معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۸/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۴۷

اخبار اقتصادی قطر

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی قطر در نیمه اول آبان 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

اظهارات رئیس اتاق بازرگانی قطر

به گفته رئیس اتاق بازرگانی قطر جام جهانی فرصتی برای توسعه منابع اقتصادی، جذب سرمایه گذاری خارجی و تقویت نقش بخش خصوصی بوده و در این میان بخش هواپیمایی، گردشگری، هتل داری و خدمات حمل و نقل شهری بیشترین بهره را خواهند برد. در این بین وزارت تجارت، 1000 فرصت شغلی را برای فعال سازی بخش کار و کارگران ایجاد کرده و به دنبال حمایت از کارگران خارجی و تأمین مسکن مناسب برای آنان هستیم.

امضای قرارداد مشارکت با شرکت شل

امضای قرارداد مشارکت با شرکت شل در پروژه توسعه میدان گازی شمال ـ جنوب قطر که تولید سالانه این بخش را از 16 ملیون تن به 126 ملیون تن افزایش خواهد داد.

تعداد اتاقهای هتلینگ قطر تا سال 2025

طبق پیش بینی مؤسسه بین المللی نایت فرانک تعداد اتاقهای هتلینگ قطر تا سال 2025 به 56 هزار اتاق خواهد رسید. با این احتساب تا سال 2030 سهم بخش گردشگری در سود خالص ملی به 55 ملیارد دلار خواهد رسید.

اختصاص یارانه به شمار جدیدی از کالاهای قطری

طبق تصمیمات متخذه بزودی به شمار جدیدی از کالاهای قطری برای تشویق تولیدکنندگان داخلی یارانه اختصاص می‌بابد.

نشست قائم مقام وزیر امور خارجه قطر

دکتر الحمادی، مقام وزیر امور خارجه قطر در نشستی با سفرای کشورهای عضو اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (آ سه آن) به بررسی همکاری میان دولت قطر و این اتحادیه پرداخته و برخی مسائل مهم تبیین و بررسی شد.

اظهارات وزیر انرژی قطر

وزیر انرژی قطر با مشارکت در بیست و چهارمین نشست وزارتی مجمع کشورهای صادرکننده گاز اعلام کرد که تنش­های اخیر در عرصه جهانی موجب شده تا سوخت و نحوه تأمین انرژی به دو فاکتور اساسی برای تداوم توسعه اقتصادی تبدیل شود. بحران جهانی کنونی موجب شده تا گاز طبیعی به موضوع اول مذاکرات جهانی در خصوص انرژی تبدیل شود. اکنون نه تنها بسیاری به نقش روزافزون گاز در اقتصاد معترفند بلکه گاز می ­تواند فرصت­های بزرگی برای تأمین امنیت انرژی کشورها ایجاد کند. این مقام قطری در حاشیه این نشست با همتای روسی خود نیز دیدار داشته و در خصوص راه­های همکاری میان روسیه و قطر در زمینه تأمین سوخت جهانی تبادل نظر کردند.

انعقاد قراردادی توسط هواپیمایی قطر ایرویز

هواپیمایی قطر ایرویز قراردادی را مبنی بر خرید 25 ملیون گالون آمرکایی سوخت پایدار با شرکت «GevoInc» به امضا رساند. قطر با دریافت این سوخت و ترکیب آن با سوخت فسیلی کنونی سالانه 5 ملیون گالون از این سوخت را به مصرف خواهد رساند. قطر به دنبال آن است که تا سال 2030 تا حدود 10 درصد، سوخت فسیلی مصرفی را با سوخت پایدار جایگزین کند.

امضای قرارداد شراکت استراتژیک شرکت smc با شبکه bein قطر

شرکت smc که مقر اصلی آن در ریاض است با امضای قرارداد شراکت استراتژیک با شبکه bein قطر به شریک رسانه ای انحصاری شبکه «بین» در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا تبدیل شد. این قرارداد شامل تمام کانال­های «بین» از جمله کانال­های ورزشی «بین اسپرت» (پخش کننده رسمی مسابقات جام جهانی 2022) در زمان جام جهانی، قبل و بعد از آن تا سال 2030 می ­شود.

مشارکت رسمی‌بخش دولتی  قطر در نمایشگاه جهانی (اکسپو اوساکا 2025)

دولت قطر قرارداد مشارکت رسمی‌بخش دولتی در نمایشگاه جهانی (اکسپو اوساکا 2025) را که از 13 آوریل تا 13 اکتبر 2025 در شهر اوساکای ژاپن برگزار خواهد شد، به امضا رساند. مشارکت قطر در این رویداد در راستای تحکیم روابط همکاری تجاری، صنعتی و سرمایه گذاری با کشورهای مختلف شرکت کننده است تا از این طریق بهترین شرایط برای حمایت از بخش­های اقتصادی، صنعت، تجارت و گردشگری فراهم آید. بدون شک مشارکت تجار و شرکت های قطری در این نمایشگاه ضمن تحکیم روابط همکاری با ژاپن آغازی برای تأسیس شرکت­ها و پروژه‌های بخش­های مختلف قطر در ژاپن خواهد بود؛ به ویژه اینکه شهر اوساکا مرکز اصلی فعالیت های تجاری ژاپن است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما