معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۸/۰۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۲۴

اخبار اقتصادی تاجیکستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی تاجیکستان در هفته اول آبان ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

راه اندازی اولین توربین نیروگاه برق آبی "نارک" تاجیکستان

اولین توربین نیروگاه برق آبی نارک پس از نوسازی، توسط آقای «امامعلی رحمان»، رئیس جمهور تاجیکستان راه‌اندازی شد. رئیس جمهور تاجیکستان پس از راه‌اندازی اولین توربین این نیروگاه در دیدار با مردم شهر نارک اظهار داشت: بهبود قابل توجهی در تامین انرژی این کشور در پاییز و زمستان سال جاری پس از نوسازی کامل نیروگاه مذکور صورت خواهد گرفت. بنابر سخنان ایشان، توربین شماره یک نیروگاه برق آبی نارک به طور کامل تعمیر شده و از 3 ماه گذشته در حال بهره‌برداری آزمایشی بوده است.

آقای رحمان تاکید کرد: این توربین با ظرفیت300 مگاوات در ماه نوامبر سال 1972 میلادی به بهره‌برداری رسید و پس از نوسازی، ظرفیت آن به 375 مگاوات افزایش یافت. وی خاطرنشان کرد: اجرای طرح احیای نیروگاه برق آبی نارک که امروز 50 ساله شد، در ماه مارس سال 2019 میلادی آغاز شد.ه است. قرار است که نوسازی این نیروگاه برق آبی طی 10 سال به طور کامل تکمیل شود. نیروگاه برق آبی نارک بزرگترین نیروگاه برق آبی در آسیای مرکزی است و سد 300 متری آن دومین سد مرتفع جهان است.

 

اظهارات نماینده بانک جهانی در آسیای مرکزی در خصوص اهمیت نیروگاه نارک برای منطقه

خبرگزاری آسیا پلوس:آنتونیو نونِس، رئیس برنامه توسعه زیرساختی بانک جهانی در آسیای مرکزی گفت، نیروگاه برق آبی نارک پس از تعمیرات اساسی نه تنها می‌تواند منبع تامین انرژی پایدار برای مردم و شرکت های تاجیکستان باشد، بلکه می‌تواند صادرات انرژی تجدید پذیر را افزایش و به کاهش انتشار گاز کربنیک و آلاینده‌ها در منطقه آسیای مرکزی کمک نماید.

نامبرده در تاریخ 24 اکتبر سال جاری در مراسم راه اندازی توربین اول نیروگاه برق آبی نارک پس از بازسازی گفت، خوشحالم که بانک جهانی و شرکای توسعه از ادامه فعالیت این پروژه مهم تامین انرژی و توسعه اقتصادی تاجیکستان حمایت نموده اند. 

در این مراسم نمایندگان کلیدی دولت تاجیکستان، بانک جهانی، بانک آسیایی سرمایه گذاری زیرساختی، بانک توسعه و بازسازی اروپا و سایر شرکای توسعه حضور داشتند.

 

افزایش صادرات برق تاجیکستان به کشورهای منطقه در ماه سپتامبر سال جاری

بخبرگزاری آسیا پلوس:نا به اعلام آژانس آمار وابسته به ریاست جمهوری تاجیکستان، این کشور در ماه سپتامبر سال جاری بیش از 17.1 میلیون دلار برق به کشورهای منطقه صادر نموده است. از آغاز سال جاری، درآمد حاصل از صادرات برق تاجیکستان به کشورهای منطقه 100 میلیون بوده که 11.5 درصد بیشتر از دوره مشابه سال گذشته می‌باشد. سهم صادرات برق از  کل صادرات تاجیکستان طی ماه‌های ژانویه تا سپتامبر سال جاری 6 درصد برآورد شده است. برق تاجیکستان بر اساس توافقنامه منعقده به افغانستان و در دوره بهار و تابستان (می تا اوت) به ازبکستان صادر می‌شود.

ساکنان مناطق روستایی تاجیکستان از آغاز دهه آخر ماه سپتامبر با محدودیت نیروی برق مواجه هستند و شرکت برق تاجیک در اطلاعیه ای به مصرف کنندگان در هفته گذشته این محدودیت را به کمبود منابع آب و  انجام امور تعمیراتی نیروگاهها نسبت داد.

 

 کمک بلاعوض بانک توسعه آسیا جهت بهبود شبکه تامین آب آشامیدنی و بهداشتی شهر دوشنبه

خبرگزاری آسیا پلوس:بانک توسعه آسیا جهت بهبود شبکه تامین آب آشامیدنی و بهداشتی پایتخت تاجیکستان،  38 میلیون دلار کمک بلاعوض اختصاص داد. توافقنامه مربوط به این کمک در تاریخ 18 اکتبر سال جاری در شهر دوشنبه توسط فیض الدین قهارزاده، وزیر مالیه (دارایی) جمهوری تاجیکستان و شِنی کِمپبِل، نماینده دائم بانک مذکور در دوشنبه به امضاء رسید. بنابراطلاع نمایندگی بانک توسعه آسیا، کمک مذکور جهت پایداری شبکه آب با توجه به به تغییر آب و هوا، بهبود زیرساخت شبکه تامین و بهداشتی در شهر دوشنبه پیش بینی شده است.

همچنین قرار است بخشی از کمک فوق جهت تقویت ظرفیت سازی شرکت دولتی تامین و فاضلاب «دوشنبه واداکانال» استفاده شود. قسمتی از این مبالغ برای کمک جهت افزایش حقوق و توانمند سازی زنان در کشور پیش بینی شده است. انتظار می رود، در نتیجه اجرای طرح مذکور، آب آشامیدنی و بهداشتی مورد نیاز  125 هزار نفر تامین و منابع آب و شرایط بهداشتی 500 هزار نفر بهبود خواهد یافت.

 

اختصاص 50 میلیون دلار کمک بلاعوض از سوی بانک توسعه آسیا به تاجیکستان

خبرگزاری آسیا پلوس:بانک توسعه آسیا به منظور کمک به دولت تاجیکستان جهت کاهش تاثیر سوء اقتصادی و جنگ روسیه و اوکراین، 50 میلیون دلار کمک بلاعوض به این کشور اختصاص داد. این کمک بمنظور اجرای برنامه آن بانک  برای سرمایه گذاری جهت اجرای برنامه مقابله با بحران تاجیکستان جهت کمک به اقشار فقیر و آسیب پذیر، حمایت از تولید مواد غذایی، حفاظت از تجارت کوچک و حمایت از اشتغال مهاجران بازگشته هزینه خواهد شد.

یِوگِنی ژوک اف، مدیر کل بانک توسعه آسیا در آسیای مرکزی و غربی گفت، تاجیکستان به عنوان یک اقتصاد نسبتاً کوچک، باز و وارد کننده نفت بواسطه بروز جنگ مذکور آسیب دیده است. حمایت بانک توسعه آسیا جهت مقابله با افزایش قیمت مواد غذایی و نفت و کاهش انتقال حواله‌ها که موجب کاهش رشد اقتصادی و افزایش بیکاری شده ، می‌باشد. 

با حمایت بانک توسعه آسیا، 250 هزار خانوار فقیر و آسیب پذیر کمک های مالی برای یکبار به میزان 600 سامانی (59 دلار) برای هر خانواده دریافت خواهند کرد.

سید علی ممتاز، کارشناس ارشد بانک توسعه آسیا در امور مالی گفت، اقدامات امنیت غذایی که از سوی برنامه مذکور حمایت می‌شود، به  افزایش تولید محصولات غذایی کشاورزان کمک خواهد کرد.

 

میزان بدهی شرکت برق تاجیک از نیروگاه برق آبی سنگتوده-1

خبرگزاری آسیا پلوس:بنا بر اعلام وب سایت نیروگاه برق آبی سنگتوده-1، بدهی شرکت برق تاجیکستان بابت خرید برق تولیدی از  نیروگاه سنگتوده-1 بالغ بر 2 میلیارد و 545 میلیون سامانی (حدود 250 میلیون دلار) شده است.

در دوره مشابه سال گذشته میزان این بدهی 2 میلیارد سامانی (حدود 180 میلیون دلار) بوده است. از آغاز سال 2022 شرکت برق تاجیک از این نیروگاه مشترک تاجیکستان و روسیه حدود 1.2 میلیارد کیلووات ساعت نیروی برق دریافت نموده است. میزان متوسط پرداخت از آغاز سال 2022 تنها 33 درصد از میزان کل نیروی برق انتقال یافته به شرکت برق تاجیک برآورد می‌شود.

نیروگاه برق آبی سنگتوده در حال حاضر روزانه شش میلیون کیلووات ساعت نیروی برق تولید می‌کند. و تنها خریدار نیروی برق این نیروگاه شرکت برق تاجیک می‌باشد. مدیر عامل نیروگاه مذکور قبلاً به خبرگزاری آسیا پلوس اطلاع داده بود که حق فروش نیروی برق به طور مستقل را دارد، ولی تا حال موفق به اجرای آن نشده است. موضوع افزایش انتقال نیروی برق و صاردات مستقل آن در سطوح مختلف مطرح شده است.

در این شرکت تاکید می‌شودکه حق فروش برق طبق قراردادهای مستقیم و صادرات مستقل آن پیوست توافقنامه بین دولت جمهوری تاجیکستان و دولت فدراسیون روسیه می‌باشد.

در نشست خبری شرکت برق تاجیک اعلام شد که بدهی کل این شرکت تا ابتدای نیمه دوم سال جاری 32 میلیارد سامانی (حدود 3.1 میلیارد دلار) می‌باشد. شرکت نیروگاه برق آبی سنگتوده-2 2.8 میلیارد سامانی، نیروگاه برق آبی سنگتوده-1، 2.4 میلیارد، آریان بانک 2 میلیارد سامانی، وزارت مالیه (دارایی) (توسط دولت) 23.6 میلیارد سامانی از طلبکارن این شرکت می‌باشند.

بدهی شرکت مذکور به وزارت مالیه از حساب اجرای طرح های سرمایه گذاری در بخش انرژی می‌باشد.  جهت اجرای این طرح ها در سال های مختلف وام های نهادهای مالی بین المللی و کشورهای جداگانه جذب شده است.

 

بازدید هیئت تاجیکستان از کارخانه خودروسازی مینسک و تاسیسات BelAZ 

بنا بر گزارش خبرگزاری خاور: بلافاصله یک هفته بعد از سفر رئیس جمهور بلاروس به تاجیکیستان،  هیئتی از این کشور به سرپرستی شیرعلی کبیر، وزیر صنایع و فناوری‌های جدید جمهوری تاجیکستان از کارخانه خودروسازی مینسک و کارخانه بلاز (BelAZ )  بلاروس بازدید کرد.

سرگئی نیکیفورویچ، مدیر کل بلاز میهمانان تاجیکستان را با فعالیت این شرکت، ساختار و ظرفیت تولید آن آشنا کرد. شیرعلی کبیر کمپرسی برقی BelAZ-7558E را آزمایش کرد و به آن اهمیت داد. این در حالی است که هفته گذشته نمایشگاه شرکت های بلاروس با شرکت BelAZ در دوشنبه برگزار شده بود. قرار است، بر اساس نتایج سفر هیئت تاجیکستان به بلاروس نقشه راه توسعه همکاری‌ها تهیه شود.

 

دیدار وزیر مالیه (دارایی) تاجیکستان با نمایندگان بانک توسعه و بازسازی اروپا در شهردوشنبه

فیض الدین قهارزاده، وزیر مالیه (دارایی) جمهوری تاجیکستان در تاریخ 25 اکتبر سال 2022 با خانم ژوژانا خارگیتا، مدیر اجرایی بانک توسعه و بازسازی اروپا در آسیای مرکزی و خانم آیتِن رستم اوا، مدیر اجرایی بانک مذکور در جمهوری تاجیکستان، ترکمنستان و قرقیزستان ملاقات کرد.

طرف ها در این دیدار در خصوص اجرای طرح های دولتی سرمایه گذاری در حوزه‌های تامین آب، فاضلاب، حمل و نقل و انرژی، همچنین سایر موضوعات مورد اهتمام یکدیگر، تبادل نظر کردند.

وب سایت وزارت مالیه (دارایی) جمهوری تاجیکستان

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما