معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۷/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۴۷

اخبار اقتصادی ترکمنستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکمنستان در هفته سوم مهر ماه 1401 به نقل از رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد

بورس ترکمنستان در هفته سوم می 2022

بنا به گزارش رسانه‌های ارتباط جمعی ترکمنستان، در هفته گذشته ارزش مجموع مزایده‌های بورس کالا و مواد اولیه این کشور ، بالغ بر 13 میلیون و 576 هزار دلار شده است. در همین راستا، نمایندگانی از کشورهای انگلیس سوخت هواپیمای تولید شده در پالایشگاه نفت ترکمن باشی و تجاری از کشورهای ترکیه، امارات، افغانستان و ازبکستان گاز مایع تولید «ترکمن گاز» و بازرگانانی از افغانستان و ازبکستان نیز گازوئیل گوگردزدایی شده (تولید ترکمن شیمی) را خریداری کردند.

همچنین تجاری از کشورهای روسیه و امارات متحده عربی انواع منسوجات و نخ پنبه را با ارز خارجی و خریدارانی از کشورهای روسیه، ترکیه، امارات، افغانستان و ازبکستان نخ پنبه و فرش دستباف را به مبلغ حدود 800 هزار منات خریداری کردند. همچنین کارآفرینان داخلی گوگرد ( تولید ترکمن گاز )، پلی اتیلن ( تولید ترکمن شیمی) و فرش دستباف را برای بازار داخلی به ارزش بیش از 654 میلیون و 499 هزار منات خریداری کردند. هفته گذشته 54 معامله در بورس کالا و مواد اولیه ترکمنستان به ثبت رسید.

 

آغاز برداشت سیب زمینی در برخی از نقاط ترکمنستان

به گزارش نشریه «ترکمنستان: عصر طلایی»، برداشت سیب زمینی در ولایت داش آغوز از سطح 8800 هکتار زمین‌های زیر کشت ، آغاز شده است. سطح زیر کشت این محصول نسبت به سال گذشته ، افزایش یافته است. براساس برنامه‌های اعلام شده کشت، کشاورزان این منطقه بایستی برای اولین بار حجم محصول برداشت شده را به 123 هزار و 200 تن برسانند. این بدین معناست که برای انجام این کار، از هر هکتار باید حداقل 14 تن سیب زمینی برداشت شود. بخش اعظم زمین‌های زیر کشت سیب زمینی در نواحی قربان سلطان اجه و نیازوف قرار دارند. در این منطقه تجربه کافی در کشت موفق گونه‌های سیب زمینی هلندی وجود دارد که به خوبی با خاک و شرایط اقلیمی محلی سازگار بوده و عملکرد بالایی دارد.

افزایش خدمات بانکداری اینترنتی در ترکمنستان

به گزارش نشریه اینترنتی ترند و به نقل از بانک مرکزی ترکمنستان، بانک تجاری دولتی «دایخان بانک» از نظر تعداد کاربران ثبت شده سرویس «بانکداری اینترنتی» در ترکمنستان پیشتاز می‌باشد. تا ماه ژوئن 2022، ساکنان ترکمنستان بیشتر از بانک‌های «دایخان بانک» (318.3 هزار کاربر ثبت شده)، بانک «ترکمنستان» (261.3 هزار کاربر) و بانک «ترکمن باشی» (159.3 هزار کاربر) استفاده کرده اند.

دایخان بانک که مشتریانی از ولایات مختلف ترکمنستان دارد ، عمده مشتریانش در ولایات ماری (125.5 هزار)، لباب (73.4 هزار) و داش آغوز (48.5 هزار) قرار دارند. این بانک ، برای بهبود امنیت تراکنش ها، بانک از رمز عبور یک بار مصرف که از طریق پیامک دریافت می‌شود، استفاده می‌کند.

تولید نفت طی 5 ماهه اول سال 2022 در پالایشگاه نفت ترکمن باشی

مجتمع پالایشگاه‌های نفت ترکمن باشی در پنج ماهه اول سال جاری بیش از یک میلیون و 878 هزار تن نفت خام فرآوری کرده است. به گزارش نشریه اینترنتی «Nebit-Gaz»، برنامه تولید بنزین با 130٪، نفت سفید - حدود 142٪، روغن‌های روان کننده - 107.7٪ و گاز مایع - 178.4٪ محقق شده است.

محصولات مجتمع پالایشگاه‌های نفت ترکمن باشی هم وارد بازار داخلی کشور می‌شود و هم به سایر کشورها صادر می‌گردد. شایان ذکر است، این شرکت در سال گذشته با راه‌اندازی خط تولید روغن‌ موتورهای Turkmenoil Advance 5W-40 و Turkmenoil Premium 5W-40، سوخت کشتی‌ها و میکروفیلم پلی‌پروپیلن تقویت‌شده با آلومینیوم، دامنه محصولات جایگزین وارداتی را به طور قابل توجهی گسترش داد. محصولات مجتمع پالایشگاه‌های نفت ترکمن باشی در خارج از کشور تقاضای زیادی دارد.

تولید برق در نیروگاه لباب ترکمنستان

نیروگاه جدید لباب ترکمنستان ، ماهانه 104 میلیون کیلووات ساعت برق تولید می‌کند که برای مصارف داخلی و صادرات به افغانستان، ازبکستان و قرقیزستان در نظر گرفته شده است. به گزارش نشریه «ترکمنستان: عصر طلایی»، طی یک ماه گذشته، حجم برق صادراتی تولید شده در ولایت لباب بالغ بر 99 میلیون کیلووات ساعت بوده است. اخیراً نیز خط لوله گاز Üçajy-Zerger به طول 125 کیلومتر به نیروگاه متصل شده است که تامین سوخت این نیروگاه را تضمین می‌کند .

شایان ذکر است، نیروگاه توربین گازی با ظرفیت 432 مگاوات در ناحیه چارجوی ولایت لباب در تاریخ 3 سپتامبر 2021 به بهره‌برداری رسید. بنا بر گواهی شرکت Sumitomo، توربین‌های گازی M701DA ساخت شرکت «Mitsubishi Power Ltd» برای اولین بار در آسیای مرکزی در این نیروگاه نصب شده است.

نیروگاه مذکور همچنین گواهی فناوری‌های نوآورانه از موسسه فناوری فدرال سوئیس و گواهی "پایداری و کارایی" از موسسه انرژی ماکس پلانک (آلمان) دریافت کرده است. نیروگاه لباب از لحاظ زیست محیطی یکی از بزرگترین و ایمن ترین نیروگاه‌ها در ترکمنستان و منطقه است.

بررسی امکان بومی سازی تولید در ترکمنستان توسط یک شرکت بزرگ روسی

خبرگزاری تاس به نقل از اولگ مالچانوف، مدیرعامل کارخانه تولید عایق یوژنااورالسک ( در منطقه چلیابینسک) اعلام کرد که این شرکت در حال بررسی امکان بومی سازی تولید خود در ترکمنستان است. هیات منطقه چلیابینسک به سرپرستی الکسی تکسلر، استاندار منطقه مذکور طی ماه گذشته برای برگزاری جلسات کاری با طرف های ترکمنی ، وارد عشق آباد شده بود.

مالچانوف گفت: ما با همکاران خود در ترکمنستان درباره بومی سازی تولیدات خود بحث و تبادل کرده و به این نتیجه رسیدیم که در سه زمینه فرصت همکاری وجود دارد، که عبارتند از : عایق‌های پلیمری، عایق‌های چینی و شیشه‌ای، و اتصالات (آرماتور) خطی. محصولات این کارخانه به روسیه و کشورهای همسایه، برای استفاده در شبکه‌های ارتباطی راه آهن برقی و صنعت نفت و گاز، و به بازارهای خارجی نظیر فنلاند، سوئد، ایتالیا، اسپانیا، لبنان، سوریه، ویتنام و ایران عرضه می‌شود.

شایان ذکر است، شرکت مذکور یکی از تولیدکنندگان اصلی عایق های شیشه ای، عایق های چینی و اتصالات خطی برای خطوط هوایی انتقال برق و تابلو برق ایستگاه‌ها و پست های مربوطه است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما