‌های تعیین‌شده برای مقابله با موارد شدید یا بحرانی؛
  • برخی از مکان‌های بزرگ، مانند استادیوم‌ها و مراکز نمایشگاهی، از قبل برای ساخت بیمارستان‌های موقت برای درمان بیماران بدون علامت یا کسانی که علائم خفیف دارند، آماده خواهند شد؛
  • اختصاص منابع بیشتری در بیمارستان‌های معمولی برای تشخیص زودهنگام، گزارش، قرنطینه و درمان موارد آلوده.

پاسخ هدفمندتر و موثرتر:

  • با توجه به اقدامات پیشگیری و کنترل جدید منتشر شده، دسته‌بندی مناطق پرخطر COVID-19 از «بالا»، «متوسط» و «کم» به «زیاد» و «کم» تنظیم می‌شود تا پرسنل تحت قرنطینه یا نظارت بهداشتی به حداقل برسند.

وانگ لیپینگ، یکی از مقامات مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های چین، در این کنفرانس مطبوعاتی گفت: "بررسی اپیدمیولوژیک و ارزیابی خطر هدفمندتر و مؤثرتر برای شناسایی مناطق پرخطر مورد نیاز است". وی افزود: "اگرچه مدیریت بسته همچنان در مناطق پرخطر تداوم می یابد، اما گروه‌های آسیب پذیر تحت مراقبت قرار گرفته و مایحتاج روزانه و تجهیزات پزشکی آنها تضمین می‌گردد. این گروهها شامل سالمندانی که به تنهایی زندگی می‌کنند، خردسالان، زنان باردار، افراد ناتوان و بیماران مزمن در سایت‌های مسدود شده هستند.

برای اجرای موثرتر اقدامات قرنطینه، مراکز بهداشت محلی ملزم خواهند بود اطلاعات افرادی را که تحت قرنطینه خانگی قرار می‌گیرند به‌موقع ثبت نموده و مساعدت لازم برای افرادی که دلایل منطقی برای بیرون رفتن دارند، به عنوان مثال، برای نیازهای فوری پزشکی، ارائه نمایند.

آزمایش‌های اسید نوکلئیک هدفمند مبتنی بر علم

مقامات مسئول اعلام کردند، هم نسخه نهم پروتکل‌های کنترل کووید-19 چین و هم 20 اقدام پیشگیری و کنترلی که اخیراً اعلام شده‌اند، نیازمند اجرای علمی و هدفمند آزمایش‌های اسید نوکلئیک هستند. این اقدامات نه بایستی بیش از حد سختگیرانه و نه اینکه رها شود. در مناطقی که موارد ابتلا به کووید-19 وجود ندارد، تمرکز آزمایش‌های اسید نوکلئیک روی افرادی است که در موقعیت‌های پرخطر و گروه‌های کلیدی کار می‌کنند و محدودیت ها نباید براساس رفتارهای سلیقه ای گسترش یابد.

تسهیل مبادلات بین المللی:

با توجه به اقدامات مربوط به واکنش بهینه و مطلوب، مقامات رویکرد مدیریتی مناسبی برای مسافران ورودی (از خارج از کشور) تنظیم کردند تا واکنش بهتری در قبال همه‌گیری و مبادلات و سفرهای بین المللی داشته باشند و تأثیر منفی همه گیری را بر توسعه اقتصادی و اجتماعی به حداقل برسانند.

منبع: شین هوا

کسب رتبه نهم شاخص مراکز مالی جهانی توسط شنجن

بر اساس سی و دومین نسخه شاخص مراکز مالی جهانی (GFCI) که اخیراً منتشر شده است، شهر شنجن با یک پله صعود رتبه نهم در میان مراکز مالی جهان را کسب کرد. در ۱۶ سال گذشته GFCI دو بار در سال منتشر شده است که پیشرفت مراکز مالی پیشرو در جهان را نشان می‌دهد. در این گزارش 119 مرکز مالی در سراسر جهان توسط متخصصان مالی مورد بررسی قرار گرفته است. نیویورک و لندن در رتبه اول و دوم قرار دارند، در حالی که هنگ کنگ به رتبه چهارم سقوط و سنگاپور به رتبه سوم صعود کرد.

شهر شنجن که در سال 2012 رتبه 32 شاخص مذکور را کسب نموده بود، از طریق اعمال اصلاحات و توسعه سیاست درهای باز تا مقام نهم در سال 2022 صعود کرد و به تدریج در صحنه جهانی به عنوان یک مرکز مالی پیشرو شناخته می‌شود.

ارزش افزوده سالانه صنعت مالی شنجن در طول ۱۰ سال گذشته به طور متوسط ۱۱٫۷ درصد رشد داشته است. در سال ۲۰۱۸ ارزش افزوده صنعت مالی این شهر به ۳۰۶٫۷ میلیارد یوان (۴۲٫۹۷ میلیارد دلار) رسید که ۱۲٫۷ درصد تولید ناخالص داخلی شهر را به خود اختصاص داد. در همان سال صنعت مالی شنجن ۱۳۱٫۴۸ میلیارد یوان به درآمد مالیاتی این شهر کمک کرد که رشد ۱۷٫۵ درصدی را تجربه کرد. این میزان ۲۲٫۳۷ درصد از کل درآمد مالیاتی شهر را به خود اختصاص داده بود که برای اولین بار از سهم بخش صنعت (۲۰٫۳۰ درصد) پیشی گرفت و رتبه اول را در پرداخت مالیات شهر کسب کرد.

صنعت مالی شنجن با کمتر از ۳ درصد جمعیت شاغل در این شهر، نزدیک به یک ششم تولید ناخالص داخلی شهر و یک چهارم درآمد مالیاتی آن را ایجاد کرده است. سهم صنعت مالی این شهر در تولید ناخالص داخلی از ۱۴ درصد در سال ۲۰۱۲ به ۱۶٫۱ درصد در نیمه اول سال ۲۰۲۲ افزایش یافته است.

بر اساس داده‌های شعبه شنجن بانک مرکزی چین، تا پایان ماه جولای 2022، تراز سپرده‌های ارزی محلی و خارجی این شهر به ۱۲٫۱ تریلیون یوان رسید که ۳٫۱ برابر بیش از سال ۲۰۱۲ افزایش یافت. تراز وام های ارزی داخلی و خارجی به ۸٫۲ تریلیون یوان رسید که نسبت به سال 2015 حدود ۲٫۸ برابر افزایش یافت.

شرکت های پذیرفته شده در بورس پویاترین نهادهای اقتصادی شنجن هستند. بازار بورس شنجن از دیرباز در رتبه سوم جهانی از نظر حجم معاملات و رتبه ششم از نظر ارزش بازار قرار داشته است. بورس اوراق بهادار سال هاست که بزرگترین تعداد عرضه‌های عمومی اولیه (IPOs) را در جهان ثبت کرده است.

تا نیمه اول سال جاری، شنجن ۳۲ شرکت در گروه نوآوری علمی-فناوری بورس شانگهای و ۴۱ شرکت درChiNext دارد که بیش از ۹۰ درصد آنها متعلق به صنایع نوظهور استراتژیک می‌باشند.

منبع: Shenzhen Daily

همکاری هوآوی با اتحادیه بین المللی مخابرات (ITU) در پروژه اتحاد دیجیتال

شرکت هوآوی تعهد اتحاد دیجیتال Partner2Connect اتحادیه بین المللی مخابرات (ITU) را امضا نمود که براساس آن تا سال ۲۰۲۵ اتصال ۱۲۰ میلیون نفر در مناطق دورافتاده در بیش از ۸۰ کشور جهان به شبکه ارتباطات را به ارمغان خواهد آورد.

لیانگ هوآ، رئیس هوآوی، این تصمیم را در مجمع پایداری این شرکت در سال ۲۰۲۲ اعلام کرد. سخنرانان این رویداد شامل رهبران ارشد ITU و سازمان ملل متحد، وزرای مخابرات و نمایندگان کامبوج، نیجریه، بنگلادش، و پاکستان و رهبران کسب و کار، شرکا، کارشناسان و مشتریان چین، آفریقای جنوبی، بلژیک و آلمان بودند.

سیدهارت چاترجی، هماهنگ کننده مقیم سازمان ملل متحد در چین، خواستار مشارکت ذینفعان، سیاست گذاران، بخش خصوصی، جامعه آکادمیک و جامعه مدنی برای برطرف نمودن شکاف دیجیتالی شد که یک سوم جمعیت جهان را از خدمات دیجیتال محروم کرده است.

کائو مینگ، رئیس راه حل بی سیم شرکت هوآوی نیز در این خصوص گفت: "هوآوی پتانسیل نوآوری فناوری برای حل مشکلات ارتباطات مانند هزینه‌های بالا، حمل و نقل محدود، کمبود برق و چالش های ذخیره سازی را در اختیار دارد. ما به طور مداوم به روز رسانی راه حل های RuralStar و RuralLink برای گسترش پوشش با کیفیت مناطق دور افتاده را در نظر داریم".

راه حل RuralStar تسهیلات ارتباطاتی را برای بیش از ۶۰ میلیون نفر در مناطق دورافتاده در بیش از ۷۰ کشور جهان فراهم کرده است. تنها در آفریقا، هوآوی بیش از 250 هزار کیلومتر فیبر نوری نصب نموده که ۳۰ میلیون خانوار را قادر می سازد تا به پهنای باند پرسرعت دسترسی پیدا کنند.

هوآوی پیش از این اعلام کرده بود که تا سال ۲۰۲۵ با بهبود زیرساخت های ICT، این شرکت با همکاری شرکای خود تا ۵۰۰ میلیون نفر را قادر می سازد تا از خدمات مالی دیجیتال بهره‌مند شوند و 500 هزار نفر از آموزش فراگیر استفاده نمایند.

منبع: https://www.newsgd.com/node_5c070fdd03/d953a57c7b.shtml

برگزاری نشست سرمایه گذاری در استان گوانشی

نشست سرمایه گذاری با هدف جذب سرمایه شرکت های معتبر بین المللی در استان گوانشی در ۲۱ نوامبر 2022 در پکن و نانینگ برگزار شد. نمایندگان شرکت های فهرست جهانی فورچون 500 مانند ConocoPhillips از ایالات متحده، Anglo American از بریتانیا و Swiss Re Group سوئیس و همچنین شرکت های پیشرو صنعتی مانند ALB و Alcon در این جلسه حضور داشتند.

دولت محلی گوانشی در این رویداد توضیحاتی در خصوص طرح های ساخت کریدور جدید بین المللی تجارت زمینی- دریایی، طرح های توسعه انرژی محلی و همچنین سیاست های ترجیحی منطقه تجارت آزاد آزمایشی در طول این رویداد ارائه داد. وی ران، رئیس شورای توسعه تجارت بین المللی (CCPIT) گوانشی در این جلسه گفت:" گوانشی با به اشتراک گذاشتن فرصت های توسعه جدید و تجارت خارجی منطقه ای با کشورهای آ.سه. آن در دهه گذشته به طور متوسط به رشد سالانه ۱۶٫۴ درصدی دست یافته است".

منبع: http://en.gxzf.gov.cn/2022-11/23/c_833443.htm

بهره برداری از نخستین منطقه توسعه اقتصادی بندر زمینی در استان هونان

استان هونان از اولین منطقه توسعه اقتصادی بندر زمینی در هویی‌هوا رونمایی کرد. منطقه توسعه اقتصادی هونان هوآی‌هوا که در سال ۱۹۹۸ تأسیس شد، در ۲۲ نوامبر ۲۰۲۲ رسماً به منطقه توسعه اقتصادی بندر زمینی بین‌المللی هویی‌هوا تغییر نام داد. محوریت این مرکز کشور های حوزه آ.سه. آن و به تدریج کشور های در امتداد کمربند-راه می‌باشد.

هویی‌هوا در منطقه مرزی استان‌های هونان، هوبی، چونچینگ، گوئیجو و گوانشی واقع شده است. این منطقه یک نقطه مهم در محدوده چونچینگ-لیوژو- خلیج بیبو و گذرگاه شرقی کریدور تجاری بین المللی جدید زمینی-دریایی چین می‌باشد. ساخت بندر زمینی بین المللی هویی‌هوا در ۱۳ سپتامبر سال گذشته، با هدف ایجاد یک گذرگاه لجستیکی بین المللی با حمل و نقل ریلی و جاده ای و اتصال جنوب غربی چین به دیگر نقاط دنیا از طریق دریا آغاز شد.

منبع: http://www.enghunan.gov.cn/hneng/News/Localnews/202211/t20221124_29136402.html

توسعه صنعت مدار مجتمع در منطقه همکاری عمیق گواندونگ- ماکائو در هنگچین

درآمد کل صنعت مدار مجتمع (IC) در منطقه همکاری عمیق گواندونگ- ماکائو در هنگچین شهر جوهای در نه ماه نخست سال ۲۰۲۲ به 1.97 میلیارد یوان رسید که 43.4 درصد افزایش یافته است.

در حال حاضر، در پارک صنعتی مدار مجتمع گواندونگ-ماکائو منطقه همکاری یک خوشه صنعتی با بسیاری از شرکت های پیشرو طراحی IC مانند Wisewave و Geehy تشکیل شده است. انتظار می رود تا سال ۲۰۲۶ در مجموع ۱۰۰ بنگاه در پارک فعالیت نمایند که ارزش تولید سالانه آنها بالغ بر ۱۰ میلیارد یوآن است. آزمایشگاه‌های مشترک و همچنین پروژه‌های تحقیقاتی دیگر بین آزمایشگاه دانشگاه ماکائو و شش شرکت IC در منطقه از جمله شرکت Akrostar Technology و Amicro Semiconductor در حال انجام است.

این منطقه از نظر تحقیقات علمی و فناوری، ۲۶ بستر نوآوری فناوری در سطح دولتی و استانی از جمله مرکز رشد کسب و کار علم و فناوری و موسسات جدید تحقیق و توسعه ایجاد نموده است.  8 محقق دانشگاهی، 121 استعداد ملی، 12 تیم نوآوری و کارآفرینی استانی و 105 محقق پسا دکترا در صنعت مدار مجتمع این منطقه فعالیت دارند.

تا پایان سپتامبر 2022 تعداد اختراعات معتبر در این منطقه به ۲۲۸۹ مورد رسیده که 18.5 درصد افزایش یافته است.

منبع: https://www.newsgd.com/node_99363c4f3b/cebd557656.shtml

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما