معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۸/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۸۵

اخبار اقتصادی چین - گوانجو

برخی از مهمترین اخبار و تحولات اقتصادی جنوب چین در هفته دوم آبان ماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

9 شرکت گواندونگ برنده جایزه ملی تولید در زمینه‌های تخصصی

دپارتمان صنعت و فناوری اطلاعات استان گواندونگ فهرست دسته هفتم جایزه ملی تولید در زمینه‌های تخصصی را در ۲۶ اکتبر منتشر کرد. 27 شرکت گواندونگ در دسته‌های قبلی انتخاب شده اند. 

9 شرکت گواندونگ (بدون احتساب شهر شنجن) در این لیست شامل شرکت فن آوری نوری Dongguan Yutong ، شرکت فناوری ریسونگ، سیستم های مخابراتی کومبا، شرکت مواد جدید گوانجو لوشان، شرکت فناوری برق جوهای یونیتک، شرکت ماشین آلات بسته بندی گوانجو، PHNIX، شرکت ابزار دقیق GKG، و شرکت لوازم خانگی گالانز می‌باشند.

شرکت های فوق بیشتر در منطقه دلتای رودخانه مروارید، ۵ شرکت در گوانجو، ۲ مورد در دون‌گوان، ۱ شرکت در جوهای و ۱ شرکت در فوشان مستقر می‌باشند. این جایزه برای شرکت هایی است که در بلندمدت بر روی یک بازار تولیدی خاص با فناوری یا فرایند پیشرو متمرکز شده اند. آن‌ها سه سهم برتر بازار یک محصول واحد را در سراسر جهان دارند.

زمینه‌های کلیدی شامل نسل جدید فناوری اطلاعات، ساخت تجهیزات، مواد جدید، خودروهای انرژی جدید و هوشمند، انرژی جدید، حفاظت از انرژی و محیط زیست می‌باشند.

جذب بیش از 10 میلیون بازدید کننده آنلاین به نمایشگاه کانتون

یکصد و سی و دومین نمایشگاه صادرات و واردات چین –گوانجو (نمایشگاه کانتون) که در ۱۵ اکتبر به صورت آنلاین آغاز شد، تا ۲۴ اکتبر بیش از 35 هزار غرفه دار و 510 هزار خریدار خارجی از کشور از ۲۲۹ کشور را به خود جلب کرده است. وب گاه رسمی این نمایشگاه همچنین ۱۰.۴۲ میلیون بازدیدکننده را به خود جلب کرد. شو بینگ، سخنگوی نمایشگاه گفت:" این نمایشگاه شاهد رکورد تاریخی در تعداد غرفه داران و محصولات آنها بوده است. از نظر تعداد غرفه شاهد افزایش 40 درصدی و از نظر تعداد محصولات با افزایش 10 درصدی نسبت به دوره قبل نمایشگاه مواجه هستیم."

در مورد همکاری‌های بین المللی، هم اکنون این نمایشگاه دارای ۱۷۷ شریک جهانی در سازمان‌های صنعتی و تجاری است. در میان خریداران خارج از کشور حدود 285 هزار نفر از کشورهای در امتداد کمربند-راه بودند، که ۵۵ درصد از کل خریداران را تشکیل می دهند.

این نمایشگاه همچنین مجموعه ای از رویدادهای تبلیغاتی را راه اندازی کرده است که از آن جمله می‌توان به بیش از ۸۰ رویداد «پل تجاری» اشاره کرد. این رویدادها ۴۶ بازار بزرگ در سراسر جهان از جمله آمریکا، آلمان، فرانسه و ۲۶ کشور کمربند-راه و همچنین هنگ کنگ را در بر می‌گرفت.

این نمایشگاه 5 سیستم عامل تجارت الکترونیکی فرامرزی و 132 منطقه آزمایشی را در وب سایت خود بارگذاری کرده تا راه‌های بیشتری برای کاوش در بازار به شرکت ها ارائه دهد.

همکاری شرکت های اتریشی با شرکت های شنجن در تولید خودروهای برقی

یک هیات تجاری متشکل از ۱۶ بنگاه اتریشی سرمایه گذار در چین، به ریاست بریگیت مور، سرکنسول اتریش در گوانجو، به مدت دو روز از شنجن بازدید نمود. این هیئت 35 نفره از سه خودروساز شنجن - BYD ، Skywell Shenzhen Vehicles و Baoneng Group - بازدید کرد و در سمینارهایی برای کسب اطلاعات در مورد محیط کسب و کار و توسعه صنعت خودروی انرژی جدید (NEV) شهر شرکت نمود.

این فعالیت اولین دور از سفرهای بین المللی در شنجن بود که توسط شهرداری شنجن و کمیته شنجن شورای ترویج تجارت بین المللی چین (CCPIT)  سازماندهی شده بود تا به بنگاه‌های محلی برای گسترش پیوندهای جهانی کمک نماید. سرکنسول اتریش در جریان مصاحبه ای گفت که بنگاه‌های اتریشی با توسعه خودروهای انرژی جدید (الکتریکی) در چین توجه خود را به جنوب چین معطوف نموده اند. بنگاه‌های اتریشی امیدوارند همکاری با این سه خودروساز در شنجن را از نظر ساخت، قطعات یدکی و لجستیک تقویت کنند.

به گفته مور، اتریش پتانسیل زیادی در ساخت هوشمند، مخابرات، اطلاعات کوانتومی و پزشکی دارد. نقاط قوت کسب و کار آن در چنین زمینه‌هایی مصادف با تلاش شنجن برای ساخت خوشه‌های صنعتی  ۲۰+۸ می‌باشد. شنجن در ماه ژوئن سال جاری دستورالعمل هایی در مورد توسعه خوشه‌های صنعتی در حال ظهور استراتژیک و پرورش صنایع آینده صادر کرد. ۲۰ خوشه صنعتی در حال ظهور استراتژیک زمینه‌هایی مانند شبکه و ارتباطات، نیمه‌هادی‌ها و مدارهای یکپارچه، صفحه نمایش ویدئویی با کیفیت بالا، پایانه‌های هوشمند، حسگرهای هوشمند، خدمات نرم افزاری و اطلاعاتی، خلاقیت دیجیتال، مد، ماشین ابزار و رباتیک هوشمند را پوشش می دهند.

هشت جهت توسعه عمده برای صنایع آینده شناسایی شده شامل زیست شناسی مصنوعی، بلاک‌چین، ژنتیک، فناوری‌های هوافضا، علوم اعصاب و هوش الهام گرفته از مغز، اکتشافات زیرزمینی، ارتباطات و محاسبات نوری و اطلاعات کوانتومی است.

رشد 3.3 درصدی تولید ناخالص داخلی شنجن طی 9 ماه سال جاری

طبق داده‌های منتشر شده توسط اداره آمار شهرداری شنجن، تولید ناخالص داخلی شنجن در 9 ماه سال جاری در حدود 2.3 تریلیون یوان (321 میلیارد دلار) بود که 3.3% رشد یافت. ارزش افزوده بخش کشاورزی و صنعت طی این دوره به ترتیب بالغ بر 836.46 میلیارد یوان و 1.45 تریلیون یوان بود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 5.2 درصد و 2.2 درصد افزایش داشته است.

ارزش افزوده خودروسازی، استخراج نفت و گاز، ساخت تجهیزات ویژه، کامپیوتر، ارتباطات و دیگر صنایع تولید تجهیزات الکترونیکی به ترتیب 105.9%، % ، 7% و 3.9% رشد داشته است. ارزش تولید محصولات با فناوری بالا مانند خودروهای انرژی جدید، شارژر، تلفن‌های هوشمند 5G و هواپیماهای بدون سرنشین غیرنظامی‌به ترتیب ۲۱۷٫۳%، ۱۳0%، ۳۷٫۴% و ۲۸٫۷% رشد یافت.

کل خرده فروشی شنجن از کالاهای مصرفی 707.96 میلیارد یوان بود که 1.7% فزایش داشت.

طی 9 ماه نخست سال جاری، نرخ تورم ۲٫۴% افزایش یافت. علاوه بر این، کل واردات و صادرات شهر به ۲٫۶ تریلیون یوان رسید که ۳٫۹% افزایش داشت. از این میزان صادرات به ۱٫۵۲ تریلیون یوان بود که ۱۲٫۹% افزایش یافت، در حالی که واردات به ۱٫۰۸ تریلیون یوان رسید که ۶٫۵% کاهش یافت.

تأسیس آکادمی علوم پزشکی شنجن

نینگ یان زیست شناس ارشد اعلام کرد که از سمت خود در دانشگاه پرینستون استعفا خواهد داد و برای تأسیس آکادمی علوم پزشکی شنجن به چین باز خواهد گشت. این اطلاعیه در مجمع جهانی استعدادهای نوآورانه شنجن در سال ۲۰۲۲ در اول نوامبر اعلام شد.

بر اساس طرح ساخت آکادمی علوم پزشکی شنجن که از سوی مقامات محلی صادر شده است، هدف این آکادمی تبدیل شدن به یک نهاد تحقیقاتی پزشکی در سطح جهانی تا اواسط قرن جاری است. ایجاد پلت فرم نوآوری مشارکتی، پلت فرم مدیریت منابع فناوری پزشکی، پلت فرم پرورش استعداد، فناوری پزشکی هوشمند و تحقیقات استراتژیک از جمله طرح های آکادمی علوم پزشکی می‌باشد. علاوه بر این، آکادمی‌بر اساس اصول اولویت دادن به سلامت، بر مشکلات بزرگ علمی حوزه سلامت و فناوری‌های کلیدی تمرکز خواهد کرد و به طور قابل توجهی به پیشبرد علوم پزشکی در منطقه خلیج بزرگ گواندونگ- هنگ کنگ – ماکائو کمک می نماید.

تصویب ایجاد منطقه توسعه اقتصادی پاژو در گوانجو

استان گواندونگ طرح ایجاد منطقه توسعه اقتصادی پاژو (EDZ) را در گوانجو تصویب و آن را به یک منطقه توسعه اقتصادی استانی تبدیل کرد که بر فناوری دیجیتال تمرکز خواهد کرد. در سال‌های اخیر ۲۵ غول صنعت دیجیتال از جمله Tencent، Alibaba و VIPSHOP با بیش از ۷۸٫۲ میلیارد یوان سرمایه گذاری در منطقه پاژو مستقر شده اند. همچنین نمایشگاه کانتون که بستر ترویج واردات و صادرات در چین است، در این منطقه قرار دارد.

در آینده پاژو صنایع فناوری دیجیتال از جمله اینترنت و داده بزرگ، هوش مصنوعی، رایانش ابری، و فناوری اطلاعات نسل جدید را ترویج و هدف آن تبدیل شدن به قطب رشد اقتصادی با کیفیت بالا است که دیجیتالی شدن و صنعت نمایشگاه را ادغام نموده، جایی که یک اقتصاد مبتنی بر تجارت و نوآوری می‌تواند به توسعه دست یابد.

راه اندازی نخستین مرکز تعمیر و نگهداری هواپیماهای خارجی در استان‌هاینان

اولین مرکز تعمیر و نگهداری هواپیماهای خارجی در استان‌هاینان در ۲۹ اکتبر2022 شروع به کار کرد. یک ایرباس ۳۲۰ متعلق به رویال ایر فیلیپین با توقف در این پایگاه واقع در هایکو سرویس تعمیر و نگهداری هواپیما را دریافت کرد.  به گفته شیه شیوی، رئیس شرکت تعمیرات و نگهداری هوانوردی گرند چاینا، ارائه دهنده خدمات تعمیر و نگهداری، خطوط هوایی می‌توانند از سه سیاست تشویقی برای دریافت سرویس در این پایگاه بهره ببرند.

 از جمله این موارد می‌توان به معافیت از سپرده گذاری برای نگهداری هواپیماهای ورودی، معافیت مالیاتی قطعات یدکی هواپیما وسوخت گیری اشاره کرد. قیمت سوخت جت ضمانت شده در هاینان نزدیک به هزار یوان برای هر تن ارزان تر از سوخت معمولی است که مزیتی مهم برای خطوط هواپیمایی است.

حمایت منطقه علم و فناوری هتائو شنجن-هنگ کنگ (HTCZ) از پروژه‌های علمی

به گزارش روزنامه شنجن دیلی منطقه همکاری نوآوری علم و فناوری هتائو شنجن-هنگ کنگ (HTCZ) از شش پروژه علم و فناوری با اعطای یارانه تا 20 میلیون یوان (2.74 میلیون دلار) به یک پروژه واحد حمایت می نماید. این شش پروژه بر روی مسائل عمده و کلیدی در زمینه‌های تحقیقاتی علمی مانند میکروالکترونیک، داده بزرگ، هوش مصنوعی، علم و فناوری پزشکی و مواد جدید تمرکز دارند. پروژه‌ها از شرکت های پیشرو در صنایع مربوطه جمع آوری شده اند. این اقدام با هدف ایجاد پیشرفت در برخی از مشکلات فنی و سرعت بخشیدن به استفاده از فناوری‌ها و محصولات جدید برای کمک به رسیدن به خود اتکایی علمی در سطوح بالا است.

در ماه مارس سال جاری، HTCZ یک برنامه یک ماهه در مورد نیازهای فنی عمده شرکت های پیشرو در منطقه خلیج بزرگ گواندونگ هنگ کنگ - ماکائو (GBA) اجرا کرد و به جمع آوری مشکلات صنعتی مشترک و نیازهای فنی صنایع اقدام نمود.

راه اندازی مسیر باری جدید گوانجو-توکیو

به تازگی، یک مسیر باری بین المللی جدید از توکیو به گوانجو در بندر نانشا افتتاح شد. انتظار می‌رود این مسیر که توسط خط کشتیرانی اینترآسیا در توکیو اداره می‌شود، تقاضای تجاری رو به رشد بین منطقه دلتای رودخانه مروارید و ژاپن و همچنین ارائه خدمات لجستیکی کارآمد و مناسب به کسب و کارهای چین و ژاپن را برآورده کند.

دو کشتی در حال بهره برداری در این مسیر از بندر توکیو شروع و از بنادر یوکوهاما و ناگویا در ژاپن و بنادر نانشا و شکو در چین عبور می‌کنند. پیوند مستقیم سه بندر برتر شلوغ در ژاپن جریان کالاها را تسریع خواهد کرد.

آمار ها نشان می دهد که کل حجم واردات و صادرات در پایانه‌های کانتینری نانشا در سال ۲۰۲۱ از ۲۵۰ میلیارد یوان فراتر رفته است که ۱۸٫۸ برابر سال ۲۰۱۲ بوده و رتبه بندر گوانجو را به ۵ بندر برتر جهان ارتقاء داده است.

در آینده، این مسیر حمل و نقل، ادغام اقتصادی و تجاری بین منطقه خلیج بزرگ گواندونگ-هنگ کنگ-ماکائو (GBA) و خلیج توکیو را عمیق تر و در نتیجه توسعه تجارت با کیفیت را ترویج خواهد کرد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما