معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۸/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۹۰

اخبار اقتصادی روسیه - جمهوری تاتارستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی روسیه (جمهوری تاتارستان) در هفته چهارم آبان ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این منطقه به شرح زیر ارائه می‌گردد.

افزایش مقاصد به سمت مشترک المنافع و داخل کشور از فرودگاه بین المللی قازان

مدیر بازرگانی فرودگاه بین المللی قازان اعلام کرد که تعداد مقاصد از فرودگاه قازان به سمت کشورهای مشترک المنافع در سال 2022 افزایش 50 درصدی و به سمت داخل کشور افزایش 20 درصدی را تجربه کرده است. در عین حال، تعداد مقاصد به سمت کشورهای خارجی دور و غیر دوست کاهش پیدا کرده است

 

افزایش 1.5 برابری میزان تجارت الکترونیک در روسیه

اتحادیه شرکت های تجارت الکترونیک روسیه با عضویت بزرگترین بازارگاه‌های مجازی و شرکت های این حوزه که حدود 70 درصد از بازار تجارت روسیه را تشکیل می دهند، اعلام کرد که میزان تجارت الکترونیک طی 9 ماه سال 2022 افزایش 1.5 برابری نسبت به دوره مشابه سال گذشته را نشان داده  و 3.5 تریلیون روبل رسیده است. کالاهای با بیشترین تقاضا عبارتند از: لوازم خانگی و کالاهای دیجیتال 21 درصد از کل فروش، مبلمان و لوازم جانبی 18.3 درصد، لباس و کفش 14.4 درصد، محصولات غذایی 13.5درصد، کالاهای برای زیبایی 7.6 درصد. در عین حال، تجارت فرامرزی تنها 3.8  درصد از مبادلات تجارت الکترونیک را تشکیل می دهد. از نظر استان‌های روسیه، شهر مسکو بزرگترین سهم در مبادلات تجارت الکترونیک (19.9 درصد) را دارد و جمهوری تاتارستان مقام 9 (1.9 درصد).

مقام پنجم تاتارستان در رتبه بندی ملی توسعه علمی فناوری

«رتبه بندی ملی توسعه علمی فناوری در استان‌های روسیه در سال 2021» در جلسه شورای دولتی در امور علوم به ریاست «دمیتری چرنیشنکو» معاون نخست وزیر روسیه و با حضور رستم مینّیخانوف رئیس جمهور تاتارستان برگزار شد. معیارها و شاخص های رتبه بندی مانند تعداد شهروندان دخیل در حوزه علمی، تعداد پژوهشگران زیر 29 سال، هزینه‌های داخلی استان‌ها برای تحقیق و توسعه، میزان استفاده از فناوری‌های بومی‌توسط شرکت های افتصادی واقعی و ... به 3 بخش تقسیم بندی شده است که عبارتند از نهاد های دولتی، محیط انجام کسب و کار دانش بنیان، محیط فعالیت های پژوهشگران. مسکو، سنت پترزبورگ و استان تومسک به ترتیب مقام اول، دوم و سوم گرفته اند و جمهوری تاتارستان مقام پنجم را از آن خود کرد.

 

وزیر صنعت روسیه: کارخانه سولرس در تاتارستان تا آخر نوامبر فعالیت خود را از سر می‌گیرد

دنیس مانتوروف وزیر صنایع و تجارت روسیه در جلسه با حضور ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه با محوریت خودروسازی در خصوص راه اندازی مجدد کارخانه موسکویچ (تا آخر ماه نوامبر) در مسکو و کارخانه سولرس در تاتارستان خبر داد. شرکت سولرس و شرکت فورد آمریکا در سال 2012 تولید مشترک خودرو در منطقه ویژه اقتصادی آلابوگا تاتارستان راه اندازی کردند. از 3 مارس 2022 کارخانه به علت تصمیم شرکت فورد در مورد ترک بازار روسیه تعطیل شد. مدیر عامل مجموعه سولرس اعلام کرد که این شرکت در نظر دارد خودروی تجاری با برند خود تولید کند و تولید بعضی از قطعات که در روسیه ساخته نمی‌شود، را بومی سازی نماید.

 

توافق نامه در خصوص مشارکت راهبردی بین فرودگاه قازان و شرکت هوایی نورد ویند

شرکت هوایی نورد ویند و فرودگاه بین المللی قازان یادداشت توافق در خصوص مشارکت راهبردی را در حاشیه همایش «هفته حمل و نقل 2022» امضاء نمودند. در متن سند فوق، تاکید بر این نکته شد که نورد ویند، فرودگاه قازان را به عنوان قطب خود توسعه می‌بخشد و طرفین در خصوص راه اندازی 30 پرواز داخلی و بین المللی، افزایش فرکانس پرواز جاری، استقرار 3 هواپیما در فصل کنونی و 8 هواپیما تا تابستان 2024 توافق کردند.

 

معافیت برای شرکت مدیریتی مناطق ویژه اقتصادی تاتارستان در پرداخت مالیات بر دارایی 

شرکت های مدیریتی پارکهای صنعتی جدید که زیر مجموعه مناطق ویژه اقتصادی تاتارستانی (یعنی منطقه ویژه اقتصادی آلابوگا) می‌باشند، در سال های 2025-2023 کاملا از پرداخت مالیات بر دارایی معاف می‌شوند و برای سال 2-26-2028 تخفیف 50 درصدی برای آنها در نظر گرفته شده است. این اصلاحات در خصوص قانون مالیات بر دارایی‌ها توسط نمایندگان پارلمان تاتارستان اتخاذ شده است. وزیر اقتصاد تاتارستان در سخنرانی خود به این نکته اشاره کرد که معافیت های 10 ساله برای پرداخت مالیات بر دارایی که مطابق با مجموعه قوانین مالیاتی روسیه به آلابوگا ارائه شد، بزودی تمام می‌شوند و چون در سطح فدرال این تسهیلات تمدید نشد، مقامات جمهوری این اصلاحات را جهت ارائه تسهیلات از طرف جمهوری و تشویق از رشد اقتصادی طراحی کرده اند.

 

وزارت کشاورزی و غذای جمهوری تاتارستان نتایج دامپروری 10 ماهه سال 2022 را اعلام نمود

وزارت کشاورزی و غذای جمهوری تاتارستان نتایج صنعت دامپروری در 10 ماهه سال 2022 را منتشر کرد. این نشست توسط لنار گاریپوف معاون وزیر کشاورزی و غذا جمهوری تاتارستان برگزار شد. سیرن نیگماتزیانوف، رئیس بخش توسعه دامداری در سخنان خود به مسائل مربوط به تولید شیر و گوشت و همچنین تحلیل کار مزارع پرداخت. تاکنون، تعداد دام در جمهوری 635 هزار راس، شامل: گاو - 224 هزار راس، خوک - 455 هزار راس، گوسفند - 47 هزار راس، اسب - 19.2 هزار سر، طیور - 15.4 میلیون راس می‌باشد. همچنین حدود 129 هزار هکتار آفتابگردان، 25 هزار هکتار ذرت برداشت شده است. سپس مارات آزاتوویچ وضعیت بازار لبنیات را عنوان نمود. جمهوری تاتارستان روزانه 5662 تن شیر تولید می‌کند که 4108 تن آن توسط تشکل های کشاورزی و 1554 تن در مزارع خصوصی تولید می‌گردد.

جمهوری تاتارستان از نظر برداشت ناخالص غلات و حبوبات در فدراسیون روسیه در رتبه شانزدهم قرار دارد. در پایان سال 2021،میزان 2353 هزار تن غلات و حبوبات در جمهوری تولید شد.

جمهوری تاتارستان در تولید شیر مقام اول را در فدراسیون روسیه به خود اختصاص داده است. متوسط تولید شیر هر گاو از ژانویه تا اوت 2022 در جمهوری تاتارستان به 4761 کیلوگرم رسید. در 11 ناحیه جمهوری تاتارستان، تولید شیر از سطح متوسط جمهوری تجاوز می‌کند. در مناطقی چون: آتنینسکی، مامادیشسکی، سابینسکی، کوکمورسکی، منزلینسکی، بالتاسینسکی، موسلیوموفسکی، یلابوگا، بوگولمینسکی، نیژنکامسکی، آکتانیشسکی.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما