معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۸/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۸۰

اخبار اقتصادی ترکیه - ارزروم

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی منطقه شرق و جنوب شرق ترکیه در نیمه دوم آبان ماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

آغاز آبگیری سد کوشک یاقوتیه-ارزروم

مدیریت کل سازمان دولتی امور آب ترکیه اعلام داشت آبگیری سد کوشک واقع در بخش یاقوتیه-ارزروم از تاریخ 3 نوامبر 2022 آغاز شده است. وی گفت ظرفیت ذخیره آب این سد 583 هزار متر مکعب می‌باشد که با بهره‌برداری از آن 177 هکتار از اراضی شهرستان تحت پوشش آبرسانی قرار خواهد گرفت. ارتفاع این سد 41 متر از فنداسیون اعلام و بر اساس نرخ های سال 2022 سالانه 5 میلیون و 310 هزار لیره ترک به اقتصاد ترکیه کمک خواهد کرد. (روزنامه پالاندوکن، 2022/11/05)

انتظار افزایش چشمگیر تولید دام با اجرای طرح دامپروری قراردادی در ارزروم

استاندار ارزروم با مورد ارزیابی قرار دادن طرح دامپروری قراردادی گفت ارزروم دارای مراتع بسیاری بوده، به همین دلیل تولیدات دامی و لبنی آن در بیشترین حد ممکن بصورت طبیعی تولید شده و این استان در رتبه نخست تولیدات دامی در ترکیه قرار دارد. وی گفت در ارزروم مانند سایر نقاط ترکیه و کشورهای دیگر دامداران و دامپروران صنعتی با تعداد دام بالا وجود نداشته و دامداران و دامپروران ارزروم معمولا دارای 20 الی 500 راس دام هستند که بدین ترتیب طرح دامپروری قراردادی طرحی بسیار مفید برای ارزروم خواهد بود و انتظار می‌رود با اجرای آن در ارزروم شاهد افزایش 100 هزار راسی در تولید دام سبک و سنگین باشیم.

استاندار ارزروم همچنین بیان داشت بدین ترتیب با اجرای طرح دامپروری قراردادی که در روزهای گذشته اجرای آن در ارزروم توسط وزیر کشاورزی ترکیه اطلاع‌رسانی شد، تعداد دام موجود از عدد 900 هزار راس به 1 میلیون راس ارتقا یافته و این استان به هدف خود یعنی عدد 1 میلیون راس دست خواهد یافت. (روزنامه پالاندوکن، 2022/11/07)

 

سرمایه گذاری یک میلیارد لیره‌ای در شیرناک

تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری 1 میلیارد لیره‌ای به منظور ایجاد اشتغال برای 750 نفر فیمابین ناحیه صنعتی سازمان یافته جزیره در شیرناک، استانداری شیرناک و شرکت صنایع مواد خام پلاستیکی سُنمَز به امضا رسید. استاندار شیرناک در اینباره گفت: "زیرساختی متشکل از کارگاه‌های تولیدات نساجی با ظرفیت 100 الی 200 نفر نیروی کار در شهرک صنعتی جزیره وجود دارد. در سال جاری 15 میلیون دلار درآمد از طریق دروازه مرزی خابور ایجاد شده است. مردم شیرناک تنها فعالیت تجاری داشته، فعالیت تولیدی در این منطقه وجود نداشته و صرفاً حمل و نقل تولیدات صادراتی را انجام می‌دهند. در نتیجه شاهد مهاجرات جوانان به استان‌هایی مانند استانبول، غازی‌آنتپ، آدانا و مرسین بوده و با مشکل بیکاری که بزرگترین مشکل در این استان است روبرو هستیم."

وی ادامه داد: "فضایی به مساحت 120 هزار متر برای این منظور تخصیص داده شده است که با سرمایه‌گذاری 1 میلیارد لیره‌ای، در فاز اول آن در 60 هزار متر مربع فضای سرپوشیده کارخانه احداث خواهد شد. روند احداث یک سال به طول خواهد انجامید و در دسامبر 2024 عملیات ساخت به اتمام می‌رسد. این سرمایه‌گذاری در مدت 5 سال به اتمام رسیده و بدین ترتیب 750 نفر به اشتغال درخواهند آمد. هدف از این سرمایه گذاری صادرات به سوریه و عراق می‌باشد. به دلیل ازدیاد حمل و نقل از کیلیس به این مکان، تصمیم بر ایجاد تجارت خود در اینجا و صادرات از این مکان گرفتیم. روزانه 12 تریلی از کیلیس راهی عراق می‌شود." (یوکسک‌اُوا حالکین سسی، 2022/11/05)

افتتاح پروژه غازی‌رای (غازی‌ریل) غازی‌آنتپ

پروژه قطار شهری غازی‌رای (غازی‌ریل) شهرداری کلانشهر غازی‌آنتپ با حضور رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری ترکیه افتتاح و به بهره‌برداری رسید. این پروژه که با سرمایه‌گذاری بالغ بر 10 میلیارد لیره ترک به بهره‌برداری رسیده است، دارای16 ایستگاه بوده و پیوند دهنده شهرک صنعتی کوچک غازی‌آنتپ به ناحیه سازمان یافته صنعتی غازی‌آنتپ می‌باشد. همچنین طول این پروژه 25.5 کیلومتر بوده و با دارا بودن سه قطار، در ساخت آن از یک پل و 12 زیرگذر و روگذر استفاده شده است. (روزنامه اکسپرس، 2022/11/06)

امضای تفاهم‌نامه آژانس همکاری بین‌المللی ژاپن و شهرداری غازی‌آنتپ : فاطمه شاهین، رییس اتحادیه شهرداری‌های ترکیه و شهردار کلانشهر غازی‌آنتپ، با آژانس همکاری‌های بین‌‌المللی ژاپن تفاهم‌نامه امضا کرد. با اجرای پروژه به اجرا درآمده با شرکت 90 شهرداری منتخب از سراسر ترکیه در قالب این تفاهم‌نامه؛ کاهش مخاطرات بلایای طبیعی و اجرا و تقویت مدیریت پسماندهای جامد هدف گذاری شده است. شهردار   غازی‌آنتپ در این خصوص گفته است که علت مرگ و میرهای ناشی از حوادث طبیعی، طراحی غلط شهری می‌باشد.

تفاهم‌نامه بین اتحادیه شهرداری‌های ترکیه و آژانس همکاری بین المللی ژاپن که امضای آن با حضور سدات اونال؛ معاون (سابق)  وزیر امور خارجه ترکیه انجام شد، تحت عنوان "تفاهم‌نامه همکاری پروژه افزایش ظرفیت دولت‌های محلی به منظور مدیریت پسماند، کنترل آلودگی و مدیریت و سازماندهی بلایای طبیعی" به اجرا درآمده و در قالب آن با هدف افزایش ظرفیت‌های سازمانی دولت‌های محلی در مدیریت بحران و پسماند کمک خواهد شد. (غازی‌آنتپ 27، 2022/11/09)

وضعیت ذخیره آب سدهای استان قهرمان‌مرعش

به رغم افت سطح ذخایر آبی سدهای ترکیه، ذخایر آبی سدهای استان قهرمان‌مرعش بجز سدهای کارتال‌کایا و آیوالی بیشتر از وضعیت معمول بوده و بطور کلی در سدهای حوضه آبریز رودخانه سیهان استان قهرمان‌مرعش افزایش ذخایر آبی به ثبت رسیده است. بر اساس اعلام مدیریت منطقه 20 قهرمان‌مرعش سازمان دولتی امور آب ترکیه؛ میزان ذخایر آبی در سد های منزلت 65% ، سِر 62% ، آیوالی 13% ، کارتال‌کایا 11% ، کیلاووزلو 97% ، ساری‌گوزل 85% و قندیل نیز 64% ظرفیت خود می‌باشد. (خبر46، 2022/11/06)

 

شرکت اتحادیه صادرکنندگان آناتولی جنوب شرقی ترکیه در نمایشگاه مواد غذایی دوبی

هیئتی از اتحادیه صادرکنندگان غلات، حبوبات، دانه‌های روغنی و فرآورده‌های آنها در چهارچوب فعالیت های با هدف ایجاد صادرات پایدار، پس از شرکت در نمایشگاه پاریس در نمایشگاه مواد غذایی دوبی شرکت کرد.  رییس این اتحادیه طی اظهاراتی گفت این بازدیدها با هدف معرفی این اتحادیه در نمایشگاه‌های بین‌المللی به منظور دستیابی به جایگاه موثر در بازارهای جهانی و تحقق صادرات پایدار صورت می‌پذیرد. وی همچنین ادامه داد در مدت 10 ماهه سال 2022 عدد 9.3 میلیارد دلار صادرات این محصولات از ترکیه صورت گرفته که 2.9 میلیارد آن مربوط به این منطقه بوده است."

در نمایشگاه بین‌المللی  ISM Middle East 2022، 221 شرکت  از ترکیه حضور داشتند. (باباخبر، 2022/11/09)

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما