معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۸/۰۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۴۶

اخبار اقتصادی چین - گوانجو

برخی از مهمترین اخبار و تحولات اقتصادی جنوب چین در هفته اول آبان ماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

استان گوانشی پایگاه صادرات خودرو به آ.سه.آن

ما ییشنگ مدیرکل دپارتمان صنعت و فناوری اطلاعات استان گوانشی در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی در ۱۳ اکتبر گفت: "گوانشی به یک پایگاه بزرگ تولید و صادرات برندهای خودرو در چین جنوبی تبدیل شده است". وی افزود که گوانشی در حال حاضر ظرفیت سالانه تولید خودرو معادل ۲٫۴۵ میلیون دستگاه را دارد و یک زنجیره صنعتی نسبتاً کامل را فراهم آورده که شامل خودروهای تمام شده، قطعات یدکی، برند و خدمات پس از فروش است.

صنعت خودرو از دیرباز یکی از صنایع سودمند گوانشی به همراه ماشین آلات، متالورژی، و فلزات غیر آهنی بوده است. شرکت های خودرو پیشرو مانند SAIC - GM - Wuling (SGMW) و Dongfeng Liuzhou در این استان فعالیت دارند. استان گوانشی حمایت مداوم از شرکت های خودرو محلی برای توسعه وسایل نقلیه انرژی جدید بعمل آورده و همچنین سیاست های ترجیحی برای نصب شارژ و و ترویج خودروهای انرژی جدید (NEVs) منتشر کرده است. ظرفیت تولید سالانه NEVs استان در سال ۲۰۲۱ به 486 هزار خودرو رسید که ۱۳٫۷ درصد از کل کشور را تشکیل می دهد و رتبه سوم چین را به خود اختصاص داده است.

ما افزود که گوانشی صنعت خودرو سازی خود را توسعه خواهد داد و تلاش های بیشتری را به نوآوری محصول و فناوری اختصاص خواهد داد. اقدامات دیگر، مانند حمایت از شرکت ها در توسعه بازار و تسریع در ساخت پایگاه‌های تولیدی خارج از کشور، برای تحکیم و ارتقاء موقعیت استان به عنوان یک منطقه کلیدی در صنعت تولید خودرو چین انجام خواهد شد.

کسب رتبه نخست چین در شاخص رشد نهادهای بازار توسط استان‌هاینان

در سه چهارم اول سال، استان‌هاینان به طور متوسط ۶۸۲ شرکت جدید در روز اضافه کرد. در ماه سپتامبر، نهادهای واقعی بازار هاینان ۵۰٫۸۱ درصد رشد کردند. تا ماه سپتامبر، نرخ رشد نهادهای بازار واقعی‌هاینان به مدت ۳۱ ماه متوالی در چین در رتبه اول قرار گرفته است.

با وجود اثرات همه‌گیری کرونا، توسعه نهادهای مختلف بازار در استان‌هاینان نشاط و تاب آوری زیادی نشان داده است. تا به امروز نهادهای واقعی بازار در این استان از ۲ میلیون مورد فراتر رفته که میانگین نرخ رشد سالانه آن در سال های اخیر ۴۰ درصد بوده است.

از سال جاری، هاینان در حال بهینه سازی خدمات کسب و کار، ایجاد و عادی سازی مکانیسم ارتباطی بین دولت و بنگاه‌ها و همچنین بهبود مکانیسم های حل مسئله خود بوده است. این استان همچنین خدمات دولتی را بهبود بخشیده و کارایی شرکت ها را در هنگام رسیدگی به امور مربوط به کسب و کار افزایش داده است.

برنامه توسعه صنعت خودروسازی استان هونان

دپارتمان صنعت و فناوری اطلاعات استان هونان به تازگی طرح توسعه صنعت خودروسازی هونان را منتشر کرد. طبق این طرح، استان هونان تا پایان سال 2025 قرار است 1.5 میلیون دستگاه خودرو شامل 1 میلیون خودرو برقی به ارزش بیش از 300 میلیارد یوان تولید کند.

در سال های اخیر، دولت هونان صنعت خودروسازی را به عنوان یک بخش مهم در راستای ساخت سیستم صنعتی مدرن در نظر گرفته است. در همین راستا، دولت هونان سیاست های حمایتی متعددی را در جهت کمک به بهینه سازی ساختار صنعتی، ارتقای زنجیره صنعت، یافتن پتانسیل های صنعتی و بهبود ظرفیت های نوآوری اتخاذ کرده است.

به گزارش دپارتمان صنعت و فناوری اطلاعات استان هونان، این استان در 9 ماهه اول سال 2022، در مجموع 651 هزار خودرو به ارزش 100.38 میلیارد یوان تولید کرده است که به ترتیب با رشد  64.5 و 51.1 درصدی همراه بوده است.

 تعداد 312,500 دستگاه از این تولیدات را خودروهای برقی به ارزش 54.64 میلیارد یوان تشکیل داده که به ترتیب با رشد 318.4 و 420.4 درصدی همراه بوده است. تولید خودروهای برقی در استان هونان 6.6 درصد از کل تولیدات خودروهای برقی در کشور چین است.

همکاری گوانجو و سانتاکروز در زمینه‌های مختلف

نشست تبادل آنلاین بین گوانجو و سانتا کروز بولیوی در ۱۸ اکتبر 2022 برگزار شد. وانگ جیالی، سرکنسول چین در سانتا کروز ریاست این نشست را بر عهده داشت. ژان دکن، مدیر دفتر امور خارجه دولت گوانجو و ناتالی کورتس سرپرست دفتر هماهنگی نهادی سانتاکروز در آن حضور داشتند.

وانگ در سخنرانی خود مقدمه ای کوتاه در مورد توسعه روابط چین و بولیوی و همچنین پیشرفت مبادلات و همکاری سانتاکروز و چین ارائه داد. وی گفت: "سرکنسولگری از دو شهر در انجام مبادلات و همکاری‌ها در زمینه‌های مختلف به طور کامل حمایت خواهد کرد و همچنین نقش فعالی در ارتقای توسعه اقتصادی و اجتماعی دو شهرایفا خواهد کرد".

ژان اظهار داشت که گوانجو آماده است با سانتا کروز برای ترویج روابط دوستانه و همکاری‌های توسعه پایدار همکاری کند. وی افزود: "این دو شهر می‌توانند همکاری‌های عملی در زمینه‌های اقتصاد و تجارت، فرهنگ و آموزش، علم و فناوری، مراقبت های پزشکی و ورزش انجام دهند و همچنین مبادلات جوانان برای رسیدن به سطح بالاتری از توسعه و رفاه مشترک و ارتقای روابط دوجانبه را تسهیل نمایند". سانتا کروز بزرگترین شهر بولیوی در مرکز آمریکای جنوبی است.

توسعه خوشه‌های صنعتی صادرات چین با استفاده از تجارت الکترونیک فرامرزی

بر اساس گزارش های منتشرشده خوشه‌های صنعتی بیشتری در چین به گسترش تجارت جهانی و ایجاد برند با صادرات از طریق تجارت الکترونیکی فرامرزی دست یافته اند. گزارش توسعه خوشه‌های صنعتی صادرات چین با استفاده از تجارت الکترونیک فرامرزی منتشر شده توسط تیم فروش آمازون گلوبال در گوانجو، نشان می‌دهد که خوشه‌های صنعتی صادرات چین با استفاده از چنین پلت‌فرم‌هایی تحول و ارتقا یافته است.

این گزارش 17 خوشه صنعتی را مورد هدف قرار داده و مناطق عمده ای از جمله مناطق پررونق دلتای رود مروارید و دلتای رودخانه یانگ تسه، منطقه اقتصادی تنگه غربی و بخش های شمالی، مرکزی و غربی چین را پوشش می دهد.

پنگ جیاکی، معاون آمازون چین گفت: "به عنوان شکل جدیدی از تجارت خارجی، صادرات چین با استفاده از تجارت الکترونیک فرامرزی در چند سال گذشته انعطاف پذیری زیادی از خود نشان داده و پتانسیل تجاری بیشتری را در بازار جهانی بوجود آورده است." وی افزود: "صادرکنندگان چینی در خوشه‌های صنعتی سودمند پتانسیل زیادی در تحقیق و توسعه، طراحی، نوآوری محصول، ساخت برند و گسترش جهانی نشان داده اند".

اداره کل گمرک چین اعلام کرد که حجم واردات و صادرات تجارت الکترونیک فرامرزی چین در سال 2021 بالغ بر 1.98 تریلیون یوان (287.3 میلیارد دلار) بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 15 درصد افزایش داشته است. صادرات تجارت الکترونیک به 1.44 تریلیون یوان رسید که سالانه 24.5 درصد افزایش داشت. بر اساس این گزارش، حجم صادرات تجارت الکترونیک فرامرزی کشور از سال 2017 تا 2021 سالانه حدود 40 درصد رشد داشته است.

بر اساس این گزارش، طی سال‌ها، تعداد فزاینده‌ای از صادرکنندگان چینی مسیر دیجیتالی‌سازی را با کمک تجارت الکترونیک فرامرزی در پیش گرفته‌اند که می‌تواند به آنها کمک کند تا بطور مستقیم  به مصرف‌کنندگان خارج از کشور دسترسی پیدا کنند.

تا پایان ماه آگوست، Linsy Home، یک شرکت پیشرو مبلمان چینی مستقر در فوشان، استان گوانگدونگ، با استفاده از آمازون به افزایش فروش خارج از کشور خود تا بیش از 100 درصد نسبت به سال گذشته دست یافته است. یانگ شو، مدیر بخش بازرگانی این شرکت گفت: "ما یک سیستم مدیریت عرضه نسبتاً کامل ساخته ایم که برای بهبود کارایی فروش در بازارهای خارج از کشور اهمیت زیادی دارد."

در این گزارش آمده است که فروشندگان چینی در مواجهه با محیط خارجی که به سرعت در حال تغییر هستند، نیازهای مصرف کننده را به دقت برآورده، به موقع پاسخ می دهند و به سرعت محصولاتی را توسعه می دهند که نیازهای بازار را برآورده می‌کنند.

برای تسهیل توسعه صادرات چین در کانال‌های جدید، یک نمایشگاه تجاری با تمرکز بر تجارت الکترونیک فرامرزی قرار است در ماه نوامبر در گوانجو با مشارکت بیش از 1500 صادرکننده چینی و بیش از 30 پلتفورم تجارت الکترونیک داخلی و خارجی برون مرزی افتتاح شود.

رشد صادرات محصولات گرمایشی فوشان به اروپا

با توجه به تاثیر عوامل متعدد، لوازم گرمایشی چین به طور فزاینده ای مورد استقبال بازار اروپا قرار می‌گیرد. در هشت ماهه اول سال جاری، کل صادرات لوازم گرمایشی از گمرک گوانجو از ۱٫۱۶ میلیارد یوان (۰٫۱۶ میلیارد دلار) فراتر رفت که ۶٫۵ درصد در سال افزایش داشته است. فوشان به عنوان یکی از مناطق اصلی تولید لوازم گرمایشی در چین، لوازم گرمایشی مانند بخاری‌های برقی را از ژوئن تا اوت به ارزش ۹۴ میلیون یوان (۱۳ میلیون دلار) به اتحادیه اروپا صادر کرده است که ۱۵۴٫۴ درصد رشد سالیانه داشته است. منطقه Shunde شهر فوشان به عنوان یکی از مراکز اصلی تولید لوازم خانگی در چین، تلاش زیادی را برای تصاحب فرصت های جدید و گسترش بازارهای خارج از کشور در نمایشگاه کانتون خواهد داشت.

رونمایی از اولین خودرو پرنده الکتریکی جهان توسط شرکت Xpeng

Xpeng Aeroht  از اولین خودروی پرنده کاملا الکتریکی جهان (eVTOL) در 24 اکتبر در شهر گوانجو رونمایی نمود. به گفته این شرکت، خودروی پرنده هم برای رانندگی جاده ای و هم برای پرواز قابل استفاده است. سیستم پرواز در بالای خودرو نصب شده که بصورت تاشو می‌باشد. بر اساس اعلام سازنده این مدل آزمایشی شکل نهایی خودرو نیست و در آینده بهینه سازی خواهد شد.

همچنین مدل  X2 این شرکت در روز افتتاحیه نمایشگاه GITEX در مرکز تجارت جهانی دبی رونمایی شد. بیش از ۱۵۰ شرکت کننده از جمله نمایندگان کنسولگری چین در دبی، اتاق بازرگانی بین المللی دبی، وزارت اقتصاد و گردشگری امارات متحده عربی و رسانه‌های جهانی در مراسم رونمایی از این مدل حضور داشتند.

برایان گو، نایب رئیس شرکت XPENG در این مراسم گفت: " نمایش عمومی XPENG X2 در دبی نشان دهنده نقطه عطف قابل توجهی برای XPENG AEROHT است. دبی یک "شهر نوآوری" مشهور در جهان است و به همین دلیل ما تصمیم گرفتیم اولین رویداد پرواز عمومی X2 را در اینجا برگزار کنیم."

شنجن شهر بین المللی صنعت نرم افزار

شنجن صندوق های ویژه ای جهت سرمایه گذاری در توسعه صنعت نرم افزار در پنج سال آینده ایجاد خواهد کرد و برای ساخت یک منطقه ملی توسعه نوآورانه اقتصاد دیجیتال و شهر نرم افزاری بین المللی تلاش می نماید. بسته ای از 20 اقدام توسط اداره صنعت و فناوری اطلاعات این شهر منتشر شد که طبق آن، این شهر توسعه پلتفرم های فناوری نوظهور و نرم افزارهای مشترک حرفه ای را در اولویت قرار خواهد داد.

برای افزایش نوآوری، این شهر با اعطای تا 30 میلیون یوان (4.17 میلیون دلار) یارانه، توسعه دهندگان نرم افزار را تشویق خواهد کرد در فن آوری‌های کلیدی سرمایه گذاری کنند. شنجن قصد دارد پارک های صنعتی نرم افزاری استاندارد بالا را راه اندازی نماید. کسب و کارهای نرم افزاری محلی، کالج های حرفه ای و موسسات تحقیقاتی تشویق می‌شوند تا برنامه‌های آموزش استعدادها را در توسعه و کاربرد نرم افزارهای هوش مصنوعی، صنعتی و امنیت اطلاعات ارائه دهند و حداکثر یارانه ۱۰ میلیون یوانی برای برنامه‌های واجد شرایط اعطا خواهد شد. برای جذب استعدادهای خارج از کشور، این شهر همچنین یارانه‌هایی از ۱۰ میلیون تا ۱۰۰ میلیون یوان در نظر گرفته است.

ارزش افزوده صنعت نرم افزار شنجن در سال ۲۰۲۱ به ۲۳۰ میلیارد یوان رسید و تخمین زده می‌شود که در سال ۲۰۲۵ از ۴۲۰ میلیارد یوان تجاوز کند. تقویت ۲۰ بخش نوظهور استراتژیک و پرورش هشت صنعت آینده دار در دستور کار دولت محلی شنجن قرار دارد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما