معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۸/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۰۷

اخبار اقتصادی ویتنام

گزیده اخبار اقتصادی روزنامه‌ها و رسانه‌های ویتنام در هفته دوم آبان ماه 1401 به شرح زیر ارائه می‌گردد.

اتحادیه اروپا؛ پنجمین بازار الوار و محصولات الواری ویتنام

بنا بر آمارهای ارائه شده، اتحادیه اروپا پنجمین بازار بزرگ الوار و محصولات الواری ویتنام است. میزان صادرات الوار و محصولات الواری ویتنام از 3.4 میلیارد دلار در سال 2010 به 14.5 میلیارد دلار در سال 2021 افزایش یافته است.

کاهش سرمایه گذاری خارجی در ویتنام در 10 ماه نخست 2022

آمارهای موجود نشان می دهد که سرمایه خارجی به ثبت رسیده و محقق شده در ویتنام در 10 ماه نخست سال جاری به ترتیب کاهش و افزایش داشته است. سازمان سرمایه گذاری خارجی وزارت برنامه ریزی و سرمایه گذاری ویتنام اعلام کرد که کل سرمایه خارجی جدید به ثبت رسیده، افزایش سرمایه و خرید سهام در 10 ماه نخست سال جاری بالغ بر 22.46 میلیارد دلار بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش 5.4 درصدی دارد. در مدت مذکور به 1570 پروژه با مجموع سرمایه به ثبت رسیده 9.93 میلیارد دلار مجوز سرمایه گذاری داده شده است که از لحاظ سرمایه به ثبت رسیده در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش 23.7 درصدی دارد. با این وجود، میزان سرمایه محقق شده در مدت مذکور با 15.2% افزایش بالغ بر 17.45 میلیارد دلار بوده است.  در 10 ماه نخست سال جاری بالغ بر 103 کشور در ویتنام سرمایه گذاری کرده اند که سنگاپور، ژاپن و کره جنوبی به ترتیب با 5.3 میلیارد دلار، 4.2 میلیارد دلار و 3.9 میلیارد دلار در رتبه‌های نخست قرار دارند.

برنامه ریزی هو شی مین و 4 استان همجوار برای ایجاد بزرگراه 200 کیلومتری

شهر هو شی مین و 4 استان همجوار برای احداث بزرگراه 200 کیلومتری تا سال 2030 با یکدیگر کار می‌کنند. انتظار میرود که احداث بزرگراه در سال 2024 آغاز شود و اجرای فاز نخست آن 4.2 میلیارد دلار هزینه داشته باشد.

 هانوی استراتژی ملی تغذیه برای 30- 2022 را آغاز کرد

هانوی طرح تضمین دسترسی 78% از کودکان 23-6 ماهه به رژیم کافی  تا سال 2025 را تصویت کرد. این نسبت در سال 2030 به 80% افزایش خواهد یافت. میزان افراد بالغی که میوه می خورند در سالهای 2025 و 2030 به ترتیب به 65% و 70% خواهد رسید. طرح مذکور در راستای تحقق استراتژی ملی تغذیه برای دوره 30-2022 توسط کمیته خلق هانوی تصویب شد. 

آغاز احداث کارخانه 1.3 میلیارد دلاری LEGO در ویتنام

عملیات احداث کارخانه 1.3 میلیارد دلاری توسط گروه دانمارکی تولید کننده اسباب بازی ( LEGO) دیروز در استان جنوبی Binh Duong آغاز شد. این پروژه که بزرگترین پروژه سرمایه گذاری خارجی در استان به شمار می رود در زمینی به مساحت 44 هکتار در پارک صنعتی ویتنام و سنگاپور احداث می‌گردد. انتظار می رود تا کارخانه در سال 2024 به بهره برداری رسیده و برای 4 هزار نفر در 15 سال آینده اشتغال ایجاد کند.

رشد 18.8 برابری گردشگران خارجی در ویتنام

اداره کل آمار ویتنام اعلام کرد که تعداد گردشگران خارجی ویتنام در 10 ماه نخست سال جاری بالغ بر 2.35 میلیون نفر بوده است. این رقم اگرچه در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد 18.8 برابری نشان می دهد اما همچنان 83.7% کمتر از تعداد به ثبت رسیده در دوره پیش از کرونا در سال 2019 است. بالغ بر 88.8% از 2.35 میلیون گردشگر خارجی به صورت هوایی به ویتنام سفر کرده اند. تعداد گردشگران آسیایی، اروپایی، آمریکایی، اقیانوسیه و آفریقایی در ویتنام در 10 ماه نخست سال جاری به ترتیب بالغ بر 1.6 میلیون نفر، 323600 نفر، 260800 نفر، 106300 نفر و 7900 نفر اعلام شده است.  

افزایش شرکتهای جدید التاسیس در ویتنام در 10 ماهه نخست 2022

بنا بر اعلام اداره کل آمار ویتنام، بالغ بر 125800 شرکت جدید با مجموع سرمایه به ثبت رسیده 1.37 کوادریلیون در 10 ماه نخست سال جاری در ویتنام به ثبت رسیده است که از لحاظ تعداد و میزان سرمایه به ترتیب بالغ بر 34 درصد و 6 درصد افزایش دارند. نیروی کار این شرکتها مجموعا بالغ بر 835 هزار می‌باشد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 18 درصد افزایش نشان می دهد.

ثبت مازاد تجاری 9.4 میلیارد دلاری توسط ویتنام در 10 ماه نخست 2022

بنا بر اعلام اداره کل آمار ویتنام، این کشور در 10 ماه نخست سال جاری مازاد تجاری 9.4 میلیارد دلاری را تجربه کرده است که بسیار بیشتر از مازاد تجاری 630 میلیون دلاری در مدت مشابه سال گذشته است. حجم مبادلات تجاری، صادرات و واردات ویتنام در 10 ماه نخست سال جاری به ترتیب بالغ بر 616.24 میلیارد دلار، 312.82 میلیارد دلار و 303.42 میلیارد دلار بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به ترتیب 14.1%، 15.9% و 12.2% افزایش نشان می دهند. میزان صادرات و واردات بخش های با سرمایه گذاری خارجی و داخلی در 10 ماه نخست سال جاری به ترتیب بالغ بر 232.46 میلیارد دلار و 80.36 میلیارد دلار ( صادرات ) و 198.14 میلیارد دلار و 105.28 میلیارد دلار ( واردات) بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به ترتیب بالغ بر 16.8% و 13.4% افزایش در صادرات و 12% و 12.5% افزایش در واردات را نشان می دهند.

بررسی سیاست های صرفه جویی در مجلس ملی ویتنام

نمایندگان مجلس ملی ویتنام در نشست دیروز خود سیاست ها  و قوانین صرفه جویی و مبارزه با اسراف در دوره 21-2016 را مورد بررسی و تبادل نظر قرار دادند. در این نشست اعلام شد که درآمد بودجه ای دولت در بازه زمانی 20-2016 در مقایسه با دوره 15-2011 رشد 1.66 برابری داشته است، با این وجود هزینه‌ها از 64.9% کل بودجه در سال 2017 به کمتر از 64% بودجه در سال 2020 کاهش یافته است. 

رشد 237 میلیون دلاری صادرات موز ویتنام

بنا بر اعلام اداره کل آمار ویتنام، میزان صادرات موز کشور در 8 ماه نخست سال جاری بالغ بر 237 میلیون دلار بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد 28 درصدی دارد.

تاکید نخست وزیر ویتنام بر نقش برندهای ملی در ارتقاء جهانی نام ویتنام

فام مین چین، نخست وزیر ویتنام، در مراسم سالانه برندهای ملی حضور یافت و به سخنرانی پرداخت. وی در این مراسم اظهار داشت که برندهای ملی انعکاس مثبت اعتبار، سنت، فرهنگ و مردم ویتنام هستند. وی گفت ترویج برندهای ملی ماموریت مشترک کل نظام سیاسی است. مین چین افزود وی خرسند خواهد شد چنانچه شاهد افزایش سال به سال تعداد برندهای ملی باشد. قابل ذکر است که در این مراسم بالغ بر 172 شرکت از میان بیش از هزار شرکت برای اعطای عنوان برند ملی انتخاب شدند. ارزش برند ملی ویتنام از 388 میلیارد دلار به 431 میلیارد دلار در سال 2022 افزایش یافته است. ویتنام از لحاظ سرعت رشد ارزش برند ملی در سالهای 2019 و 2022 رتبه نخست را داشته است.

رشد چشمگیر بازار تجارت الکترونیک ویتنام

در سمینار توسعه پلت فرم های تجارت الکترونیک در هانوی اعلام شد که بخش تجارت الکترونیک ویتنام در سال های اخیر رشد چشمگیری داشته است، بطوریکه پیش بینی می‌شود تا ارزش آن از 4 میلیارد دلار سال 2015 به 49 یا حتی 57 میلیارد دلار در سال 2015 برسد.

تمرکز وزارت ساخت و ساز ویتنام بر حذف بروکراسی

وزیر ساخت و ساز ویتنام در جلسه پرسش و پاسخ مجلس ملی اعلام کرد که وزارت ساخت و ساز بر بهبود اسناد حقوقی مرتبط با مسکن بویژه مسکن اجتماعی و حذف بروکراسی برای از میان برداشتن موانع و ایجاد شرایط مطلوب برای عرضه مسکن ارزان قیمت متمرکز خواهد بود. در این نشست نمایندگان در خصوص برنامه‌های وزارت ساخت و ساز برای تشویق به ساخت مسکن اجتماعی با قیمت ارزان سوال کردند. یکی از نمایندگان اظهار داشت که بهای خانه‌های اجتماعی به ازای هر متر مربع 602 الی 1000 دلار می‌باشد که برای طبقه کارگر گران است. تعداد مسکن‌های اجتماعی هم جوابگوی تقاضای کارگران و کارمندان نیست.

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما