معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۹/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۶۷

اخبار اقتصادی شمال افغانستان – مزار شریف

اهم اخبار و تحولات اقتصادی شمال افغانستان در هفته اول آذر ماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

جمع آوری بیش از ۳۶ میلیون افغانی عوارض گمرکی از بندر آی‌خانم

مسئولان گمرک تخار، اعلام کردند که پس از حاکمیت طالبان مبلغ ۳۶ میلیون و ۶۳۶ هزار افغانی عوارض گمرکی اموال صادراتی و وارداتی از بندر آی‌خانم جمع‌آوری و به خزانه‌ی دولت تحویل داده شده است. بندر آی‌خانم از جمله بندرهای مهم در کشور است که در داد و ستد تجاری میان افغانستان و تاجیکستان نقش مهم دارد. (خبرگزاری سلام وطندار)

https://swn.af/the-islamic-emirate-has-collected-more-than-36-million-afghanis-in-revenue-from-aikhanem-port/

جمع‌آوری 197 میلیارد افغانی عوارض گمرکی در وزارت دارایی افغانستان

رئیس عمومی عوارض گمرکی وزارت دارایی می‌گوید که از آغاز روی کار آمدن امارت اسلامی تاکنون، این وزارتخانه 197 میلیارد افغانی عوارض گمرکی جمع‌آوری کرده است. محمد معراج معراج، رئیس عمومی عوارض گمرکی وزارتخانه دارایی طالبان گفت:عوارض گمرکی وزارت دارایی بیشتر از مصارف حکومت است.  معراج با اشاره به بحران اقتصادی در افغانستان گفت: جامعه جهانی عامل گسترش این بحران است، اما وزارت دارایی اراده دارد تا مشکلات اقتصادی موجود در کشور را حل کند.  رئیس عمومی عوارض گمرکی وزارت دارایی افزود: «ما به سوی کسی دست گدایی دراز نمی‌کنیم. ما افغانستان را با دست‌های خود می‌سازیم. با دست مردم می‌سازیم. کشورهای خارجی می‌خواهند ما را با بدبختی مواجه سازند. آن‌ها تلاش کرده‌اند که نظام اقتصادی و تجاری ما را فلج کنند، اما ما تا امروز با آن مقابله کرده‌ایم و با گذشت هر روز وضعیت ما بهتر می‌شود»  این مقام وزارت دارایی همچنین تأکید کرد  فساد مالی در ادارات درآمدزای این وزارت به صفر رسیده است.  به گفته وی، بیشتر ادارات مالیاتی به سیستم‌های پیشرفته الکترونیکی متصل شده است. (رادیو دری)

https://parstoday.com/tajiki/news/middle_asia-i96352-جمع_آوری_197_میلیارد_افغانی_عوارض گمرکی_در_وزارت_دارایی_افغانستان

 درخواست طالبان از شرکت ام سی سی چینی

شیخ شهاب الدین دلاور سرپرست وزارت معادن و صنایع افغانستان از شرکت چینی‌ ام سی سی خواسته تا مسئولیت‌ خود را در پروژه مس عینک اجرا کند. آقای دلاور، ۲۹ آبان با اوو مین معاون شرکت ام سی سی گفتگو کرد. بر اساس اعلامیۀ این وزارت، در دیدار دیروز، در مورد بخش‌های مختلف پروژه مس عینک، انتقال آثار باستانی و راه‌های رفع موانع فعلی گفتگو صورت گرفت. (خبرگزاری جمهور)

http://www.jomhornews.com/fa/news/155919/

 صدور اجازه انتقال هوایی کالاهای تجاری از افغانستان به پاکستان

انجمن تولید و صادر‌کنند‌گان فرش پاکستان از توافق برای ایجاد کریدور هوایی میان این کشور و افغانستان استقبال کرده است.  انجمن تولید و صادرکنند‌گان فرش پاکستان خواستار رفع موانع بندری بین این کشور و افغانستان شده و تأکید کرده‌ است که مواد خام فرش‌های دست‌بافت پاکستان از افغانستان وارد می‌شود. فرش افغانستان از سوی صادرکنندهگان فرش در پاکستان به‌نام این کشور به فروش می‌رسد. (روزنامه 8 صبح)

https://8am.media/pakistan-has-allowed-the-transfer-of-commercial-goods-from-afghanistan-by-air/

 رکود بازار صنعت قدیمی «چپن» در تخار

همه ساله با رسیدن فصل سرما شهروندان استان‌های شمال و شمال‌شرق کشور برای در امان ماندن از سرما از جامهسنی  زمستانی با نام محلی «چپن» استفاده می‌کنند؛ اما امسال بازار داخلی و خارجی چپن تالقان گرمی سالیان پیش را ندارد. صنعتکاران و فروشندگان چپن در تخار می‌گویند که در گذشته علاوه بر فروش داخلی، تولیدات خود را به کشورهای ایران، ترکیه و آلمان نیز صادر می‌کردند، اما مشتریان آنان در مقایسه سالیان پیش به شدت کاهش یافته و مردم بیشتر از لباس های وارداتی استفاده می‌کنند. این محصول سنتی در استان‌های قندوز، بدخشان، فاریاب، جوزجان و سایر شهرهای ازبک نشین و کشورهای همسایه فروخته می‌شد. چپن لباس محلی بخشی از فرهنگ ساکنان شمال کشور است که از پنبه و پارچه‌های مختلف ساخته می‌شود و از جایگاه ویژه ای برخوردار است و مردم آن را به حیث لباسی ارزشمند به همدیگر هدیه می دهند. (خبرگزاری صدای افغان)

https://www.avapress.com/fa/news/261288/کمرنگ-شدن-بازار-صنعت-قدیمی-چپن-تخار

 برگزاری سیزدهمین «نمایشگاه بین‌المللی تقویت روند اقتصاد افغانستان» در کابل

سیزدهمین «نمایشگاه عمومی‌بین‌المللی تقویت روند اقتصاد افغانستان»،به ابتکار اتحادیه بازرگانان و سرمایه‌گذاران در همکاری با وزارت‌های صنعت و تجارت و اطلاعات‌ و‌ فرهنگ، در کابل برگزار شد. محمدعاطف داعی، مشاور حقوقی اتحادیه‌ بازرگانان و سرمایه‌گذاران، می‌گوید که این نمایشگاه با هدف بازاریابی برای محصولات داخلی و صنایع دستی، برگزار شده است. در این نمایشگاه بیش‌ از ۱۰۰ غرفه ایجاد شده و ۵۰ غرفه‌ آن، به زنان اختصاص یافته است. (خبرگزاری سلام وطندار)

https://swn.af/the-13th-international-exhibition-of-strengthening-afghanistans-economy-was-held-in-kabul/

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما