معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۸/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۵۴

اخبار اقتصادی ترکیه - آنکارا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکیه در هفته اول آبان ماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

کاهش 1.5 درصدی نرخ بهره بانکی در ترکیه

خبرترک- شورای سیاستهای پولی بانک مرکزی ترکیه در آخرین نشست خود در ماه اکتبر اقدام به کاهش یک و نیم درصدی نرخ بهره کرد. بدین ترتیب نرخ بهره بین بانکی از 12 درصد به 10.5 درصد کاهش یافت.اردوغان، رئیس جمهور ترکیه همواره بر کاهش نرخ بهره تاکید و حتی اعلام داشته بود که نرخ بهره تک رقمی خواهد شد.

 

کاهش خرید ملک توسط اتباع خارجی در ترکیه

حریت-اگرچه شتاب فروش مسکن به اتباع خارجی در ترکیه کاهش یافته، اما شهروندان روس همچنان به دنبال خرید ملک در این کشور هستند. براساس اعلام سازمان آمار ترکیه، فروش مسکن به اتباع خارجی در ترکیه در سپتامبر سالجاری با 23.8 درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال قبل به 5 هزار و 49 واحد رسید. در ماه سپتامبر، شهروندان روسیه با 1196 خانه در جایگاه اول فروش مسکن به خارجی‌ها قرار گرفتند.در طی 9 ماهه سالجاری؛ از هر 5 ملک یک خانه به روس ها فروخته شده است. بیشتر خانه‌های خریداری شده توسط شهروندان روسی در منطقه آنتالیا واقع شده است.

 

برنامه ترکیه برای دست یابی به سهم بازار 400 میلیارد دلاری از بازار جهانی حلال

بلومبرگ-یونس اته، رئیس شورای جهانی حلال در حاشیه پنجمین نمایشگاه حلال سازمان همکاری اسلامی و اجلاس جهانی حلال گفت: جمعیت مسلمانان در سراسر جهان نزدیک به 2 میلیارد نفر است و حساسیت مردم نسبت به غذای حلال و بخش حلال هر ساله در حال افزایش است. وی افزود، وسعت بازار جهانی حلال که شامل بخش‌های بسیاری از امور مالی تا مواد غذایی، از گردشگری تا نساجی، از لوازم آرایشی و بهداشتی تا تجهیزات پزشکی و از پزشکی تا حوزه مواد شیمیایی را شامل می‌شود از 7 تریلیون دلار فراتر رفته است. با سیاست‌های دولت و تلاش‌های بخش خصوصی می‌توان در مدت کوتاهی سهم ترکیه از بازار جهانی حلال را از ۱۰۰ میلیارد دلار به ۴۰۰ میلیارد دلار طی 5 سال آینده افزایش خواهد داد. پیش بینی می‌شود بازار حلال تا 5 سال آینده به 10 تریلیون دلار برسد.

تاکید وزیر کشاورزی ترکیه بر انتقال غلات به کشورهای محروم

دنیا-وحید کریشچی وزیر کشاورزی و جنگلداری ترکیه  طی سخنانی در برنامه روز جهانی غذا ضمن اشاره به ایجاد کریدور غلات گفت: از  زمانی که اولین کشتی از این کریدور به حرکت در آمد، تا 15 اکتبر، 63 درصد غلات حمل شده از بنادر دریای سیاه به کشورهای اروپایی ، 24 درصد غلات به آسیا و 13 درصد به کشورهای آفریقایی ارسال شده است. وی گفت: از 7.5 میلیون تن غلات که از طریق کریدور غلات حمل شده است، تنها 5.6 درصد به کشورهای توسعه نیافته منتقل شده است. وی با اشاره به اینکه بیش از 3.1 میلیارد نفر به تغذیه سالم دسترسی ندارند، تاکید کرد که بیش از 830 میلیون نفر با گرسنگی دست و پنجه نرم می‌کنند. کریشچی با اشاره به اینکه تولید باید 60 درصد افزایش یابد تا نیازهای غذایی جمعیت جهان تامین شود، گفت: ترکیه در نظر دارد تا از منابع طبیعی خود به درستی استفاده و بهره وری در تولیدات کشاورزی را افزایش دهد.

 

رکورد در صادرات پوشاک و منسوجات ترکیه

دنیا-بر اساس اعلام انجمن صادرکنندگان ترکیه، میزان  صادرات پوشاک و منسوجات این کشور در بازه زمانی اول ژانویه تا پایان سپتامبر سال جاری با 9.3 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل به 16 میلیارد و 172 میلیون دلار رسیده که این یک رکورد جدید در این بخش بشمار می رود.

بیشترین صادرات پوشاک ترکیه طی 9 ماه سالجاری به کشورهای آلمان با 2.8 میلیارد دلار، اسپانیا با 2 میلیارد دلار و بریتانیا با 1.6 میلیارد دلار صورت گرفته است.

گفتنی است میزان صادرات کل ترکیه در 9 ماه نخست امسال با 17 درصد افزایش از 188.2 میلیارد دلار به 252.6 میلیارد دلار رسید. سهم صنعت پوشاک از کل صادرات ترکیه 8.6 درصد اعلام شده است.

 

درآمد 18.4 میلیارد دلاری ترکیه از صادرات ماشین آلات صنعتی

باستار-اساس اعلام انجمن صادرکنندگان ترکیه، میزان صادرات ماشین آلات این کشور در 9 ماهه سالجاری با 7.4 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل به 18.4 میلیارد دلار رسید.

در این دوره بیشترین صادرات به کشورهای آلمان، آمریکا و ایتالیا انجام شده است. صادرات ماشین آلات صنعتی به کشورآلمان 2.2 میلیارد دلار بوده است.

بنابر اعلام رئیس اتحادیه صادرکنندگان ماشین‌ آلات ترکیه، درآمد ترکیه از هر کیلوگرم صادرات در سال گذشته 5.8 دلار بود که امسال با 5.5 درصد افزایش به 6.1 دلار رسیده است.

افزایش 22.6 درصدی صادرات مبلمان و محصولات جنگلی ترکیه

دنیا-براساس اعلام انجمن صادرکنندگان ، صادرات مبلمان، کاغذ و محصولات جنگلی ترکیه در 9 ماهه سال جاری با رشد 22.6 درصدی نسبت به مدت مشابه سال 2021 به 6.2 میلیارد دلار رسیده است. بیشتر مبل صادراتی ترکیه به کشورهای عراق و آلمان بوده است.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما