معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۷/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۹۹

اخبار اقتصادی تاجیکستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی تاجیکستان در نیمه دوم مهرماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

دیدار مدیر و معاون رئیس بانک جهانی با رئیس جمهوری تاجیکستان 

آکسِل وان تروتسِنبورگ مدیر دفتر آسیای مرکزی و خانم آنا بیِرده، معاون رئیس بانک جهانی با آقای امامعلی رحمان، رئیس جمهوری تاجیکستان در تاریخ 6 اکتبر سال 2022 در کاخ ملت ملاقات کردند. در این دیدار طرف ها همکاری فعلی و چشم انداز روابط تاجیکستان و بانک جهانی را مورد بررسی قرار دادند.

رئیس جمهوری تاجیکستان از همکاری بانک جهانی از جمله سرمایه گذاری 2.5 میلیارد دلاری آن بانک در بیش از 110 طرح در حوزه‌های مختلف در تاجیکستان طی 29 سال گذشته ابراز رضایت نمود.

آکسِل وان تروتسِنبورگ با اشاره به ظرفیت بالای تاجیکستان در تولید و صادرات انرژی تجدید پذیر و توسعه اقتصاد سبز ،ً حمایت بانک جهانی از تاجیکستان در زمینه تغییر آب و هوا را تایید کرد.

در این دیدار موضوع وضعیت تاجیکستان در دوره بیماری کووید-19، تاثیر آن و سایر تهدید و خطرات جهان امروزی و وضعیت اقتصادی و اجتماعی این کشور مورد بررسی قرار گرفت. ابراز امیدواری شد بانک جهانی به عنوان شریک معتمد جمهوری تاجیکستان برای اجرای برنامه‌های آینده دولت این کشور در زمینه توسعه پایدار همکاری نماید. 

پایگاه اطلاع رسانی  دستگاه اجرایی ریاست جمهوری تاجیکستان

 

اعلام بانک توسعه آسیا مبنی بر خطر کاهش انتقال حواله ­ها از روسیه به تاجیکستان

 خبرگزاری خاور : یِوگِنی ژوک اف، مدیر کل بانک توسعه آسیا در امور آسیای مرکزی و غربی اعلام کرد که اعلام بسیج و فراخون مقامات فدراسیون روسیه در آن کشور، خطر کاهش انتقال حواله­ های مهاجران کاری تاجیک از روسیه را در پی خواهد داشت.

نامبرده ضمن ارائه پاسخ به سوال خبرگزاری آسیا پلوس، در نششست توجیهی مجازی گفت که بازگشت تعداد زیاد مهاجران تاجیک دارای شهروندی روسیه به کشور، به انتقال ارز و حواله­ ها از روسیه به تاجیکستان تاثیر منفی خواهد داشت. نماینده بانک آسیایی اعلام کرد در روسیه بیش از 1 میلیون شهروند تاجیکستان زندگی و فعالیت می‌کنند که حدود 200 هزار تن از آنها دارای تابعیت مضاعف هستند. علیرغم گرانی بلیط هواپیما، اکثریت تصمیم دارند به تاجیکستان بازگردند و برخی نیز بازگشته اند. وی افزود: قیمت بلیط هواپیما و قطار بطور چشمگیری افزایش یافته و قیمت بلیط از مسکو به دوشنبه به 10 هزار دلار رسیده است.

 

امضاء توافقنامه سرمایه گذاری بین وزارت دارایی تاجیکستان و موسسات مالی بین المللی 

در محل وزارت مالیه(دارایی) جمهوری تاجیکستان در تاریخ 3 اکتبر سال 2022 بین جمهوری تاجیکستان و اتحادیه بین المللی توسعه، توافقنامه سرمایه گذاری (طرح تکمیل مدیریت ذخایر آب و آبیاری در تاجیکستان)، بین جمهوری تاجیکستان و بانک بین المللی توسعه و بازسازی اروپا و اتحادیه بین المللی توسعه توافقنامه (طرح تکمیل مدیریت ذخایر آب و آبیاری در تاجیکستان) به امضاء رسید.

توافقنامه‌های مذکور از سوی فیض الدین قهارزاده، وزیر مالیه (دارایی) جمهوری تاجیکستان و اوزان سِویملی، نماینده دائم بانک جهانی در تاجیکستان به امضاء رسیدند. هدف طرح مذکور ارتقاء پایداری مسیر های   جاده ای و تقویت ظرفیت مربوط به مدیریت خطر بلایای طبیعی می‌باشد.

هزینه کل طرح 47.34 میلیون دلار پیش بینی  شده که 30 میلیون دلار آن کمک بلاعوض اتحادیه بین المللی توسعه و 17.34 میلیون دلار آن کمک بلاعوض صندوق مشترک کمک برنامه اتحادیه اروپا و بانک جهانی برای کشورهای اروپایی و آسیای مرکزی می‌باشد.

اجرای طرح مذکور در سال 2023 شروع و در سال 2027 به اتمام می رسد. همزمان در تاریخ 3 اکتبر سال 2022 توافقنامه سرمایه گذاری بین جمهوری تاجیکستان و اتحادیه بین المللی (طرح سرمایه گذاری حوزه تامین آب و بهداشت تاجیکستان) توسعه به امضاء رسید.

توافقنامه مذکور از سوی فیض الدین قهارزاده، وزیر مالیه (دارایی) جمهوری تاجیکستان و اوزان سِویملی، نماینده دائم بانک جهانی در تاجیکستان به امضاء رسید.

هدف این طرح بهبود دسترسی و تامین آب آشامیدنی و بهداشتی در نواحی جداگانه، همچنین افزایش ظرفیت مؤسسه‌های حوزه تامین آب و بهداشت برای ارائه خدمات به مردم می‌باشد.

هزینه کل طرح مذکور 45 میلیون دلار می‌باشد که بطور کامل از سوی بانک جهانی به صورت کمک بلاعوض تامین می‌شود. اجرای طرح مذکور از سال 2023 شروع و پایان آن 2027 می‌باشد.

پایگاه اطلاع رسانی وزارت مالیه (دارایی) جمهوری تاجیکستان،

 

افزایش مبادلات تجاری خارجی منطقه سغد

حجم روابط تجارت خارجی منطقه سغد طی ماههای ژانویه تا سپتامبر سال جاری میلادی به 2.3 میلیارد دلار رسید. به گزارش اسپوتنیک، این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل 43 درصد افزایش یافته است. ارزش واردات این منطقه نیز در 9 ماه امسال معادل 1.5 میلیارد دلار بوده که این میزان حدود 314 میلیون دلار یا 26 درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل است. ارزش صادرات محصولات این منطقه هم در این مدت 793 میلیون دلار برآورد شدکه نسبت به مدت مشابه سال گذشته 378 میلیون دلار بیشتر است.

تجلیل از پنبه کاران نمونه منطقه ختلان

به گزارش اسپوتنیک، در مراسمی‌با حضور سلیمان ضیاءزاده معاون نخست وزیر تاجیکستان و قربان حکیم زاده رئیس منطقه ختلان، نمایندگان کشاورزان نواحی واسع، میرسیدعلی همدانی، لوکنت، مدیران شرکت های کشاورزی "بوستان کالا" دهستان کوشانیان، "یکه توت" بخشداری عبدالرحمن جامی، جامعه روستایی "گلستان"و ناحیه فرخوار مورد تقدیر و جوایزی به آنها اهدا شد.

در این نشست اعلام شد کمکهای کوتاه مدت توسعه منطقه ای به 23.3 میلیارد سامانی رسیده است که نسبت به مدت مشابه 7.7 درصد افزایش داشته است. همچنین میزان مالیات دریافتی با احتساب مالیات اجتماعی غیر بودجه ای(تامین اجتماعی)  102.3 درصد تامین شده و به یک میلیارد و 518.9 میلیون سامانی وارد بودجه شده است که 36.3 میلیون سامانی بیشتر از برنامه مصوب است. تعداد کارآفرینان منطقه به 107 هزار و 998 نفر رسیدکه تعداد آنها نسبت به مدت مشابه سال گذشته 579 نفر افزایش یافته است

 

درآمد 52 میلیون دلاری حاصل از صادرات پنبه در تاجیکستان طی دو ماه

به گزارش خبرگزاری دولتی خاور، تاجیکستان طی ماه‌های ژانویه و فوریه امسال به ارزش 52.2 میلیون دلارپنبه صادر کرد. میزان فروش پنبه از نظر وزن 21.5 درصد کاهش و از نظر قیمت 24 درصد افزایش داشته است. براساس آمار منتشره توسط خدمات گمرک تاجیکستان، طی مدت ذکر شده این کشور حدود 21 هزار تن پنبه به مبلغ بیش از 52.5 میلیون دلار به کشورهای اروپایی و آسیایی صادر کرده است.

بنابر آمار وزارت صنعت و فناوری‌های نوین تاجیکستان، در این کشور حدود 30 واحد نساجی فعالیت می‌کنند که مجموع ظرفیت فرآوری آنها تا 100 هزار تن پنبه در سال است. در سال گذشته میلادی نیز388.8 هزار تن پنبه خام در تاجیکستان جمع آوری شده است.

 

درخواست تاجیکستان برای حفظ یخچال های طبیعی

به گزارش آسیا پلاس، تاجیکستان در چارچوب نهمین کنفرانس وزیران محیط زیست در قبرس، خواستار حمایت جامعه بین المللی برای نامگذاری سال 2025 به عنوان سال بین المللی حفاظت از یخچال های طبیعی شد. بهادر شرالیزودا رئیس کمیته حفاظت از محیط زیست تاجیکستان در این کنفرانس که در روزهای ۵ تا ۷ اکتبر در نیکوزیا (جمهوری قبرس) برگزار شد خواستار ایجاد صندوق بین المللی حفاظت از یخچال های طبیعی شد و گفت: مسائل مربوط به ذوب شدن یخچال های طبیعی در موضوع تغییرات اقلیمی‌به دلیل گرم شدن زمین از اهمیت حیاتی برخوردار است.

رئیس کمیته حفاظت از محیط زیست تاجیکستان افزود: علیرغم انتشار حداقل گازهای گلخانه ای در تاجیکستان، این کشور یکی از آسیب پذیرترین کشورها در برابر اثرات تغییرات آب وهوایی است و بهمین خاطر قصد دارد با استفاده از تجربه پیشرفته بین المللی و پشتیبانی فنی شرکای توسعه، در خصوص  بروز رسانی کتاب سرخ جمهوری اقدام کند.

 

برگزاری نشست روسای نهادهای اضطراری کشورهای آسیای مرکزی در شهر دوشنبه

نشست سران نهادهای اضطراری کشورهای آسیای مرکزی در زمینه کاهش خطر بلایای طبیعی به میزبانی تاجیکستان در شهر «دوشنبه» برگزار شد. در کار این نشست، روسا و نمایندگان وزارتخانه و نهادهای مجاز در زمینه پیشگیری و انحلال شرایط اضطراری قزاقستان، قرقیزستان، ازبکستان، ترکمنستان، سفرای کشورهای خارجی و سازمان‌های اهداکننده و آژانس‌های سازمان ملل متحد حضور یافتند.

در جریان این جلسه مسائل مربوط به همکاری منطقه‌ای در زمینه کاهش خطر بلایای طبیعی از جمله روند اجرای تصمیمات نشست مشابه سال 2021 در تاشکند و همچنین مسائل برگزاری رویدادهای مشترک با هدف کاهش خطر بلایای طبیعی مورد بحث و بررسی قرار گرفتند.

در چارچوب این رویداد، کارشناسان امور اضطراری آسیای مرکزی به همراه کارشناسان سازمان‌های بین المللی و غیر دولتی، نهادهای علمی، تعدادی از پیشنهادات سازنده، ابتکار و برنامه و پروژه‌های متمرکز به توسعه و تقویت همکاری منطقه ای در زمینه کاهش بلایای طبیعی، مبارزه با تغییر اقلیم و شرایط اضطراری را بررسی، هماهنگ و برای تصمیم گیری ارائه کردند.

موضوعات مربوط به اهداف و تعیین برنامه‌های عملیاتی در زمینه‌های اولویت‌دار نقشه راه اجرای استراتژی توسعه همکاری‌های کشورهای آسیای مرکزی در زمینه کاهش خطر بلایای طبیعی از جمله دیگر موضوعات بود که در این نشست بررسی و در پایان آن پروتکل مربوطه به تصویب رسید.

خاطرنشان شد که شرکت طیف وسیعی از ذینفعان به توسعه گفت‌وگوهای سازنده، تبادل اطلاعات و تجربیات و تقویت همکاری‌ها در زمینه کاهش خطر بلایای طبیعی کمک می‌کند.

 

برگزاری نشست کار گروه الحاق تاجیکستان به نظام GSP+ با نمایندگان اتحادیه اروپا

نشست کار گروه مشترک تاجیکستان در زمینه GSP+ و اتحادیه اروپا به ریاست ذوقی ذوقی زاده، وزیر توسعه اقتصاد و تجارت جمهوری تاجیکستان در تاریخ 5 اکتبر سال 2022 به صورت مجازی برگزار شد.

ذوقی زاده اعلام کرد طبق دستور آقای امامعلی رحمان، رئیس جمهوری تاجیکستان همکاری‌های دو‌ و چند جانبه جمهوری تاجیکستان با کشورهای خارجی، بویژه کشورهای اتحادیه اروپا وارد مرحله جدید شده است. این همکاری‌ها بر اساس اسناد منعقده بین طرفین از جمله توافقنامه همکاری‌های اقتصادی و تجاری، یادداشت تفاهم همکاری‌ها در بخش کمک های مالی و فنی، همچنین توافقنامه مشارکت و همکاری بین طرفین تنظیم شده است. روابط تجاری نیز یکی از زمینه‌های اصلی و دارای اولویت همکاری‌های اقتصادی خارجی تاجیکستان با اتحادیه اروپا محسوب می‌شود.

حجم روابط تجاری جمهوری تاجیکستان و اتحادیه اروپا در سال گذشته 436.5 میلیون دلار بوده است که نسبت به سال 2020، 150.4 میلیون دلار و یا 52.6 درصد بیشتر می‌باشد. سهم گردش کالای خارجی با اتحادیه اروپا در میزان کل گردش کالای خارجی تاجیکستان 6.9 درصد ارزیابی می‌شود.

همزمان در چارچوب این نشست، مسائل تسریع روند الحاق به نظام GSP+، از جمله اجرای مقررات کنوانسیون و پروتکل های بین المللی که به عنوان مقررات پیش شرط این نظام محسوب می‌شود، مورد بررسی طرف ها قرار گرفت.

شایان ذکر است در صورت الحاق تاجیکستان به نظام مذکور، تجار و صادر کنندگان کشور فرصت صادرات بیش از 6000 اقلام کالای داخلی را به بازارهای کشورهای اتحادیه اروپا بدون پرداخت عوارض وارداتی به دست خواهند آورد.

سایت وزارت توسعه اقتصاد و بازرگانی جمهوری تاجیکستان

 

دیدار وزیر کشاورزی تاجیکستان با رئیس دفتر منطقه ای فائو در استانبول

سعدی کریم زاده، وزیر کشاورزی جمهوری تاجیکستان در تاریخ  5 اکتبر سال جاری در حاشیه کنفرانس بین المللی سطح عالی «کاهش ضایعات مواد غذایی در اروپا و آسیای مرکزی» در شهر استانبول با ولادیمیر رخمانیان،، مدیر کل دفتر منطقه ای سازمان خوار بار و کشاورزی سازمان ملل متحد ملاقات کرد.

طرف ها در این دیدار وضعیت فعلی همکاری‌های جمهوری تاجیکستان با سازمان مذکور در حوزه کشاورزی را مورد بررسی قرار دادند. رخمانیان جهت حمایت از تمامی ابتکارات سازمان خواربار و کشاورزی از سوی جمهوری تاجیکستان سپاسگزاری نمود. طرف ها تقویت بیشتر همکاری‌های مشترک به توافق رسیدند که در آینده در چارچوب طرح های کمک فنی در زمینه جلب نوآورانه به حوزه‌های پرورش بذر، استفاده از هواپیما بدون سرنشین جهت از بین بردن حشرات مضر، تاسیس گلخانه‌ها، بهبود بخشیدن وضعیت آبرسانی مراتع در جمهوری تاجیکستان، پیشبرد ابتکار یک محصولات-یک کشور و دیجیتال سازی روستاها، همکاری نمایند.

در این ملاقات که در فضای دوستانه برگزار شد، رخمانیان از وزیر کشاورزی جمهوری تاجیکستان دعوت نمود، در مراسم انتخاب مدیر کل جدید سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل متحد که ماه ژوئن سال 2023 در شهر رم ایتالیا در نظر گرفته شده است، شرکت نمایند.

پایگاه اطلاع رسانی  وزارت کشاورزی جمهوری تاجیکستان

 

دیدار وزیر توسعه اقتصاد و بازرگانی تاجیکستان با هیأت بانک جهانی

ذوقی ذوقی زاده، وزیر توسعه اقتصاد و بازرگانی جمهوری تاجیکستان در تاریخ 4 اکتبر سال 2022 با هیأت بانک جهانی به ریاست اوزان سوِملی، نماینده دائم بانک جهانی در جمهوری تاجیکستان و چارلز هارپی و آنِلیا میولِر، کارشناسان بانک مذکور ملاقات کرد.

ذوقی زاده برای همکاری‌های متقابل سودمند مربوط به توسعه اقتصاد ملی و سهم بانک جهانی جهت  اجرای اهداف و اولویت های کشور از اوزان سویملی سپاسگزاری نمود.

طرف ها در این دیدار همکاری‌های دو جانبه با حمایت از انجام سرمایه گذاری در راستای نیل به اهداف استراتژی کشور و اقدامات پیش بینی شده و نقشه راه مربوط به جلوگیری از تاثیر ریسک به اقتصاد ملی که با مصوبه دولت جمهوری تاجیکستان از تاریخ 18 مارس سال 2022 به شماره 116 تایید شده است، همچنین اجرای استراتژی حوزه ای و منطقه ای برنامه توسعه تاجیکستان، از جمله اجرای برنامه میان مدت توسعه اقتصاد دیجیتال در جمهوری تاجیکستان برای سال های 2025-2021 را مورد بررسی قرار دادند.

ذوقی زاده از بانک جهانی دعوت نمود، بمنظور جلوگیری و کاهش تاثیر ریسک جهانی و تغییر آب و هوا، میزان سرمایه گذاری به اقتصاد ملی را  افزایش دهد.  در پایان دیدار مذکور طرف ها برای اجرای موضوعات مطروحه در راستای توسعه همکاری‌های فیمابین اعلام آمادگی نمودند.

سایت وزارت توسعه اقتصاد و بازرگانی جمهوری تاجیکستان

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما