معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۸/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۱۰

اخبار اقتصادی ترکمنستان - مرو

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکمنستان (استان‌های ماری به مرکزیت مرو و لباب) در هفته دوم آبان ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

ژانویه تا سپتامبر: گردش مالی غیر نقدی در ترکمنستان از 10 میلیارد منات گذشت.

خبرگزاری بیزنس ترکمنستان: حجم کل گردش غیرنقدی کارت های بانکی در ترکمنستان از ژانویه تا سپتامبر ماه سال جاری میلادی بالغ بر 10 میلیارد و 305 میلیون و 967 هزار و 364 منات بوده است.

بر اساس اعلام اداره اتوماسیون بانکی بانک مرکزی، حجم کل پرداخت‌های غیرنقدی انجام شده از طریق پایانه‌ها در تاریخ‌های ذکر شده بالغ بر 9 میلیارد و 650 میلیون و 261 هزار و 16 منات بوده است.

بر اساس اعلام بانک مرکزی ترکمنستان، میزان پرداخت‌های انجام شده در بازه زمانی ژانویه تا سپتامبر 2022 میلادی از طریق سامانه تجارت الکترونیکی بالغ بر 428 میلیون و 686 هزار و 873 منات و 10 میلیون و 420 هزار و 871 منات از طریق سامانه موبایل بانک بوده است.

همچنین مجموع پرداخت های غیرنقدی انجام شده از طریق دستگاه‌های خودپرداز بالغ بر 196 میلیون و 188 هزار و 557 منات و یک میلیون و 270 هزار و 188 منات از طریق سامانه اینترنتی بانک بوده است.

علاوه بر این، بر اساس اعلام این بانک، 19 میلیون و 139 هزار و 859 منات پرداخت غیرنقدی از طریق سامانه پایانه خلق بانک انجام شده است.

همانطور که پیش از این نسخه اینترنتی "بیزنس ترکمنستان" گزارش داده بود، حجم کل گردش غیرنقدی کارت های بانکی در ترکمنستان از ژانویه تا اوت سال جاری میلادی بالغ بر 9 میلیارد و 23 میلیون و 507 هزار و 941 منات بوده است.

 

حجم معاملات ارزی در بورس ترکمنستان از مرز 54.2 میلیون دلار گذشت.

خبرگزاری ترکمن پورتال: به گزارش خبرگزاری دولتی ترکمنستان، مجموع معاملات بورس کالا و مواد اولیه ترکمنستان در هفته گذشته بیش از 54 میلیون و 250 هزار دلار آمریکا بوده است. در این مزایده 16 معامله به ثبت رسید.

کارآفرینان امارات متحده عربی، ترکیه، افغانستان، ازبکستان و سایر کشورها برای ارز خارجی، سوخت دیزل تصفیه شده، نفت سفید هوانوردی و گاز مایع تولید شده در مجتمع پالایشگاه‌های نفت ترکمن باشی را خریداری کردند.

نمایندگان محافل تجاری از امارات، نخ پنبه ای را به مبلغ 2 میلیون860 هزار منات خریداری کردند.

 

 از ترکمنستان برای شرکت در شورای سران دولت های سازمان همکاری شانگهای دعوت شد.

خبرگزاری اورینت: بیست و یکمین نشست شورای سران دولت (نخست وزیران) کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در روز سه شنبه اول نوامبر از طریق لینک ویدیویی برگزار شد. لی کچیانگ، نخست وزیر چین، ریاست این نشست را که توسط پکن تدارک دیده شده بود برعهده داشت. نشست مذکور با حضور سران دولت و نمایندگان کشورهای عضو و ناظر، و همچنین روسای مؤسسات دائمی سازمان همکاری شانگهای، کمیته‌های صنعتگران، کنسرسیوم‌های بانکی، نمایندگان مؤسسات و سازمان‌های بین‌المللی مانند UNESCAP برگزار شد.

خوجامورات گلدیمرادوف معاون رئیس کابینه وزیران ترکمنستان به عنوان میهمان به دعوت رئیس جلسه در این نشست شرکت کرد.

در این نشست بر اهمیت تقویت همکاری‌ها در زمینه امنیت غذایی و انرژی، تغییرات آب و هوایی، تجارت و سرمایه گذاری، تعامل حمل و نقل و توسعه کریدورهای ترانزیتی تاکید شد.

خاطرنشان شد که در اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای سمرقند که در سپتامبر سال جاری میلادی برگزار شد، همه طرف ها به اجماع جدیدی در مورد توسعه سازمان همکاری شانگهای دست یافتند. پست ریاست شورای سران دولت های سازمان همکاری شانگهای به قرقیزستان رسید.

 

 ناپکو ترکمنستان 5 درصد از سهام دراگون اویل را در اشتراک تولید در میدان چلکن را به دست آورد.

خبرگزاری اورینت: به گزارش رسانه آرگوس، شرکت ملی نفت و گاز ترکمنستان ناپکو 5 درصد از سهام دراگون اویل متعلق به دولت دبی را در یک قرارداد اشتراک تولید میدان چلکن به دست آورده است.

ماکسات پیرلیف، مدیرعامل ناپکو به این نشریه گفت که شرکت های مذکور،این قرارداد را در جریان کنفرانس OGT-2022 در عشق آباد امضا کردند.

ترکمنستان به طور فعال با غول های جهانی نفت و گاز مانند Mitro International، Eni، Vitol همکاری می‌کند و ایده تولید مشترک نفت، پردازش و صادرات منابع انرژی به بازارهای غربی را ترویج می‌کند.

نفت تولید شده تحت قراردادهای اشتراک تولید در مناطق قراردادی در مجتمع پالایشگاه نفت ترکمن باشی با تمرکز بیشتر بر صادرات به اروپا در ترانزیت از طریق آذربایجان و گرجستان فرآوری می‌شود.

 

مرکز استراتژی توسعه چشم انداز دیجیتالی شدن در کشورهای آسیای مرکزی را ارزیابی کرد.

خبرگزاری اورینت: مرکز استراتژی توسعه، واقع در ازبکستان، مشکلات اصلی و چشم انداز استراتژی‌های دیجیتالی سازی ملی "پنج" کشورهای آسیای مرکزی را تشریح کرد.

براساس تشریح این مرکز، مدرن‌سازی و کاربرد فناوری‌های دیجیتال می‌تواند اقتصادهای ملی کشورهای منطقه را به طور کامل در سیستم اقتصاد جهانی ادغام کند.

این مرکز بر اساس نتایج مطالعه هر یک از استراتژی‌های ملی، جنبه‌ها و ویژگی‌های اصلی زیر را شناسایی کرد:

-کشورهای آسیای مرکزی در حال اجرای پروژه‌های بلندپروازانه در زمینه فناوری‌های دیجیتال برای ایجاد فضای اطلاعاتی واحد و جامعه ای با ابزارهای اقتصادی مدرن هستند.

- کاهش شکاف دیجیتال در سطوح ملی و منطقه ای باید در اولویت استراتژی توسعه کشورهای آسیای مرکزی باشد.

- پیاده سازی شیوه‌های تبادل تجربه در سطح قانونگذاری باید به عنوان مبنایی برای همکاری‌های دوجانبه ثمربخش بین کشورهای منطقه باشد.

- کشورهای منطقه باید برای انتقال دیجیتال بخش خصوصی تلاش کنند.

- دولت های منطقه باید به تضمین دسترسی مردم به فناوری اطلاعات و ارتباطات و اینترنت ادامه دهند.

مرکز استراتژی توسعه یک سازمان غیردولتی غیرانتفاعی است که یکی از بزرگترین بسترهای گفتگو در منطقه و زیر نظر موسسه مستقل نظارت بر تشکیل جامعه مدنی و همچنین موسسات تحقیقاتی ازبکستان و بخش ها است.

 

ژاپن قصد دارد در ماه دسامبر از وزرای خارجه کشورهای آسیای مرکزی دعوت کند.

خبرگزاری اورینت: رسانه‌های ژاپنی روز چهارشنبه گزارش دادند که ژاپن قصد دارد در ماه دسامبر میزبان وزرای خارجه پنج کشور آسیای مرکزی باشد.

به طور خاص، روزنامه یومیوری شیمبون (در نسخه انگلیسی - ژاپن نیوز) به نقل از منابعی در دولت ژاپن گزارش داد که دولت در حال بررسی امکان برگزاری نشستی در ماه دسامبر بین یوشیماسا هایاشی وزیر امور خارجه ژاپن و همکارانش از پنج کشور آسیای مرکزی - قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان است.

انتظار می رود این دیدار در توکیو برگزار شود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما