معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۸/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۳۳

اخبار اقتصادی ترکمنستان-عشق آباد

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکمنستان در هفته اول آبان ماه 1401 به نقل از رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد

بورس ترکمنستان در هفته گذشته

بنا به اعلام رسانه‌های ارتباط جمعی ترکمنستان ، در هفته گذشته 49 معامله در مزایده بورس کالا و مواد اولیه این کشور به ثبت رسیده است. کارآفرینانی از کشورهای امارات متحده عربی، ترکیه ، ازبکستان و افغانستان با ارز خارجی، بنزین، نفت سفید تولید شده در مجتمع پالایشگاه‌های نفت ترکمن باشی را خریداری کردند. علاوه بر این تاجران افغانستانی ، مبادرت به خرید گاز مایع از کنسرن دولتی ترکمن گاز نمودند.

علاوه بر این تجاری از کشورهای امارات، ترکیه، قرقیزستان و ارمنستان نخ پنبه، ریشه شیرین بیان خشک را با ارز خارجی خریداری کردند. نمایندگان محافل تجاری از کشورهای امارات متحده عربی و جمهوری ترکیه نخ پنبه ای را به ارزش بیش از 13 میلیون منات نیز خریداری نمودند. مبلغ کل معاملات بالغ بر 55 میلیون و 399 هزار و 550 دلار آمریکا اعلام شده است.

سهم شرکت های خصوصی در اقتصاد ولایت لباب

شرکت های خصوصی در حال تقویت جایگاه خود در اقتصاد ولایت لباب ترکمنستان هستند، بطوری که تقریباً دو سوم محصولات تولیدی در این ولایت ، متعلق به آنها می‌باشد. به گزارش روزنامه «ترکمنستان بی‌طرف»، بنگاه‌های صنعتی ولایت لباب در 6 ماهه نخست سال 2022 بالغ بر 9 میلیارد و850 میلیون منات محصول تولید کرده‌اند که از این میزان بیش از 6 میلیارد و 425 میلیون منات سهم تولیدکنندگان خصوصی بوده است. بر این اساس، ارزش محصولات تولید شده توسط شرکت های دولتی بیش از 3 میلیارد و 425 میلیون منات گزارش شده است.

روزنامه مزبور اعلام کرده که در حوزه تجارت خرده فروشی نیز آمار مشابهی به دست آمده است. حجم گردش مالی در ولایت لباب در نیمه اول سال جاری به بیش از 6 میلیارد و 623 میلیون منات رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 10.5 درصد افزایش داشته است. همچنین بیش از 90 درصد از رقم فوق ، یعنی 5 میلیارد و 970 میلیون منات متعلق به بخش خصوصی می‌باشد.

افزایش دو برابری حقوق در ترکمنستان در 7 سال آینده

بنا بر اظهارات آتاجان آتایف، رئیس بخش توسعه استراتژیک و پایدار وزارت دارایی و اقتصاد ترکمنستان، سطح دستمزدها در ترکمنستان باید در 7 سال آینده بالغ بر 1.8 برابر افزایش یابد. این پیش‌بینی در برنامه ریاست جمهوری برای توسعه اجتماعی-اقتصادی ترکمنستان طی سال‌های 2028-2022 منعکس شده است.

چنین رشدی از طریق اجرای اهداف پیش بینی شده در برنامه، از جمله ساخت شرکت های جدید که محصولات جایگزین واردات و صادرات محور تولید می‌کنند، افزایش گردش مالی تجارت خارجی، توسعه بخش حمل و نقل و ارتباطات و غیره حاصل می‌شود. در نتیجه اقدامات انجام شده در ترکمنستان طی هفت سال آینده باید حدود 30 هزار شغل جدید ایجاد شود. همچنین برنامه ریزی شده است تا مساحت سرانه مسکونی 102.2٪ افزایش یابد.

شایان ذکر است، قرار است تا سال 2028، 10 بیمارستان مدرن، 40 موسسه پیش دبستانی، 54 مدرسه متوسطه، 4 موسسه آموزش عالی در ترکمنستان ساخته شود. در مجموع، حدود 278.9 میلیارد منات برای توسعه اجتماعی-اقتصادی و اجرای پروژه‌های جدید اختصاص خواهد یافت.

تولید حدود 566 هزار تن کود کاربامید توسط کارخانه «قارابوغازکاربامید»

کارخانه «قارابوغازکاربامید» واقع در شهر قارابوغاز در استان بالکان، در نیمه اول سال 2022 مجموعاً 565.9 هزار تن کود کاربامید تولید کرده است. تولید شش ماهه این شرکت ، نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است.

کارخانه «قارابوغازکاربامید» قادر است سالانه یک میلیون و 155 هزار تن کاربامید و 660 هزار تن آمونیاک سینتتیک تولید کند. در این کارخانه «سوخت آبی (گاز)» ماده اولیه اصلی می‌باشد. بنا بر اظهارات متخصص بخش کاربامید این کارخانه ، مواد اولیه بومی مورد استفاده در تولید، سبب کاهش قابل توجه هزینه‌های تولید می‌شود. این کارخانه در سال 2021 حدود 989 هزار و 111 تن کود کاربامید و بیش از 570 هزار و 466 تن آمونیاک مایع تولید کرده است.

تولید روزانه بیش از سی هزار تخم مرغ در شرکت «Eşret»

به گزارش وبسایت نشریه "ترکمنستان: عصر طلایی"، تعداد شرکت های تولید کننده محصولات صنعتی و غذایی در ترکمنستان در حال افزایش است. طبق ارزیابی نشریه مذکور، یکی از شرکت های کشور، انجمن کشاورزی «Eşret» در ناحیه چارجوی ولایت لباب می‌باشد. شایان ذکر است، بیش از 30000 مرغ در مرغداری مدرن شرکت نگهداری می‌شوند و لذا روزانه بیش از 30000 تخم مرغ تولید می‌شود.

علاوه بر این، در زمین‌های کشاورزی اجاره شده توسط شرکت (به مدت 99 سال) به منظور تغذیه پرندگان گندم، ذرت، ارزن و سویا کشت می‌شود. این امر امکان کاهش هزینه تولید و عرضه آن به مردم را با قیمتی مقرون به صرفه فراهم می‌کند.

تولید ماهانه 6 تن قارچ توسط شرکت ترکمن

بر اساس گزارش نشریه «ترکمنستان: عصر طلایی»، شرکت «Tiz hyzmat» واقع در ترکمن آباد که در زمینه پرورش قارچ شامپینیون (قارچ دکمه ای) تخصص دارد روزانه 200 کیلوگرم قارچ جمع آوری می‌کند. برداشت ماهانه این شرکت به 6 تن می رسد. شرکت مذکور اولین برداشت قارچ را در نوامبر سال گذشته انجام داده و در آن زمان هر ماه 3 تن محصول برداشت شده که امروز این رقم تقریباً رشد دو برابری را نشان می دهد.

لازم به ذکر است، میسلیوم قارچ از فرانسه وارد می‌شود. بستر غذایی برای میسلیوم (کمپوست) نیز از روسیه و ایران وارد می‌شود، اما جایگزین آن در حال توسعه است. قارچ ها پس از برداشت در یخچال های مخصوص نگهداری می‌شود که این امکان را فراهم می‌کند تا محصولات را به صورت منظم به مراکز فروش در سراسر کشور تحویل داد. این شرکت ترشی قارچ نیز تولید می‌کند.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما