معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۹/۰۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۶۸

اخبار اقتصادی چین - شانگهای

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی شانگهای در هفته اول آذر ماه 1401 مندرج در رسانه‌های حوزه شرق چین به شرح زیر ارائه می‌گردد.

برگزاری پنجمین جشنواره جهانی توسعه با موضوع هوش مصنوعی درشهر خفی[1] مرکز استان آنخویی

از 17 نوامبر تا 20 نوامبر، پنجمین جشنواره جهانی توسعه در استادیوم ورزشی المپیک شهر خفی واقع در استان آنخوئی برگزار شد. در این رویداد با موضوع "هوش مصنوعی و اینترنت " به صورت آنلاین و آفلاین(حضوری) فعالیت هایی مانند آینده نگری صنعت دانشگاهی، گزارش زیست محیطی هوش دیجیتال، مجمع اجلاس صنعت، نمایشگاه علمی، مسابقه هوش مصنوعی، رابطه رفاه عمومی و هوش مصنوعی و استعدادهای هوش مصنوعی انجام شد. بر خلاف نمایشگاه‌های قبلی، مساحت محل برگزاری نمایشگاه علمی امسال مجددا ارتقا یافت و با مساحت کل بیش از 30000 متر مربع، 9 غرفه در حوزه‌های فناوری، صنعت، محیط زیست، بهداشت و آموزش برگزار شد. ضمن اینکه در این مرکز ورزشی، بیش از 1300 قطعه از محصولات هوش مصنوعی جمع آوری  و به نمایش گذاشته شد.

شناسائی ژن بهبود دهنده پروتئین ذرت توسط محققان چینی

یک گروه محقق چینی، ژن مفیدی را از ذرت وحشی شناسایی کرده اند که مسئول کنترل محتوای پروتئین این محصول بوده است.  این یافته‌ها که در مجله Nature منتشر شد، راه‌های جدیدی را برای افزایش پروتئین و کیفیت بذر برای اصلاح گیاهان آینده باز می‌کند. محققان مرکز علوم گیاهی مولکولی تحت آکادمی علوم چین (CAS) و دانشگاه شانگهای ژنی به نام تئوسینت با پروتئین بالا 9 (THP9) را بازیابی کردند که حدود 9000 سال پیش این پروتئین در ذرت از بین رفته بود. Teosinte، نوعی ذرت وحشی بوده که سه برابر بیشتر از گونه‌های مدرن ذرت، پروتئین دانه دارد.

این درحالیست که پرورش دهندگان نباتات معمولاً به نشاسته موجود در ذرت تمرکز می‌کردند و محتوای پروتئین را در درجه دوم مورد توجه قرار می دادند. بر اساس این مطالعه، THP9 می‌تواند آنزیمی را که نقش مهمی در متابولیسم نیتروژن بازی کند، رمزگذاری کند.

در آزمایشات مزرعه ای که در استان جزیره گرمسیری‌هاینان در جنوب چین انجام شد، سویه ذرت هیبرید شده با THP9 شاهد افزایش 12.7 درصدی پروتئین آن بود. به گفته محققان، کاربرد این سویه ممکن است به کارایی مصرف نیتروژن و امنیت غذایی کمک کند.

امکان اشتراک گذاری نوآوری‌های سرتاسر چین در «خیابان کوانتومی» شهر خفی استان آنخوئی[2]

در دو طرف جاده یونفی در شهر خفی بعنوان مرکز استان آنخوئی، ده‌ها شرکت فناوری کوانتومی وجود دارند که به طیف گسترده‌ای از نتایج علمی‌پیشرفته دست یافته‌اند. این جاده اکنون برای بسیاری از مردم چین به «خیابان کوانتومی» معروف است. همچنین در ماه آگوست یک مرکز کنترل شبکه شهری کوانتومی (MAN) در این شهر افتتاح شده که به لحاظ تعداد کاربران و برنامه‌های کاربردی در چین پیشتاز است. MAN با هشت سایت اصلی، 159 سایت زیرمجوعه و یک فیبر نوری به طول 1147 کیلومتر، امکان انتقال رمزگذاری شده داده‌ها را فراهم می‌کند و خدماتی را به دولت، بانک ها و شرکت ها ارائه می دهد.

پلتفرم های آنلاین هم که یکی برای  پردازش اطلاعات مربوط به دولت و دیگری برای خدمات کلان داده به شهرها، در شبکه کوانتومی  خفی راه اندازی شده اند. خدمات ارائه شده این مرکز در زمینه‌های مختلفی شامل امور مالی، بیوشیمی، پزشکی، تولید هوشمند و سایر زمینه‌ها می‌باشد. شرکت‌های فناوری کوانتومی در خیابان کوانتومی ابتدا یک زنجیره صنعتی را تشکیل داده‌اند که ارتباطات کوانتومی، اندازه‌گیری کوانتومی، محاسبات کوانتومی و اجزای کلیدی کوانتومی را پوشش می‌دهد. در سال 2021، ارزش خروجی شرکت‌های محاسبات کوانتومی هسته‌ای در منطقه فناوری پیشرفته Hefei، جایی که خیابان کوانتوم در آن قرار دارد، 577 میلیون یوان (حدود 81 میلیون دلار آمریکا) بود.

امضای توافقنامه همکاری آکادمی فناوری اطلاعات و ارتباطات چین و کمیسیون علوم و فناوری شانگهای برای توسعه 6G

آکادمی فناوری اطلاعات و ارتباطات چین و کمیسیون علوم و فناوری شانگهای روز سه شنبه 22 نوامبر در شانگهای توافقنامه همکاری در زمینه توسعه نوآوری 6G را امضا کردند. این همکاری شامل ایجاد استراتژی، توسعه فناوری، تست و پلتفرم‌های نوآوری می‌شود و 6G را به «پلی بین دنیای واقعی و دیجیتال» تبدیل می‌کند. طبق این توافقنامه میلیاردها کاربر از اتصالات بی سیم به روز شده، از جمله 5G، Wi-Fi، بلوتوث و خدمات آینده 6G  که در حدود سال 2030 در دسترس خواهند بود، بهره مند خواهند شد.خدمات جدید باعث افزایش سرعت ارتباطات سیار و بهینه سازی اتصالات بی سیم بین دستگاه‌های هوشمند مختلف می‌شود که در توسعه VR/AR و اتوماسیون صنعتی مفید است.  به گفته صاحبان صنعت، همکاری بین دو طرف توسعه 6G چین را تسریع خواهد کرد و به استراتژی شانگهای برای ساخت این کلانشهر به عنوان یک کلان شهر هوشمند و دیجیتال کمک می‌کند.

تا سال 2026، ارزش تجارت واقعیت مجازی چین بیش از 350 میلیارد یوان (48.6 میلیارد دلار) خواهد بود. بر اساس گزارش وزارت صنعت و فناوری اطلاعات، سرمایه گذاری واقعیت مجازی و واقعیت افزوده در چین در سال 2021 بیش از دو برابر شده است.

آغاز هفته بین المللی صنعت بیو داروی 2022 در شانگهای

هفته بین‌المللی صنعت بیو داروی شانگهای 2022 با موضوع «اتحاد و ارتقا برای آینده‌ای بهتر» از روز دوشنبه 21 آوریل آغاز شد و به مدت یک هفته ادامه خواهد داشت. در این رویداد شانگهای تعهد خود را مبنی بر حمایت از شرکت‌های داروسازی زیستی تجدید و چشم‌انداز بزرگی برای نوآوری‌های محلی ترسیم نمود که برای سلامت و تندرستی همه مردم مفید خواهد بود. این رویداد بعنوان یک پلت فرم حیاتی برای کمک به پیشرفت صنعت، عمل می‌کند. شانگهای همچنین آخرین چشم انداز صنعتی خود را با هدف تبدیل این کلانشهر به یک قطب صنعتی بیوفارما در سطح جهانی منتشر کرد. طبق این چشم انداز تا سال 2025، این کلانشهر قصد دارد یک صنعت تولید بیو دارو به ارزش 240 میلیارد یوان (35 میلیارد دلار آمریکا) داشته باشد که اندازه کل صنعت از 1 تریلیون یوان فراتر رود. تجارت بیو داروی شانگهای طی سه سال دو برابر شده و در سال 2021 به 760 میلیارد یوان رسیده است. همچنین هفت پارک صنعتی ویژه برای تشویق شرکت کنندگان به ایجاد ارتباط بهتر برای دستیابی به هم افزایی بیشتر راه اندازی شده و نیم میلیون متر مربع زمین صنعتی برای فروش یا اجاره به شرکت های پزشکی (که به دنبال راه اندازی کسب و کار در شهر هستند)، اختصاص داده شده است.

در این رویداد دو بیمارستان این شهر (بیمارستان Ruijin وابسته به دانشکده پزشکی دانشگاه شانگهای جیائو تونگ و بیمارستان Zhongshan وابسته به دانشگاه فودان)، به‌عنوان پایگاه‌های یکپارچه‌سازی و نوآوری صنعت و بهداشت و درمان شانگهای تعیین شدند. شانگهای در حال تبدیل شدن به یک مرکز ملی برای توسعه داروها و درمان‌های جدید است و این بخش می‌تواند در سال های آینده حتی بیشتر رشد کند.

شهرهای چین پیشرو در اقدامات اقلیمی

در حالی که شهرهای سراسر جهان برای انطباق با تغییرات آب و هوایی رقابت می‌کنند، یک سازمان بین المللی (C40) [3] گفته است که شهرهای چین در مقابله با تغییرات آب و هوایی تلاش و موفقیت قابل قبولی دارند. مارک واتس، مدیر اجرایی این سازمان، با اشاره به پیشرفت عمده بسیاری از شهرهای چین در برقی‌سازی وسایل نقلیه، اذعان نمود که  شهرهای چین در کاهش آب و هوا و سازگاری به طرق مختلف پیشرو هستند. از جمله شانگهای که با سازمان‌های بین‌المللی همکاری می‌کند تا بهترین شیوه‌های سازگاری آب و هوا را با شهرهای جهان به اشتراک بگذارد. در شنجن نیز  اتوبوس‌ها و تاکسی‌ها با خودروهای برقی جایگزین شده‌اند و این شهر حداقل 62000 خودروی برقی دارد.  واتس گفت چین همچنین تلاش‌های سریع و گسترده‌ای را برای بهبود بهره‌وری انرژی ساختمان‌ها انجام داده است. از آنجائی که بیش از نیمی از ساخت و سازهای جهان در حال حاضر در چین انجام می‌شود، بخش ساخت و ساز منطقه ای در شهرهای چین واقعاً می‌توانند منجر به کاهش انتشار گازهای گلخانه ای جهان شوند و تجربیات خود را برای شهرهای سراسر جهان به اشتراک بگذارند.

پکن، چینگدائو و نانجینگ، شهرهای آزمایشی C40 Clean Construction Accelerator هستند که با همتایان بین المللی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای در بخش ساخت و ساز و کاهش کربن در سطح شهر کار می‌کنند.

[1] Hefei

[2] Anhui

۳. سازمان بین المللی غیرانتفاعی متشکل از متخصصان بسیاری از شهرهای دنیا که در اقداماتی برای مقابله با بحران همکاری می‌کنند.

متن دیدگاه