معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۸/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۵۰

تحولات فناوری جنوب چین - گوانجو

تحولات حوزه فناوری جنوب چین درآبان ماه 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

رونمایی از اولین خودرو پرنده الکتریکی جهان توسط شرکت Xpeng

Xpeng Aeroht از اولین خودروی پرنده کاملا الکتریکی جهان (eVTOL) در 24 اکتبر در شهر گوانجو رونمایی نمود. به گفته این شرکت، خودروی پرنده هم برای رانندگی جاده ای و هم برای پرواز قابل استفاده است. سیستم پرواز در بالای خودرو نصب شده که بصورت تاشو می‌باشد. بر اساس اعلام سازنده این مدل آزمایشی شکل نهایی خودرو نیست و در آینده بهینه سازی خواهد شد.

همچنین مدل  X2 این شرکت در روز افتتاحیه نمایشگاه GITEX در مرکز تجارت جهانی دبی رونمایی شد. بیش از ۱۵۰ شرکت کننده از جمله نمایندگان کنسولگری چین در دبی، اتاق بازرگانی بین المللی دبی، وزارت اقتصاد و گردشگری امارات متحده عربی و رسانه‌های جهانی در مراسم رونمایی از این مدل حضور داشتند. برایان گو، نایب رئیس شرکت XPENG در این مراسم گفت: " نمایش عمومی XPENG X2 در دبی نشان دهنده نقطه عطف قابل توجهی برای XPENG AEROHT است. دبی یک "شهر نوآوری" مشهور در جهان است و به همین دلیل ما تصمیم گرفتیم اولین رویداد پرواز عمومی X2 را در اینجا برگزار کنیم."

منبع: https://www.newsgd.com/node_99363c4f3b/279be37ebd.shtml

شنجن شهر بین المللی صنعت نرم افزار

شنجن صندوق های ویژه ای جهت سرمایه گذاری در توسعه صنعت نرم افزار در پنج سال آینده ایجاد خواهد کرد و برای ساخت یک منطقه ملی توسعه نوآورانه اقتصاد دیجیتال و شهر نرم افزاری بین المللی تلاش می نماید. بسته ای از 20 اقدام توسط اداره صنعت و فناوری اطلاعات این شهر منتشر شد که طبق آن، این شهر توسعه پلتفرم های فناوری نوظهور و نرم افزارهای مشترک حرفه ای را در اولویت قرار خواهد داد.

برای افزایش نوآوری، این شهر با اعطای تا 30 میلیون یوان (4.17 میلیون دلار) یارانه، توسعه دهندگان نرم افزار را تشویق خواهد کرد در فن آوری‌های کلیدی سرمایه گذاری کنند. شنجن قصد دارد پارک های صنعتی نرم افزاری استاندارد بالا را راه اندازی نماید. کسب و کارهای نرم افزاری محلی، کالج های حرفه ای و موسسات تحقیقاتی تشویق می‌شوند تا برنامه‌های آموزش استعدادها را در توسعه و کاربرد نرم افزارهای هوش مصنوعی، صنعتی و امنیت اطلاعات ارائه دهند و حداکثر یارانه ۱۰ میلیون یوانی برای برنامه‌های واجد شرایط اعطا خواهد شد. برای جذب استعدادهای خارج از کشور، این شهر همچنین یارانه‌هایی از ۱۰ میلیون تا ۱۰۰ میلیون یوان در نظر گرفته است.

ارزش افزوده صنعت نرم افزار شنجن در سال ۲۰۲۱ به ۲۳۰ میلیارد یوان رسید و تخمین زده می‌شود که در سال ۲۰۲۵ از ۴۲۰ میلیارد یوان تجاوز کند. تقویت ۲۰ بخش نوظهور استراتژیک و پرورش هشت صنعت آینده دار در دستور کار دولت محلی شنجن قرار دارد.

منبع: Shenzhen Daily

همکاری شرکت های اتریشی با شرکت های شنجن در تولید خودروهای برقی

یک هیات تجاری متشکل از ۱۶ بنگاه اتریشی سرمایه گذار در چین، به ریاست بریگیت مور، سرکنسول اتریش در گوانجو، به مدت دو روز از شنجن بازدید نمود. این هیئت 35 نفره از سه خودروساز شنجن - BYD ، Skywell Shenzhen Vehicles و Baoneng Group - بازدید کرد و در سمینارهایی برای کسب اطلاعات در مورد محیط کسب و کار و توسعه صنعت خودروی انرژی جدید (NEV) شهر شرکت نمود.

این فعالیت اولین دور از سفرهای بین المللی در شنجن بود که توسط شهرداری شنجن و کمیته شنجن شورای ترویج تجارت بین المللی چین (CCPIT)  سازماندهی شده بود تا به بنگاه‌های محلی برای گسترش پیوندهای جهانی کمک نماید. سرکنسول اتریش در جریان مصاحبه ای گفت که بنگاه‌های اتریشی با توسعه خودروهای انرژی جدید (الکتریکی) در چین توجه خود را به جنوب چین معطوف نموده اند. بنگاه‌های اتریشی امیدوارند همکاری با این سه خودروساز در شنجن را از نظر ساخت، قطعات یدکی و لجستیک تقویت کنند.

به گفته مور، اتریش پتانسیل زیادی در ساخت هوشمند، مخابرات، اطلاعات کوانتومی و پزشکی دارد. نقاط قوت کسب و کار آن در چنین زمینه‌هایی مصادف با تلاش شنجن برای ساخت خوشه‌های صنعتی  ۲۰+۸ می‌باشد. شنجن در ماه ژوئن سال جاری دستورالعمل هایی در مورد توسعه خوشه‌های صنعتی در حال ظهور استراتژیک و پرورش صنایع آینده صادر کرد. ۲۰ خوشه صنعتی در حال ظهور استراتژیک زمینه‌هایی مانند شبکه و ارتباطات، نیمه‌هادی‌ها و مدارهای یکپارچه، صفحه نمایش ویدئویی با کیفیت بالا، پایانه‌های هوشمند، حسگرهای هوشمند، خدمات نرم افزاری و اطلاعاتی، خلاقیت دیجیتال، مد، ماشین ابزار و رباتیک هوشمند را پوشش می دهند.

هشت جهت توسعه عمده برای صنایع آینده شناسایی شده شامل زیست شناسی مصنوعی، بلاک‌چین، ژنتیک، فناوری‌های هوافضا، علوم اعصاب و هوش الهام گرفته از مغز، اکتشافات زیرزمینی، ارتباطات و محاسبات نوری و اطلاعات کوانتومی است.

منبع: Shenzhen Daily

تأسیس آکادمی علوم پزشکی شنجن

نینگ یان زیست شناس ارشد جهان اعلام کرد که از سمت خود در دانشگاه پرینستون استعفا خواهد داد و برای تأسیس آکادمی علوم پزشکی شنجن به چین باز خواهد گشت. این اطلاعیه در مجمع جهانی استعدادهای نوآورانه شنجن در سال ۲۰۲۲ در اول نوامبر اعلام شد.

بر اساس طرح ساخت آکادمی علوم پزشکی شنجن که از سوی مقامات محلی صادر شده است، هدف این آکادمی تبدیل شدن به یک نهاد تحقیقاتی پزشکی در سطح جهانی تا اواسط قرن جاری است. ایجاد پلت فرم نوآوری مشارکتی، پلت فرم مدیریت منابع فناوری پزشکی، پلت فرم پرورش استعداد، فناوری پزشکی هوشمند و تحقیقات استراتژیک از جمله طرح های آکادمی علوم پزشکی می‌باشد. علاوه بر این، آکادمی‌بر اساس اصول اولویت دادن به سلامت، بر مشکلات بزرگ علمی حوزه سلامت و فناوری‌های کلیدی تمرکز خواهد کرد و به طور قابل توجهی به پیشبرد علوم پزشکی در منطقه خلیج بزرگ گواندونگ- هنگ کنگ – ماکائو کمک می نماید.

منبع: https://www.newsgd.com/node_99363c4f3b/993bc02a76.shtml

تصویب ایجاد منطقه توسعه اقتصادی پاژو در گوانجو

استان گواندونگ طرح ایجاد منطقه توسعه اقتصادی پاژو (EDZ) را در گوانجو تصویب و آن را به یک منطقه توسعه اقتصادی استانی تبدیل کرد که بر فناوری دیجیتال تمرکز خواهد کرد. در سال‌های اخیر ۲۵ غول صنعت دیجیتال از جمله Tencent، Alibaba و VIPSHOP با بیش از ۷۸٫۲ میلیارد یوان سرمایه گذاری در منطقه پاژو مستقر شده اند. همچنین نمایشگاه کانتون که بستر ترویج واردات و صادرات در چین است، در این منطقه قرار دارد.

در آینده پاژو صنایع فناوری دیجیتال از جمله اینترنت و داده بزرگ، هوش مصنوعی، رایانش ابری، و فناوری اطلاعات نسل جدید را ترویج و هدف آن تبدیل شدن به قطب رشد اقتصادی با کیفیت بالا است که دیجیتالی شدن و صنعت نمایشگاه را ادغام نموده، جایی که یک اقتصاد مبتنی بر تجارت و نوآوری می‌تواند به توسعه دست یابد.

منبع: https://www.newsgd.com/node_99363c4f3b/5e0e53af61.shtml

راه اندازی شبکه 5G در فرودگاه گوانجو برای اولین بار در چین

فرودگاه بین المللی بایون گوانجو یک ایستگاه 5G را راه اندازی کرد، تا به اولین فرودگاه تحت پوشش شبکه 5G چین تبدیل شود. بر اساس یک آزمایش، سرعت شبکه می‌تواند به ۱.۱۴ گیگابایت در ثانیه برسد که حدود ۵۰ برابر سریع تر از شبکه 4G فعلی است. این ایستگاه توسط چاینا یونیکام ساخته شده و از تجهیزات شرکت هواوی استفاده می‌کند.

فرودگاه بین المللی بایون گوانجو یک فرودگاه بسیار بزرگ در جنوب چین است که به بیش از ۹۰ مقصد بین المللی و منطقه ای پرواز دارد. علاوه بر این فرودگاه، گوانجو ایستگاه‌های تحت پوشش شبکه 5G دیگری نیز، به خصوص در پارک های صنعتی و فناوری راه اندازی کرده است.

منبع: https://news.cgtn.com/news/3d3d414f32636a4d32457a6333566d54/index.html

نمایش جت های جدید نیروی هوایی چین در نمایشگاه هوانوردی و هوافضا چین

به گفته سخنگوی نیروی هوایی ارتش آزادی بخش خلق چین چندین هواپیماهای جدید در چهاردهمین نمایشگاه نمایشگاه هوانوردی و هوافضا چین-جوهای که قرار است از ۸ تا ۱۳ نوامبر در شهر جوهای استان گواندونگ برگزار شود، به نمایش در خواهد آمد.

 هواپیمای یو-۲۰، جت جنگنده چند منظوره جی-۱۶ و پهباد اتک-۲ از جمله آن‌ها خواهند بود. شن جینکه، سخنگوی نیروی هوایی ارتش آزادی بخش خق چین اظهار داشت که این نخستین نمایش این هواپیما ها خواهد بود.

هواپیمای نسل جدید تانکر یو-۲۰، چندین تمرین سوخت گیری هوایی برای جنگنده‌هایی از جمله جی-۲۰، جی-۱۶ و جی-۱۰سی را انجام داده و قابلیت مانور در برد بالای نیروی هوایی چین را به نمایش می‌گذارند است.

منبع: http://www.china.org.cn/china/Off_the_Wire/2022-11/06/content_78504962.htm

افتتاح بیست و چهارمین نمایشگاه فناوری پیشرفته چین در شنجن

بیست و چهارمین نمایشگاه فناوری پیشرفته چین (CHTF) در تاریخ 24 آبان 1401 به مدت 5 روز در شهر شنجن، قطب علم و فناوری چین آغاز بکار کرد. به گزارش کمیته برگزاری نمایشگاه، این اولین بار است که این نمایشگاه در دو محل اصلی به مساحت 300 هزار مترمربع و بصورت آنلاین و حضوری برگزار می‌شود. بیش از ۵ هزار شرکت از ۴۰ کشور از جمله استرالیا، سوئیس، جمهوری چک، برزیل، آلمان، اتریش، بریتانیا و کانادا با 8 هزار پروژه در بزرگترین رویداد علم و فناوری چین شرکت می‌کنند. حدود 1300 شرکت حاضر در این نمایشگاه از شرکت های دولتی، شرکت‌های فهرست جهانی فورچون 500 ، شرکت های موسوم به "غول کوچک"، شرکت های سهامی، شرکت های خارجی و شرکت های پیشرو در صنعت می‌باشند.

نمایشگاه استعدادها، نمایشگاه فناوری اضطراری و ایمنی و نمایشگاه نوآوری تکنولوژیک حفاظت از آب سه رویداد فرعی CHTF سال 2022 می‌باشند. 13 برنامه فرعی نیز با تمرکز بر علم و فناوری، آموزش، صنعت، امور مالی، استعدادها و هم افزایی منطقه خلیج بزرگ گواندونگ، هنگ کنگ و ماکائو (GBA) برگزار می‌گردد.

نمایشگاه نوآوری تکنولوژیکی حفاظت از آب که برای اولین بار در CHTF برگزار می‌گردد، آخرین دستاوردها و فناوری‌های حفاظت از انرژی، انرژی جدید، مواد سبز، برنامه‌های کاربردی و فناوری‌های صرفه جویی در انرژی را به نمایش خواهد گذاشت. همچنین اولین کنفرانس ملی فناوری حفاظت از آب نیز در طول این نمایشگاه برگزار خواهد شد.

پیشرفت های کلیدی فناوری چین در زمینه اینترنت، اینترنت اشیاء، محاسبات ابری، داده‌های بزرگ، وسایل نقلیه هوشمند، هوش مصنوعی، فناوری 5G  و بلاکچین نیز در این رویداد معرفی می‌شوند.

منبع: http://www.sz.gov.cn/en_szgov/news/latest/content/post_10237922.html

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما