معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۷/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۳۳

اخبار اقتصادی جمهوری لهستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی جمهوری لهستان در هفته چهارم مهر ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.
  • پیش‌بینی جدید صندوق بین المللی پول از رشد تولید ناخالص داخلی لهستان

صندوق بین‌المللی پول (IMF) پیش‌بینی خود از رشد تولید ناخالص داخلی لهستان را برای امسال و سال آینده کاهش داد. بر اساس آخرین گزارش چشم‌انداز اقتصاد جهانی صندوق بین‌المللی پول که در اکتبر 2022 منتشر شده است، انتظار می‌رود رشد تولید ناخالص داخلی لهستان در سال 2022 به میزان 3.8 درصد بوده و در سال 2023، به 0.5 درصد برسد که در مقایسه با پیش‌بینی‌های قبلی، برای سال 2022 به میزان 0.7 درصد و برای سال 2023 به میزان 1.5 درصد کاهش یافته است. همچنین در این گزارش پیش‌بینی شده است که در سال 2023، متوسط تورم سالانه لهستان برابر با 14.3 درصد خواهد بود که در پایان سال به سطح 9.0 درصد کاهش می‌یابد. بر مبنای این گزارش، کسری حساب جاری لهستان در سال 2022، به میزان 4 درصدِ GDP خواهد بود که در سال 2023، به سطح 3.3 درصدِ GDP خواهد رسید.

https://www.thefirstnews.com/article/imf-downgrades-polands-gdp-growth-forecast-33704

  • اعلام نرخ بیکاری در ماه سپتامبر 2022 توسط اداره مرکزی آمار لهستان

اداره مرکزی آمار لهستان (GUS) گزارش داد که نرخ بیکاری ثبت شده در سپتامبر 2022، 5.1 درصد بوده است که نسبت به آگوست 2022 (5.2 درصد) به میزان 0.1 درصد کمتر بوده است. بر اساس داده‌های ارائه شده از سوی این نهاد، تعداد بیکاران ثبت شده در ادارات کار در ماه سپتامبر 801.7 هزار نفر بوده است؛ در حالی که تعداد بیکاران در ماه آگوست، 806.9 هزار نفر ثبت شده است.

https://biznes.wprost.pl/gospodarka/10918873/bezrobocie-w-polsce-znamy-najnowsze-dane.html

  • اعلام نرخ تورم در ماه سپتامبر 2022 توسط اداره مرکزی آمار لهستان

طبق اعلام اداره مرکزی آمار لهستان (GUS)، تورم در این کشور در ماه سپتامبر به 17.2 درصد رسید که بالاترین حد آن در 25 سال اخیر می‌باشد و پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که این نرخ در ماه‌های آینده همچنان بالا خواهد بود. بر همین اساس رئیس‌جمهور این کشور، سپر ضد تورم شامل حذف یا کاهش مالیات‌ها را تا پایان دسامبر تمدید کرد. بر اساس برآوردهای وزارت دارایی، سپرهای ضد تورم، نرخ تورم را تقریبا 1.5 تا 2 درصد کاهش می‌دهند.

https://biznes.wprost.pl/gospodarka/10917562/prezydent-podpisal-przedluzenie-tarczy-antyinflacyjnej.html

  • افزایش حداقل مستمری بازنشستگان لهستان در سال 2023

طبق اعلام دولت لهستان، از سال 2015، میانگین مستمری سالانه تقریبا دو برابر شده است. در آن زمان، بازنشستگان به صورت میانگین، سالانه 9024 زلوتی درآمد داشتند، اما این میزان در سال 2023 به 16896 زلوتی در سال خواهد رسید که موجب می‌گردد امکان مشارکت بازنشستگان در فعالیت‌های تفریحی و آموزشی و یا دسترسی به مراقبت‌های پزشکی کارآمد تسهیل شود. دولت همچنین از سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های مراقبت از سالمندان از جمله خانه‌های سالمندان، بیمارستان‌ها و مراکز مددکاری خبر داد.

https://www.gov.pl/web/premier/rzad-dba-o-bezpieczenstwo-finansowe-seniorow--minimalna-emerytura-w-2023-r-wyniesie-158844-zl

  • ملاقات نخست وزیر لهستان با استانداران برای بهبود نظارت بر توزیع زغال سنگ

نخست وزیر لهستان در یک جلسه توجیهی با استانداران در خصوص نحوه توزیع زغال سنگ جهت تسهیل دسترسی شهروندان به این ماده سوختی حضور یافت. وی گفت «جنگ روسیه و اوکراین منجر به یک بحران بین‌المللی شده است که پیامدهای آن را همه کشورهای اروپایی احساس می‌کنند. آشفتگی کنونی در بازارهای جهانی، در موضوعات مختلفی از جمله افزایش قیمت مواد خام و کاهش در دسترس بودن آنها خود را نشان داده است. با این حال، با یک واکنش موثر و سریع، ما ذخایر زغال سنگ و گاز را برای زمستان تضمین می‌کنیم. علاوه بر تامین زغال سنگ از معادن داخلی، زغال‌سنگ را از خارج نیز وارد می‌کنیم. اکنون لازم است که آن را به طور مؤثر توزیع کنیم تا هر لهستانی بتواند آن را خریداری کند».

بر همین اساس دولت لایحه‌ای را تصویب کرده است که توزیع زغال سنگ توسط دولت های محلی را تسهیل می‌کند. در نتیجه، ساکنان دسترسی بیشتری به این ماده خام و همچنین با قیمت کمتر خواهند داشت. دولت های محلی می‌توانند هر تن زغال سنگ را به قیمت 1500 زلوتی (حدود 312 یورو) بخرند و آن را حداکثر تا 2000 زلوتی (حدود 416 یورو) بفروشند. این تفاوت قیمت، برای پوشش هزینه‌های توزیع زغال سنگ است. شایان ذکر است که امروزه قیمت این ماده خام در انبارهای خصوصی اغلب بیش از 3500 زلوتی (حدود 730 یورو) است.

https://www.gov.pl/web/premier/spotkanie-premiera-mateusza-morawieckiego-z-wojewodami2

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما