معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۹/۱۲- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۹۹

منابع عظیم معدنی گینه و تسهیلات دولت جهت بهره برداری

هفتمین سمپوزیوم معدنی کشور گینه روز سه شنبه 15 نوامبر 2022، با حضور ممدو دومبویا، رئیس حکومت انتقالی گینه، وزرای کابینه، دیپلمات های خارجی مقیم کوناکری، مدیران عامل شرکت ها و سرمایه گذاران بزرگ معدنی خارجی فعال در گینه برگزار شد.

مهمترین بخش این رویداد که با هدف تاکید بر ظرفیت ­های عظیم معدنی و زمین­ شناختی گینه و همچنین اصلاحات راهبردی انجام شده در بخش معدن از زمان روی کار آمدن کمیته ملی اجماع برای توسعه (CNRD؛ کمیته نظامیان حاکم) صورت پذیرفت، سخنرانی آقای موسی ماگاسوبا، وزیر معادن و زمین­ شناسی گینه بود. وی با برجسته­ سازی بخش معادن کشور گینه و در تلاش برای اطمینان دادن به سرمایه­ گذاران بین­ المللی و شرکای خارجی این کشور مبنی بر عدم وجود فساد در اعطای امتیازات معدنی، از طرف ­های مختلف خارجی دعوت نمود به سرمایه ­گذاری در بخش معدن گینه تداوم بخشند. موسی ماگاسوبا ابراز داشت که گینه، تحت رهبری سرهنگ ممدی دومبویا به یکی از باثبات ­ترین و امن­ ترین کشورهای جهان تبدیل شده است.

معادن کشور گینه

موسی ماگاسوبا، وزیر معادن و زمین ­شناسی گینه در تشریح ظرفیت­ های عمده معدنی این کشور بیان نمود، در سال 2021، گینه حدود 88 میلیون تن بوکسیت صادر کرده است. همچنین، در ادامه پیش ­بینی می­ شود در سال جاری میلادی (2022)، حدود 90 میلیون تن بوکسیت با قیمت مناسب و متوسط 35 دلار در هر تن از این کشور صادر شود که حداقل معادل 3 میلیارد دلار است. در گینه و مطابق با برنامه ­ریزی­ های بخش درامدی بودجه دولتی، می­ بایست پانزده درصد درآمد معادن کشور به خزانه واریز شود که رقمی معادل یک و نیم میلیارد دلار می­ شود. اما در واقعیت، آنچه مشاهده می­ شود، جمع­ آوری رقم بسیار نازل 650 میلیون دلار توسط دولت در بخش معادن است که تلاش می ­کنیم این رویه معیوب، اصلاح شود.

وی در ادامه و در راستای تشریح مواد معدنی موجود در کشور گینه ابراز نمود، مسئولان ذی­ربط برای بهره­ برداری از پنج ماده معدنی بسیار مهم و استراتژیک موجود در کشور مجوز صادر کرده ­اند. یکی از مهمترین این مواد معدنی، بوکسیت است که گینه با برخورداری از حجم عمده­ای از ذخایر بوکسیت جهان، همچنین از بوکسیت با عیار بسیار بالا برخوردار است که در هیچ نقطه دیگری از جهان یافت نمی ­شود.

وزیر معادن گینه، در بخش دیگری از سخنان خود به معادن آهن موجود در کشور اشاره نمود و گفت: معادن سنگ آهن بسیار زیادی در کشور داریم. امروزه گینه، بزرگترین ذخایر بکر سنگ آهن در جهان را با میانگین عیار 65 درصد دارد که در هیچ کجای جهان یافت نمی­ شود. این ماده بسیار ارزشمند با این عیار، فقط در گینه یافت می­ شود و از این رو، فرصتی بی­ نظیر برای سرمایه­ گذاران این بخش است.

از دیگر معادن کشور می ­توان به معادن فوق­ حساس طلا اشاره نمود. بر اساس آمار 2021-2020، گینه 185 تن طلا تولید کرده است. دیگر ماده معدنی باارزش، الماس است که البته در مقطع حاضر علی­رغم دارا بودن ظرفیت عظیم آن در کشور، هنوز معادن آن کشف نشده است. در استان لولا، گرافیت نیز کشف شده است. علاوه بر این موارد، گینه معادن و مواد معدنی بسیار ارزشمندی دارد که برای صنایع و فناوری­های نوین مورد استفاده قرار می­ گیرند مانند لیتیوم، کبالت، اورانیوم و ... . کشور گینه دارای خاک بسیار غنی با ثروت ­های فراوان اما بعضاً ناشناخته است. از این رو، حضور سرمایه­ داران و صاحبان فناوری به این کشور را با آغوش باز پذیرا هستیم.

شرایط و تسهیلات ارائه شده به شرکا

وزیر معادن گینه در ادامه از همه شرکا خواست برای بهینه ­سازی بخش معدن در جهت توسعه متوازن اجتماعی و اقتصادی گینه تلاش کنند و بیان داشت که ما از خطرات مرتبط با سرمایه ­گذاری در یک پروژه معدنی و تصمیمات دشوار ناشی از آن آگاه هستیم. همچنین علی­رغم علم به سوددهی فعالیت معدنی در گینه، مشکلات و چالش ­های شما، سرمایه­ گذاران را درک می­ کنیم.

جامعه گینه با وجود ثروتی که روی آن نشسته است، جزو فقیرترین جوامع آفریقاست بنابراین توصیه می­کنم با درک مشکلات جامعه گینه، به دنبال حل معضلات و مشکلات جوامع میزبان باشید. وی با اعلام مشارکت برد-برد، اطمینان داد که گینه یکی از امن‌ترین کشورهای جهان است که در آن سرمایه‌گذاران، سرمایه‌های آنها، تاسیسات­شان، کارمندان و کارکنان بومی و خارجی آنها احساس امنیت خواهند نمود و برای تاکید بیشتر بر امنیت کشور، به سرمایه گذاران اعلام نمود: بخش ویژه­ ای در ژاندارمری وجود دارد که آموزش دیده و با ادارات دولتی برای تامین امنیت تاسیسات معدنی همکاری می­کند. در این راستا، تلاش­های بیشتر برای تامین امنیت ادامه خواهد داشت. وی در حضور سرمایه­ گذاران افزود: گینه در سیاست راهبردی خود، یک قانون معدنی نوآورانه را پذیرفته و اجرایی نموده است. هر پروژه معدنی که در مرحله اکتشاف و توسعه باشد، از معافیت­ های گمرکی و مالیاتی به تناسب برخوردار خواهد شد. به عنوان بخشی از پردازش پرونده ­ها برای اخذ مجوز معدن، سیستم دیجیتالی­ سازی کاداستر معادن را داریم که با همکاری بانک جهانی تهیه شده است به نحوی که امروزه، کل کاداستر معادن دیجیتالی شده است. دیگر امکان بوروکراسی و فساد وجود ندارد. از این­رو، در مرکز ترویج و توسعه معادن کشور گینه، دسترسی به فایل­های معدنی بسیار آسان شده است.

جمهوری گینه از منظر برخورداری از ذخایر معدنی یکی از کشورهای مهم و بهره­ مند از ذخایر استراتژیک از جمله آلومینیوم و سنگ آهن می­ باشد. ارتباط با این کشور برای کشورهایی که در برنامه­ ریزی­ های توسعه محور خود به دنبال توسعه صنایع مرتبط با این مواد هستند الزامی‌ بنظر می­ رسد زیرا برخی منابع طبیعی و مواد معدنی آن بسیار ویژه بوده و انحصاراً در اختیار این کشور می­ باشد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما