معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۷/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۶۶

اخبار اقتصادی ترکمنستان - مرو

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکمنستان (استان‌های ماری به مرکزیت مرو و لباب) در هفته چهارم مهرماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

-میزان وام های ارائه شده توسط بانک های ترکمنستان به 85 میلیارد منات رسید.

خبرگزاری بیزنس ترکمنستان: مجموع اعتبار تخصیصی موسسات اعتباری ترکمنستان به بنگاه‌ها، سازمان‌ها و جمعیت به پول ملی تا سپتامبر 2022 میلادی بالغ بر 84 میلیارد و 963 میلیون منات بوده که نسبت به شاخص مشابه سال گذشته میلادی 13.3 درصد افزایش داشته است. تا سپتامبر 2021 میلادی، مجموعاً 74 میلیارد و 968 میلیون منات وام صادر شده است.

بر اساس اطلاعات بانک مرکزی ترکمنستان، تا اول شهریورماه امسال، 55 میلیارد و 292 میلیون وام به پول ملی به موسسات و بنگاه‌های دولتی صادر شده است. که 4.02 درصد بیشتر از رقم مربوط به سال 2021 است. در سال 2021، میزان این وام ها بالغ بر 53 میلیارد و 151 میلیون منات بوده است.

بر اساس آمار بانک مرکزی کشور، تا اول سپتامبر ماه سال جاری میلادی، میزان وام های تخصیص یافته به بخش خصوصی کشور به پول ملی بالغ بر 11 میلیارد و 836 میلیون منات بوده که نسبت به همین شاخص در سال 2021 میلادی (7 میلیارد و 389 میلیون منات) 60.2 درصد.بیشتر است.

همچنین در بازه زمانی مشخص سال جاری میلادی به شهروندان و کارآفرینانی که بدون تشکیل شخصیت حقوقی به فعالیت های کارآفرینی می‌پرداختند در مجموع 17 میلیارد و 835 میلیون منات وام اعطا شد که 23.6 درصد از رقم مشابه سال گذشته میلادی (14 میلیارد و 428 میلیون منات) بیشتر است. مجموع وجوه اعتباری تخصیص یافته توسط مؤسسات اعتباری ترکمنستان به شرکت ها، سازمان‌ها و جمعیت به پول ملی تا اوت 2022 میلادی بالغ بر 84 میلیارد و 916 میلیون منات بوده است.

 

ترکمنستان تعرفه‌ها و هزینه‌های جدیدی را برای کامیون‌های بین المللی وضع می‌کند.

خبرگزاری بیزنس ترکمنستان: آقای سردار بردی محمداف رئیس جمهور ترکمنستان روز پنجشنبه در جریان جلسه آنلاین کابینه وزیران، فرمان را درباره تعیین عوارض و پرداختی از صاحبان تریلرهای کامیون و نیمه تریلرهای کشورهای خارجی دوره از 15 نوامبر 2022 میلادی لغایت 15 نوامبر 2023 میلادی که به ترکمنستان وارد می‌شوند و از خاک این کشور عبور می‌کنند، امضا کرد. این را رسانه‌های رسمی‌کشور گزارش داده اند.

آقای سردار بردی محمداف در این دیدار بر لزوم افزایش ظرفیت جاده‌های جدید و بازسازی شده، استفاده از ظرفیت صادرات کالاهای خارجی و داخلی به بازارهای بین المللی و تحلیل ظرفیت ترانزیت خودروهای خارجی در ترکمنستان تاکید کرد.

عوارض و هزینه‌های جدید برای تریلرهای کامیون و نیمه تریلرهای کشورهای خارجی که از کشورهای شرکت کننده در توافقنامه عشق آباد (ایران، عمان، ترکمنستان و ازبکستان) وارد ترکمنستان می‌شوند، پروژه کریدور لاجورد که افغانستان را به ترکیه و اروپا از طریق ترکمنستان، آذربایجان و گرجستان متصل می‌کند، تعیین شده است.

کل هزینه تریلرهای ورودی به کشور 150 دلار و تریلرهای ترانزیتی 100 دلار خواهد بود. به گفته آژانس حمل و نقل و ارتباطات زیرمجموعه کابینه وزیران ترکمنستان، این مبلغ شامل هزینه رویه‌های اسنادی و عملیات گمرکی، ردیابی، بازرسی قرنطینه محصولات زراعی و ضدعفونی است.

عوارض و عوارض جدید برای افزایش رقابت پذیری سیستم حمل و نقل ترکمنستان در حمل و نقل بین المللی بار طراحی شده است.

بانک اروپایی بازسازی و توسعه نشست آنلاین از صادرکنندگان ترکمن با خریداران بالقوه آسیای مرکزی ترتیب داد.

خبرگزاری اورینت: بانک اروپایی بازسازی و توسعه نشست آنلاین تولیدکنندگان محصولات ترکمنستانی را با واردکنندگان بالقوه از کشورهای همسایه - قرقیزستان، قزاقستان، تاجیکستان و ازبکستان ترتیب داد.

این نشست در چارچوب برنامه مشاوره کسب و کارهای کوچک توسط بانک اروپایی بازسازی و توسعه توسط اتحادیه اروپا در ترکمنستان برگزار شد و بخشی از یک سری رویدادها برای ترویج صادرات ترکمنستان است که در ماه می 2022 میلادی راه اندازی شد.

هدف از برگزاری این نشست آنلاین تقویت توان صادراتی تولیدکنندگان داخلی، معرفی نمایندگان بازرگانان خارجی با محصولات تولیدی ترکمنستان و بحث در مورد مسائل مربوط به عملیات صادرات و واردات با مشارکت کارآفرینان ترکمن بود.

تولیدکنندگان محصولات ترکمنی به ارائه مطالبی پرداختند که در آن در مورد فعالیت شرکت های خود، کیفیت کالاهای تولیدی و همچنین فناوری‌های تولیدی مورد استفاده که در بیشتر موارد استانداردهای بالای جهانی را رعایت می‌کند، صحبت کردند. در میان دعوت شدگان هم صادرکنندگان با تجربه و هم شرکت هایی بودند که قصد دارند در آینده نزدیک تحویل کالا به خارج از کشور را آغاز کنند.

کارآفرینان خارجی با تجربه همکاری با تجارت ترکمنستان تاکید کردند که شرکت های بسیار بزرگی که قادر به تولید حجم بالایی از محصولات هستند، امروز در ترکمنستان فعالیت می‌کنند. به عنوان مثال، یکی از تولیدکنندگان داخلی کفش، با استفاده از فناوری‌های پیشرفته اروپایی و استفاده از مواد اولیه با کیفیت بالا ذکر شد.

هماهنگ کننده‌های ملی CAREC در مورد آمادگی برای بیست و یکمین کنفرانس وزیران بحث کردند.

خبرگزاری اورینت: آقای محمدگلدی سرداروف وزیر دارایی و اقتصاد، هماهنگ کننده ملی CAREC از ترکمنستان در نشست آنلاین هماهنگ کنندگان ملی برنامه منطقه ای شرکت کرد که اسناد برنامه ریزی شده برای تصویب در بیست و یکمین کنفرانس وزیران CAREC را بررسی کرد.

از طرف ترکمنستان نیز در این نشست معاونان وزارت انرژی و وزارت کشاورزی و حفاظت محیط زیست ترکمنستان حضور داشتند.

همانطور که مشخص شد، اسناد برنامه ریزی شده برای تصویب در کنفرانس وزیران مربوط به ارتقای بهبود سبز، پایدار و فراگیر پس از همه گیری، همکاری برای توسعه کشاورزی و امنیت غذایی در منطقه CAREC است.

نشست وزیران همچنین بر روی کار تحقیقاتی تحت برنامه CAREC برای حمایت از اقدامات منطقه ای برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی تمرکز خواهد کرد.

گمرک ترکمنستان برای به دست آوردن اطلاعات اولیه، سامانه TIR-EPD را یکپارچه کرده است.

خبرگزاری اورینت: وب سایت رسمی این سرویس گزارش می دهد که سرویس گمرک دولتی ترکمنستان سیستم اطلاعاتی TIR-EPD اتحادیه بین المللی حمل و نقل جاده ای را با سیستم خودکار داده‌های گمرکی داخلی ASYCUDA World یکپارچه کرده است.

این ادغام با به دست آوردن اطلاعات الکترونیکی اولیه در مورد کالاهای حمل شده توسط حامل های خارجی، گردش تجاری را سرعت می‌بخشد و ظرفیت حمل و نقل و ترانزیت کشور را افزایش می دهد.

این سیستم به نمایش دیجیتالی کارآمدتر و بصری کالاهای حمل شده کمک می‌کند و نظارت موثر بر قیمت را ایجاد می‌کند.

اجرای این سیستم در چارچوب "کنوانسیون گمرکی در مورد حمل و نقل بین المللی کالا تحت کارنه TIR (1975)" انجام می‌شود.

 

کشورهای حاشیه خزر ممنوعیت صید ماهیان خاویاری را تمدید خواهند کرد.

خبرگزاری اورینت: به گزارش پرس تی وی، ترکمنستان، قزاقستان، ایران، روسیه و آذربایجان ممنوعیت صید ماهیان خاویاری را تمدید خواهند کرد و سهمیه صادرات خاویار سیاه را حفظ خواهند کرد.

آقای ناصر کرمی راد، مدیرکل احیاء و حفاظت ذخایر ژنتیکی آبزیان ایران در گفت و گو با شبکه تلویزیونی سیما گفت: بر اساس موافقتنامه حفاظت و استفاده منطقی از منابع بیولوژیکی آبزیان دریای خزر، ممنوعیت صید تجاری ماهیان خاویاری تصویب شد و تا یک سال دیگر ادامه خواهد داشت.

دریای خزر یکی از بزرگترین منابع خاویار سیاه در جهان است - حدود 90 درصد از منابع دریایی جهان را تولید می‌کند.

 

اهداف برنامه کاهش انتشار گازهای گلخانه ای در اقتصاد در عشق آباد مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

خبرگزاری اورینت: در ساختمان دفتر سازمان ملل متحد در ترکمنستان، اهداف اصلی برنامه کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در بخش‌های مختلف اقتصاد ترکمنستان تا سال 2030 میلادی طی یک نشست بین‌بخشی برای انجام تعهدات ذیل کنوانسیون چارچوب سازمان ملل متحد (UNFCCC) و ارتقاء آن اعلام شداهداف برنامه کلیدی عبارت بودند از:

- صرفه جویی در منابع انرژی؛

- بهبود تامین انرژی در سکونتگاه‌های دوردست؛

- کاهش آلودگی هوا به دلیل کاهش احتراق سوخت های فسیلی؛

- پیاده سازی فناوری‌های جدید.

بر اساس این برنامه، علاوه بر ظرفیت های سنتی تولید انرژی، سالانه چندین توربین بادی در کشور راه اندازی می‌شود که تولید ده‌ها میلیون کیلووات ساعت برق را تضمین می‌کند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما