معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۸/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۲۶

اخبار اقتصادی چین - شانگهای

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی شانگهای در هفته دوم آبان ماه 1401 مندرج در رسانه‌های حوزه شرق چین به شرح زیر ارائه می‌گردد.

حضور نمایندگان 145 کشور و سازمان بین المللی در پنجمین نمایشگاه بین المللی واردات چین

آقای Sun Chenghai، معاون دفتر CIIE(China International Import Expo) روز اول نوامبر در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت؛ نمایندگانی از 145 کشور، منطقه و سازمان بین المللی در پنجمین نمایشگاه بین المللی واردات چین در شانگهای شرکت خواهند کرد. همچنین 284 شرکت پیشرو در صنعت، از جمله برخی از شرکت های موجود در لیست500 شرکت برتر جهان نیز در نمایشگاه امسال شرکت خواهند کرد.

بخش های اضافه شده به مناطق نمایشگاهی امسال با صنعت دانه‌های زراعی و صنعت هوش مصنوعی افتتاح می‌شود و صدها محصول جدید مصرفی، کشاورزی، فناوری و خدماتی در پنجمین CIIE معرفی خواهند شد. طبق گفته آقای سان، مجمع امسال در بیش از 20 فروم فرعی  در حاشیه نمایشگاه برگزار خواهد شد. پنجمین نمایشگاه CIIE از 5 تا 10 نوامبر در شانگهای برگزار می‌شود. این نمایشگاه به عنوان اولین نمایشگاه جهانی با موضوع واردات در سطح ملی، از سال 2018 هر ساله در کلانشهر شانگهای برگزار می‌شود.

راه اندازی اولین مسیر باری بین قاره ای استان آنخویی به نام Hefei-Amsterdam

اخیراً پرواز باری برنامه‌ریزی شده بین‌المللی «خفی-آمستردام» توسط شرکت تابعه منطقه توسعه اقتصادی و فناوری خفی شوشان[1] ، بدون مشکل کار خود را آغاز کرده و قرار است هر هفته ۲ تا ۳ پرواز داشته باشد. این یک خط حمل و نقل تجارت الکترونیکی فرامرزی اختصاصی برای شوشان در منطقه آزاد تجاری آزمایشی آنخویی و همچنین اولین مسیر بین قاره‌ای آنخویی است. دو پرواز اول در 24 و 29 اکتبر با مجموع 173.6 تن محموله خروجی و 183.9 تن بار ورودی به طور کامل بارگیری شدند. کالاهای صادراتی این خط باربری شامل مایحتاج روزانه، قطعات خودرو، زیست پزشکی و سایر اقلام بوده و کالاهای مرجوعی عمدتاً قطعات خودرو هستند.

افتتاح این مسیر جدید، خدمات لجستیکی کامل را برای شرکت‌های تجارت الکترونیک محلی جهت گسترش بازار اروپا فراهم می‌کند و فرصتی را برای خفی ایجاد می‌کند تا به یک مرکز حمل و نقل هوایی بین‌المللی تبدیل شود. در سال 2021، پارک تجارت الکترونیک فرامرزی شوشان در خفی بیش از 13 میلیون سفارش ترخیص کالا از گمرک تجارت الکترونیکی فرامرزی داشته و حجم معاملات از 1.16 میلیارد دلار آمریکا فراتر رفته است که نسبت به سال گذشته 71 درصد افزایش یافته است.

برای اولین بار در جهان جراحی قرار دادن استنت صفرا با کمک ربات، در شانگهای انجام شد

شرکت ربات عملیاتی شانگهای[2]، نتایج کارآزمایی بالینی اولیه ربات ERCP (Endoscopic retrograde cholangiopancreatography) را در جراحی قرار دادن استنت صفرا اعلام کرد. این اولین کارآزمایی بالینی انسان با کمک ربات برای جراحی قرار دادن استنت صفرا در جهان است. این عمل توسط تیم پروفسور  شیائوفنگ ژانگ، نایب رئیس بیمارستان‌هانگجو و مدیر مرکز آندوسکوپی گوارشی انجام شد. دکتر ژانگ مزیت این عمل را در کاهش قرار گرفتن  پزشکان در معرض تشعشع در طول جراحی عنوان کرد. این جراحی در نشست پانزدهمین سمپوزیوم بین المللی‌هانگجو در زمینه تشخیص و درمان بیماری‌های صفراوی و پانکراس به صورت زنده پخش شد. این کارآزمایی کاربرد ربات های جراحی را در زمینه جراحی ERCP تأیید و آغاز کننده عصر جدیدی از جراحی رباتیک خواهد بود. جراحی ERCP تحت اشعه ایکس انجام می‌شود، بنابراین پزشکان باید از پیش بند سربی محافظ 30 پوندی استفاده کنند. آنها در معرض خطرات سلامتی ناشی از قرار گرفتن در معرض تابش طولانی مدت و وزن زیاد سرب هستند. درحالیکه در جراحی ERCP به کمک ربات، پزشک می‌تواند این عمل را از راه دور و بدون از قرار گرفتن در معرض اشعه ایکس انجام دهد.

ورود خرچنگ های روخانه یانگ تسه با بازار چین در در ادامه هدف احیای مناطق روستایی شانگهای 

در ادامه هدف احیای مناطق روستایی شانگهای، خرچنگ های مودار تولید شده در روستاهای این شهر به زودی وارد بازار فروش چین می‌شوند و با خرچنگ های استان‌های همجوار رقابت می‌کنند.

برداشت خرچنگ‌های مودار رودخانه یانگ تسه در شهر لوجینگ در شمال منطقه بائوشان به عنوان بخشی از جشنواره برداشت کشاورزان چین در سال 2022 آغاز شد. خرچنگ های Luojing به دلیل رشد در منبع آب لوله کشی شده شهر در دهانه رودخانه یانگ تسه گوشت سفت تر و غنی تر و همچنین طعم ملایم و به طور طبیعی شیرینی دارند.  خرچنگ ها هر ماه اکتبر در آنجا تخم ریزی می‌کنند و روستاییان بزرگترین بچه خرچنگ ها را می‌گیرند و در برکه‌ها و مزارع برنج پرورش می دهند. خرچنگ های مودار رودخانه یانگ تسه به یکی از برجسته ترین صنعت های کشاورزی شانگهای تبدیل شده اند. همچنین در راستای هدف مذکور آموزش کشاورزی را به عنوان فعالیت های فوق برنامه برای دانش آموزان مدارس ابتدایی و متوسطه محلی افتتاح شده است. انتظار می رود که پروژه‌های فرهنگی و گردشگری هر سال 500000 گردشگر را با درآمد سالانه پنج میلیون یوان (689500 دلار آمریکا) جذب کند که برآورد می‌شود بیش از 100 نفر از روستاییان برای این پروژه‌ها استخدام شوند.

بسته شدن دیزنی لند شانگهای به دلیل کووید و محبوس شدن بازدیدکنندگان

پارک تفریحی دیزنی لند شانگهای و مناطق اطراف آن از روز 27 اکتبر به طور ناگهانی فعالیت خود را به دلیل رعایت اقدامات پیشگیری از کووید-19 به حالت تعلیق درآورده و به تمام بازدیدکنندگان در زمان اعلام این خبر دستور داده شد تا زمانی که نتیجه منفی تست کووید آنها دریافت نشده، در پارک بمانند. دولت شانگهای در حساب رسمی وی چت خود اعلام کرد که پارک مذکور ورود و خروج افراد را ممنوع کرده و همه  بازدیدکنندگان داخل پارک باید منتظر نتایج آزمایشات خود باشند تا بتوانند از آنجا خارج شوند. هر کسی که از 27 اکتبر از پارک بازدید کرده است باید سه بار در طی سه روز متوالی  آزمایش کووید ۱۹ انجام دهد. لازم بذکر است که این پارک در نوامبر سال گذشته نیز به مدت دو روز به دلایل مشابه تعطیل شد و بیش از 30000 بازدیدکننده در داخل آن قرنطینه شدند، زیرا مقامات دستور دادند همه آنها باید به صورت سراسری آزمایش شوند.

انتشار این خبر  نشان می دهد که مقامات محلی در سراسر چین کماکان به اعمال تدابیر ناگهانی و شدید برای کاهش هرگونه احتمال انتقال ویروس به محض بروز موارد، در چارچوب رویکرد  سخت‌گیرانه این کشور نسبت به کووید-۱۹ ادامه می دهند.

تسلا پس از ارتقاء کارخانه شانگهای، رکورد فروش ماهانه خود در چین را شکست

بنابر اعلام انجمن خودروهای سواری چین(CPCA)، تسلا 83135 دستگاه خودروی ساخت چین را در ماه سپتامبر به صورت عمده فروخته و موفق به شکستن رکورد فروش ماهانه خود در چین شده است. بر اساس داده‌هایCPCA، این رقم نسبت به ماه اوت 8 درصد افزایش داشته و از رشد بیش از 5 درصدی ماهانه کل فروش عمده خودروهای الکتریکی در چین پیشی گرفته است. تولید خودرو تسلا در شانگهای در دسامبر 2019 آغاز شد و با ادامه سرمایه گذاری خودروساز آمریکایی در بخش تولیدی چین، رکورد های جدیدی از فروش این کمپانی به ثبت رسیده است.

رویترز پیش از این گزارش داده بود که تسلا پس از تعلیق تولید در کارخانه شانگهای در ماه جولای به منظور ارتقاء، که هدف آن افزایش تولید هفتگی کارخانه به حدود 22000 دستگاه در مقایسه با سطح حدود 17000 دستگاه در ژوئن بود، پروسه تحویل خودرو در چین را تسریع و تسهیل کرد. این کارخانه که مدل S3  و مدل Ys را تولید می‌کند، در 19 آوریل 2022 پس از قرنطینه ناشی از کووید 19 بازگشایی شده بود، اما تولید کامل خود را در اواسط ژوئن از سر گرفت.

وضع محدودیت هایی برای استعمال سیگار الکترونیکی در شانگهای

از روز 28 اکتبر 2022 با بازنگری قوانین ضد سیگار، استعمال سیگارهای الکترونیکی در اماکن عمومی سرپوشیده در شانگهای ممنوع شده است. بنابراین قانون جدید استعمال دخانیات، از جمله سیگار الکترونیکی، در حال حاضر در تمام اماکن عمومی سرپوشیده، محل کار و حمل و نقل عمومی در این شهر به طور کامل ممنوع است و افراد خاطی تا 200 یوان (27.56 دلار آمریکا) جریمه خواهند شد.

 شانگهای اولین شهر چین است که از مارس 2010 قانون مبارزه با سیگار را اجراکرده است. مقامات بهداشتی محلی در سال های اخیر آموزش بهداشت را ترویج می‌کنند. به گفته مقامات بهداشتی شانگهای، نرخ استعمال دخانیات در میان جمعیت  این شهر به 19.4 درصد کاهش یافته است. این بدین معناست که این کلانشهر به هدف ملی کاهش میزان مصرف سیگار به زیر 20 درصد قبل از سال 2030 رسیده است.

 

[1] Hefei Shushan Economic and Technological Development Zone

[2]  Shanghai Operation Robot Co.,Ltd

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما